Mikä retkipyöräksi?

Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Löysin tän ketjun kun ettiskelin polkypyöräretkeilystä topikkeja jne,

jotenkas, kun en kertakaikkiaan jaksanu lukea kaikkia vastauksia niin latelen sitten omia juttuja tähän, eli tyhmiä kysymyksiä.

Pitäs rakennella jostain sopivan korkusesta maastopyörän sukuisesta fillari joka pyhitetään
retkeilykäytöön. Sen verta maasto ominaisuuksia että voi polkea kaikenmaailman helpompia polkuja mettissä, mitään downhillpyörää, sen kummemmin kuin xc hirmuakaan en ole laittamassa. Laitteeseen pitäs saada taakankantokykyä , eli sen tulisi sietää ainakin sivulaukkupari, teltta tarakalla ja varmaankin joku pakaasiteline sinne eteenkin, tankoon taikka etuhaarukan päälle.

Välitykset sais olla aika laajat, eli todennäkösesti 9 lehtinen pakka taakse, ja siihen melko suuri isoin ratas paskamaisimpia nousuja varten. Ennemmin maksimaalinen iso takaratas kuin hemmetin suuri eturatas,kun isoja eturattaita, siis todella suuria olen kivikkoihin saanu hajotettua ennenkin. Eteen tulevista rattaista en tiedä ollenkaan vielä...kun ihan yksikin monasti on riittäny noissa "oikeissa" maastopyörissä, niissä on ollut ketjun ohjuri joka estää ketjun tippumisen tois hyvin ja estää sen tippumisen myös sillon kun ketjulinja on kaikkea muuta kuin suora. mutta Ehkä kumminkin voisin laittaa sinne 2 ratasta, välityksiä sais lisää, ja ketjulinjat pysyis parempina, niin ei kuluis rattaatkaan niin paljoa kuin yhden eturattaan ja yhdeksän takarattaan tapauksessa. No, se selviää sitten.

Jarrut mulla on jo, 180mm levyt ja niihin hydrauliset puristimet. Mutta, kun ei ole sitä itte runkoa vielä niin en tiä vaikka joutuis taakse laittaan tavallisen v-jarrun kun en ole noita levyjarru adaptereita päässyt kokeileen, niitä joilla saa wanhaankin runkoon levyjarrut. Eikä se kyllä ole ongelma sekään, kun moisen levyjarrukorvan voi tehdä raudasta ja hitsata runkoon kiinnikin. Mieluiten kumminkin käyttäsin levyjarruja, ne on mudassa,lumessa, missä vaan paremmat kuin vannejarrut, ja vannejarrut syö kyllä takavannettakin, kerran mulla meni alamäkeen jarruttaessa vanne puhki ja se oli akllis remontti se kun vanne halkes ja äkipysäys tuhos paljon muutakin :D

Etuhaarukat on pirun kallita, ja mieluiten en sijottas ihan tolkuttomia sellaseen koska tämä pyörä ei ole edelleenkään mikään millä painellaan laskettelurinteen kiveliöö alas, sellaseen on jo toinen pyörä ja siinä "kallis" pitkäjoustoinen pehmee keula. Jotenka haalinkin käsiini kauppiaalle käsiin jääneen RST TNL haarukan , tuliterä eli ehjä. Ei mikään kummoinen mutta suht tukeva vaatimattomille ajolinjoille, ja sen saa lukittua kovan alustan matka-ajoa varten. Joustoa on 10 senttiä ja melko jäykkäkin tuo on, ja jousen esijännitystä saa säädetyä kuorman mukaan hiukan. Keulassa on paikat V-jarruille samoin kuin levyjarruille, ja helpolla siihen saa sitten ne lokarit sun muutkin, uskoisin.

Runko, se olennaisin on siis haussa. Sen tulis olla pikkasen kookkaampi, joku 19-21 tuumainen 192 senttiselle kuskille. Sellasia ei puissa kasva joten pitää melken tyytyä siihen mitä löytyy, ja sen sanelee myös lompakko, eli seuraavaksi pitää kysellä nuorison fillaripajat sun muut kierrätyskeskukset, ja saatte tekin sellasia tyrkyttää jos vaan joku suora vanha maasturi jossa on kokoa, nurkissa lojuu.

https://www.ebicycles.com/bicycle-tools ... =Calculate

Eli jos keskiöstä mittaa etäsyyden satulaputken päähän näin:
https://www.ebicycles.com/bicycle-tools ... 1310180857

niin 51-53 vähintään cm olis aika lailla lähellä tarpeitani, alle tuon tiedän kokemuksesta, että en tee mitään. Eri asia jos on sitten maantie/hybridirunko niin mitat on eri, sillon 59-61 cm keskiöstä satulaputken ja vaakaputken yläpinnan risteykseen on hyvä mitta.


