Kanootin valinta

Avatar
p.kivela
Viestit: 777
Liittynyt: 10 Touko 2008 08:20

Kanootin valinta

Viesti Kirjoittaja p.kivela »

Itsellä on ollut useamman vuoden Mad River 16 TT. Pohjan miljoonat naarmut kertovat kivikkoisista laskuista. Olen nyt harkitsemassa keveämpää mallia, ehkä 16-15 jalkaista.
Pidän em. kanootin pohjan muotoa aika hyvänä. En halua kovin "rocker" pohjaa, koska menen myös järvillä, lammilla ja pitkillä suvannoilla myös soolona.

Miten vertaisitte esim. seuraavia:
Mad River Explorer 16 LT
http://www.madrivercanoe.com/product/in ... rer_lt_15/

Bell Morningstar
http://www.bellcanoe.com/products/defau ... ion&id=194

Wenonah Heron 15:
http://www.wenonah.com/

Wenohan Adirondack 16

tms. vastaavia keskenään?

Materiaali voi olla esim. Royalex, koska se kestää, on kohtuullisen kevyt ja edullinen.

Kuinka esim. Kevlar kestää vuosien kivikkoisten koskien laskut ja satunnaiset kannasten ylivedot?


Avatar
George
Viestit: 3343
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja George »

Semmosen olen huomannut että 15 jalkainen MD Explorer inkkari on vähän liian lyhyt takamelojan kannalta eli sen suuntavakavuus ei ole enää mielestäni hyvä sileässä vedessä. Mukavan ketterä varmaan solona tai koskessa.
Kevlaria olen joskus katsellut mutta ovat kallita ja mielestäni ruman näköisiä. Royalex on toistaiseksi riittänyt ihan tarpeeksi hyvin. 26 kg Wenonahia jaksaa kantaa helposti muutaman sata metriä kannaksen yli.
Inarinjärvi kansallispuistoksi
Avatar
p.kivela
Viestit: 777
Liittynyt: 10 Touko 2008 08:20

Viesti Kirjoittaja p.kivela »

George kirjoitti:Semmosen olen huomannut että 15 jalkainen MD Explorer inkkari on vähän liian lyhyt takamelojan kannalta eli sen suuntavakavuus ei ole enää mielestäni hyvä sileässä vedessä. Mukavan ketterä varmaan solona tai koskessa.
Kevlaria olen joskus katsellut mutta ovat kallita ja mielestäni ruman näköisiä. Royalex on toistaiseksi riittänyt ihan tarpeeksi hyvin. 26 kg Wenonahia jaksaa kantaa helposti muutaman sata metriä kannaksen yli.
Wenonah vaikuttaa hiukan terävämmältä kuin Mad River. Kuinkahan tässä uppoaa keula herkästi? Toisaalta se haittaa. En osaa sanoa suuntavakavuudesta. Oma MR kun lähtee menemään johonkin suuntaan niin kyllä sitä pitää välillä kunnolla oikaista.
Avatar
George
Viestit: 3343
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja George »

p.kivela kirjoitti:
Wenonah vaikuttaa hiukan terävämmältä kuin Mad River. Kuinkahan tässä uppoaa keula herkästi? Toisaalta se haittaa. En osaa sanoa suuntavakavuudesta. Oma MR kun lähtee menemään johonkin suuntaan niin kyllä sitä pitää välillä kunnolla oikaista.
Enpä ole tuohon kiinnittänyt huomiota. Jos vettä alkaa tulla koskessa sisään niin aukkopeite on ennemmin tai myöhemmin välttämätön varuste. MRn kanootissani ei ole aukkopeitettä joten se on lähinnä mökkikanoottina
Inarinjärvi kansallispuistoksi
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

Itselläni on mm. Royalex-valmisteinen Wenonah Adirondack, joka kulkee kyllä varsin mukavasti sekä kohtuullisessa virrassa että sileällä vedellä. Se kantaa hyvin kaksi keskipainoista melojaa ja kohtuullisen määrän varusteita, mutta pitempiin retkiin 17 jalkaa pitkä kanootti saattaisi olla sopivampi. Esimerkiksi Wenonah Sundowner 17 on edellistä nopeampi kanootti ja se kantaa hiukan suuremman kuorman.

Belliltäkin ottaisin mieluummin hiukan isomman kanootin esim. Northwind, mikäli on tarkoitus retkeillä muuallakin kuin joella. Northwindiä saa myös Royalexista valmistettuna.

Pitempi kanootti on parempi sileällä vedellä kuin lyhyt, koska se kulkee luonnostaan (ns. runkonopeus) hiukan lyhyttä nopeammin, jos muut ominaisuudet ja mitat ovat samat.

