Kanootin valinta

kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

mettäantero kirjoitti:
Al Bundy kirjoitti:Tuo laitos ei ole kyllä kanootti. Kanootissa ei ole tasaista pohjaa eikä köliä kuten soutuveneessä. Malli näyttää aivan samalta kuin rautakauppojen kanooteissa.
Ei se tarkoita etteikö tuo johonkin käyttöön sopisi ja suuntavakaampi varmasti on kokemattomien melojien alla kuin oikea kanootti. Soutuvarustuksella varmaan nopeakin.

Nopeasti tuollainen ei käänny kölin takia eli se vie käyttöominaisuuksia pois pieniltä joilta.
Nokan ja perän korkeat muodot ottavat tuuleen kiinni järvellä ja kuvista päätellen rungossa on rockeriakin joten ei ole ihan tasaiselle järvenselällekään suunniteltu.
Lyhyempi malli on varmaan parempi jos tulee yksin melottua.
Kumoan pitkän melontaretkeilykokemukseni perusteella vielä pari edellä esitettyä väitettä Linderin kanooteista. "Usein tuulisilla järvillä melomiseen tarvitaan kanootti, joka pysyy vakaasti suunnassaan, eikä ole kiikkerä. Vakautta lisää, jos kanootin pohjaan tehdään matala köli tai olas eli negatiivinen köli." Noin sanotaan jo avokanootteja käsittelevissä perusteoksissa. Kahdelle melojalle tarkoitetussa Linderin 525:ssa matala köli ei millään tavoin haittaa sen ohjattavuutta järvillä eikä hitaasti virtaavissa (koskettomissa) vesissäkään.

Linderin korkea keula ja perä eivät käytännössä näytä millään tavoin ainakaan lastissa (kaksi melojaa ja varusteet) reagoivan sivutuuleen. Korkeus on sen sijaan selvästi eduksi korkeassa aallokossa, varsinkin vasta-aaltoon meloessa. Pohjan "keinu" (rocker) on Linderissä myös siinä väärin vähäinen, että ei käytännössä lastissa vaikuta suuntavakauteen millään tavoin heikentävästi järvimelonnassa. Parantanee ehkä hieman ohjattavuutta.

Olen huomannut, että täällä vaellusnetissäkin hyvin usein esitetään pelkkiin "spekseihin" ja nettikirjoitteluun perustuvaa varmaa tietämystä eri retkeilyvälineistä ilman minkäänlaista omaa käyttökokemuspohjaa. 8)
Harjoitetaanpa hiukan epävarmaa spekulaatiota hyvin vähäisellä kokemuspohjalla ja puutteellisilla spekseillä:

Joskus kauan sitten olen melonut pienen pätkän Linderin kanootilla. Saattoi olla juuri tuo 525. Muistaakseni se oli hiukan olettamaani kevytkulkuisempi. Kyseinen kanootti ei ollut tuolloin eikä ole nytkään erityisen kiinnostava. Kuitenkin siitä pyydetään mielestäni aika kovaa hintaa.

Alumiini kanoottimateriaalina edustaa mennyttä aikaa. Joillekin se voi toki olla nostalginen.

"Speksien" näkökulmasta kyseistä kanoottia on puolestaan vaikea arvioida, koska siitä ei löydy tarpeeksi tietoa. Esimerkiksi poikkileikkauksesta, josta jotain voisi päätellä, ei kerrota missään juuri mitään. Rockeria on ilmeisesti aika vähän eli se lienee kölilinjaltaan suora? Silloin voisi olettaa, että se kulkee kohtuullisen helposti suoraan ja että kääntäminen puolestaan vaatii enemmän työtä. Se on ilmeisesti aika tasapohjainen? Silloin voisi olettaa, että se on alkuvakaa. Se on myös keskeltä aika leveä (90 cm), mikä myös tukee tuota olettamaa. Se voi näin ollen tuntua turvalliselta tasaisella vedellä, mutta se saattaa kaatua selvästi helpommin aallokossa. Sen oikeaoppinen kallistaminen käännöksissä saattaa olla myös liian tasaisesti pohjasta johtuen vaikeaa, koska kaatumisraja voi tulla vastaan kovin nopeasti ja varoittamatta. Tasainen pohja tuottaa kanootin mittoihin ja kantavuuteen nähden pyöreämpään pohjaan verrattuna suuremman märkäpinnan, mikä puolestaan syö energiaa ja nopeutta. Kun tietoa ei ole tarjolla, "paperivertailuakaan" ei siis voi oikein tehdä. Onkohan myyjällä tarjolla muita kanootteja, jotta voisi tehdä omakohtaista vertailua ennen ostopäätöstä? Epäilen, ettei valikoima ole kovin laaja eikä ainakaan mitenkään edustava.

