Mikä retkipyöräksi?

Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Umpihanki kirjoitti:Tai hommaa rellu tämmönen . :)
Joo. Kokeilin tommostakin, sen hyvä puoli oli se että kun tolla kerran
päräytin keskustaan niin sain paluukyydin autolla Pitkäänniemeen. :shock:


Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Suklaajuna
Viestit: 375
Liittynyt: 04 Joulu 2010 16:20

Viesti Kirjoittaja Suklaajuna »

Jos paino on persluiden päällä, ja muuten ei yhteensopivuusongelmia ole, niin sitten vaan totuttelua. Tässä vaiheessa ehdotan korkeintaan pientä pehmustetta väliinlaitettavaksi, jos tilanne jatkuu sietämättömänä. Ja, kuten mainittu, pienetkin säädöt istuimen kaltevuudessa ja pituudessa voivat vaikuttaa tilanteeseen yllättävän paljon.

Jos mikään ei auta, niin sitten voit harkita uutta satulaa.

Nahkasatula on kyllä lyömätön sikäli, että se muotoutuu oman hanurin mukaiseksi - totutteluvaide on kuulemma toisilla tuskainen...
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Joo, saattaa olla näillä nyky vempeleillä oma vika jos pylly kärsii,
jos laittaisin painoa enemmän käsille niin saattais se auttaa pyllyyn.
Mulle varmaan paras vehje olis Jopo, mutta sekin on niin kallis.

No, kaikella on puolensa. Kun laiskasti poljeskelen ja laulaa loilotan
Isto Hiltusen uusimpia hittejä ja sopivan töyssyn kohdalla refleksit
hoitelee korkean C:een, niin että ohi kiitävässä mopo-autossa supparin
dumdumkalvot repeää ja kansa pakenee väestönsuojiin.
Ja taas ollaan ajoneuvossa missä on siniset vilkut. :shock:

Vaikea on löytää itselle sopiva laji. Hmm. Jaa, joo, Onko Tampereella
hyppyrimäkeä? :roll:
ps. Kyllä mää ainakin kokeilen semmosta perus satulaa. :D
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

rellusitikka kirjoitti:
Vaikea on löytää itselle sopiva laji. Hmm. Jaa, joo, Onko Tampereella
hyppyrimäkeä? :roll:
Löytyy täältä.
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Umpihanki kirjoitti:
rellusitikka kirjoitti:
Vaikea on löytää itselle sopiva laji. Hmm. Jaa, joo, Onko Tampereella
hyppyrimäkeä? :roll:
Löytyy täältä.
Eihän nuo vaan mitään teini hyppyreitä oo? Olis mykava jos vois leiskauttaa
kerralla tänne Hyhkyyn asti.
Kerran osallistuin Kaustisen ,(nykyään jo purettu), hyppyrimäkikilpailuun,
olisin kai voittanut mutta eka kierroksella hyppäsin Ullavan Neverbackaan asti,
ja Panun taksi oli just silloin kyydissä niin en ehtinyt toiselle kierrokselle. :shock:
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

rellusitikka kirjoitti: Eihän nuo vaan mitään teini hyppyreitä oo? Olis mykava jos vois leiskauttaa
kerralla tänne Hyhkyyn asti.
Tommonen hoppa . Meikäläisen kortteeri sijaitsee vajaan kilometrin päässä hyppyreistä. En kyllä laskis edes pienemmästä. Pispalassa oli aikoinaan hyppyri, tai paremminkin Tahmelassa. Samaten Kalevankaankaalla, ja tais niitä olla muuallakin.

Pyöräilystä kun on puhetta, niin tuon Lukonmäen ajaminen satulalta, on ihan kelpo paikka harjoitella mäkiajoa. Ajoin aikanaan mäen 10 pennistä satulalta, vaikka mäki oli päällystämätön, ja jyrkempikin mitä se nykyisin on. Kolmivaihteinen Crescent oli ahterin alla. Tuskin nyt pystyisin ajamaan satulalta mäkeä edes huippukeveällä kilpapyörällä.
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

Suklaajuna kirjoitti:Ei tuo Jusemiitti välttämättä sen kalliimmaksi tule, kuin mikä tahansa muukaan ns. peruspyörä. Aika pitkälti noissa käytetään samoja komponentteja, kuin (muka) laatumerkkien edullisen pään malleissa. Rungotkin lienevät myös pitkälti samoista Taiwanin tehtaista peräisin, niihin vain lätkäistään halutut tarrat.
...
Parista halpapyörästä nopeimmin -jopa nopeasti- ovat hajonneet vanteet. Polkimet ovat myös menneet melko nopeasti vaihtoon.