Edellä mainitut Wenonahin kanootit ovat kölilinjaltaan suoria, joka myös auttaa vauhdin pidossa, mutta hidastaa kääntymistä. Bellin kanooteissa on hiukan banaanimaisuutta eli rockeria, joten ne lienevät hiukan ketterämpiä virrassa.

Mad River Explorer 16 LT on aika leveä suhteessa pituuteensa ja siinä on näistä vaihtoehdoista eniten rockeria. Virrassa se toimii hienosti, mutta järvillä ja suvannoissa se on hidas ja raskas melottava.

Kuitukanootit ovat mukavimpia melottavia. Ne ovat myös tehokkaita ja ylivoimaisen kevyitä. Nykyisin tulee käytettyä eniten pitkää Wenonahin Kevlar-rakenteista Minnesota II - kanoottia, jota en kyllä raski mataliin, kivisiin jokiin viedä eikä se myöskään käänny niissä kovin helposti. Sileällä vedellä se on ylivoimaisen mukava melottava ja vauhdin pito onnistuu pitkälläkin reissulla kevyesti. Se kestää myös hyvin aallokkoa.

Jos tarkoitus on retkeillä sekä järvillä että joilla ja pikkukoskissa, royalex on hyvä materiaalivalinta, mutta jotta melonta olisi oikeasti kivaa myös järvissä ja suvannoissa, kanootin tulee olla riittävän pitkä ja kapea. Näistä Adirondack, Sundowner ja Northwind ovat hyviä niihin oloihin. Niitä kaikkia on suhteellisen helppo meloa myös soolona.

Kanootin kapeaa keulaa ei kannata pelätä. Se on välttämätön ominaisuus kanootista, jota on kiva ja kevyt meloa. Aallokossa kanootin trimmaus kuormausta muuttamalla pitää kulkuominaisuudet kunnossa ja jos keula tuntuu joissakin oloissa liian raskaalta ja aaltoihin sukeltavalta, sen voi suojata teippaamalla siihen esim. jätesäkin sisään tulevien roiskeiden vähentämiseksi.
Viimeksi muokannut kuu-ukkeli, 14 Tammi 2017 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
p.kivela
Viestit: 777
Liittynyt: 10 Touko 2008 08:20

Viesti Kirjoittaja p.kivela »

^

Kiitos mielipiteistä. Nyt kun olen nostellut paljon tuota Mad Riveriä, olen sittenkin kallistumassa keveämpään ja ehkä lyhempään, mutta saa nähdä. Royalexia pitää olla, koska aina ei voi menna korkean veden aikaan ja monet joet ovat tuntemattomia.
Tuon suvantovaiheen suuntavakavuuden kanssa voin kyllä elää, itselle ne ovat läpikulkumatkoja virtapaikkoihin. Kanootti on joka tapauksessa aina hieno melottava veneeseen ja kumiveneeseen verrattuna eli riittävän kevyt. Joistakin reissuista on jäänyt mieleen liiankin pitkät suvannot, jotka tällaista lappilaista kalamiestä hiukan rasittavat.
Olenkin jo koemielessä tyypittänyt Mad Riveriä pienellä suvantoperämoottorilla.
Puritaanien ei tarvitse tätä katsoa:


Tosiaan, paljon mietiskelin aikoinaan keulapeitettä ja siihen voisi rakennella kaikenlaista hienoa, mutta ehkäpä jokin plastiikka teipattuna on ihan ok niinä harvoina kertoina kun tuota ehkä tarvitaan. Ainahan kanoottiin vettä lentää jonkin verran.
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

Koskikäytössä (II-luokasta ylöspäin) avokanoottiin kannattaa ehdottomasti laittaa peitteen sijasta tarkoitusta varten suunnitellut ilmapussit, jotka kiinnitetään paikalleen partaisiin kiinnitettyjen lenkkien ja nyörien avulla. Myös tavaroiden kuljetukseen käytettävät kuivasäkit ja tynnyrit kannattaa kiinnittää samoin. Näin toimien kanootti ei täyty missään tilanteessa haitallisessa määrin vedestä ja kelluu siten korkeammalla. Ilmapusseja saa ainakin pääkaupunkiseudun kanoottiliikkeistä.