Ihan yleisesti on tiedossa, ettei kanootissa tarvita köliä. Siitä on pelkästään haittaa. Tässä kanootissa matala köli lienee vain kanootin pitkittäisjäykkyyttä lisäämässä. Voi myös olla, että matala köli on syntynyt valmistusteknisistä syistä, jotta kaksi kanootin puolikasta on saatu liitettyä riittävän helposti ja tukevasti toisiinsa. Se ei luultavasti vaikuta suuntavakauteen juuri mitään. Missään kanoottia koskevissa tiedoissa ei kerrota mitään tästä kölin tarkoituksesta ja merkityksestä.

Tuon kokoiseksi kanootiksi "spekseissä" mainittu 38 kg:n paino on yleisesti ottaen korkea. Pienempi kevytversio (28 kg) alkaa edustaa normaalia kanootin painoa. Keventäminen on saatu aikaan tässä mainitussa pienemmässä 465L-versiossa ohentamalla materiaalipaksuus 1,25 mm:stä 1,00 mm:iin. En osaa sanoa, mitä muuta vaikutusta tuolla ohentamisella on kanootin ominaisuuksiin. Voi olla, että kanootti menettää osan jäykkyydestään, mikä puolestaan saattaa heikentää melontaominaisuuksia.

Arvostan korkeatasoista suunnittelua ja maksan mielelläni siitä jotain, olipa kyseessä mikä tahansa tuote tai palvelu. Se ei välttämättä nosta hintaa juuri lainkaan varsinkaan, mikäli valmistusmäärät ovat suuria. Tämän puheena olevan kanootin osalta en ole vakuuttunut suunnittelun laadusta.
Viimeksi muokannut kuu-ukkeli, 11 Maalis 2017 18:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.


kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

mettäantero kirjoitti:
......Ja sit kulkusuunta, soutaja menee selkä edellä ja katse on menneisyyteen. Meloja katsoo tulevaisuuteen..........
Puolitotuus tuokin vain. 8)

"Länsimaisen aikakäsityksen puitteissa olemme tottuneet puhumaan takanamme olevasta menneisyydestä ja edessä olevasta tulevaisuudesta. Itä-Afrikan yleiskielessä suahilissa asia ilmaistaan usein päinvastoin. Menneisyydestä puhuttaessa saatetaan näet käyttää sanaa mbele 'edessä' ja tulevaisuudesta sanaa nyama 'takana'. Itse asiassa tämä on täysin johdonmukaista. Menneisyys tunnetaan, se on sikäli (kasvojen) edessä. Tulevaisuus on (selän) takana, koska siitä ei vielä tiedetä mitään varmuudella ja yksityiskohtaisesti. Hetki hetkeltä takana oleva tulevaisuus avautuu edessä olevaksi menneisyydeksi. On kuin matkustaisi junassa selkä menosuuntaan."
Joten tästä meidän kaikkien on helppo jatkaa taaksepäin. Tätä ketjua taaksepäin selaamalla löytyy nimittäin runsaasti kokemuksia ja näkemyksiä erilaisista kanooteista. Varmempaa ja parempaa tietoa tosin saa esimerkiksi ottamalla yhteyttä Avokanoottiyhdistykseen ja/tai lukemalla jonkin/joitakin alan peruskirjoista. Esimerkiksi G & J McGuffinin "Paddle your own canoe" on ihan järkevä peruskirja.
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Avokanoottiyhdistyksestä löytää apuja. On Facessa nykyisin enemmänkin kuin omilla keskustelusivuillaan. Ja kanootin valinta on todellakin alussa vaikeaa sillä yksi malli ei toimi kaikilla se vaan on niin ja kaikilla kokeneilla tuntuu olevan 3-4 kanoottia kotonaan :lol: Paras kun kokeilisi ensin eri malleja, kuten minä pääsin muutamaa kokeilemaan kiitos erään porukan.
mettäantero
Viestit: 2522
Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22