Tietenkin voi ajatella, että huolellinen vanteiden oikeaoppinen hoito estäisi hajoamisia. En kuitenkaan ole saanut hieman parempia vanteita arkiajossa rikki.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

K-nen kirjoitti

"Parista halpapyörästä nopeimmin -jopa nopeasti- ovat hajonneet vanteet. Polkimet ovat myös menneet melko nopeasti vaihtoon.
Tietenkin voi ajatella, että huolellinen vanteiden oikeaoppinen hoito estäisi hajoamisia. En kuitenkaan ole saanut hieman parempia vanteita arkiajossa rikki."

Jos ajelee vähmmän niin halpapyörä on ihan hyvä ratkaisu. Kun liikun asuinalueellani niin selvästi näkee sen että halvemmat fillarit ovat huonolla hoidolla. Laatumerkit pidetään tallissa ja niitä ilmeisesti hoidetaan ja huolletaann paremmin. Tälläkin voi olla vaikutusta kestävyyteen.
On myöskin melkoista tuhlausta pitää tuhansien eurojen pyörää tallissa ilman ajoa.
Kerran kun poikesin yhteen paikalliseen fillarihuoltoon pajan puolelle niin pöydillä näkyi paikallisen Tarjoustalon kuplapakkauksissa jarrupaloja, vaijereita yms. tavaraa.
Micke
Viestit: 2375
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Fillarihuollossakin laitetaan varmaan asiakkaan halun mukaan halpa tai hyvä varaosa tilalle. Bilteman fillariosissakin oli kyllä ainakin muutamavuosi sitten Tekron osia, jotka ovat jossain merkki- ja halpisosien välillä ainakin hinnaltaan, eli bilatemastakin voi saada ainakin kohtuullista. Ja vaijereissa ei taida olla kovinkaan tarkaa, muu kuin oikea läpimitta kuoren suhteen ja ettei ole rispaantunut.

Jos joku haluaa ostaa jopon, niin multa saisi sinisen noin 5 kilsaa ajetun, vuoden vanhan jopon 200 eurolla. Ei ole käyttöä moiselle kidutuslaitteelle. Uusi maksanee noin 350 euroa.
Avatar
pena
Viestit: 1396
Liittynyt: 18 Tammi 2006 08:33
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pena »

K-nen kirjoitti:- - -
Parista halpapyörästä nopeimmin -jopa nopeasti- ovat hajonneet vanteet. Polkimet ovat myös menneet melko nopeasti vaihtoon.

Tietenkin voi ajatella, että huolellinen vanteiden oikeaoppinen hoito estäisi hajoamisia. En kuitenkaan ole saanut hieman parempia vanteita arkiajossa rikki.
Olen saanut vanteen hajalle (katkesi liitoskohdasta) vain 1970-luvun Crescentistä, jota ainakin silloin pidettiin laatumerkkinä. Ehkä kysymyksessä oli hyvä merkki, mutta huono vanne.
Muutenkin näyttää siltä, että muut osaavat fillarin rikkomisen jalon taidon paljon paremmin kuin minä. Ehkä poljetuilla kilometreilläkin on jotakin yhteyttä asiaan :oops: .
Omia polkuja kuljemme me, jotka emme löydä toisten tallaamia ...
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Micke kirjoitti:Fillarihuollossakin laitetaan varmaan asiakkaan halun mukaan halpa tai hyvä varaosa tilalle. Bilteman fillariosissakin oli kyllä ainakin muutamavuosi sitten Tekron osia, jotka ovat jossain merkki- ja halpisosien välillä ainakin hinnaltaan, eli bilatemastakin voi saada ainakin kohtuullista. Ja vaijereissa ei taida olla kovinkaan tarkaa, muu kuin oikea läpimitta kuoren suhteen ja ettei ole rispaantunut.

