Mikä retkipyöräksi?

Avatar
pena
Viestit: 1396
Liittynyt: 18 Tammi 2006 08:33
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pena »

^
Kyllä se nahkainen Ideal on kapea ja kova kuin kivi, mutta muotoutunut just mun takamukseni mukaiseksi. Tärkeänä pidän myös sitä, että satula on aika lailla eteenpäin kallellaan, ettei eturauhanen turhaan kärsi puristuksesta.

Viimeksi muokannut pena, 23 Marras 2011 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.


Omia polkuja kuljemme me, jotka emme löydä toisten tallaamia ...
Suklaajuna
Viestit: 375
Liittynyt: 04 Joulu 2010 16:20

Viesti Kirjoittaja Suklaajuna »

Lisätään noista nahkasatuloista vielä, että kapea kilpatyylinen (Brooks) on minulla ollut toimiva. Ei juurikaan huomaa istuvansa.

Pystymmässä asennossa ajavalle tuo leveä leppers olisi varmasti hyvä vaihtoehto.
Avatar
pena
Viestit: 1396
Liittynyt: 18 Tammi 2006 08:33
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pena »

Suklaajuna kirjoitti:- - -
Kuskaatteko muuten vettä miten paljon?

Pehmeä satula voi olla piilokavala... Kova, tai oikeammin muokkautuva nahkasatula on minunkin suositukseni.
Viimeisillä retkillä vettä on ollut mukana litrakaupalla, paikallispyörähdyksilläkin puolisen litraa. Jos sopiva paikka sattuu kohdalle, limppari- tai vesitäydennys on aina tärkeämpi kuin lisäruoka.
Omia polkuja kuljemme me, jotka emme löydä toisten tallaamia ...
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

No niin, pyörällä hulluttelu kausi on avattu, kuin tuolla toisessa ketjussa
kerroin ostin uuden pyörän, semmoisen missä on soittokello vakiona.

Niin, tuohon penkki asiaan olisi lisäkysymys, kirjoittelen nimittäin seisaaltaan
tätäkin viestiä, aamulla kipaisen jalan tuohon lähi neuvolaan , josko lainaisivat
rellulle semmosen rinkulan jonka päällä naiset joskus istuu.
Ryppynaru huutaa hoosiannaa. :shock:

Voiko sellaiseen pyörään missä on soittokello vakiona kytkeä haravakoneen penkin??
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Rellu aloita pyöräily rauhallisesti. Viikon päästä kankkusi on jo tottunut satulaan. Pikalääkkeeksi talkkia takapuoleen. Kyllä se siitä
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Tai hommaa rellu tämmönen . :)
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Ja pääsee tolla kovempaakin.
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

rellusitikka kirjoitti:
pena kirjoitti:
rellusitikka kirjoitti:Pena sieltä jo kerkes vastata, Biltemasta löytyis tällainenkin
johtuuko tuosta vaihteistosta että tämä 7 vaihteinen on kaupunkipyöräksi tituleerattu,
21 ketjuvaihteinen on taasen kaupunki- ja maantieajoon ? :roll:
Sitä etutelinettä ei taida halpis kaupoista löytyä ?
Kai se nimittely johtuu siitä, että tosi kovat jätkät käyttävät maantiepyäräkilpailuissa ketjuvaihteita, koska napavaihteiden välitykset eivät riitä sellaiseen käyttöön. Meillä tavallisilla tallaajilla kovin harvoin tulee todellista tarvetta niin suureen välitysten vaihteluväliin kuin kilpapyöräilijöillä.
Tämmöstä arvelin itsekkin, noista ketjuvaihteista ei ole kuin riesaa, niin kuin jo mainitsit.
Kummistakin kun on kokemusta, niin mielestäni (shimanon) napavaihteisessa tuntuma vetoon on heikompi ja samalla paras voima häviää johonkin.

Ulkovaihteinen vaatii ympärivuotisessa käytössä selvästi enemmän huoltoa, eikä toimintaan voi luottaa kaikkein kylmimmässä (yli -25) säässä.

Jos tekisin kesällä pitkän retken, niin valitsisin ehdottomasti ulkovaihteisen, jos taas kulkisin lyhyehköä työmatkaa ympäri vuoden, niin napavaihteisen.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Rellulle työmatkapyöräksi, ei tule hiki ellet itse halua. Kaupunkialueella melkein yhtä nopea kuin auto.


http://www.salamapyorat.fi/

ja työkalut kulkee

http://www.huuto.net/kohteet/polkupyora ... /206498747

Tällä yhdistelmällä käyt lähityömailla ekologisesti ja saat vähentää kulut verotuksessa tulonhankkimiskuluina
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Niin, tämmönen tuli perjantaina hankittua.
Eilen oli sen verran sulaa että kietaisin Tampereen Pyhäjärven ympäri,
varjo paikoissa oli pahoja polanteita, joten varuillaan piti olla, tuli yllättäviä
"vippauksia" suuntaan jos toiseen. :shock:
Kyllä tuo polkuri on rellulla pääosin kesäkäytössä, kun on niin kuluneet lapasetkin.
Jonkin verran olisi tarkoitus pieniä pyöräretkiäkin harrastaa.