Viesti Kirjoittaja mettäantero »

Kiitos kaptulle mielenkiintoisen Linder-keskustelun avauksesta. Samoin kiitos keskustelukumppaneille asiallisista ajatuksistanne. Omalta osaltani lopetan nyt tämän hieman pilke silmäkulmassa tapahtuneen tietävien oikeiden kanoottiasiantuntijoiden lievän provosoinnin. :)

Jatkan kuitenkin nautinnollisia melontaretkiäni... sanoisinko omaa väärinmelomistani taas vesien avauduttua tuolla nostalgisella mainiolla Linderilläni kaikista sen täällä mainituista puutteista huolimatta. Moni saari, luoto, rantakallio, lahdenpoukama, kasvi tai eläin on vielä näkemättä. Voi olla, että tänä kesäna tulee jo vuosi istumista täyteen tuon nostalgisen uskollisen menopelini istuimella. Yhtään tehtyä reissua en antaisi kuitenkaan pois.

Huolestuneena olen kuitenkin vuosien mittaan ihmetellyt, missä ovat muut inkkarimelojat yhdellä Suomen kauneimmista vesireiteistä Akseli Gallen-Kallelan ja Runebergin maisemissa Runoilijan tiellä. Ani harvoin... sanosinko tuskin koskaan tapaa reissuilla edes noilla vesillä muita avokanoottiretkeilijöitä. Onko melontaretkeilystä tullut/tehty kenties liian kallis/kaupallinen ja monimutkainen välineharrastus? :wink:
Viimeksi muokannut mettäantero, 11 Maalis 2017 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
OS
Viestit: 8147
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

mettäantero kirjoitti:Onko melontaretkeilystä tullut/tehty kenties liian kallis, vaikea ja monimutkainen välineharrastus? :wink:
Varmasti noinkin, niin kuin on käynyt myös monen muun välineharrastuksen kanssa. Onneksi on kuitenkin vapaus valita oma tyyli ja tapa harrastaa. :)
tst
Viestit: 6559
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^OS puhuu asiaa: https://goo.gl/uE0hsG
Heikki
Viestit: 1824
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Täytyy myöntää, että olen itsekin sortunut tähän välineurheiluun. Tämä tapahtui sen jälkeen kun sain itselleni myönnettyä, että vain amerikan mantereella osataan valmistaa oikeat canadalaiskanootit. Tämän oivalluksen jälkeen valinta oli helppo.
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Kyllä kanoottiharrastus on vielä halpaa jos pysyy perus materiaaleissa. Sitten kun mennään grammaukseen kuten vaelluskamoissakin hinta alkaa nousemaan samaan tahtiin :lol:
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

mettäantero kirjoitti:Kiitos kaptulle mielenkiintoisen Linder-keskustelun avauksesta. Samoin kiitos keskustelukumppaneille asiallisista ajatuksistanne. Omalta osaltani lopetan nyt tämän hieman pilke silmäkulmassa tapahtuneen tietävien oikeiden kanoottiasiantuntijoiden lievän provosoinnin. :)

Jatkan kuitenkin nautinnollisia melontaretkiäni... sanoisinko omaa väärinmelomistani taas vesien avauduttua tuolla nostalgisella mainiolla Linderilläni kaikista sen täällä mainituista puutteista huolimatta. Moni saari, luoto, rantakallio, lahdenpoukama, kasvi tai eläin on vielä näkemättä. Voi olla, että tänä kesäna tulee jo vuosi istumista täyteen tuon nostalgisen uskollisen menopelini istuimella. Yhtään tehtyä reissua en antaisi kuitenkaan pois.

