Mikä retkipyöräksi?
Mikä retkipyöräksi?
Nyt on hankinnan alla retkipyörät sekä itselle että paremmalle puoliskolle. Käyttö tulee olemaan retkiajoa pääosin päällystetyillä teillä, mutta hieman soratieajoakin pitäisi kestää. Pyörään pitää saada kiinni pyörälaukut sekä eteen että taakse ja tulevaisuudessa vielä omaani peräkärry parille lapselle.
Millainen takapakka retkipyörään kannattaa laittaa ja minkäkokoiset eturattaat pitäisi olla? Kuvittelisin että taakse sopisi hyvin joku tiheä 16-26 pakka ja eteen hieman maastopyörää pienemmät rattaat kuten 22-29(30)-38(40). Hirveää vauhtiahan noilla ei pääse, mutta tarvittavat välitykset olisi pienillä portailla käytössä.
Itselläni on sellainen visio että pyörässä olisi maantietanko ja 28 tuumaiset renkaat, koska eläkkeelle pääsevässä Kulkuri 12 Helkamassakin on. Suosituksia malleista ja ostopaikoista otan kiitollisena vastaan.
Samaan konkurssiin ajattelin hankkia 20 vuotta vanhojen Haltin ja Savotan pyörälaukkujen tilalle uudet laukut. Ilmeisesti Ortliebin Backroller ja Frontroller classicit ovat riittävän hyvät laukut. Niitä saa usein niin huomattavasti halvemmalla kuin Ortliebin "parempia" malleja, ettei viitsisi maksaa lähes tuplahintaa niistä kalliimmista. Onko laukuiksi muita varteen otettavia. Vaudellahan on jotain, mutta mistä niitä saa edullisesti?
Samaten tankolaukut tulee varmaan hankittua. Kannattaako sekin ostaa Ortliebinä vai onko muita parempia vaihtoehtoja.
Rahaa olen ajatellut käyttää sellaiset 3000-4000 euroa ja sillä pitäisi saada siis kestävät pyörät ja laukut kahdelle hengelle. Euroopasta tilaaminen ei ole ongelma, koska pyörän oikea mitoitus on suunnilleen tiedossa, jos vaan runkogeometria taulukko pyörälle jostain löytyy.
Millainen takapakka retkipyörään kannattaa laittaa ja minkäkokoiset eturattaat pitäisi olla? Kuvittelisin että taakse sopisi hyvin joku tiheä 16-26 pakka ja eteen hieman maastopyörää pienemmät rattaat kuten 22-29(30)-38(40). Hirveää vauhtiahan noilla ei pääse, mutta tarvittavat välitykset olisi pienillä portailla käytössä.
Itselläni on sellainen visio että pyörässä olisi maantietanko ja 28 tuumaiset renkaat, koska eläkkeelle pääsevässä Kulkuri 12 Helkamassakin on. Suosituksia malleista ja ostopaikoista otan kiitollisena vastaan.
Samaan konkurssiin ajattelin hankkia 20 vuotta vanhojen Haltin ja Savotan pyörälaukkujen tilalle uudet laukut. Ilmeisesti Ortliebin Backroller ja Frontroller classicit ovat riittävän hyvät laukut. Niitä saa usein niin huomattavasti halvemmalla kuin Ortliebin "parempia" malleja, ettei viitsisi maksaa lähes tuplahintaa niistä kalliimmista. Onko laukuiksi muita varteen otettavia. Vaudellahan on jotain, mutta mistä niitä saa edullisesti?
Samaten tankolaukut tulee varmaan hankittua. Kannattaako sekin ostaa Ortliebinä vai onko muita parempia vaihtoehtoja.
Rahaa olen ajatellut käyttää sellaiset 3000-4000 euroa ja sillä pitäisi saada siis kestävät pyörät ja laukut kahdelle hengelle. Euroopasta tilaaminen ei ole ongelma, koska pyörän oikea mitoitus on suunnilleen tiedossa, jos vaan runkogeometria taulukko pyörälle jostain löytyy.
-
- Viestit: 1162
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 10:18
http://www.fillari-lehti.fi Sieltä keskustelu. Luulen että saat asiantuntevampia vastauksia, vaikka tämän foorumin potentiaalia ei koskaan voi aliarvioida.
Kaikkea aikansa.