Paino lisääntyy Wenonahin kanooteissa n. 3 kg/jalka eli yhden jalan pituuden kasvatus ei lisää kanootin omaa painoa kohtuuttomasti, mutta tuo kantavuutta 50 - 100 kg lisää samalla kun perusnopeus kasvaa. 17-jalkainen kanootti on varsin hyvin melottavissa retkikamppeitten kanssa sellaisissa koskissa, joihin ylipäänsä kannattaa retkikanootin kanssa mennä.
Avatar
p.kivela
Viestit: 777
Liittynyt: 10 Touko 2008 08:20

Viesti Kirjoittaja p.kivela »

Itsellä on varusteet pakattuna suunnilleen näin:
- keskituessa kiinni 6 kpl 50 litran 3-kerros PVC-säkkiä
- perässä ja keulassa molemmissa 10 litran säkki
- muuta tavaraa vaihtelevasti

Säkit ovat olleet parempi ratkaisu kuin aiemmin käytössä olleet kaksi isoa tynnyriä. Painopiste on alempana ja säkit on todella mukava pakata ja kanniskella leiriin. Eivät kolise ja helppo käyttää. Ainoa ongelma, että todella kylmässä alkavat vähän jäykistymään. Säkkien tehollinen litramäärä lienee ilmoitettua pienempi. Säkit ovat olleet toistaiseksi kiinni pelkästään lenkistään, mutta tarkoitus on liimata pohjaan muutama D-rengas, jotta säkit saadaan ankkuroitua pohjaan. Tai jokin muu vastaava kikka.

Kerran on MadRiver kaatunut ja se täyttyi kokonaan vedellä. Välikerroksen vaahto piti kanootin pinnan tasalla, ei siis mene pohjaan.
Joskus koskessa on tullut saavillinen vettä, mutta ei ole havaitavasti vaikuttanut menoon siinä tilanteessa.
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

p.kivela kirjoitti:Itsellä on varusteet pakattuna suunnilleen näin:
- keskituessa kiinni 6 kpl 50 litran 3-kerros PVC-säkkiä
- perässä ja keulassa molemmissa 10 litran säkki
- muuta tavaraa vaihtelevasti

Säkit ovat olleet parempi ratkaisu kuin aiemmin käytössä olleet kaksi isoa tynnyriä. Painopiste on alempana ja säkit on todella mukava pakata ja kanniskella leiriin. Eivät kolise ja helppo käyttää. Ainoa ongelma, että todella kylmässä alkavat vähän jäykistymään. Säkkien tehollinen litramäärä lienee ilmoitettua pienempi. Säkit ovat olleet toistaiseksi kiinni pelkästään lenkistään, mutta tarkoitus on liimata pohjaan muutama D-rengas, jotta säkit saadaan ankkuroitua pohjaan. Tai jokin muu vastaava kikka.

Kerran on MadRiver kaatunut ja se täyttyi kokonaan vedellä. Välikerroksen vaahto piti kanootin pinnan tasalla, ei siis mene pohjaan.
Joskus koskessa on tullut saavillinen vettä, mutta ei ole havaitavasti vaikuttanut menoon siinä tilanteessa.
Säkit ovat minustakin parempi ratkaisu kuin tynnyrit. Jotkut tavarat on tosin turvallisempi pakata kovakuoriseen laatikkoon, mutta usein pärjää kyllä pelkillä säkeillä. Tänä keväänä olen hankkinut vanhojen Vauden isojen kuivasäkkien tilalle Ortliebin X-Tremer-XXL-malliset kantohihnoilla varustetut 130 litran kuivasäkit (tai -reput). Tarvittaessa käytän myös saman firman Track-reppuja, jotka ovat myös vesitiiviitä. Näiden avulla maakannasten ylitys onnistuu paljon helpommin ja nopeammin (samoin tietysti kamppeiden raahaaminen autosta kanoottiin ja kanootista leiriin). Isoon X-Tremer- säkkiin tai reppuun voi pakata tarvittaessa maasiirtymää varten monta pienempää pakkausta ja ne ovat yllättävän hyviä kantaa (paksut topatut olkahihnat ja joustava rintaremmi). Kädet jäävät vielä vapaaksi kanootin ja/tai muiden tavaroiden sekä melojen kantoon.

Jotta säkit todella kelluttavat kanoottia, niiden tulee pysyä tiukasti paikoillaan. Vain silloin ne syrjäyttävät kanoottiin tulevaa vettä ilmapussien tavoin. Se vaatii säkkien pohjakiinnityksen lisäksi vartaisiin nyörityksen, joka estää säkkien vähäisenkin liikkeen ylöspäin veden (syystä tai toisesta) virratessa kanoottiin. Kaikki (tai ainakin lähes kaikki) kanootit kelluttavat oman painonsa vedellä täyttyneenäkin, mutta koskessa ne hajoavat vesilastissa helposti (myös royalex ja PE-muovi) ja muodostavat lisäksi vähintään tonnin painoisena suuren vaaran kyydistä pudonneille melojille. Tiukasti kiinnitetyillä ilmapusseilla ja kuivasäkeillä varustettu avokanootti ottaa sisälleen vain vähän vettä, ui korkeammalla ja painaa enimmilläänkin vain pari sataa kiloa.
Avatar
kossu
Viestit: 124
Liittynyt: 28 Helmi 2010 10:40

