Eräkärry

StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Hamalainen kirjoitti:Polkupyörässä olevat sivulaukut ja tarakalla olevat tavarat eivät tunnu kiikkerältä kun ajaa muuta kun taluttaa niin tilanne on toinen. Varsinkin keula tuntuu kevyeltä ja tuppaa luistelemaan.
Tämän voi todistaa faktaksi. Minulla muuta ajoneuvoa ei ole kuin pyörä jossa sivulaukut takana. Käydessäni kaupassa ja sivulaukut täynnä ostoksia niin perää ei jaksa nostaa mutta etupyörä melkein nousee itsestään.


sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Kummallisesti vauhti vaikuttaa tasapainon ylläpitämiseen. Koitappa istua polkupyörän satulassa jalat irti maasta silloin kun pyörällä ei ajeta. Tutisee ja vapisee ennen kaatumista, mutta miitä kovempi on vauhti niin sitä vakaampi on meno.
Jostakin luin että tähän asiaan ei ole pystytty antamaan selventävää vastausta.
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

@sahamies Kun renkaat pyörivät niin toimivat kuin gyroskooppi stabilisoiden pyörää.
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

^ Moni muukin lisäksesi on asiasta samaa mieltä, mutta iso joukko on heitäkin jotka kumoavat sen teorian. https://www.tiede.fi/keskustelu/54974/k ... hyrravoima

Mikä lienee totuus, ollaanko yhtä mystisen asian edessä kun pähkäillään taipuuko varpu vesisuonen etsijän kädessä vai eikö taivu. :)
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Viesti Kirjoittaja LauriA »

^^Mittää en ymmärrä mutta toiminee noin :shock:


Jossain 36min kohdalla
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Vierivää pyörää vakauttaa myös renkaan poikkileikkauksen muoto. Kallistuva pyörä joutuu kartiovierintään, joka ohjaa sitä kallistuksen suuntaan, jolloin keskipakovoima pyrkii oikaisemaan kallistuman.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
KaukoAntero
Viestit: 476
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

^^ Tietenkin siellä gyrovoimia on, mutta ei niillä mitään merkitystä ole tässä tapauksessa. Tämä on kenen tahansa helppo ihan kokeilla.

Kauko
Aaro
Viestit: 2458
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

KaukoAntero kirjoitti:^^ Tietenkin siellä gyrovoimia on, mutta ei niillä mitään merkitystä ole tässä tapauksessa. Tämä on kenen tahansa helppo ihan kokeilla.

Kauko
Gyrovoima ei varmaan ole suurin asia tässä keskustelussa. Mutta saattaa joltakin osin auttaa kärrin pystyssäpysymistä. Jos laittaa renkaan pyörimään loivaan alamäkeen niin se etenee ja pysyy pystyssä yllättävän pienelläkin vauhdilla, mutta kaatuu viimeistään vauhdin suunnilleen loppuessa.

Mutta varsinainen pointti on se että näkeekö järkevämmäksi kannatelle noin puolta lastista vartalollaan aisan päästä eli onko aisankannattaja vai antaako pyörän kantaa lastin painon. En mielelläni kuuluisi 1. ryhmään.
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Minun osalta keskustelu aiheesta päättyy tähän koska en ymmärrä miten vaatimuksesi toimisi yksipyöräisellä kärryllä. Eikö nyt joku olisi jo tehnyt jos olisi järkevää?

https://www.google.com/search?q=Honey+B ... 74&bih=575
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Viesti Kirjoittaja LauriA »

http://www.kvaak.fi/images/articles/090 ... 5758-1.jpg
Jaa a APU lehdessä -70 luvulla oli jotain visioita gyroskoopista.

Ja 2000 luvulla joku tuli liikennevaloissa vastaan ko. härpättimellä

Olisko saksmannit keksinyt V2 systeemiin ensimmäisiä käyttötarkoituksia.

Mutten viäläkää ymmärrä miten toi pysyy pystyssä🤔
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Aaro kirjoitti:
KaukoAntero kirjoitti:^^ Tietenkin siellä gyrovoimia on, mutta ei niillä mitään merkitystä ole tässä tapauksessa. Tämä on kenen tahansa helppo ihan kokeilla.