No, juu, etiäppäin.

Välityksiä saan tehtyä maun mukaan shimanon irtorattailla, niin eteen kuin taaksekkin jos ei sopivaa valmista pakkaa ole.

Vanteet on varmaan se kallein perkele mitä pitää hankkia. Kun niiden pitää olla ehdottoman kestävät, koska iso kuski ja kuorma, pitää olla luotettavaa tavaraa myös polkujen rytyytyksissä sillon tällön.

Takavaihtaja mulla on, samoin kuin sille vipu, vanhaa shimanon xt sarjaa, satulakin löytyy, CroMo kiskoilla oleva vuosikausia luotettavasti palvellu kivikovaksi haukuttu maasturin jakkara, sekä ohjaustanko, ylikokoa ja siihen natsaava 70mm pitkä kannatin. Kannattimen voipi joutua vaihtamaan kun hakee sitten lopullista ajoasentoa, mutta mieluusti kartan pitkiä stemmejä, ne ei ole maastossa ollenkaan makuuni,matka ajossa taas ne ovat kieltämättä rauhallisempia kuin pätkästemmit.

Mutta tää retkeilyvarustus....mistä halvalla laukkuja, ja hei, ei mitään äikeitä kuoseja, joku roti niissäkin :D

Lamppu pitää hankkia ja matkamittari kellolla, saa siinä trippikin olla, mikä kestää oikeesti vettä ja elämää , eikä olis mitään turhia toimintoja perusajajalle joka ei kuntopyöräile jne ?

Kuka valmistaa vankan tavaratelineen, taakse, ehkä eteenkin ?
josko joustokeulan kanssa voi olla milenkiintosta ajaa jos on etusivulaukut....saattaa olla että pieni tavaralaukku tulee vain ohjaustankoon, ja siinä tulisi olla läpinäkyvä karttatasku.

Mistäs löytyis satulan alle, taakse kiinnittyvä juomapulloteline, parillekin pullolle ?
Noi 2 pullotelinettä mitä joka pyörässä on, tuppaa olemaan liian vähän nesteytykseen :D


Entäs, onko vinkkejä hyvistä sisäkumeista ja päällikumeista, joissa on huomattu pistosuojausken olevan toimiva, ja joissa olisi selkeemmin maastokuvio kuin maantieajoon tehty. Renkaisiin kyllä satsaan, kun niiden ainainen korjailu on niin persiistä. Eli 26" on vannekoko ja leveyttä 2.2-2.3 ". Leveemmät siis, kantokyvyn nimissäkin,muttei mitkään
2.7" alamäkikumit. Eteen ei niin leviää väkisin tartte, sinne joutaa joku 1.95-2.1" kun siellä on joustoa ja vähempi kuormaakin.


Kohti korpea,kiitos.
Mikko S
Viestit: 260
Liittynyt: 10 Kesä 2009 14:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko S »

Onko tämä 26" vannekoko päätetty pitävästi? Noin pitkälle sopisi ehkä paremmin isommat pyörät...

Enpä muuten osaa kommentoida, mutta tavaratelineeksi Tubus ja Schwalbe Marathon kumit kestää.
Siilinkari
Viestit: 714
Liittynyt: 21 Elo 2007 19:30

Viesti Kirjoittaja Siilinkari »

Kallistuisin retki- ja maastokäyttöön tulevassa polkumapyörässä 29er kokoon (28" järkymmillä kumeilla). On One Inbred 29er runko ois näköjään 176 euroa.
Suklaajuna
Viestit: 375
Liittynyt: 04 Joulu 2010 16:20

Viesti Kirjoittaja Suklaajuna »

Siilinkari kirjoitti:Kallistuisin retki- ja maastokäyttöön tulevassa polkumapyörässä 29er kokoon (28" järkymmillä kumeilla). On One Inbred 29er runko ois näköjään 176 euroa.
Jep, ja tohon voi sitten aikanaan (kun lopulta tajuaa, etteivät traktorinappulat oikeasti toimi asfaltilla) hankkia toisen kiekkosetin slikseillä.

