Tämän voi todistaa faktaksi. Minulla muuta ajoneuvoa ei ole kuin pyörä jossa sivulaukut takana. Käydessäni kaupassa ja sivulaukut täynnä ostoksia niin perää ei jaksa nostaa mutta etupyörä melkein nousee itsestään.Hamalainen kirjoitti:Polkupyörässä olevat sivulaukut ja tarakalla olevat tavarat eivät tunnu kiikkerältä kun ajaa muuta kun taluttaa niin tilanne on toinen. Varsinkin keula tuntuu kevyeltä ja tuppaa luistelemaan.
Eräkärry
Kummallisesti vauhti vaikuttaa tasapainon ylläpitämiseen. Koitappa istua polkupyörän satulassa jalat irti maasta silloin kun pyörällä ei ajeta. Tutisee ja vapisee ennen kaatumista, mutta miitä kovempi on vauhti niin sitä vakaampi on meno.
Jostakin luin että tähän asiaan ei ole pystytty antamaan selventävää vastausta.
Jostakin luin että tähän asiaan ei ole pystytty antamaan selventävää vastausta.
^ Moni muukin lisäksesi on asiasta samaa mieltä, mutta iso joukko on heitäkin jotka kumoavat sen teorian. https://www.tiede.fi/keskustelu/54974/k ... hyrravoima
Mikä lienee totuus, ollaanko yhtä mystisen asian edessä kun pähkäillään taipuuko varpu vesisuonen etsijän kädessä vai eikö taivu.
Mikä lienee totuus, ollaanko yhtä mystisen asian edessä kun pähkäillään taipuuko varpu vesisuonen etsijän kädessä vai eikö taivu.
-
- Viestit: 476
- Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
- Paikkakunta: Pori / Helsinki
Gyrovoima ei varmaan ole suurin asia tässä keskustelussa. Mutta saattaa joltakin osin auttaa kärrin pystyssäpysymistä. Jos laittaa renkaan pyörimään loivaan alamäkeen niin se etenee ja pysyy pystyssä yllättävän pienelläkin vauhdilla, mutta kaatuu viimeistään vauhdin suunnilleen loppuessa.KaukoAntero kirjoitti:^^ Tietenkin siellä gyrovoimia on, mutta ei niillä mitään merkitystä ole tässä tapauksessa. Tämä on kenen tahansa helppo ihan kokeilla.
Kauko
Mutta varsinainen pointti on se että näkeekö järkevämmäksi kannatelle noin puolta lastista vartalollaan aisan päästä eli onko aisankannattaja vai antaako pyörän kantaa lastin painon. En mielelläni kuuluisi 1. ryhmään.
Minun osalta keskustelu aiheesta päättyy tähän koska en ymmärrä miten vaatimuksesi toimisi yksipyöräisellä kärryllä. Eikö nyt joku olisi jo tehnyt jos olisi järkevää?
https://www.google.com/search?q=Honey+B ... 74&bih=575
https://www.google.com/search?q=Honey+B ... 74&bih=575
http://www.kvaak.fi/images/articles/090 ... 5758-1.jpg
Jaa a APU lehdessä -70 luvulla oli jotain visioita gyroskoopista.
Ja 2000 luvulla joku tuli liikennevaloissa vastaan ko. härpättimellä
Olisko saksmannit keksinyt V2 systeemiin ensimmäisiä käyttötarkoituksia.
Mutten viäläkää ymmärrä miten toi pysyy pystyssä🤔
Jaa a APU lehdessä -70 luvulla oli jotain visioita gyroskoopista.
Ja 2000 luvulla joku tuli liikennevaloissa vastaan ko. härpättimellä
Olisko saksmannit keksinyt V2 systeemiin ensimmäisiä käyttötarkoituksia.
Mutten viäläkää ymmärrä miten toi pysyy pystyssä🤔
-
- Viestit: 3511
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
Eräkärryssä hyötysuhde on noin 30% olkapäillä ja 70% kärryssä. Väitän että se on oikeasti vieläkin parempi mutta minulla ei ole kunnollista mittausdataaAaro kirjoitti:Gyrovoima ei varmaan ole suurin asia tässä keskustelussa. Mutta saattaa joltakin osin auttaa kärrin pystyssäpysymistä. Jos laittaa renkaan pyörimään loivaan alamäkeen niin se etenee ja pysyy pystyssä yllättävän pienelläkin vauhdilla, mutta kaatuu viimeistään vauhdin suunnilleen loppuessa.KaukoAntero kirjoitti:^^ Tietenkin siellä gyrovoimia on, mutta ei niillä mitään merkitystä ole tässä tapauksessa. Tämä on kenen tahansa helppo ihan kokeilla.
Kauko
Mutta varsinainen pointti on se että näkeekö järkevämmäksi kannatelle noin puolta lastista vartalollaan aisan päästä eli onko aisankannattaja vai antaako pyörän kantaa lastin painon. En mielelläni kuuluisi 1. ryhmään.
