Kuusamon uusi retkiside

Junkkeri
Viestit: 78
Liittynyt: 22 Syys 2009 21:42

Viesti Kirjoittaja Junkkeri »

Minulla on olleet Kuusamon uudet eräsiteet vuodesta 2010.
Ei muita ongelmia kuin sangan katkeaminen ensimmäisenä talvena.
Olen siitä tässä keskustelussa aikaisemmin maininnut kuvan kera.
Suksina Järvisen 3-metriset Lapponiat,enkä meinaa enää vanhoihin siteisiin palata
näiden käyttö mukavuuden takia.
Vara sanka tosin aina mukana.


Erämaassa jokainen ihminen on vain ihminen,ei yhtään enempää.
akuusist
Viestit: 604
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Esuli kirjoitti:Laitoin kuvan revenneestä siteestä Kuusamoon, lupasivat laittaa uudet osat paluupostina. Vastaus tuli salamana.
Se vain on niin kevyt se Karhun suksi.
Kuusamon siteessä on siteen kiinnitysruuvit aika kaukana toisistaan (edessä ja takana) jos muihin sidetyyppeihin vertaa. Periaatteessa hyvä juttu mutta joissain suksissa on siteen kohdalla vahvempaa ydintä ja silloin voi Finngrip Easyssa mennä ruuvit tuon vahvikkeen ohi. Oliskohan tästä ollut V-netissä juttuakin, ehkä siteen paikka -keskustelussa. En tiedä onko Karhussa tuota vahvempaa keskiosaa ollenkaan. Mutta kevyet ovat.

Jos poraat sukseen isommat reiät ja ruuvaat epoksin kanssa tuollaiset suksen sisään:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Leikk ... et-191377/
ja niihin side koneruuveilla kiinni niin pienenee kiinnikkeiden korkkaamisen riski.
Esuli
Viestit: 89
Liittynyt: 08 Joulu 2013 14:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esuli »

Kiitos neuvoista!
Kuusamolta tuli uudet siteet ovelle asti. Todella hyvää palvelua.Näissä on hitsattu saranaputki hyvin kiinni. Ja muutenkin oli jämäkämmät ja lastentaudit korjattu.
Nyt kun itse kiinnitän nämä suksiin niin takuulla pysyy.
Rukajärven Tankkari
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Tammi 2016 20:51
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Rukajärven Tankkari »

Täytyy sanoa, että en kyllä voi suositella kenellekään tuota easy sidettä...
Ei... se ei vaan toimi silloin kun sen oikeasti pitäisi toimia. Planeetta on jonku verran punasena kun se saatanan suksi lähtee sivurinteessä sen yheksännentoista kerran irti ja huilaa kurun pohjalle. Ojituksissa, korkeuseroissa ja laskuissa aivan mitään tekemätön kampe ainakin allekirjoittaneen kokemusten mukaan :evil:
Kaveri on saanu kyllä monet makiat naurut, että jotakin positiivistakin. Kyllä minä silti itse haluaisin valita sen hetken kun humoristiksi tai koomikoksi heittäydyn 8)

Tilasin uudet jouset ja uudet kärkikupit, jos nuo ei nyt pelaa niin vien armeija-alueelle sen panssarivaunulakanan taakse mihin heittimet ja musti huokailee kovapanos ammunnoissa!
Kosto on suloinen :D
Oikastaanpa tuosta, niin säästetään kilometrejä ja aikaa..

http://rukajarventankkari.blogspot.fi/
Sami Jokitalo
Viestit: 60
Liittynyt: 09 Tammi 2011 15:02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami Jokitalo »

Minulla ne on olleet kolmella hiihtovaelluksella suksissa enkä juuri moitittavaa löydä. Toki niissä huonot puolensakkin on. Mieluummin finngripit kuin ruotsin armeijan side. Kertaakaan sukset ei ole jalasta lähteneet.
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Lyhyen kokemuksen muikaan tykkään. Jos se takasangan kulma oikenee 90 asteesta, virhe on tapahtunut siteeseen mentäessä.
Jalka pitää painaa huolellisesti kuppiin ja kantapään tulee mennä hyvin kevyesti kantarautaan. Naaleilla oli hiukan ongelmana kun sen pohjakuvio tuppasi lukittumaan kupin koukkuihin irroitettaessa saapasta siteestä.
Ehkä samasta syystä irtoamisongelmaa ei ollut.
Aika näyttää, mutta aion ottaa kyllä seuraavallekin reissulle ne mukaan varaosineen. Onhan minulla aina int siteissäkin varahihnoja pari.
Uskon, että lastentaudit on saatu jo pois.
Avotunturissa aion käyttää varmistushihnoja niin kuin muissakin siteissä, koska karkaava suksi ei ole mukava juttu.
Ja nyt minulla oli muuten Naalit numero 47 käytössä, eli aikuisten kokoa.
Kerojärvi
Viestit: 74
Liittynyt: 31 Heinä 2008 11:13
Paikkakunta: Kuusamo

kuusamon uusi retkiside.