P.S. Miten olis cyclocross-pyörä? Sillä pystyisit oikeasti ajamaan pitkiä matkoja maantielläkin, ja maastokelpoisuus olisi kohtalainen (tai sanotaanko että kuskista kiinni).
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Mulla on ollu cyclocrossia ja fiksiä jne, enkä ole kippurasarviin innostunu ollenkaan vaan viiksitankoon sen tilalla maantiepyörässä.

Rengaskoko ei ole päätetty, se vaan vaatii sitten 29" keulan ja kiekot jne eikä niitä ole halvalla missään ollu, kotimaassa. Sanalla halpa tarkoitan halpaa, en rikkaiden käsitystä halvasta.

Missäs tommonen on-one on ? Mulla oli 2006 inbred, 26 kiekko edessä 130 mm keulalla ja 24" takana, tykkäsin, sopi tosin stuukinsa puolesta alamäkivoittoseen menoon ja lepposaan kruisailuun mutta matkantekoon ei.'

Tässä on siis kumminkin tarkotus päästä hyödyntään jo olemassa olevia, muista fillareista peräsin olevia osia, ja dyykata/pummata toisten hylkäämiä romuja, eikä pistää mitään tuhatta euroo kertahaitolla osiin/runkosettiin :D

Joku ihan ysäri runkokin, teräksinen vois olla kelpo , sellasista on tehny sinkuloitakin, mutta toi mahdollisuus kiinnittää levari virittelemättä omia kiinnikkeitä hitsaamalla, taakse, kumminkin kiinnostas.

Joskus on käyny tuuria fillaripuuhissa, niin miksei nyttenkin. yksi vuosi näin kun kantoivat kerrostalon kellarista roskalavalle pirun siistiä Rossin kilpapyörää ja joukossa oli myös kallista maasturia jne ja ne irtos ihan tarjoomalla munkkikahvit ja tupakkiaskit raksamiehille. Siinon budjetti sitä luokkaa mitä pitäs :D
Kohti korpea,kiitos.
Siilinkari
Viestit: 714
Liittynyt: 21 Elo 2007 19:30

Viesti Kirjoittaja Siilinkari »

On One on On Onen nettisivulla myytävänä tuohon hintaan.
juhapoika
Viestit: 84
Liittynyt: 20 Elo 2010 22:37

Viesti Kirjoittaja juhapoika »

Itse pidän kippurasarvista retkipyörässä. Aiemmin välttelin koko ajatusta pukinsarvista. Nyt minulla on TREK 520. Olen ollut tosi tyytyväinen tähän vakaaseen ajopeliini. Satulan vaihdoin Brooksiin ja tarakat Tubusiin. Pääasiassa ajaelen kyllä työmatkoja, mutta tavaraa kulkee pyörälaukuissa edessä ja takana hyvinkin kymmeniä kiloja. Ja pyörä ei ole moksiskaan.

Trek 520

Tangonpäävaihtajat ovat yllättävän toimivat, koska tällä pyörällä on luontevaa ajaa myös alaotteella.

Itse kiinnostuisin ehkä eniten tästä, jos uutta olisin hankkimassa.

Pelago Stavanger

Mutta Vänkärin tavoitteena taitaa ollakin rakennella enneminkin maastopyörä kuin varsinainen retkipyörä.
Mikko S
Viestit: 260
Liittynyt: 10 Kesä 2009 14:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko S »

Kuva

Mulla on tämmönen Singular Peregrine ollut nyt pari vuotta, enää ei tule juuri muilla peleillä ajettua. Kesällä kapeet renkaat, 29" renkaatkin mahtuu tarvittaessa ja talvella noi nastakumet. Nykyään siinä on 8 lovinen alfine tangonpäävaihtajalla ja edessä Alfinen napadynamo, joten rakentelin 91 vuoden NOS pösöstä sitten kevyemmän pelin 105 osilla kauniia päiviä varten.

