Mikä retkipyöräksi?

Avatar
pena
Viestit: 1396
Liittynyt: 18 Tammi 2006 08:33
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pena »

rellusitikka kirjoitti:Pena sieltä jo kerkes vastata, Biltemasta löytyis tällainenkin
johtuuko tuosta vaihteistosta että tämä 7 vaihteinen on kaupunkipyöräksi tituleerattu,
21 ketjuvaihteinen on taasen kaupunki- ja maantieajoon ? :roll:
Sitä etutelinettä ei taida halpis kaupoista löytyä ?
Kai se nimittely johtuu siitä, että tosi kovat jätkät käyttävät maantiepyäräkilpailuissa ketjuvaihteita, koska napavaihteiden välitykset eivät riitä sellaiseen käyttöön. Meillä tavallisilla tallaajilla kovin harvoin tulee todellista tarvetta niin suureen välitysten vaihteluväliin kuin kilpapyöräilijöillä.

Biltemalla oli takavuosina jonkinlainen etutelinekin, mutta ei ole enää. Ehkä sellainen voi silti jostakin löytyä. Ongelmana voi silti olla se, että etutelineen kiinnitys voi edellyttää etuhaarukkaan juotettuja tai hitysattuja korvakkeita. Toisaalta, jos ei aja kovin huonossa maastossa, kamat kulkevat kyllä hyvin pelkän takatelineen varassa, jos vain renkaissa on riittävästi painetta.


Omia polkuja kuljemme me, jotka emme löydä toisten tallaamia ...
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

pena kirjoitti:
rellusitikka kirjoitti:Pena sieltä jo kerkes vastata, Biltemasta löytyis tällainenkin
johtuuko tuosta vaihteistosta että tämä 7 vaihteinen on kaupunkipyöräksi tituleerattu,
21 ketjuvaihteinen on taasen kaupunki- ja maantieajoon ? :roll:
Sitä etutelinettä ei taida halpis kaupoista löytyä ?
Kai se nimittely johtuu siitä, että tosi kovat jätkät käyttävät maantiepyäräkilpailuissa ketjuvaihteita, koska napavaihteiden välitykset eivät riitä sellaiseen käyttöön. Meillä tavallisilla tallaajilla kovin harvoin tulee todellista tarvetta niin suureen välitysten vaihteluväliin kuin kilpapyöräilijöillä.
Tämmöstä arvelin itsekkin, noista ketjuvaihteista ei ole kuin riesaa, niin kuin jo mainitsit.
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Eipä ole näkynyt sitä riesaa, ehkä pyörä ei ole riittävän vanha vielä.

Hiukan pitemmällä matkalla (muista kuorma) useammin pyöräillessä pikkuhiljaa alkaa kaipaamaan niitä vaihteita, ensin ylämäkeen sopivampia ja sitten myös myötätuulessa jopa tasaisellakin harmittaa kun kulkis, mutta kun ei voi polkea kun vaihteet loppuu kesken. Oikeastaan kyse ei ole vaihteiden määrästä vaan välityksien sopivuudesta eli rattaiden koosta, jotka siis voi valita itselleen sopivaksi, rumpuvaihteista en ymmärrä.