Hybridipyörää suosittelisin. Kymmenisen vuotta sitten (ehkä kauemminkin) Nishikillä oli malli "Continental", kippurasarvinen menopeli retkipyöräilyyn. Sellaisen jos onnistut jostain löytämään niin hieno homma. Maantiepyöräänkin voi sovittaa leveämpiä renkaita, mutta kilpuri ei oikein sorateillä ole elementissään. Maastopyöriin olen nähnyt asennetun myös kilpapyörän ohjaustangon.
Käy kirjastossa katselemassa Fillari-lehteä. Yksi numero vuodessa on omistettu kuluvan vuoden pyörämallien esittelyyn, + erikseen artikkelit retkipyöristä ja -pyöräilystä. Rattaista ja välityksistä en osaa sanoa. Vaihdoin 24 -vaihteisen hybridinkin 7-vaihteiseen Helkamaan, koska rattaita ja jarrupaloja sai mielestäni säädellä/vaihtaa turhan usein. Eli perushuollot ja -säädöt kannatta opetella.
Käy kirjastossa katselemassa Fillari-lehteä. Yksi numero vuodessa on omistettu kuluvan vuoden pyörämallien esittelyyn, + erikseen artikkelit retkipyöristä ja -pyöräilystä. Rattaista ja välityksistä en osaa sanoa. Vaihdoin 24 -vaihteisen hybridinkin 7-vaihteiseen Helkamaan, koska rattaita ja jarrupaloja sai mielestäni säädellä/vaihtaa turhan usein. Eli perushuollot ja -säädöt kannatta opetella.
Noissa hybrideissä on joissakin onneton ohjaustangon korkeussäätö. Tulee pitkäselkäisen mieleen reissussa oikein kunnolla oikaista selkäänsä. Aja siinä sitten "ilman käsiä", seuraava vaihe onkin sitten "ilman hampaita"
Ajattelin itse kokeilla retkikäytössä olevassa hybridissä "mummupyörän", Helkama Ainon tai Oivan, ohjaustankoa, se kun antaa pelivaraa huomattavasti enemmän painopisteen jakautumiselle ja selän asennolle.
Ajattelin itse kokeilla retkikäytössä olevassa hybridissä "mummupyörän", Helkama Ainon tai Oivan, ohjaustankoa, se kun antaa pelivaraa huomattavasti enemmän painopisteen jakautumiselle ja selän asennolle.
-
- Viestit: 1162
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 10:18
Eikös retkikäyttöön kannata hommata vaihtoehto, jossa on mahdollisimman paljon asentovaihtoehtoja. Samanlaisia kuin Erkillä on/oli olen nähnyt muillakin.rance kirjoitti:Noissa hybrideissä on joissakin onneton ohjaustangon korkeussäätö.
http://koti.welho.com/elampen/kuvat/tanko.jpg
Kaikkea aikansa.
Pikaisen nettiselailun perusteella tarjontaa on kohtalaisen vähän ja Suomessa vieläkin vähemmän. Parhaat ja eniten tarjolla olevat vaihtoehdot näyttäisivät olevan Koga Globetraveller ja Dawesin Super tai Ultra Galaxy. Tosin Suomesta ei noista saa kuin Koga Miyataa, mutta onneksi posti tuo kauempaakin.
Mutta täytynee jatkaa mahdollisuuksien kartoitusta eurooppalaisista nettiputiikeista.
Mutta täytynee jatkaa mahdollisuuksien kartoitusta eurooppalaisista nettiputiikeista.
-
- Viestit: 1162
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 10:18
Oletko muuten aivan varma, että haluat juuri tuollaisen retkipyörän? Kelpo hybridin saa 700 sadalla eurolla. Sellaisen runko varmaan kestää 15 vuotta ja sitäkin voi varustella mielensä mukaan.
Tai siis oikeastaan minua kiinnostaa, että miksi sen pitää olla juuri tuollainen ns. retkipyörä?
Tai siis oikeastaan minua kiinnostaa, että miksi sen pitää olla juuri tuollainen ns. retkipyörä?
Kaikkea aikansa.
Joo, kyllä mä itseni osalta olen aika varma tuosta retkipyörästä. Tulee noiden retkien lisäksi työmatka käyttöön. Lenkkipeleiksi on sitten erikseen maantiepyörä ja maastopyörä.