Huolestuneena olen kuitenkin vuosien mittaan ihmetellyt, missä ovat muut inkkarimelojat yhdellä Suomen kauneimmista vesireiteistä Akseli Gallen-Kallelan ja Runebergin maisemissa Runoilijan tiellä. Ani harvoin... sanosinko tuskin koskaan tapaa reissuilla edes noilla vesillä muita avokanoottiretkeilijöitä. Onko melontaretkeilystä tullut/tehty kenties liian kallis/kaupallinen ja monimutkainen välineharrastus? :wink:
Oma kokemus on tietysti tärkeintä. Tässä viimeisimmässä keskustelussa ei ymmärtääkseni puhuttu sen enempää väärin- kuin oikeinmelomisestakaan, vaan otettiin lähinnä kantaa yhteen kanoottimerkkiin, josta kysyttiin arvioita. Pääotsikkokin tässä keskustelusäikeessä on "kanootin valinta". Valinnasta ei pidä toki tehdä liian vaikeaa. Siihen näissä teksteissä saatetaan sortua. Tarkoitus on lähinnä kertoa, ettei välttämättä kannata ostaa sitä ensimmäistä tarjolle asetettua paattia, vaikka se ratkaisuna tuntuisikin helpoimmalta. Ei ainakaan siinä tapauksessa, jos hinta tuntuu ostajasta kalliilta. Tämä ihan vain sen vuoksi, ettei hankinta harmittaisi jälkikäteen.

Avokanoottien puuttuminen lähes kokonaan niille soveliailta edellä mainituilta vesiltä on totta. Lapissa niitä näkee tosin hiukan useammin. Melontaretkeilyn mutkikkuus tai kalleus ei liene kuitenkaan ainakaan pääasiallinen syy. Hyvä kanootti ei ole välttämättä erityisen kallis ja se kestää sekä teknisesti että ominaisuuksiensa puolesta useita kymmeniä vuosia. Huonosti suunnitellussa ja toteutetussa, kolhossa kanootissa on kaikki puutteet jo uutena eivätkä ne siitä myöskään vuosien myötä korjaannu. Huonosti suunnitellulla tai käyttöolosuhteisiinsa huonosti valitulla kanootilla ei ole kiva meloa. Se puolestaan saattaa hyvinkin vaikuttaa kanoottiretkeilyn määrään. Ihan tavallista kuluttajavalistusta ja neuvontaa tässä asiassa tarvitaan.
Avatar
Pepi
Viestit: 7434
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

"Länsimaisen aikakäsityksen puitteissa olemme tottuneet puhumaan takanamme olevasta menneisyydestä ja edessä olevasta tulevaisuudesta. Itä-Afrikan yleiskielessä suahilissa asia ilmaistaan usein päinvastoin. Menneisyydestä puhuttaessa saatetaan näet käyttää sanaa mbele 'edessä' ja tulevaisuudesta sanaa nyama 'takana'. Itse asiassa tämä on täysin johdonmukaista. Menneisyys tunnetaan, se on sikäli (kasvojen) edessä. Tulevaisuus on (selän) takana, koska siitä ei vielä tiedetä mitään varmuudella ja yksityiskohtaisesti. Hetki hetkeltä takana oleva tulevaisuus avautuu edessä olevaksi menneisyydeksi. On kuin matkustaisi junassa selkä menosuuntaan."
Mieleeni tulee pikemminkin ajatus ihmisistä seisomassa ajan virrassa katse alavirtaan. Se, jonka ote herpaantuu, poistuu joukosta virran mukana.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
markkut
Viestit: 479
Liittynyt: 13 Helmi 2009 15:49

Viesti Kirjoittaja markkut »

kuu-ukkeli kirjoitti:Oma kokemus on tietysti tärkeintä. Tässä viimeisimmässä keskustelussa ei ymmärtääkseni puhuttu sen enempää väärin- kuin oikeinmelomisestakaan, vaan otettiin lähinnä kantaa yhteen kanoottimerkkiin, josta kysyttiin arvioita.
Just näin. Itsekin tietysti arvostan omakohtaista kokemusta näissä keskusteluissa ja silläpä heti alkuun mainitsinkin, että omat juttuni eivät kumpua kokemuspohjalta. Toki kokemusperäisiäkin juttuja pitää aina vähän suodattaa, koska oman välineen kritisointi voi olla hankalaa.