Viesti Kirjoittaja kossu »

Tervehdys melonnan tuntijat, olen tässä valitsemassa ensimmäistä omaa kanoottiani ja kysyn asiantuntevaa mielipidettänne. Eli haen kanoottia mukaan pidemmille vaelluksille (1-2 viikkoa) kahdelle melojalle, sekalaiseen järvi- ja jokikäyttöön. Kanootin pitäisi sietää kolhimisia kohtuullisesti ja olla siedettävä kannettava maataipaleiden yli.

Vaihtoehtoina tällä hetkellä ovat Wenonahin 17-jalkaiset Spirit II sekä Sundowner.
Ensin silmäilin kevlarversioita noista kanooteista lähinnä niiden painon vuoksi. Ymmärsinkö oikein kuu-ukkelin viestistä, että kevlar ei olisi kuitenkaan hyvä kivisiin paikkoihin? Onko royalex-kanootti huolettomampi tai helpompi paikata ja tapahtuuko paikkaus erämaassa käytännössä jeesusteipillä? Entä minkä verran noihin 17' kanootteihin voi lastia laittaa kahden melojan lisäksi (100 kg/roikale). Mitä eroja Spirit II ja Sundownerin välillä? Entä mitä muita kanootteja suosittelette?

Kiitos etukäteen avustanne!
Harhailija
Viestit: 719
Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
Paikkakunta: Keskisessä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

Maastossa on mukavaa!
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

kossu kirjoitti:Tervehdys melonnan tuntijat, olen tässä valitsemassa ensimmäistä omaa kanoottiani ja kysyn asiantuntevaa mielipidettänne. Eli haen kanoottia mukaan pidemmille vaelluksille (1-2 viikkoa) kahdelle melojalle, sekalaiseen järvi- ja jokikäyttöön. Kanootin pitäisi sietää kolhimisia kohtuullisesti ja olla siedettävä kannettava maataipaleiden yli.

Vaihtoehtoina tällä hetkellä ovat Wenonahin 17-jalkaiset Spirit II sekä Sundowner.
Ensin silmäilin kevlarversioita noista kanooteista lähinnä niiden painon vuoksi. Ymmärsinkö oikein kuu-ukkelin viestistä, että kevlar ei olisi kuitenkaan hyvä kivisiin paikkoihin? Onko royalex-kanootti huolettomampi tai helpompi paikata ja tapahtuuko paikkaus erämaassa käytännössä jeesusteipillä? Entä minkä verran noihin 17' kanootteihin voi lastia laittaa kahden melojan lisäksi (100 kg/roikale). Mitä eroja Spirit II ja Sundownerin välillä? Entä mitä muita kanootteja suosittelette?

Kiitos etukäteen avustanne!
Sundowner on selvästi nopeampi ja kevytkulkuisempi sileällä vedellä kuin Spirit II.

Spirit taas sopii paremmin virtaavaan veteen ja on siellä helpompi ohjattava, mutta sileällä se on siis hitaampi.

Spirit kantaa huomattavasti enemmän kuormaa kuin Sundowner ja se ei tunnu tottumattomissakaan käsissä kiikkerältä.

Väliaikainen paikkaus tehdään tosiaankin yleensä jeesusteipillä. Royalex ei muutoin ole yhtään helpompi paikattava kuin kevlar- tai jokin muu komposiittirakenne (ehkä jopa päinvastoin), mutta siihen syntyy reikiä yleensä hyvin harvoin ja siihen on saatavissa omat erityiset paikkaussarjansa. Monet melovat nykyisin kevlar-kanooteilla myös kivisiä koskia ja sanovat niiden kestävän kohtuullisen hyvin, mutta erityisesti mataliin kivisiin jokiin ja puroihin, jotka raapivat ja kuluttavat kanootin pohjaa usein, ottaisin kuitenkin ainakin itse edelleen mieluummin muovikanootin. Royalex on siis huolettomampi. Se joustaa ja liukuu helpommin kivien yli. Kevlar-kanootti on paljon kevyempi kantaa ja käsitellä maassa ja se on myös vastaavaa Royalex-mallia nopeampi ja kevytkulkuisempi vedessä.

