Kuusamon uusi retkiside

Jouni
Viestit: 1230
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Kerran olen niillä hiihtänyt Kemihaarasta Kiilopäälle. Ei ollut ongelmia. Mutta nykyään ovat lyhyemmissä metsäsuksissa tyttären käytössä, eli eivät tule minulla pitemmille reissuille siksi(kään).

Pidän vanhaa kunnon kannantaussidettä hyvin luotettavana ja siksi se on oma ykkösvaihtoehtoni. Mutta ei se epäluotettavalta ole Finngrip Easykään tuntunut. Ihan uusinta mallia en ole käyttänyt, minulla on joku vähän aiempi.


Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
tapsa123
Viestit: 201
Liittynyt: 30 Heinä 2007 09:32

Viesti Kirjoittaja tapsa123 »

Mulla on yksissä suksissa pari-kolme vuotta vanhat Finngrip Easyt. Käytän hiihtoon vanhoja maihinnousukenkiä, mutta ne eivät tahdo pysyä kiinni siteessä. Vanha eräside toimii mun kengissä paremmin. Hankalampihan se tietenkin on kiinnittää kenkään mutta kypsyin siihen jatkuvaan irtoiluun. Varmaan toimii paremmin jollakin toisella jalkineella...
rar
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Loka 2008 21:06

Viesti Kirjoittaja rar »

Olen hiihtänyt siteillä muutaman vaelluksen, olisiko 300 km. Ongelmana on ollut kiinni pysyminen, useampaan kenkään olen sovittanut. Varsinkin ylämäessä, upottavassa lumessa ja kiertoliikkeissä kantapää irtoaa. Samoin jos laskiessa suksi osuu johonkin. Viime reissulla myös kärkikuppi irtosi pariin otteeseen helpossa kohdassa, syytä en tiedä. Osasyynä voi olla painava puusuksi, johon side on kiinnitetty.

Kestävyyden suhteen ei ole ollut moittimista.

Olen kuitenkin jatkanut käyttöä, sillä 90 % ajasta side toimii hyvin. Mukavuus ja jalkinevalinta on omaa luokkaansa.
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Muutaman vuoden on yksissä suksissa olleet kiinni.vähälle käytölle jääneet.
Hiihdettävyys ei ole mielestäni niin hyvä kuin kannantaus siteissä.
Noista siteistä monen hiihtäjän kanssa olen keskustellut ja mielipiteet ovat
olleet hyvin kaksijakoisia,toiselle paras keksintö ikinä ja toiset ei pääse noiden
kanssa sinuiksi millään.Kiinni pysymisestä olen omalla kohdallani tehnyt huomion
että side on uskallettava säätää todella tiukalle jolloin on kyllä pahoissakin paikoissa
jalassa pysyneet.
Sami Jokitalo
Viestit: 60
Liittynyt: 09 Tammi 2011 15:02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami Jokitalo »

Minulla oli siteet kiinni 240 järvisissä ja tein niillä kolme talvivaellusta. Siteet kyllä kesti ja pysyi kiinni kohtuu hyvin. Sitten yhtenä talvena litokairassa meni ensin toisen siteen se jalan alle tuleva rauta poikki ja kohta toisesta täsmälleen samasta kohtaa. Lisäksi järvisen suksesta katosi jalkavuus, luullaksen jäykän ja pitkän siteen metalliosan vuoksi.
Sämpy
Viestit: 130
Liittynyt: 11 Joulu 2009 19:36

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hamalainen kirjoitti:Ostin kuuasamon uudet sitte ja luin koko ketjun läpi. Kovin on epäluuloista väkeä tämänkin säikeen tienoilta. Tuntuu jotenkin tutulta, vaikka on kuinka hyvä tuote niin joku epäilee. Onkohan se joku uuden asian pelko vai mikä.
Mutta asiaan. Päteekö Easy Gripin kohdallakin Eräkulkurin 455 sääntö.
Asentelin eilen toiset Easyt kun ensimmäisiin olen ihan kohtuu tyytyväinen ollut. Minä pidän tuota 455-sääntöä sellaisena että ainakaan sitä edemmäs kärkeen päin ei sidettä kannata laittaa.

Viimeisimmän asennuksen tein niin että laitoin siteen teipillä kiinni sukseen ja kengän siteeseen. Sitten liikuttelin sidettä kunnes se oli pisteessä jossa kengällä nostamalla suksi on aavistuksen etupainoinen, side tuli muutaman sentin 455-säännön taakse mutta kun suksi on 270cm pitkä ei sentti sinne tai tänne tee mitään mutta lähes tasapainossa oleva suksi on kevein käsitellä.