Tietämykseni polkupyöristä rajoittuu kuitenkin siihen että soittokello pitää olla,
kas kun siitä tiedän istua satulaan oikein päin, jos kelloa ei näy olen pyörän päällä
nurinpäin. :shock:

Minulla oli aikoinaan Helkaman alumiinirunkoinen hybridi, 24 vaihteinen, sen hinnalla
olisi saanut helposti kolme tällaista Josemiitteä, en kylläkään näillä tiedoillani pysty
sanomaan oliko se parempi pyörä.
Yhteistä näillä on ainakin se, että molempien satula on semmoinen piikki mikä
painaa pyllyä. :evil:
Kyse ei ole mistään hiertymistä, vaan se painaa kankkua että loppu matkasta
jodun istumaan vuorotellen kankkua vaihdellen, en ole juurikaan ylipainoinen,
taitaa vaan olla pyllyni ihan perseestä kotosin.
Olisiko minun viisasta harkita semmosta "tavallista" satulaa? Ohjaus tankoni on
niin ylhäällä kuin mahdollista, eli tykkään vain rauhallisesti kruisailla ja samalla
laulaa loilotella. :D
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Siilinkari
Viestit: 714
Liittynyt: 21 Elo 2007 19:30

Viesti Kirjoittaja Siilinkari »

Tuommoinen Yosemite tulee kalliiksi jos sillä meinaa enemmän ajaa.
Suklaajuna
Viestit: 375
Liittynyt: 04 Joulu 2010 16:20

Viesti Kirjoittaja Suklaajuna »

Ei tuo Jusemiitti välttämättä sen kalliimmaksi tule, kuin mikä tahansa muukaan ns. peruspyörä. Aika pitkälti noissa käytetään samoja komponentteja, kuin (muka) laatumerkkien edullisen pään malleissa. Rungotkin lienevät myös pitkälti samoista Taiwanin tehtaista peräisin, niihin vain lätkäistään halutut tarrat.

Tuohon satulajuttuun kommentoisin vaan, että se rinkula on kuulemma hyvä, mutta aivan varmasti hyvä perinteinen satula on yhtä hyvä. Sen vaan pitää istua perseeseen kunnolla ilman, että se painaa. Älä osta liian pehmeää satulaa jos ajat yhttän pidempiä matkoja, siitä tulee vaan harmia.

Entäpä jos ihan vaan laskisit varovasti satulan nokkaa alemmas? Se saattaisi auttaa asiaa; paino asettuisi paremmin luiden päälle ja ehkä hieman enemmän käsien varaan. Tämä siis onnistuu, jos satulatolppa sen sallii - yleensä niissä on säätömahdollisuus. Ja myös niitä satukiskoja tolpassa eteen/taakse siirtämällä voit vaikuttaa ajoasentoon.
Siilinkari
Viestit: 714
Liittynyt: 21 Elo 2007 19:30

Viesti Kirjoittaja Siilinkari »

No juu, siis saman se toki kestää kuin kaikki muutkin samoista navoista, keskiöstä, ketjuista, ohjainlaakerista, rattaista, vaihtajista, vanteista, kumeista ja polkimista kasatut. Jos fillaroi nelinumeroisen määrän kilometrejä vuodessa, niin osien kuluminen tulee vastaan ja niiden vaihtamiseen menee rahaa. Vähäisillä ajoilla tuommoinen saattaa olla ihan taloudellinen.
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Niin, no ei rellun kyydissä kumit kulu. :oops:
Kun katselin kaikenmailman Nisihikejä niin voin ostaa
joosemiittejä pinon pihalle ja yhden mukaan tarakalle noiden
hinnalla. :D
Äkkikatsomalla näyttäis että tuon osat on tehty haspelitehtaalla (Shimano).

Satulaan palatakseni niin penkki ja prostata on kuin paita ja peppu,
nuo persluut tässä hiertää, tai ennemmin painaa ja kolottaa.
Pitäiskö päntätä pajavasaralla joko penkkiä tai persettä. :shock:
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

palataan alkuperäiseen. Ota vähän rennommin eli pikkuisen lyheympiä lenkkejä niin kyllä se takapuoli tottuu.
Vastaa Viestiin