Kauko
Gyrovoima ei varmaan ole suurin asia tässä keskustelussa. Mutta saattaa joltakin osin auttaa kärrin pystyssäpysymistä. Jos laittaa renkaan pyörimään loivaan alamäkeen niin se etenee ja pysyy pystyssä yllättävän pienelläkin vauhdilla, mutta kaatuu viimeistään vauhdin suunnilleen loppuessa.

Mutta varsinainen pointti on se että näkeekö järkevämmäksi kannatelle noin puolta lastista vartalollaan aisan päästä eli onko aisankannattaja vai antaako pyörän kantaa lastin painon. En mielelläni kuuluisi 1. ryhmään.
Eräkärryssä hyötysuhde on noin 30% olkapäillä ja 70% kärryssä. Väitän että se on oikeasti vieläkin parempi mutta minulla ei ole kunnollista mittausdataa
iglu
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Helmi 2012 14:51

Viesti Kirjoittaja iglu »

Olen muutaman vuoden käyttänyt "kottisia" ensin polkupyörän 28" rengas nykyisin läskipyörän ratas.
Toimii hyvin kuormalava akselin tasolla.100% painosta pyörän päällä tasapainon pitämisen oppii äkkiä,jos yksin liikkeellä nousut haastavia,yksipyöräistä ei voi vetää,ei pysy pystyssä.Kahdestaan kulkien ei ongelmia, toinen avittaa ylämäessä liinavedolla toinen pitää kottiset pystyssä,nousee tosi keveästi. Kottiset voi myös muuttaa kaksipyöräiseksi akseli alle ja menoksi. määrätynlainen maasto rajoittaa kaksipyöräistä esim. kapeat polut rehevässä metsässä tai pitkospuut yms. Kaksipyöräinen lähinnä yksinkulkua varten kalareissulla jossa maasto sallii sen käytön. Voi työntää tai vetää.
Tämä systeemi kyllä myös houkuttelee ottamaan mukaan kaikenlaista tarpeetonta ja aina on myös särkymisvaara olemassa. Ois pieni videonpätkäkin ,mutten ole opetellut sitä tänne laittamaan.
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Yksipyöräistä kottikärryä yleensä työnnetään, ei vedetä. Sen esteennousukyky olisi kuitenkin vetäessä parempi, mutta sitä on silloin paljon vaikeampi pitää pystyssä. Miksi? Koska edellä mainitsemani kartiovierintä tekee ohjauksesta työntäessä itsekorjaavan, mutta vetäessä ei. Sen turvin kottikärry pysyy pystyssä kuorma kokonaan pyörän yläpuolella.

Vedettävässä kärryssä pitää olla jonkin verran aisapainoa, jotta paino pysyisi pyörän maakosketuksen ja aisojen päiden muodostaman kolmiomaisen tukipinnan alueella.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Kuljetimme metsästä klapeja pihaan pinottavaksi. Puut olivat rinteessä ja aluksi työnsin kottikärryjä mutta se oli hankalaa. Kun siirryin vetämiseen niin puut alkoivat liikkua sukkelaan, ei ollut minkäänlaisia tasapainoongelmia täydelläkään kuormalla. Kottikärryt olivat nämä tukevammat rakentajan kottikärryt. Ilmeisesti se ylämäki auttoi että painopiste oli vähän alemapana ja kottikärry seurasi nätisti perässä.
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Jonkun verran kottikärryhommia tehneenä olen huomannut että vetäessä ei tule hommasta mitään, ellei ole silmiä selässä.
Varsinkaan täysi kuorma kaatuu vedettäessä, syynä se että pientä kallistumista ei voi nähdä, sitten kun kallistuksen tuntee käsissään on jo myöhäistä. Näin silloin kun puhutaan raskaista kuormista.
Kärryn ollessa edessä korjausliike tulee silmänräpäyksessä ihan automaattisesti ja kärry pysyy tasapainossa.
Niinhän menisi eräkärrykin jatkuvasti mukkelismakkelis, elleivät aisat olisi "hitsattu" veturiin kiinni. :)
Vastaa Viestiin