Mielestäni tässä ei ole tullut esille yhtään perustetta, miksi kannattaisi ostaa nimenomaan alumiininen Linder-kanootti. Kestävyys taitaa useimmin olla esillä alumiinipaateista puhuttaessa. Miksi maksaa ylimääräistä kestävästä materiaalista, jos kanootti ei sovellu sellaiseen käyttötarkoitukseen, jossa kestävyyttä koetellaan?
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

^Vanhanaikaisuuden lisäksi ei ole mainittu myöskään selkeitä perusteluita miksi alumiinista ei pitäisi ostaa. Paino ehkä?

Onko olemassa vain yksi ja ainoa olosuhde, jossa kanootin kestävyyttä koetellaan ja johon alumiinikanootti tai mainittu Linder ei sovellu?
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
markkut
Viestit: 479
Liittynyt: 13 Helmi 2009 15:49

Viesti Kirjoittaja markkut »

No joo totta tuo paino. Onhan se vähän kevyempi kuin ämpärimuovinen ja nyt kun royalexia ei saa, niin muut kevyet vaihtoehdot näyttävät olevan vielä pykälän verran Linderiäkin kalliimpia.
dailymail kirjoitti:Onko olemassa vain yksi ja ainoa olosuhde, jossa kanootin kestävyyttä koetellaan ja johon alumiinikanootti tai mainittu Linder ei sovellu?
Minulle ei tule muuta mieleen kuin kovat pohjakosketukset kivikkoisessa virtavedessä. Tuleeko sinulle? No ehkä alumiininen tulipalostakin vähemmillä vaurioilla selviäisi.. :D
Al Bundy
Viestit: 371
Liittynyt: 21 Loka 2010 08:37
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Al Bundy »

Alumiini pitää enemmän ääntä. Ei merkittävästi mutta kuitenkin.
Alumiini tarraa kiviin kiinni, ei riitä vesi voiteeksi tässä tapauksessa.
Kylmällä kelillä alukanootti on kylmempi. Jälleen aika pieni juttu mutta ero kuitenkin.

Sitten se merkittävin ero: Ne valmistajat jotka tekevät hyviä ja laadukkaita kanootteja eivät tee niitä alumiinista. Kolme erilaista alukanoottia olen nähnyt ja jokaisessa suunnittelu on ollut kömpelöä. Alukanootit vaikuttavat siltä että niitä tekee henkilö/yritys jolla on kokemusta alumiinin muokkauksesta, kova into myydä ja korkeintaan kohtalainen kyky suunnitella kanootti.
Näkemäni alukanootit ovat olleet sellaisia että ne eivät olisi olleet hyviä vaikka ne olisi tehty jostain muusta materiaalista.

Edit: Joskus luin ohjeen että nuotio pitää tehdä teltan ja kanootin väliin, näin kanootti heijastaa lämpöä takaisin telttaan päin eikä ihminen palele ollenkaan jos oleskelee jossain siinä lähistöllä. Alukanootti ei tosiaan pala eikä sula tuossa vaikka olis iompikin kokko!
markkut
Viestit: 479
Liittynyt: 13 Helmi 2009 15:49

Viesti Kirjoittaja markkut »

dailymail kirjoitti:^Vanhanaikaisuuden lisäksi ei ole mainittu myöskään selkeitä perusteluita miksi alumiinista ei pitäisi ostaa. Paino ehkä?
Luin vähän huolimattomasti tämän. Paino tosiaan sopisi perusteluksi pikemminkin toiseen suuntaan, koska Linderit näyttävät olevan aavistuksen ämpärimuovisia kevyempiä.

Sitten taas tuo "miksi ei", niin nimim. Al Bundy tuossa toisti ne aiemminkin mainitut pontit. Kun tuohon lisää vielä sen kölin olemassaolon, niin minun mielestäni tullaan loppupäätelmään, että Linder on kanootti, joka on reilusti kalliimpi kuin verrokit, eikä sovi yhtä monenlaiseen käyttöön kuin verrokit.

Mielestäni em. loppupäätelmä ei myöskään ole ketjuun kirjoittaneen Linderin omistajan juttujen kanssa ristiriidassa.
Vastaa Viestiin