Eräkärry
Kokemukseni lastenpyörästä oli : pompsahteli kevyesti kantojen ja kivien yli, sekä oli suht. kevyt jos joutui kärryä kantamaan, tai kiinnittämään rinkkaan. Kaksi pyörää hylkään armottomasti, ei pysy pystyssä. Vetämistä en ole kokeillut, pitänee tehdä! Edessä voi kuitenkin tähdätä tarkemmin pyörän reitin esim. kapealla pitkoksella, sekä vinkauttaa helposti pahan paikan ohi. Takakärryn etu taas helpompi veto vastamäkeen, sekä vapaat kädet.
Piti kaivaa tämä ketju kun mietin kumikanootin kuljettamista.... no niin...
Tuo Dixon on konseptina helppo ja yksinkertainen, mutta siinä on mielestäni se puute, että se kantaa kuorman vain puoliksi. Eli kuorma on takarenkaan ja kantajan välissä.
Tuo kuorma tulisi pikemminkin sijaita enemmän renkaan päällä.
Renkaaseen olisi hyvä saada levyjarru alamäkiosuuksia varten.
Tuo Dixon on konseptina helppo ja yksinkertainen, mutta siinä on mielestäni se puute, että se kantaa kuorman vain puoliksi. Eli kuorma on takarenkaan ja kantajan välissä.
Tuo kuorma tulisi pikemminkin sijaita enemmän renkaan päällä.
Renkaaseen olisi hyvä saada levyjarru alamäkiosuuksia varten.
Mielen kiintoista
Minua kiinnostaa myös tuontyyppisen kärryn teko.p.kivela kirjoitti:Piti kaivaa tämä ketju kun mietin kumikanootin kuljettamista.... no niin...
Tuo Dixon on konseptina helppo ja yksinkertainen, mutta siinä on mielestäni se puute, että se kantaa kuorman vain puoliksi. Eli kuorma on takarenkaan ja kantajan välissä.
Tuo kuorma tulisi pikemminkin sijaita enemmän renkaan päällä.
Renkaaseen olisi hyvä saada levyjarru alamäkiosuuksia varten.
Mielestäni painopisteen tulee olla mahdollisimman alhaalla pyörän ja vetäjän välissä jotta yksipyöräinen kulkisi tasapainoisti. Näin se ei pyri kaatamaan pyörää ja vänkäämään painollaan vetäjää.
Kun taakka on pyörän etupuolella, sen paino on noin 2/3 pyörän päällä ja 1/3 vetäjän kannatettavana.
Tuon voisi helposti suunnitella melko pieneen tilaan taittuvaksi jotta sitä on helppo kuljettaa vaikka kanootissa.
Re: Mielen kiintoista
Tuollainen proto pitäisi tehdä. Pääasia, että suurin osa massasta jää pyörien päälle niin lähinnä jää ainoastaan vetovastus riesaksi. Sehän tuossa myös kiinnostaa, että jos pakkaisi niin, että on takapainoinen niin sehän keventäisi lantiovyön kautta askeltaLong Nose kirjoitti:Minua kiinnostaa myös tuontyyppisen kärryn teko.
Mielestäni painopisteen tulee olla mahdollisimman alhaalla pyörän ja vetäjän välissä jotta yksipyöräinen kulkisi tasapainoisti. Näin se ei pyri kaatamaan pyörää ja vänkäämään painollaan vetäjää.
Kun taakka on pyörän etupuolella, sen paino on noin 2/3 pyörän päällä ja 1/3 vetäjän kannatettavana.
Tuon voisi helposti suunnitella melko pieneen tilaan taittuvaksi jotta sitä on helppo kuljettaa vaikka kanootissa.
Jos tuolla ei vedetä riistaa mäkeä alas niin jarrua ei tarvita.
Jokin komposiittiputki tai alumiini aisoiksi niin joustaa vähän.
Tekisin ehkä niin, että kaksi rengasta vierekkäin.
Aisojen lähtö akselilla on kapeammalla kuin kiinnitys lantiovyössä.
Renkaiden päälle vähän lukasuojaa niin saa kanoottilaukkua siihen päälle.
Aisojen väliin V-muotoinen verkko, jonka päälle voi laittaa muuta kuormaa.
Tuossa on vähän sitä muotoa: http://user-agent.org/stuff/images/jogg ... ler_08.jpg
-
- Viestit: 3511
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
-
- Viestit: 3511
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
Aisojen pituus minulla on n 150cm. Oikeastaan aisojen pituuden määrittää se miten pitkä vetäjä on. Kärry seuraa paremmin mitä lähempänä pyörä on vetäjää. Raja tulee siinä että jyrkässä nousussa pyörä osuu kantapäihin. Ja kun aisoja pidentää niin kuormaa voi ottaa enemmän mukaan.PeteBee kirjoitti:Kuinka pitkät aisat teillä on ollut pyörän akselista lantiovyöhön mitattuna?
Alkuun vyötä tuli pidettyä melkein kainaloiden tasalla. Kun vetotaito kehittyy niin vyökin valuu lähemmäs lantiota. Tämä tietenkin muuttaa taakan kulmaa maahan nähden.
-
- Viestit: 3511
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
- rellusitikka
- Viestit: 2645
- Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
- Paikkakunta: Toholampi
Onko ideoijat miettinyt tämän tyyppistä pyörä ratkaisua ?
http://www.gerdmans.fi/shop/product/M75 ... 778544.jpg
http://www.gerdmans.fi/shop/product/M75 ... 778544.jpg
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Kuvia ei vielä ole, mutta kaikki osat saatu toimitettua tekijälle ja tulosta ootellaan.
Pyörä tulee oleen Starco Flex 400 mm halkaisijaltaan ( http://www.tradotim.fi/Pdf/StarcoFlex_esite.pdf ), kärryn kehikko tulee kaideputkesta, vetosysteemi Varustelekan yhdistelmä Condor battle belt, US Alice taisteluvyö ja Condor C-Harness liivi ja kassina kärryssä on Ortliebin Rack-Pack XL. Tarkoitus on tehdä hyllyverkosta pohja ja vähän reunoja kassia varten, ehkä pieni tarakka, johon tulee Rack-Pack S päivä- yms. kamoja varten.
Pyörä tulee oleen Starco Flex 400 mm halkaisijaltaan ( http://www.tradotim.fi/Pdf/StarcoFlex_esite.pdf ), kärryn kehikko tulee kaideputkesta, vetosysteemi Varustelekan yhdistelmä Condor battle belt, US Alice taisteluvyö ja Condor C-Harness liivi ja kassina kärryssä on Ortliebin Rack-Pack XL. Tarkoitus on tehdä hyllyverkosta pohja ja vähän reunoja kassia varten, ehkä pieni tarakka, johon tulee Rack-Pack S päivä- yms. kamoja varten.
-
- Viestit: 3511
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
Sain Tradotimistä Konalassa olevan jälleenmyyjän ( Rengasnet ) ja kyselin sieltä. Heillä ei sitä ollut mutta tilasivat kun pyysin. Aikaa ekan keskustelun ja tavaran toimituksen välillä oli vajaat pari viikkoa. Nopeammin olis saanu, jos olis maksanu 10 euron rahtikulut. Kun mulla ei ollut kiire, niin tuli muun tavaran kanssa. Niin ja sen hinta oli 65 euroo. Ei paha hinta mun mielestäni puhkeamattomuudesta.