Jos joku haluaa ostaa jopon, niin multa saisi sinisen noin 5 kilsaa ajetun, vuoden vanhan jopon 200 eurolla. Ei ole käyttöä moiselle kidutuslaitteelle. Uusi maksanee noin 350 euroa.
Kun tavallinen polkija vie fillarinsa huoltoon niin hän tuskin tietää varaosamerkkejä vaan hänelle riittää tieto että vaikkapa jarrupalat vaihdetaan.
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

pena kirjoitti:
K-nen kirjoitti:- - -
Parista halpapyörästä nopeimmin -jopa nopeasti- ovat hajonneet vanteet. Polkimet ovat myös menneet melko nopeasti vaihtoon.

Tietenkin voi ajatella, että huolellinen vanteiden oikeaoppinen hoito estäisi hajoamisia. En kuitenkaan ole saanut hieman parempia vanteita arkiajossa rikki.
Olen saanut vanteen hajalle (katkesi liitoskohdasta) vain 1970-luvun Crescentistä, jota ainakin silloin pidettiin laatumerkkinä. Ehkä kysymyksessä oli hyvä merkki, mutta huono vanne.
Muutenkin näyttää siltä, että muut osaavat fillarin rikkomisen jalon taidon paljon paremmin kuin minä. Ehkä poljetuilla kilometreilläkin on jotakin yhteyttä asiaan :oops: .
Olen kokeillut paria halvimman hintaluokan fillaria jatkuvassa työmatka-ajossa, eivätkä kokemukset olleet kovinkaan rohkaisevia.

Toimivan polkupyörän saa, mielestäni, jos sijoittaa 400-700 euroa. Tuona haarukan alapäässä joutuu tinkimään tekniikassa.
Suklaajuna
Viestit: 375
Liittynyt: 04 Joulu 2010 16:20

Viesti Kirjoittaja Suklaajuna »

Halpispyörien tekniikka vaatii myös enemmän huoltoa. Siis esim. takavaihtaja ym. kannattaa pitää puhtaana. Kalliimmat ovat tässä suhteessa yleensä sallivampia.

Vanteiden suhteen sanoisin, että rihtaaminen noin kolmensadan kilometrin jälkeen (uusissa pyörissä) voi pidentää niiden elinikää kummasti. Toisaalta "vähän kalliimpien" pyörien vanteetkin voivat olla aika kehnoja, etenkin jos niitä ei ole kunnolla puolattu, tai jos puolien lukumäärä on turhan alhainen (kuten joskus ilmeisesti ulkonäöllisistä syistä on).
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Hamalainen kirjoitti: Kun tavallinen polkija vie fillarinsa huoltoon niin hän tuskin tietää varaosamerkkejä vaan hänelle riittää tieto että vaikkapa jarrupalat vaihdetaan.
Ja kun olen käyttänyt tälläista tavallista huoltoa läheisyyden ja joustavuuden takia, niin myöskään heiltäpäin osapolitiikasta ei saa aina hyvin tietoa. Yleensä kyllä jarrupalat on huoltoa tilatessa katsottu jo hyllystä ja hinta kirjattu siinä, mutta toisen kerran kun esim. takapakan kohdalla kysyin, mitä käyttävät, niin vastaus oli "hyviä" :) .

Rikkoutuneen kammen tilalle tarvitsin asap uuden, ja sovittiin sen tilaamisesta saman ketjun toisesta liikkeestä. Kun hain pyörän, oli kuitenkin laitettu alemman osasarjan kampi saatavuusongelman takia... en ole grammaanviilaaja pyörässä, mutta iso teksti kammen syrjässä hetken kirpaisi...
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

rellusitikka kirjoitti:Joo, saattaa olla näillä nyky vempeleillä oma vika jos pylly kärsii,
jos laittaisin painoa enemmän käsille niin saattais se auttaa pyllyyn.

ps. Kyllä mää ainakin kokeilen semmosta perus satulaa. :D
Apu löytyi Italiaanon tekemästä satulasta, niillähän oli sarja penkkejä
jonka voi valita ajo-asennon kulman mukaan, jo auttoi. :D
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Vastaa Viestiin