Retkipyörän haluan koska luulen siinä olevan hieman pidemmän takahaarukan, hieman kestävämmän rungon, ja ehkä hieman enemmän ohjausta rauhoittavaa taivutusta etuhaarukassa. Lisäksi siihen saa/siinä on käyrätanko, jota ei saa hybridiin sen pidemmän vaakaputken vuoksi. maantiepyöräilyssä olen tottunut siihen, että otetta voi vaihtaa tarpeen mukaan ja niin sen toivon retkipyörässäkin olevan.
Mutta tarjonta tuntuu olevan kyllä vähäistä. Ei taida olla kovin muodikas pyörätyyppi nykyisin tuo retkipyörä.
Retkipyörän haluan koska luulen siinä olevan hieman pidemmän takahaarukan, hieman kestävämmän rungon, ja ehkä hieman enemmän ohjausta rauhoittavaa taivutusta etuhaarukassa. Lisäksi siihen saa/siinä on käyrätanko, jota ei saa hybridiin sen pidemmän vaakaputken vuoksi. maantiepyöräilyssä olen tottunut siihen, että otetta voi vaihtaa tarpeen mukaan ja niin sen toivon retkipyörässäkin olevan.
Mutta tarjonta tuntuu olevan kyllä vähäistä. Ei taida olla kovin muodikas pyörätyyppi nykyisin tuo retkipyörä.
-
- Viestit: 1162
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 10:18
Minähän en näistä pyöristä sen suuremmin ymmärrä, mutta ihan perushybrideillä ja kohtuuhintaisilla maastopyörillä näyttää jengi matkaa tekevän, tuhansien kilometrien reissuja.Eeke kirjoitti:Mutta tarjonta tuntuu olevan kyllä vähäistä. Ei taida olla kovin muodikas pyörätyyppi nykyisin tuo retkipyörä.
Veijo Meriläinen kiersi Australian suht hentoisella Trekillä, tosin valittelikin sitä vähän heppoiseksi, mutta suurempia ongelmia ei kuitenkaan tainnut olla. Tuollaisen saa alle kuuteen sataan.
http://www.seikkailua.com/veijosivu.htm
Maailman ympäri matkaava on valinnut tällaisen vaihtoehdon:
http://www.pyorallamaailmanympari.com/p ... index.html
Onko niin, että peruspyörät tarjoavat jo riittävästi vai niin, että ihmiset eivät osaa vaatia parempaa?
Kaikkea aikansa.
-
- Viestit: 812
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 15:50
Riippunee käytöstä ja haluista mikä on "riittävän" hyvä retkipyöräksi, mutta en nyt hae mitään kestävyydeltään panssarivaunuun verrattavaa kulkinetta. Tarkoitus olisi että pyörällä olisi hauska ajaa myös työmatkat ja sen lisäksi se olisi ÄSSÄ peli retkeillessä päällystetyillä teillä. Kaikilla pyörillä pääsee, kysehän on kuitenkin enemmän asenteesta. Luulen kuitenkin vaimoni nauttivan enemmän jos hän ajaa mahdollisimman kevyesti rullaavalla, sopivan kokoisella ja ajoasennon vaihtoon mahdollisuuden antavalla pyörällä.
Luulen usean karsastavan käyrätankoisia siksi, että aikaisempina vuosina myydyt retkipyörät olivat saatavana vain kahdessa koossa. Tämän vuoksi suuri osa ajaa vääränkokoisella pyörällä, joka on kyllä todella epämiellyttävää hommaa. Harva on varmaan vaihtanut oikean mittaista ohjainkannatinta pyöräänsä, jolla saisi pahimmat mitoitus virheet paikattua mankelistaan.
Olen tämän iltaisen surffailun tuloksena päätymässä tuohon KogaMiyataan, jos sen nyt halvalla löydän. Dawes UltraGalaxy tulee heti perässä listalla. Käsittääkseni KogaMiyata on melko arvostettu merkki retkipyöräilijöiden keskuudessa, joten sen on pakko olla aika hyvä. Enkä nyt hirveän kalliina pidä jos noin 1500 euroa maksaa per pyörä. Kestäähän se kuitenkin pitkään
Luulen usean karsastavan käyrätankoisia siksi, että aikaisempina vuosina myydyt retkipyörät olivat saatavana vain kahdessa koossa. Tämän vuoksi suuri osa ajaa vääränkokoisella pyörällä, joka on kyllä todella epämiellyttävää hommaa. Harva on varmaan vaihtanut oikean mittaista ohjainkannatinta pyöräänsä, jolla saisi pahimmat mitoitus virheet paikattua mankelistaan.