Vanhakantainen suomalainen tapa on laittaa mäystin paikkaan jossa suksi on takapainoinen. Alkuaikojen suksinäyttelyissä pidettiin etupainoista suksea virheenä. Kun hiihtokilpailuja alettiin pitää tasamaan sijaan murtomaalla, alettiin omaksua ilmeisesti norjalainen tapa tehdä suksesta etupainoinen.
Raato
Viestit: 189
Liittynyt: 10 Maalis 2008 12:13

Viesti Kirjoittaja Raato »

Vertasin omien pehmeän lumen suksieni siteiden paikkaa tuohon E-k 455 -säännön paikkaan, eroa oli 1cm eli käytännössä sama. Itse määritin paikan niin, että suksen molemmat päät kantavat saman verran. Minullekin tämä on paras siteen paikka pehmeälle lumelle.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Tänä talvena olen hiihdellyt muutaman kerran Easy gripeillä ilman ongelmia. Ongelmat korjaantuivat kun hieman käänsin rautojen kulmaa jyrkemmäksi. Kenkinä on edelleen Jalaksen Off Roadit koko 47.
Ostin siteet aikanaan käytettyinä. Olisiko edellinen omistaja pitänyt niitä liian kireälla ja langat vähän oienneet tai sitten valmistuessaan olleet liian loivat.
Kun lueskelin tätä ketjua alkupäästä niin tuli taas vastaan tämä epäluulo kaikkea uutta kohtaan. Kun ei toimi ensimmäisellä kerralla niin toivotetaan tuote alimpaan he...ttiin. Kaiken uuden opettelu vaatii harjoittelua ja vähän ajattelua.
omat polut
Viestit: 4206
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^Tein semmosen virityksen että porasin kärkikappaleen hakasille uudet reiät vähän pienemmällä välillä kuin alkuperäiset, näin sain ratkaisevasti tiukemman asetuksen saappaalle, muistaakseni tuota taivuttelua myös harrastanut, jopa viilannut pykälät kantapienoihin.
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Taitaa viimeisin päivitys koskea juurikin tuota kantarautaa.Monesko se lie jo menossa tuossa siteessä.
rar
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Loka 2008 21:06

Viesti Kirjoittaja rar »

Hamalainen kirjoitti:Tänä talvena olen hiihdellyt muutaman kerran Easy gripeillä ilman ongelmia. Ongelmat korjaantuivat kun hieman käänsin rautojen kulmaa jyrkemmäksi. Kenkinä on edelleen Jalaksen Off Roadit koko 47.
Ostin siteet aikanaan käytettyinä. Olisiko edellinen omistaja pitänyt niitä liian kireälla ja langat vähän oienneet tai sitten valmistuessaan olleet liian loivat.
Kun lueskelin tätä ketjua alkupäästä niin tuli taas vastaan tämä epäluulo kaikkea uutta kohtaan. Kun ei toimi ensimmäisellä kerralla niin toivotetaan tuote alimpaan he...ttiin. Kaiken uuden opettelu vaatii harjoittelua ja vähän ajattelua.
Niinkun yllä kirjoitin, hiihdin Easy gripeillä aika monta vuotta ja vaellusta. Vaihdoin nyt BC-siteisiin ja on kyllä ihan eri planeetalta. Pysyvät kiinni, suksea voi ohjata ja hiihtää kunnolla. Ei ole tarvinnut opettelua tai ajattelua. Toivon vain, että olisin vaihtanut aikaisemmin.
omat polut
Viestit: 4206
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^Mulla mökkisuksina, silloin tärkeää että voi tarvittaesa hiihtää millä kumppareilla/vast. tahansa. Huomasin että käyttöä helpottaa myös kun aavistuksen poralla avartaa kantarautojen reikiä, säätö helpottuu. Materiaali on kyllä kovaa, terän tylsymiseen varauduttava. Ehkä ei vaellussiteeksi.
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Muutama hiihtovaellus takana ko. siteillä ja jalkineena Nokian Naalit.
Muutamat raudat katkennut 3 mieheltä 5v aikana. (Niitä on varalla aina, vaihto kestää minuutin)
hyvät siteet leveillä suksilla umpihangessa hiihtäessa mutta ohjattavuus ja sivuttaisjäykkyys huonot kovemmalla hangella.
varsin rentouttavat kapistukset kun pitää välillä ottaa sukset kantoon ahkion kanssa ylämäessä temutessa.
Koville keväthangille en lähde leveillä, 10cm/2m KARSKI suksilla ja näillä easyillä. Suksi ei käänny kantilleen vaan mennään sivuttain yhtä hyvin kuin eteenpäinkin.

Mutta, Kemihaarassa tammikuussa 21 suksi kantoi hyvin ja side toimi kuin Buick. Samoihin olosuhteisiin lähden vastakin tällä varustuksella.

Sissihkö
laphilainen
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Marras 2008 20:55

Re: Kuusamon uusi retkiside

Viesti Kirjoittaja laphilainen »

Yllättäen uusi eräiden Kuusamolta.
Onko tästä kenelläkään tietoa?

Voi olla että tuotekehitys on hyvästä vaikken vanhaa remmimallia ole vaihtamassa.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... -suksiside

Toki rantilliseen kenkään.
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Kuusamon uusi retkiside

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Kannan ympäri menevä vaiejriversio oli ennenvanhaan yleinen käytössä ollut malli. Eli ei ole keksitty pyörää taaskaan uudestaan.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Vastaa Viestiin