Etutarakan laitoin kiinni sellaisella metallilenkillä putken ympäri ja läpipultti, löytyi pyöräpajalta muutama käytettynä parilla eurolla. Rumpujarrun jarruvipu on kiinni suurinpiirtein samanlaisella.
Kyllä Siperia opettaa!
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Muutama rumpuvaihteinen, kuin myös ketjuvaihteinen on ollut. Rumpuvaihteiset eivät ehkä ole rullanneet yhtä kevyesti, mutta mitään tieteellistä näyttöä minulla siitä ei ole. Mutua vain. Nykyään ajelen parikymmentävuotiaalla käppyräsarvisella ketjuvaihteisella. Etutarakka tietenkin on. Oli yksi ylimääräinenkin, mutta en muista heitinkö roskikseen.
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Tuo etutarakka on kaiketi oltava kuorman tasapainottamiseksi.
Kun näytti tuo Bilteman takalaukku olevan aika iso 90 l. jotain
sinne mahtuiskin mutta keuliiko jopo se täynnä ?
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Niin, olishan tuo ketjuvaihteinen 130 € halvempi. :D
Kyllä taidan tyytyä sittenkin edulisempaan, hoitoo ketjuvaihteisto
kaiketi tarvii enemmän.
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Onhan siinä sitä pesua ja voitelua, niitten puutteessa ne ongelmatkin sit tulee.
Kyllä Siperia opettaa!
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Kannattaa siirtyä retkipyöräilyssä nykyaikaan. Hankkikaa sähköpyörä niitä löytyy kotimaisilta merkeiltä ja netistä monia merkkejä. Perussetti on 28" 36v 10 ah fillari jossa on vaihteita 7 aina 21 asti. Yhdellä latauksella pääsee noin 60 - 80 km. Hinnat lähtevät jostain 800 € ylöspäin. Sitten fillariin vielä kunnon peräkärry varusteita varten. Jos on painavat sivulaukut niin fillari on epävakaa. Peräkärry tulee huomaamatta perässä.

Kaupunki ajossa sähköfillarilla tulee lähdettyä paljon pitemmälle kuin tavallisella fillarilla. Sähköfillarilla ajo on todella kevyttä :D :D

Tässä linkki yhteen firmaan http://www.electrobike.fi/
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Hamalainen kirjoitti:Kannattaa siirtyä retkipyöräilyssä nykyaikaan. Hankkikaa sähköpyörä niitä löytyy kotimaisilta merkeiltä ja netistä monia merkkejä. Perussetti on 28" 36v 10 ah fillari jossa on vaihteita 7 aina 21 asti. Yhdellä latauksella pääsee noin 60 - 80 km. Hinnat lähtevät jostain 800 € ylöspäin. Sitten fillariin vielä kunnon peräkärry varusteita varten. Jos on painavat sivulaukut niin fillari on epävakaa. Peräkärry tulee huomaamatta perässä.

Kaupunki ajossa sähköfillarilla tulee lähdettyä paljon pitemmälle kuin tavallisella fillarilla. Sähköfillarilla ajo on todella kevyttä :D :D

Tässä linkki yhteen firmaan http://www.electrobike.fi/
Jos yöpyy sähkön ulottumattomissa niin kannattaa hankkia rellulta
poljettava laturi, lähetä taas repullinen rahaa saatat saada laturin tuotapikaa. :D
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
erakkorapu
Viestit: 314
Liittynyt: 06 Loka 2011 20:43
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja erakkorapu »

^Tai moottorisaha takapaksille välityslaitteen kanssa ja etu telineelle tankki,KYLLÄ LÄHTEE!
Ei vaiskaan,mulla avovaihteinen hybridi ja hyvin toimii ja se huolto,eipä tuo kummosia ole vaatinut.
Pidemmillä matkoilla tärkeää,että tasainen ajorytmi säilyy,se onnistuu vai riittävällä vaihdemäärällä. :shock:
ei kuljettu matka,vaan saavutettu ajattomuus
Avatar
ingenjööri
Viestit: 50
Liittynyt: 21 Marras 2011 10:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ingenjööri »

Miksi tyytyä yhteen moottorisahaan, kun niitä voi saman tien laittaa 12 sarjaan? On jotenkin eräuskottavampi valinta kuin joku pullamössöhybridi. :P
erakkorapu
Viestit: 314
Liittynyt: 06 Loka 2011 20:43
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja erakkorapu »

^Eikai nyt tolle linjalle :evil:
ei kuljettu matka,vaan saavutettu ajattomuus
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Ei näyttänyt kulkevan mihinkään...
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
erakkorapu
Viestit: 314
Liittynyt: 06 Loka 2011 20:43
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja erakkorapu »

^Aikamoinen turhake,kaikkea ne lapset viittii.
ei kuljettu matka,vaan saavutettu ajattomuus
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Jos tulee jostain äkkilähtö niin tuolla ei kannata olla liikenteessä:shock:
Vastaa Viestiin