Erittäin hyvä kompromissi toi singular, mahtuu millasta rengasta haluaa alle, levarit ja muut tarpeelliset jutut löytyy, mutta sitä hintaa taitaa sitten olla vähän liikaa.


Saksasta olen ostanut halpoja "29" kiekkoja, viimeksi tilasin Mavic 319 kehillä ja XT levynavoilla olevan kiekkoparin 89 eurolla+postit. Noissa on kyllä jarrupinnat, mutta sopii mulle, koska kierrättelen välillä kiekkoja fillareiden välillä jne.
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

juhapoika kirjoitti:Itse pidän kippurasarvista retkipyörässä. Aiemmin välttelin koko ajatusta pukinsarvista. Nyt minulla on TREK 520. Olen ollut tosi tyytyväinen tähän vakaaseen ajopeliini. Satulan vaihdoin Brooksiin ja tarakat Tubusiin. Pääasiassa ajaelen kyllä työmatkoja, mutta tavaraa kulkee pyörälaukuissa edessä ja takana hyvinkin kymmeniä kiloja. Ja pyörä ei ole moksiskaan.

Trek 520

Tangonpäävaihtajat ovat yllättävän toimivat, koska tällä pyörällä on luontevaa ajaa myös alaotteella.

Itse kiinnostuisin ehkä eniten tästä, jos uutta olisin hankkimassa.

Pelago Stavanger

Mutta Vänkärin tavoitteena taitaa ollakin rakennella enneminkin maastopyörä kuin varsinainen retkipyörä.
Kyllä, nimenomaan selkeemmin maastopyörä kuin piiiiiitkien matkojen maantiekiituri sivulaukuin. tahtoisin että voin nakata taakat,laukut ja pakaasit "perillä" leirissä tai missä olenki,nopeasti huit hemmettiin ja poiketa vähän ajeleen single-träkkiäkin, tai muuten neppailla poluilla. Eli matkavarusteltu maasturi.
Kohti korpea,kiitos.
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Mikko S kirjoitti:Kuva

Mulla on tämmönen Singular Peregrine ollut nyt pari vuotta, enää ei tule juuri muilla peleillä ajettua. Kesällä kapeet renkaat, 29" renkaatkin mahtuu tarvittaessa ja talvella noi nastakumet. Nykyään siinä on 8 lovinen alfine tangonpäävaihtajalla ja edessä Alfinen napadynamo, joten rakentelin 91 vuoden NOS pösöstä sitten kevyemmän pelin 105 osilla kauniia päiviä varten.

Erittäin hyvä kompromissi toi singular, mahtuu millasta rengasta haluaa alle, levarit ja muut tarpeelliset jutut löytyy, mutta sitä hintaa taitaa sitten olla vähän liikaa.


Saksasta olen ostanut halpoja "29" kiekkoja, viimeksi tilasin Mavic 319 kehillä ja XT levynavoilla olevan kiekkoparin 89 eurolla+postit. Noissa on kyllä jarrupinnat, mutta sopii mulle, koska kierrättelen välillä kiekkoja fillareiden välillä jne.
Komea laite kaikinpuolin, itse otasin tuohon silti jos se olisi minun, suoran fättitangon, joku 65cm levee ja tuuman raiseri :wink:

Jos viittit niin heitäkö mulle linkin noihin 89e kiekkoihin, net olisis oikeassa hintaluokassa. Edullisin kiekkopari mitä olen löytänyt olisi kotomaassa Mudrock Rodi muttase ehkä on pikkusen hentosen NÄKÖINEN. Toinen vaihtoehto budjetilleni olisi Timeless Jungle tai Forest kiekot, mutta ne saattaa vaatia sen verta leveen renkaan ettei se ihan hakemissani rungoissa mahdu pyöriin..tai no edessä mahtuu melken mikä vaan 2.7" asti mutta takana ehkä ei, jos on Wanha teräsrunko ajalta jolloinka joku kaksituumainen oli dh kuskeillakin "levee".

No, osaan minä itekkin kiekon pinnata kun löytys vaan osat ja oikeenmittaset pinnat kerrasta :D
Kohti korpea,kiitos.
Mikko S
Viestit: 260
Liittynyt: 10 Kesä 2009 14:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko S »

Ne kiekot oli pari vuotta sitten täältä: http://www.cnc-bike.de

Just nyt ei ole ihan samoja tarjolla...

