Eräkärry

PeteBee
Viestit: 1085
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Uudessa Retki-lehdessä oli kuva Hippocampe maastopyörätuolista. Siinä näytti olevan tuplapyörät takana. Se vois olla yksi vaihtoehto keveyden ja leveyden optimointiin. Ei ehkä ime iskuja itseensä kuin minimönkkärin/kottikärryn renkaan tapainen.


Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Hamalainen kirjoitti:Tekemäni kärry menee yhtä pieneen tilaan kuin tyhjä rinkka. Aisat ovat säädettävät joten pakattunakin kärry kulkee julkisissa mukavasti.
Tommoseen pyrin minäkin, jos vielä innostun kärrystä. :)
Jukkis
Viestit: 905
Liittynyt: 15 Tammi 2006 12:29
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Kokemukseni lastenpyörästä oli : pompsahteli kevyesti kantojen ja kivien yli, sekä oli suht. kevyt jos joutui kärryä kantamaan, tai kiinnittämään rinkkaan. Kaksi pyörää hylkään armottomasti, ei pysy pystyssä. Vetämistä en ole kokeillut, pitänee tehdä! Edessä voi kuitenkin tähdätä tarkemmin pyörän reitin esim. kapealla pitkoksella, sekä vinkauttaa helposti pahan paikan ohi. Takakärryn etu taas helpompi veto vastamäkeen, sekä vapaat kädet.
PeteBee
Viestit: 1085
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Kuinka pitkät aisat teillä on ollut pyörän akselista lantiovyöhön mitattuna?
Avatar
p.kivela
Viestit: 777
Liittynyt: 10 Touko 2008 08:20

Viesti Kirjoittaja p.kivela »

Piti kaivaa tämä ketju kun mietin kumikanootin kuljettamista.... no niin...

Tuo Dixon on konseptina helppo ja yksinkertainen, mutta siinä on mielestäni se puute, että se kantaa kuorman vain puoliksi. Eli kuorma on takarenkaan ja kantajan välissä.
Tuo kuorma tulisi pikemminkin sijaita enemmän renkaan päällä.
Renkaaseen olisi hyvä saada levyjarru alamäkiosuuksia varten.
Long Nose
Viestit: 1372
Liittynyt: 18 Maalis 2010 08:39
Paikkakunta: luhanka

Mielen kiintoista

Viesti Kirjoittaja Long Nose »

p.kivela kirjoitti:Piti kaivaa tämä ketju kun mietin kumikanootin kuljettamista.... no niin...

Tuo Dixon on konseptina helppo ja yksinkertainen, mutta siinä on mielestäni se puute, että se kantaa kuorman vain puoliksi. Eli kuorma on takarenkaan ja kantajan välissä.
Tuo kuorma tulisi pikemminkin sijaita enemmän renkaan päällä.
Renkaaseen olisi hyvä saada levyjarru alamäkiosuuksia varten.
Minua kiinnostaa myös tuontyyppisen kärryn teko.
Mielestäni painopisteen tulee olla mahdollisimman alhaalla pyörän ja vetäjän välissä jotta yksipyöräinen kulkisi tasapainoisti. Näin se ei pyri kaatamaan pyörää ja vänkäämään painollaan vetäjää.
Kun taakka on pyörän etupuolella, sen paino on noin 2/3 pyörän päällä ja 1/3 vetäjän kannatettavana.
Tuon voisi helposti suunnitella melko pieneen tilaan taittuvaksi jotta sitä on helppo kuljettaa vaikka kanootissa.
Avatar
p.kivela
Viestit: 777
Liittynyt: 10 Touko 2008 08:20

Re: Mielen kiintoista

Viesti Kirjoittaja p.kivela »

Long Nose kirjoitti:Minua kiinnostaa myös tuontyyppisen kärryn teko.
Mielestäni painopisteen tulee olla mahdollisimman alhaalla pyörän ja vetäjän välissä jotta yksipyöräinen kulkisi tasapainoisti. Näin se ei pyri kaatamaan pyörää ja vänkäämään painollaan vetäjää.
Kun taakka on pyörän etupuolella, sen paino on noin 2/3 pyörän päällä ja 1/3 vetäjän kannatettavana.
Tuon voisi helposti suunnitella melko pieneen tilaan taittuvaksi jotta sitä on helppo kuljettaa vaikka kanootissa.
Tuollainen proto pitäisi tehdä. Pääasia, että suurin osa massasta jää pyörien päälle niin lähinnä jää ainoastaan vetovastus riesaksi. Sehän tuossa myös kiinnostaa, että jos pakkaisi niin, että on takapainoinen niin sehän keventäisi lantiovyön kautta askelta :)

