Eräkärry

IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

^ Tuo Dixon näyttää toimivan kutakuinkin samoin kuin tämä eräkärry.


Hämis, katsopa tätä:

[youtube][/youtube]

Talvilisävarusteella saa ympärivuotisen ainakin etelä-Suomeen :wink:


"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
akallio
Viestit: 2061
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

IkiHonka kirjoitti:Talvilisävarusteella saa ympärivuotisen ainakin etelä-Suomeen :wink:
Talvimallia kun hioo riittävän pitkälle, niin huomaa lopulta keksineensä ahkion. :)
Walker
Viestit: 1795
Liittynyt: 31 Joulu 2007 17:55

Viesti Kirjoittaja Walker »

Proto toimi aika kivasti. Sen näin omin silmin. Hämäläinen saa kehittää vielä tuon eräkärryn ominaisuuksia vesistöjen ylityksiä varten. Niihin ei vielä saatu vastauksia.
Uskon, että ensi kokoontumisessa tämäkin on ratkaistu. Eikö niin, Hämäläinen?
Polku on siinä, missä mies kulkee.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Toki toki, taitaa olla edessä muutama kylmä kylpy :D Ikis, Dixon rollerpakissa on se ongelma että vyöhön kiinnitys on löysä jos katsot tarkemmin ne rollerpakin videot niin huomaat että kuormat ovat melkein tyhjiä.
Luulen että 16" rengas menee vielä sellaisessa lumessa missä viitsii kävellä. Sen jälkeen siirryn ahkioon ja suksiin.
Aaro
Viestit: 2377
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Aaro kirjoitti:Eikös se painopiste pitäisi saada suoraan pyörän navan yläpuolelle niin aisa ei painaisi vetäjää. Runko olisi silloin L:n muotoinen, pyörän napa lyhemmän sakaran päässä ja pyörä kooltaan 24" ainakin. Huteruus pitäisi eliminoida hyvällä kytkennällä vetäjään.
Nukuin levottomasti ja aloin nähdä Minotauruksen tyylisen vaeltajan - Eräpyörän, jossa edessä eräretkeilijän näköistä ja takana pyöräretkeilijän pyörän takaosa näköistä pyörälaukkuineen ison 28" pyörän molemmin puolin ja pyörän päällä tarakan, josta laukut roikkuivat ja tarakan päällä vielä jotakin kevyttä tavaraa. Näytti olleen etupyörän napa ja siinä dynamo sähkön tuottamiseen. Tarakasta lähti aisat eteen ja haarukan tapainen alas pyörän napaan. Tässä vaiheessa herätyskello soi.....
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Tommonen Dixoni maksaisi näköjään jotain 300 taalaa. Tytön perässä käveli nöyrästi kivikossakin. Eikä tyttö pitänyt kahvoista kiinni.
Näyttäisi aika loppuun asti mietityltä vehkeeltä. Ei paha. Tuoko noita vielä kukaan suomeen?
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Kukapa ei kävelisi tytön perässä nöyrästi :D Mutta katsoppa kuinka kevyt kuorma on. Painavammalla kuormalla kärry vaappuisi melkoisesti
Avatar
p.kivela
Viestit: 777
Liittynyt: 10 Touko 2008 08:20

Viesti Kirjoittaja p.kivela »

Hamalainen kirjoitti:Tuossa humberissa on sama murhe kuin monessa muussakin kärryssä. Nuo kahvat ovat tarpettomat silloin kun kärry on kunnollinen
Varmasti tasamaalla voi kävellä kädet irti kahvoista. Mutta rinteitä alas voi olla hyvä pitää kädet jarrulla. Riippuu kai paljonko on kärryssä kuormaa.
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Hamalainen kirjoitti:Kukapa ei kävelisi tytön perässä nöyrästi :D Mutta katsoppa kuinka kevyt kuorma on. Painavammalla kuormalla kärry vaappuisi melkoisesti
Ja mihinkään muuhun kuin painavaan kuormaan, ei kärryjä tarvitakkaan. Tai no, ehkä julmasti tilaa vievän lastin kuljettamiseen. Omat kärrytarpeeni kohdistuvat sellaiseen vaellukseen, jolloin voisi ottaa mukaan ison teltan ja paljon "hyvää" murkinaa kuukaudeksi. Eikä muukaan rekvisiitta olisi pahitteeksi, kun kerran olisi mahdollisuus kiskoa taakkaansa perässä, eikä hartioilla.
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Kahden pyörän kannalla olin siihen asti kunnes kokeilin Hämiksen eräkärryä. Se toimi yllättävän hyvin. Jämäkämpi vyö kun vielä löytyy ja ennenkaikkea säädettävä , niin laiheliinitkin pääsisivät hyvän makuun. :D
Palokoro
Viestit: 552
Liittynyt: 07 Touko 2009 12:43

