Kuusamon uusi retkiside

Esuli
Viestit: 89
Liittynyt: 08 Joulu 2013 14:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esuli »

Minulla tuo side on toiminut kun käytän milloin mitäkin kenkiä. Mulla on kevyet Karhu sukset. Eilen pisti kiroilemaan kun oli siteen muovikuppi muotoutunut muodottomaksi kesäsäilytyksessä. 15km hiihtelin kuitenkin.
Jos oikeasti harrastaisin hiihtoa, niin ehkä hankkisin jonkun muun kokoonpanon.


Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Sain vihdoin asennettua Kuusamon Easy gripit. Asennus oli paljon helpompaa kuin perinteisten eräsiteiden. Torx kantaiset kiinnitysruuvit ovat nykypäivää.
Lyhyt hiihtolenkki pellolla tuntui hyvältä. Kenkänä oli Jalaksen off road maiharit. Vetoketjullinen maihari on mukava riisua ja pukea. Kengän laittaminen siteeseen vaati hieman tutkailua. Kärjessä oleva muoviläppä vähän otti kiinni mutta pienen harjoittelun jälkeen homma toimi. Siteet pysyivät hyvin kiinni. Hiihtotuntuma on jämäkämpi kuin eräsiteessä.
Kärkikupissa oleva uloke kengän päälle tuntuu vähän ahtaalta. Katselin Kuusamon uistimen sivuilta kuvia ja samalaista uloketta ei kuvissa näkynyt. Voisikohan sitä lyhentää. Uudet kärkikupit maksavat 12,50/kpl joten ei siinä korkealta putoa vaikka ostaisi uudetkin.
Tietäisikö joku minkä verran tuota kuvan uloketta voisi lyhentää.

Kuva
cranberry
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Joulu 2013 18:11

Viesti Kirjoittaja cranberry »

Tuo uloke tehtiin uusimpaan malliin sen vuoksi että side pysyisi kiinni kunnolla.
Aikasemmassa mallissa oli vaikeuksia siteen etuosan kengässä pysymisessä, varsinkin uppolumella kun joutu nostelemaan suksia lumen kanssa. Toimii nyt paremmin ulokkeen kans, mutta vielä kokemuksesta ongelma takakiinnityksen kans ja varsinkin kengissä jotka eivät ole kumia.
omat polut
Viestit: 4210
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Onko uudessa kärkikupissa korjattu ne saappaita repivät kiinnikkeidenpäät, vanhoissa törröttävät ilkeästi.
cranberry
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Joulu 2013 18:11

Viesti Kirjoittaja cranberry »

^ Uusissa siteissä en havainnut ongelmaa kiinnikkeiden kohdalla, voi olla kenkäkohtaista.
omat polut
Viestit: 4210
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^Vanhoissa ne törröttävät ulospäin, eli repivät toisen jalan saapasta, eivät sisäänpäin siteessä olevaan saappaaseen.
cranberry
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Joulu 2013 18:11

Viesti Kirjoittaja cranberry »

Hamalainen kirjoitti:Kuva
Eräsiteestä on tullut uudempikin malli:
https://kauppa.kuusamonuistin.fi/fi/kat ... C3%A4minen

Korjattu juuri etupään kiinnitystä. Itse runko kai sama kuin Hamalaisen kuvassa.

Niin ja myös niistetty "omat polut" mainitsemat ulokkeet repinästä kenkää.
Rohmoiva
Viestit: 32
Liittynyt: 31 Tammi 2014 21:47

Viesti Kirjoittaja Rohmoiva »

En tiedä mikä malli on uusin, mutta itse ostin kyseiset siteet vuosi sitten ja niissä tuo kärkikuppi on erilainen kuin hamalaisen kuvissa. Kupissa on tuon lärpäkkeen tilalla kengän mukaan säädettävä "remmi" ja kiinnikkeiden päät on ihan sileät. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia jalassa pysymisen kanssa.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Eka versio oli ilman lärpäkettä. Toisessa tuli lärpäke, takaosan musta kuppi muuttui umpinaiseksi ja nivelruuvi taisi olla paremmin lukittu. Kolmanteen poistettiin ne repivät koukkujen päät ja nyt uusimmassa sitten remmi. Sitä versiota en ole livenä nähnyt.

Edit. Valehtelin. Olen nähnyt ja tänne kuvankin laittanut.
http://www.vaellusnet.com/turinat/viewt ... &start=187
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Esuli
Viestit: 89
Liittynyt: 08 Joulu 2013 14:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esuli »

Tuli taas oppia kantapäänkautta. Ei pysynyt kuusamoside kiinni Karhu erä suksissa. Liimat oli jättänyt Kuopion carlsonin poika kiinnityksestä pois. Suksi on jotain "höttö"evästä eikä ruuvit(4kpl) pitäneet. Hiihtoni on kuitenkin vain kevyttä jäällä hiihtoa.
Siteen linkun pitkää ruuvia ei kannata kiristää kovin tiukkaan, rikkoo muuten koko siteen.(Se akseliputki oli vain kylmähitsattu pikku mällillä kiinni?)
Voin suositella sidettä, mikäli ei hiihtele kovin kauas ja viitsii kävellä sukset kainalossa kotia.
Keskeneräinen tuote.
Viimeksi muokannut Esuli, 16 Helmi 2015 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jääleinikki
Viestit: 311
Liittynyt: 30 Heinä 2009 22:01

Viesti Kirjoittaja jääleinikki »

^ Oliko siteessä itsessään jotain vikaa, vai pilasiko asennusvirhe / huolimattomuus homman ?
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Pitää kai suksessakin olla kunnollinen siteiden kiinnityskohta, eikä höttöä?
Kyllä Siperia opettaa!
diver
Viestit: 2351
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

karhun suksissa on noin puolitoista milliä
kuorta ja sisus vaahtoa ei ole ensimmäiset
eikä viimeset joista varsinkin tuo uusi side
korkkaa.kiteen suksitehtaan mukaan ei olekkaan
ihan yksinkertainen juttu lisätä puuta suksen
rakenteeseen vaikka toisin voisi luulla.
kuusamon uistimen kaverilta kuulin etteivät
tämän side ongelman takia pohjoisessa
kauppiaat mielellään karhua/yokoa ota
myyntiin.no onneksi on peltonen ja järvistäkin
taas saa.
Esuli
Viestit: 89
Liittynyt: 08 Joulu 2013 14:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esuli »

TREKKING kirjoitti:Pitää kai suksessakin olla kunnollinen siteiden kiinnityskohta, eikä höttöä?
Linkun nivelen kohdalta oli kumpikin side ruvennut repeilemään. Siteessä on tiukat prässäykset, ei näköjään kestä kovempaa käyttöä. Itse olen hiihtänyt vain jäillä.
Hitsaan tuohon siteenpohjaan lisä peltilevyn, vedän 10 ruuvilla ja sikalla kiinni, katotaan sitten.
Esuli
Viestit: 89
Liittynyt: 08 Joulu 2013 14:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esuli »

Laitoin kuvan revenneestä siteestä Kuusamoon, lupasivat laittaa uudet osat paluupostina. Vastaus tuli salamana.
Se vain on niin kevyt se Karhun suksi.
Vastaa Viestiin