Jos tuolla ei vedetä riistaa mäkeä alas niin jarrua ei tarvita.
Jokin komposiittiputki tai alumiini aisoiksi niin joustaa vähän.
Tekisin ehkä niin, että kaksi rengasta vierekkäin.
Aisojen lähtö akselilla on kapeammalla kuin kiinnitys lantiovyössä.
Renkaiden päälle vähän lukasuojaa niin saa kanoottilaukkua siihen päälle.
Aisojen väliin V-muotoinen verkko, jonka päälle voi laittaa muuta kuormaa.
Tuossa on vähän sitä muotoa: http://user-agent.org/stuff/images/jogg ... ler_08.jpg
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Malli on muuten hyvä mutta siinä on kaksi pyörää liikaa. Metsässä työnnettävä ei toimi. Kehittele siihen aisat että voit vetää sitä
Avatar
p.kivela
Viestit: 777
Liittynyt: 10 Touko 2008 08:20

Viesti Kirjoittaja p.kivela »

Tuo oli malli, eli toisin päin, ja vedettävä jne.
Lähinnä ulkonäkömalli siis.

Mutta tässä yksi malli, ei missään nimessä sinällään toimiva.
Mutta tuo menee nätisti kasaan.

Kuva

Ja:
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

PeteBee kirjoitti:Kuinka pitkät aisat teillä on ollut pyörän akselista lantiovyöhön mitattuna?
Aisojen pituus minulla on n 150cm. Oikeastaan aisojen pituuden määrittää se miten pitkä vetäjä on. Kärry seuraa paremmin mitä lähempänä pyörä on vetäjää. Raja tulee siinä että jyrkässä nousussa pyörä osuu kantapäihin. Ja kun aisoja pidentää niin kuormaa voi ottaa enemmän mukaan.
Alkuun vyötä tuli pidettyä melkein kainaloiden tasalla. Kun vetotaito kehittyy niin vyökin valuu lähemmäs lantiota. Tämä tietenkin muuttaa taakan kulmaa maahan nähden.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Talven selkä alkaa pikkuhiljaa taittumaan täällä etelässä. Mitenkäs on kärryprojektit edenneet. Arvelin että talven aikan useammassakin pajassa on kuulunut aivojen raksutusta ja keksimisen ähkinää. Toivottavasti saamme pian kuulla tuloksista.
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Onko ideoijat miettinyt tämän tyyppistä pyörä ratkaisua ?

http://www.gerdmans.fi/shop/product/M75 ... 778544.jpg
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
PeteBee
Viestit: 1085
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Kuvia ei vielä ole, mutta kaikki osat saatu toimitettua tekijälle ja tulosta ootellaan.

Pyörä tulee oleen Starco Flex 400 mm halkaisijaltaan ( http://www.tradotim.fi/Pdf/StarcoFlex_esite.pdf ), kärryn kehikko tulee kaideputkesta, vetosysteemi Varustelekan yhdistelmä Condor battle belt, US Alice taisteluvyö ja Condor C-Harness liivi ja kassina kärryssä on Ortliebin Rack-Pack XL. Tarkoitus on tehdä hyllyverkosta pohja ja vähän reunoja kassia varten, ehkä pieni tarakka, johon tulee Rack-Pack S päivä- yms. kamoja varten.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Jo tässä vaiheessa kehityspolut ovat eronneet toisistaan. Minä olen askarrellut talven aikan eräkärrystä rinkkaversion. Sinulla on kokonaan toisenlainen konstruktio. Näin se evoluutio etenee. Paljonko tuollainen uretaanipyörä maksaa.
PeteBee
Viestit: 1085
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Sain Tradotimistä Konalassa olevan jälleenmyyjän ( Rengasnet ) ja kyselin sieltä. Heillä ei sitä ollut mutta tilasivat kun pyysin. Aikaa ekan keskustelun ja tavaran toimituksen välillä oli vajaat pari viikkoa. Nopeammin olis saanu, jos olis maksanu 10 euron rahtikulut. Kun mulla ei ollut kiire, niin tuli muun tavaran kanssa. Niin ja sen hinta oli 65 euroo. Ei paha hinta mun mielestäni puhkeamattomuudesta.
Vastaa Viestiin