Viesti Kirjoittaja Palokoro »

Aaro kirjoitti:Eikös se painopiste pitäisi saada suoraan pyörän navan yläpuolelle niin aisa ei painaisi vetäjää. Runko olisi silloin L:n muotoinen, pyörän napa lyhemmän sakaran päässä ja pyörä kooltaan 24" ainakin. Huteruus pitäisi eliminoida hyvällä kytkennällä vetäjään.
Edelleenkehittelyä. Entäs jos painopisteen saisikin oman navan yläpuolelle :lol:

Oikeasti mielessä oli rollaattorin ja rinkan yhdistelmä. Paino olisi rollaattorin tukemassa rinkassa ja vaeltelija kävelisi häkkyrän sisässä. Pyörät edessä ja takana, jaloilla hyvä kävelytila?

Tulikohan keksittyä polkupyörä tai "polkupyörä" uudestaan? Puupääkin keksi aina lisää ruutia.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Aaro kirjoitti:Eikös se painopiste pitäisi saada suoraan pyörän navan yläpuolelle niin aisa ei painaisi vetäjää. Runko olisi silloin L:n muotoinen, pyörän napa lyhemmän sakaran päässä ja pyörä kooltaan 24" ainakin. Huteruus pitäisi eliminoida hyvällä kytkennällä vetäjään.
Jos painopiste on suoraan pyörän päällä, niin se pyrkii huojahtelemaan jokaiseen mahdolliseen suuntaan, mikä aiheuttaa tempoilua valjaisiin. Parempi että on hieman "aisapainoa", jolloin kulku on vakaampaa ja ohjautuvuus parempi.

Itse jäin miettimään, että jousitettu pyöränripustus fillareiden takapyörien tyyliin tekisi kulusta tasaisempaa. Mutta sen pitäisi sitten olla kuorman mukaan säädettävä, ettei siitä syntyisi jatkuvaa keinutusliikettä, mitä nyt ei kestä kukaan pidemmän päälle. Toisaalta jousitus nostaisi varmaan liikaa koko setin painoa ja lisäisi vikaantumiskohteita, joten typerä idea koko jousitus. :?
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
HeikkiS
Viestit: 518
Liittynyt: 29 Tammi 2010 21:58
Paikkakunta: etelä

Viesti Kirjoittaja HeikkiS »

Louestaja kirjoitti:
Itse jäin miettimään, että jousitettu pyöränripustus fillareiden takapyörien tyyliin tekisi kulusta tasaisempaa. Mutta sen pitäisi sitten olla kuorman mukaan säädettävä, ettei siitä syntyisi jatkuvaa keinutusliikettä, mitä nyt ei kestä kukaan pidemmän päälle. Toisaalta jousitus nostaisi varmaan liikaa koko setin painoa ja lisäisi vikaantumiskohteita, joten typerä idea koko jousitus. :?
Kevyellä oikean mittaisella kaasujousella saadaan iskunvaimennus sekä keinuminen kuriin.
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Louestaja kirjoitti: Parempi että on hieman "aisapainoa", jolloin kulku on vakaampaa ja ohjautuvuus parempi.
Täytyy vain pitää varansa, eteei joudu aisankannattajaksi. :oops:
Aaro
Viestit: 2377
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Täytyy vain pitää varansa, eteei joudu aisankannattajaksi. :oops:[/quote]

Nyt kun kärriin mahtuu vaimonkin tavarat niin lähtee herkemmin mukaan reissuun. Pitkätkään reissut eivät enää ole vaarallisia.
Vastaa Viestiin