Olen muutaman vuoden käyttänyt "kottisia" ensin polkupyörän 28" rengas nykyisin läskipyörän ratas.
Toimii hyvin kuormalava akselin tasolla.100% painosta pyörän päällä tasapainon pitämisen oppii äkkiä,jos yksin liikkeellä nousut haastavia,yksipyöräistä ei voi vetää,ei pysy pystyssä.Kahdestaan kulkien ei ongelmia, toinen avittaa ylämäessä liinavedolla toinen pitää kottiset pystyssä,nousee tosi keveästi. Kottiset voi myös muuttaa kaksipyöräiseksi akseli alle ja menoksi. määrätynlainen maasto rajoittaa kaksipyöräistä esim. kapeat polut rehevässä metsässä tai pitkospuut yms. Kaksipyöräinen lähinnä yksinkulkua varten kalareissulla jossa maasto sallii sen käytön. Voi työntää tai vetää.
Tämä systeemi kyllä myös houkuttelee ottamaan mukaan kaikenlaista tarpeetonta ja aina on myös särkymisvaara olemassa. Ois pieni videonpätkäkin ,mutten ole opetellut sitä tänne laittamaan.
Toimii hyvin kuormalava akselin tasolla.100% painosta pyörän päällä tasapainon pitämisen oppii äkkiä,jos yksin liikkeellä nousut haastavia,yksipyöräistä ei voi vetää,ei pysy pystyssä.Kahdestaan kulkien ei ongelmia, toinen avittaa ylämäessä liinavedolla toinen pitää kottiset pystyssä,nousee tosi keveästi. Kottiset voi myös muuttaa kaksipyöräiseksi akseli alle ja menoksi. määrätynlainen maasto rajoittaa kaksipyöräistä esim. kapeat polut rehevässä metsässä tai pitkospuut yms. Kaksipyöräinen lähinnä yksinkulkua varten kalareissulla jossa maasto sallii sen käytön. Voi työntää tai vetää.
Tämä systeemi kyllä myös houkuttelee ottamaan mukaan kaikenlaista tarpeetonta ja aina on myös särkymisvaara olemassa. Ois pieni videonpätkäkin ,mutten ole opetellut sitä tänne laittamaan.
Yksipyöräistä kottikärryä yleensä työnnetään, ei vedetä. Sen esteennousukyky olisi kuitenkin vetäessä parempi, mutta sitä on silloin paljon vaikeampi pitää pystyssä. Miksi? Koska edellä mainitsemani kartiovierintä tekee ohjauksesta työntäessä itsekorjaavan, mutta vetäessä ei. Sen turvin kottikärry pysyy pystyssä kuorma kokonaan pyörän yläpuolella.
Vedettävässä kärryssä pitää olla jonkin verran aisapainoa, jotta paino pysyisi pyörän maakosketuksen ja aisojen päiden muodostaman kolmiomaisen tukipinnan alueella.
Vedettävässä kärryssä pitää olla jonkin verran aisapainoa, jotta paino pysyisi pyörän maakosketuksen ja aisojen päiden muodostaman kolmiomaisen tukipinnan alueella.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
-
- Viestit: 3511
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
Kuljetimme metsästä klapeja pihaan pinottavaksi. Puut olivat rinteessä ja aluksi työnsin kottikärryjä mutta se oli hankalaa. Kun siirryin vetämiseen niin puut alkoivat liikkua sukkelaan, ei ollut minkäänlaisia tasapainoongelmia täydelläkään kuormalla. Kottikärryt olivat nämä tukevammat rakentajan kottikärryt. Ilmeisesti se ylämäki auttoi että painopiste oli vähän alemapana ja kottikärry seurasi nätisti perässä.
Jonkun verran kottikärryhommia tehneenä olen huomannut että vetäessä ei tule hommasta mitään, ellei ole silmiä selässä.
Varsinkaan täysi kuorma kaatuu vedettäessä, syynä se että pientä kallistumista ei voi nähdä, sitten kun kallistuksen tuntee käsissään on jo myöhäistä. Näin silloin kun puhutaan raskaista kuormista.
Kärryn ollessa edessä korjausliike tulee silmänräpäyksessä ihan automaattisesti ja kärry pysyy tasapainossa.
Niinhän menisi eräkärrykin jatkuvasti mukkelismakkelis, elleivät aisat olisi "hitsattu" veturiin kiinni.
Varsinkaan täysi kuorma kaatuu vedettäessä, syynä se että pientä kallistumista ei voi nähdä, sitten kun kallistuksen tuntee käsissään on jo myöhäistä. Näin silloin kun puhutaan raskaista kuormista.
Kärryn ollessa edessä korjausliike tulee silmänräpäyksessä ihan automaattisesti ja kärry pysyy tasapainossa.
Niinhän menisi eräkärrykin jatkuvasti mukkelismakkelis, elleivät aisat olisi "hitsattu" veturiin kiinni.