Nokiset kattilat - eräuskottavia vai epäsiistejä?

tyy

Nokiset kattilat - eräuskottavia vai epäsiistejä?

Viesti Kirjoittaja tyy »

Tämä ei liity mihinkään tärkeään, mutta toisesta ketjusta sattui taas silmään usein nähty kommentti, jonka mukaan kattilat eivät saisi nokeentua. Mitä tämä tarkoittaa? Miksi ei?

Miksi jotkut vaatimalla vaativat, että risukeittimen kanssa tai tulilla pitäisi olla eri setti kattiloita, kuin kaasun kanssa. Tai mitä se haittaa, jos tenutrangia vähän nokeaa?

Mitä minä en ymmärrä? Mitä se noki haittaa? Nokinen kattila on eräuskottava, nokisistä käsistä nyt puhumattakaan.

:wink:

Vierastatko sinä nokista kattilaa? En viitsi laittaa äänestystä, mutta selittäkää. Mikä tämä nokijuttu on?

:roll:


jesseteippi
Viestit: 119
Liittynyt: 29 Kesä 2009 23:36

Re: Nokiset kattilat - eräuskottavia vai epäsiistejä?

Viesti Kirjoittaja jesseteippi »

tyy kirjoitti:T
Mitä minä en ymmärrä? Mitä se noki haittaa? Nokinen kattila on eräuskottava, nokisistä käsistä nyt puhumattakaan.
Näin tänä kesänä eräillä retkeilijöillä kiiltävät (uudet?) tenuTrangian kattilat ja pannun. Sanoivat, että ei heillä keitin nokea. Heh, kasasivat keittimen: ensin poltin maahan > sitten tuulisuoja-osa > "pidikeosa" > siihen pannu. Huonoksi moittivat kun liekki palaa niin alhaalla :!: :lol:
Neuvoin heille okean kasauksen ja annoin Marinolia..
Joo, käytön jäljet "pitää näkyä" :)
Sama kuin kuksa: lällärikuksa se on, joka on sisältä puun värinen :D
Ite se pittää tehä!
Harhailija
Viestit: 719
Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
Paikkakunta: Keskisessä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

Tarkoititko pelkkiä keitinkattiloita, vai aivan nuotiokattiloita... Kuulemma paksu nokikerros toimii eristeenä ja vesi kiehuu hitaammin, tarvii enempi lämpöä...

No yleensä nuotiolla istuskellessa kummastakaan ei oo puutetta... :wink:

Kyllä pannut nokisia saa ja pitää olla... :D
Maastossa on mukavaa!
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

- nokinen kattila syö enemmän polttoainetta (risukeittimellä ei tietty ongelma, mutta nesteillä joo)
- nokiset likaa muutakin kuin käsiä, ellei sitten pelaa nokeentuvien pussukoiden kanssa
- en halua olla eräuskottava :)
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Eikä niihin mitään paksua nokikerrosta kerry. Irtonoki lähtee pois pestessä tai kaasu poltaa sen pois.
Loput saa olla. Ei mulla oo ikänä tullu mieleen, että olisi ongelma. Aina olen samat trangian kattilat ja pannut tökänny tulille jos on tarttenu.

Vai että noki likaa? No jo on hienosteluksi mennyt :shock:

Merkkivaatteet menee pilalle? Taitaa olla tämä mustan kattilan pelko saman porukan touhuja, jotka kulkee värikkäissä pellevaatteissa ja nukkuu punaisessa teltassa. Tä?
Avatar
Tura
Viestit: 1525
Liittynyt: 20 Elo 2006 09:55

Viesti Kirjoittaja Tura »

Nokiset kattilat ovat vain epäsiistejä.
Eräuskottavuutta ei tuhruiset vehkeet lisää.

Tura, retkeilijäturisti
saku
Viestit: 47
Liittynyt: 08 Heinä 2009 15:45
Paikkakunta: Ylä- Savo

Viesti Kirjoittaja saku »

Sorppa vaan, mutta vaikka mulla on punanen teltta, on mulla nokeutunut kattilakin :twisted: :lol:
Masamu
Viestit: 190
Liittynyt: 26 Tammi 2006 10:47

Viesti Kirjoittaja Masamu »

Nokinen pannu/kattila ei minua häiritse mutta jostain syystä ärsyttää paljon viljelty sanonta "nokipannukahvit".
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Tura kirjoitti:Nokiset kattilat ovat vain epäsiistejä.
Eräuskottavuutta ei tuhruiset vehkeet lisää.

Tura, retkeilijäturisti
Niinkuin arvelinkin: siistit kattilat ovat turistihommia. :wink:
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Tämähän ei ollut ilkeämielinen ketju, korkeintaan kevyttä kenttäkettuilua hyvässä hengessä ja loman aaton ratoksi.

Lähden tästä nokeamaan kattiloita. Likaiset kämmenet pyyhin housunpersauksiin.
Avatar
raito
Viestit: 438
Liittynyt: 15 Syys 2009 10:40

Viesti Kirjoittaja raito »

Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Ja juuri kun esirippu laskeutuu, tekee tyy suuren paljastuksen: järjen ja tieteen nimeen vannova mies onkin uskovainen. Eräuskovainen.

Jos kattila nokeentuu, se nokeentuu. Jos nokeentumisen voi välttää, pyrin välttämään enkä ehdoin tahdoin nokea kattiloitani. Jos kattila kuitenkin nokeentuu pyörittelen ulkopinnan käytön jälkeen mahdollisimman puhtaaksi, jotta lämmönsiirtyminen ei kärsi karstakerroksesta. Kotona pesen sitten sienen ja pesuaineen kanssa.

Tumma patina muuten kirkkaan kattilan tai pannun pinnassa on lähinnä tyylikästä, mutta ei se uskottavuutta lisää.
Avatar
Tervasuo
Viestit: 735
Liittynyt: 12 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tervasuo »

Jos nokinen kattila lisää eräuskottavuutta, niin kannattaisikohan tämän saman uskottavuuden nimissä paukutella kattilansa myös lommoille niin, että kaikki näkisivät miehen ja hänen kattiloidensa takaa taivaalle tulikirjaimin piirtyvät tuhannet vaelluskilometrit?
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Joskus kerrottiin kovien ja kokeneiden vaeltajien nolostuvan uutuuttaan kiiltävien varusteiden käyttämisestä, uskottavuus katsos kärsii. Jos kuitenkin joutui vanhan varusteen kuluessa loppuun ostamaan uuden, oli tapa silloin, kuulemma, käyttää uusia eräkamppeita muutama kuukausi kurakaudella eteismattona tai vaikkapa koiran petinä ennen varsinaista käyttöönottoa. Näin varusteisiin saatiin uskottavuuden kannalta tärkeää ajan patinaa.

Samalla logiikalla kattilat kannattaa noeta savuttavalla nuotiolla, koputella lommoille ja naarmuttaa sisäpinta vaikkapa karkealla soralla pesemällä. Ai sitä uskottavuuden määrää!
Arinakääpä

Viesti Kirjoittaja Arinakääpä »

Katteuvesta keltasena tuasj seoroon Tyyn ja muihen reissuja.

Nokisuus ja muu: onko se nyt mikkään niin tärkeetä ja millään välijä? Ihan yks lysti!

Eekös seo tärkeintä, jotta kintut viep MUTKASTA TIETÄ NÄKYMÄTTÄMIIN?


Asijan vierestä (off topic?): Oljpa mukava kastuva kunnolla uitolta tulessa oekeen kunnolla!
Vastaa Viestiin