Viesti Kirjoittaja Kerojärvi »

Tulin juuri reissusta ja tapasin tänään miehiä joilla oli nuo siteet kaikki kolme moittivat niitä.yksi oli kötöstänyt remmeillä kiinni kun ne umpisessa tahtoivat irrota.näyttivät käestä pitäen mikä niissä on se ongelma.nuo kaikki ovat kovia erämiehiä joten he hiihtavat luonnossa .yksi sitäpaitsi moitti vielä sitä kuppia että se painaa jalkapöytää sen reuna.itsekin olen juuri tuota miettinyt.itselläni ei noita ole ja tuon jälkeen tuskin tuleekaan.ehkäpä xtracet.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

^ No mikä se ongelma oli, jonka näyttivät?
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Sama ajatus "ehkäpä xtracet"

Uusi malli tilattu jo Suomeen, tulee vasta syyskuussa (tehdas seisoo kesan, tai tekee jotain muuta)
- otin alkuun kolmannet Magnumit, jottei sukset seiso kevatta nurkassa
rar
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Loka 2008 21:06

Viesti Kirjoittaja rar »

Lyhyesti: mitkä kengät pysyvät kiinni näissä siteissä?

Pidemmin: Viime talvena ruuvasin suksiin kiinni nämä siteet. Yhden Muotkan reissun ja muutaman etelän pusikoissa rämpimisen olen hiihtänyt. Ongelmana on, että side irtoaa melko herkästi kengästä. Olen kokeilut useampaa kenkää, mutta mikään ei ole oikein toiminut kunnolla. Tänään kävin taas vähän hiihtämässä, ja vallankin oikea suksi irtoili alati.

Olen kokeillut Jalaksen nahkaista työsaapasta, ongelmana oli pohjan taipuminen ja kärkikupin painaminen jalkapöydän päälle. Toisena kenkänä kokeilin La Sportivan nahkaista jääkiipeilykenkää, joka ilmeisesti liian jäykkänä irtoaa jatkuvasti. Voi olla harhaakin, mutta identtisillä säädöillä vasen suksi tuntuu irtoavan enemmän. Kolmas kenkä oli Alfan vaelluskenkä, joka irtoaa myös. Neljäntenä kokeilin Ruotsin armeijan kumiterämonoja (https://www.varusteleka.fi/fi/product/r ... a-saappaat), jotka irtoilevat vähiten. Kenkä on kuitenkin niin liukas, että leirissä kävely on hankalaa.

Mikä kenkä toimisi? Toivottuja ominaisuuksia ovat helppo kuivatus, vedenhylkivyys, hengittävyys (ei kumisaappaita), tukevuus ja halpa hinta.Linkki
Avatar
Setämies
Viestit: 187
Liittynyt: 24 Elo 2014 13:10

Viesti Kirjoittaja Setämies »

rar kirjoitti:Lyhyesti: mitkä kengät pysyvät kiinni näissä siteissä?


Mikä kenkä toimisi? Toivottuja ominaisuuksia ovat helppo kuivatus, vedenhylkivyys, hengittävyys (ei kumisaappaita), tukevuus ja halpa hinta.Linkki
Mulla on kyseisien siteiden kanssa käytössä Hanwag Fjell Extreme GTX kengät, joissa on irroitettava sisäkenkä, juurikin sen takia ne ostin että saa nopeammin ja helpommin kuivumaan. Tällä yhdistelmällä on hyvin pysynyt jalassa. Siteet säädetty niin kireälle että painamalla kenkää ei saa siteeseen, vaan ensin sauvalla kantapalaa alas ja sitten kenkä alas paikalleen siteeseen.

Ainoa mihin en ole täysin tyytyväinen on hanwagin sisäkengän lämpivyys, olenkin ajatellut korvaavani sen gummi saappaan huopavuorella, kunhan löydän jostain sopivat.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Asiassa "gummi saappaan huopavuorella, kunhan löydän jostain sopivat." katsopa taalta, sivua taytyy rullata aivan loppuun, alaspain:
http://www.lundhags.com/Products/Boots

Itse meinaan hommata noita, kun nykyiset menee liian ohkasiksi
Avatar
Setämies
Viestit: 187
Liittynyt: 24 Elo 2014 13:10

Viesti Kirjoittaja Setämies »

Kiitos vinkistä, näyttää oikein hyviltä, pitää vaan päästä sovittelemaan johonkin.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Onko uudempia kokemuksia Finn grip easyistä. itse olen hiihdellyt noilla kotinurkilla. Talvivaellukselle en ole niitä uskaltanut ottaa. Nyt ajattelin kokeilla viikonlopun laavureissulla
omat polut
Viestit: 4210
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Pientä ongelmaa ollut kantaraudan paikallaanpysymisessä, homma korjaantui kun väänsin kannantaakse tulevien pienojen kulmaa vähän jyrkemmäksi ja viilasin pienoihin pienet pykälät. Tuon jälkeen eivät ole irronneet kertaakaan.
Vastaa Viestiin