Pinnojen pituudet saa laskettua dt swiss:in nettilaskurilla, jos haluaa ite kasailla, siellä on valmiina yleisimmät navat ja kehät ja mitat voi syöttää käsinkin tarvittaessa.
mjjk
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:02
Paikkakunta: Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja mjjk »

Mulla on tuossa kesällä rakennetussa retkipyörässä väliaikaisena kiekkoparina Bilteman verkkokaupasta tilatut:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... rru-27499/
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... -26-27433/

Shimanon halpisnapa ja Alex vanne 36 puolalla. Kestävyydestä en mene sanomaan mitään muuta kuin että n 500 kilometriä ovat nyt kestäneet ilman ongelmia joista n puolet lastattuna ja kuskillakin on painoa pyöreät 100. Uudet vahvemmat rakentelen tai ostan sitten kun saa tuon talouden sille mallille tuon pyöräprojektin jälkeen että kunnollisiin on varaa.

http://mjjk.1g.fi/kuvat/Py%C3%B6r%C3%A4 ... G_7098.jpg
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

mjjk kirjoitti:Mulla on tuossa kesällä rakennetussa retkipyörässä väliaikaisena kiekkoparina Bilteman verkkokaupasta tilatut:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... rru-27499/
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... -26-27433/

Shimanon halpisnapa ja Alex vanne 36 puolalla. Kestävyydestä en mene sanomaan mitään muuta kuin että n 500 kilometriä ovat nyt kestäneet ilman ongelmia joista n puolet lastattuna ja kuskillakin on painoa pyöreät 100. Uudet vahvemmat rakentelen tai ostan sitten kun saa tuon talouden sille mallille tuon pyöräprojektin jälkeen että kunnollisiin on varaa.

http://mjjk.1g.fi/kuvat/Py%C3%B6r%C3%A4 ... G_7098.jpg
Hanki tällainen peräkärry niin kamat kulkevat kevyesti ja on paljon edullisempi kuin laukut ja lisäksi pyörä on tukevampi

http://www.huuto.net/kohteet/polkupyora ... /233406690
mjjk
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:02
Paikkakunta: Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja mjjk »

Hamalainen kirjoitti:
mjjk kirjoitti:Mulla on tuossa kesällä rakennetussa retkipyörässä väliaikaisena kiekkoparina Bilteman verkkokaupasta tilatut:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... rru-27499/
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... -26-27433/

Shimanon halpisnapa ja Alex vanne 36 puolalla. Kestävyydestä en mene sanomaan mitään muuta kuin että n 500 kilometriä ovat nyt kestäneet ilman ongelmia joista n puolet lastattuna ja kuskillakin on painoa pyöreät 100. Uudet vahvemmat rakentelen tai ostan sitten kun saa tuon talouden sille mallille tuon pyöräprojektin jälkeen että kunnollisiin on varaa.

http://mjjk.1g.fi/kuvat/Py%C3%B6r%C3%A4 ... G_7098.jpg
Hanki tällainen peräkärry niin kamat kulkevat kevyesti ja on paljon edullisempi kuin laukut ja lisäksi pyörä on tukevampi

http://www.huuto.net/kohteet/polkupyora ... /233406690
Tuli nuo laukutkin jo hommattua. Pitkään arvoin noiden laukkujen ja kärrin välillä mutta päädyin laukkuihin.

http://mjjk.1g.fi/kuvat/Py%C3%B6r%C3%A4 ... d_0002.jpg
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Nätti Surly, eritoten tuo Brooks? siinä on sellanen herkku.


MUTTA JUU SANO;

tänään tuli neuvoteltua jotain siihen suuntaan että mulla olisikin EHKÄ mahkut hankkia osamaksulla ja työhommilla, tuliterä Tunturin 29" Kayapo, ellei jopa Equillar.

Onkos näistä kahdesta sisarmallaista kokemuksia ?

Mua kiinnostaa niissä toi 29" , ja että siinä olis keula,kiekot ja runko, plus heti ajovalmis pyörä ja kaikkea muutahan voisin vaihtaa sen mukaan kun on varaa.....sen puolesta toi halvempi versio,kayapokin vois olla ihan ok....saahan siihen ne paremmat osasarjat sun muut ajan mittaan.
Kohti korpea,kiitos.
Vastaa Viestiin