Wenonah ei julkaise kantavuustietoja eikä optimikuormia, mutta itse arvioisin, että Spritin optimikuorma on 250-350 kg ja Sundownerin ehkä noin 100 kg edellistä vähemmän. Spirit kantaisi varmaankin jopa 500 kg ja Sundownerkin ehkä melkein 400 kg, mutta silloin ne eivät kyllä ole enää missään tapauksessa järkeväntuntuisia eivätkä turvallisia melottavia. Voi hyvinkin olla, että Sundownerin (17-jalkainen versio) kantavuus kahden ison melojan tapauksessa jää pitkillä reissuilla liian tai ainakin turhan pieneksi.

Muita vastaavia merkkejä on esim. Bell (esim. jo mainittu Nortwind), jota kehutaan paljon. Myös mm. Old Townin ja Mad Riverin kanootit ovat harkinnan arvoisia. Toki rapakon takaa löytyy paljon hienoja kanootteja, mutta niiden tuonti yksittäin ja yksityisesti tänne Suomeen voi tulla yllättävän kalliiksi.
Avatar
George
Viestit: 3343
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja George »

Semmoinen näkökohta että jos hankkii tai tekee kanoottikärryn, niin painon merkitys vähenee. Silloin mm. yli 30 kg painavat crosslink muovirakenteiset vehkeet voi ottaa harkintaan ja kasvattaa kanootin kantavuutta niin ettei se ole rajoitteena. Rakenne on tarpeeksi robusti kovaankin käyttöön ja hinta on edullisempi.
Inarinjärvi kansallispuistoksi
Bullet
Viestit: 226
Liittynyt: 24 Kesä 2009 12:02

Viesti Kirjoittaja Bullet »

Tästä voisin kertoa oman kokemukseni. Minulla on Old Town Discovery 154 joka painaa noin 34 kg ja opin sen nostamaan hartioilleni ja kantamaan lyhyitä matkoja, mutta se hartioille nosto vaati oman tekniikkansa, joka kehittyi opettelun myötä. Kun sitten joitakin vuosia sitten mursin lonkkani ja se kun siitä vähitellen on parantunut sen, mitä voi parantuakin, niin enää en ole edes uskaltanut yrittää nostaa tuota yksin ylös maasta. Käy niin kovasti noiden jalkojen päälle juuri siinä vaiheessa kun pitäisi ylös päästä. Hommasin kanoottikärryn ja auton katolle nostoa varten on vain nostettava toisesta päästä ensin katolle ja samalla kylmästi vedettävä toinen pää maata pitkin aluksi. Tähänkin olen joskus nähnyt olevan vetokoukkuun kiinnitettäviä apuvälineitä, mutta mahtavatkohan toimia käytännössä?
Al Bundy
Viestit: 371
Liittynyt: 21 Loka 2010 08:37
Paikkakunta: Nokia

Kanootin valinta

Viesti Kirjoittaja Al Bundy »

Oman 40 kg:n painoisen muovikanootin kantaminen onnistuu melko helposti pienellä harjoittelulla sekä selässä "ihan normaalisti" mutta myös olkapäällä. Olkapäällä kannettaessa kanootti on tietysti kyljellään ja pieni pehmuste olkapäälle niin jaksaa kantaa pidemmällekin.
Kovalla tuulella on mielestäni jopa helpompi ottaa kanootti olkapäälle kuin selkään, kävely on silloin helpompaa eikä tuuli tarraa niin helposti kiinni.
Kanootin valinnassa en juurikaan laittanut painoarvoa tuolle kantamiselle, kun matkalla on kuitenkin aina tavaraa mukana ja melon enimmäkseen yksin tai koiran kanssa. Kevyen kanootin kantaa helposti pahan paikan ohitse, mutta sitten palataan hakemaan meloja ja kuivasäkkejä jne. Koirasta ei ole apua kantamisessa.
Pidän mielummin tavarat kanootissa kunnolla kiinnitettynä ja laitan kärryt alle kuskaten koko paketin kerralla. Biltemasta ostin huokean kärryn jolla kanootti liikkuu melko vaivattomasti helpossa maastossa. Bilteman kärrystä tosin sen verran, että jos 40 kg kanootissa on 100 kg tavaraa niin akselipaino ylittyy aika pahasti ja halvat kärryt ei tykkää ylikuormasta.

Onko enemmän meloneilla kokemusta järven selälle sopivasta inkkarista?
Yksin meloessa kova tuuli haittaa välillä menoa liikaakin ihan pienilläkin järvillä. Erityisesti kiinnostaisi jos jollain olisi kokemusta Esquif Avalonista tai vastaavasta järvi-inkkarista.
Vastaa Viestiin