Olen tämän iltaisen surffailun tuloksena päätymässä tuohon KogaMiyataan, jos sen nyt halvalla löydän. Dawes UltraGalaxy tulee heti perässä listalla. Käsittääkseni KogaMiyata on melko arvostettu merkki retkipyöräilijöiden keskuudessa, joten sen on pakko olla aika hyvä. Enkä nyt hirveän kalliina pidä jos noin 1500 euroa maksaa per pyörä. Kestäähän se kuitenkin pitkään
-
- Viestit: 1162
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 10:18
Eihän se paljon ole 20 vuodelle jaettuna, mutta asiantuntijana varmaan osaat eritellä, mikä siinä maksaa.Eeke kirjoitti:Enkä nyt hirveän kalliina pidä jos noin 1500 euroa maksaa per pyörä. Kestäähän se kuitenkin pitkään
Kuluvat osat ovat kuluvia osia ja niitä joutuu vaihtamaan joka tapauksessa. Mikä on sitten ero rungon kestävyydessä tuollaisen retkipyörän ja perushybridin välillä? Luin sellaisen arvion, että hybridin runko kestäisi 15 vuotta. Kauanko kestää tuollaisen laadukkaan retkipyörän runko? 30 vuotta?
Kaikkea aikansa.
Retkipyöristä en hirveästi tiedä, mutta maantiepyöristä jonkin verran kun olen harrastanut lajia aseamman vuoden. Kogassa maksanee kuten muissakin "laatupyörissä" merkki, hyvä ja kestävä runko ja laadukkaat osat. Kalliimmilla osilla varustettu maantiepyörä on yleensä kevyempi ja kestävämpi vaikka voisi luulla ettei kevyt ja kestävä mahdu samaan lauseeseen. Kogassa osasarja on pääosin Shimanon 105 ja sillä varustetut maantiepyörätkin ovat yleensä hintaluokassa 1300-1500 euroa. Retkipyörässä on ylimääräisinä kuluina vielä Tubuksen tavaratelineet, lokarit, valot ym varusteet. Pidän kyllä edullisena jos alle 1500 euron saan laadukkaan merkkipyörän, tosin sen verran kalliina että tarjouksia on pakko yrittää etsiä (Suomen lähtöhinta Globetravellerille näyttää olevan karvan alta 2300 euroa, jota pidän kalliina).
Tänään lähtee tilaukseen noi pyörälaukut, fillaritarjousten etsintä jatkuu vielä pari päivää, kun elokuun puolessa välissä vasta tarvitaan näitä pyöriä.
Uskon rungon kestävän pitkään vaikka Kogassa se onkin alumiinia. Dawesissa runko olisi terästä ja mutuna se lienee kestävämpää. Luin muutama vuosi sitten jonkun ajaneen alumiinisella maastopyöränrungolla yhteensä 50000 (osittain maantiellä) kilsaa, jonka jälkeen oli löytynyt hiusmurtumia rungon saumoista. Jos runko kestää vaikkapa tuon 50000 kilsaa on se jotain 15-20 vuoden työmatka- ja retkiajot. Osia saa varmaan vaihdella ainakin voimansiirron osalta hyvinkin useasti, mutta sehän ei taas ole riippuvainen pyörätyypistä.
Tänään lähtee tilaukseen noi pyörälaukut, fillaritarjousten etsintä jatkuu vielä pari päivää, kun elokuun puolessa välissä vasta tarvitaan näitä pyöriä.
Uskon rungon kestävän pitkään vaikka Kogassa se onkin alumiinia. Dawesissa runko olisi terästä ja mutuna se lienee kestävämpää. Luin muutama vuosi sitten jonkun ajaneen alumiinisella maastopyöränrungolla yhteensä 50000 (osittain maantiellä) kilsaa, jonka jälkeen oli löytynyt hiusmurtumia rungon saumoista. Jos runko kestää vaikkapa tuon 50000 kilsaa on se jotain 15-20 vuoden työmatka- ja retkiajot. Osia saa varmaan vaihdella ainakin voimansiirron osalta hyvinkin useasti, mutta sehän ei taas ole riippuvainen pyörätyypistä.