Vaellusvarusteet vanhanajan tyyliin?

Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Samoilla linjoilla. Talvisaikaan pärjää oikein hyvin perinteisillä puuvillaisilla ja villaisilla varusteilla. Kalvot ovat talvella vain koleita kosteuden kerääjiä. Jossain tunturissa oikein pahalla kelillä voi välillä kalvosta olla hyötyä. En ole aivan varma kun kokemukseni tuntureilta ovat siltä ajalta kun kalvoja ei vielä tunnettu. Kunnon co/pes on tulilla turvallinen ja kestää käyttöä vaikka kuinka kauan.


vanha akka
Viestit: 129
Liittynyt: 02 Touko 2007 22:09
Paikkakunta: eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja vanha akka »

Kyllä minun nuoruudessani ( 1958 ) retkeilyssä käytettiin harjatelttaa ja huopaa johon kääriydyttiin. Eväänä kauraryynejä, säilykelihaa, makaroonia, näkkileipää. Voi laitettiin lasipurkkiin ja peitettiin suolavedellä eltaantumisen estämiseksi. Keittämiseen samanlaista " pakkia" mitä nykyisinkin myydään ( ehkä vähän hienompana versiona) partiokaupassa. En tosin silloin mitään varsinaisia vaelluksia tehnyt, mutta viikon saarireissuja kuitenkin. Makuupussejakin jo oli joillakin kaupunkilaisilla, mutta minä asuin maalla, ompelin huovastani pussin ja hyvin pärjäsi. Leiriytyessä makuualustaksi kelpasi havut, ne piti vaan oikeaoppisesti asetella niin tuntuivat pehmoisemmilta. Ensimmäisen anorakkini sain 1959 ja se oli tyttöjen katumuotia .
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Kyllä nykyiset kalvotakit ovat paikassaan hyviä, kylmää vettä kun vihmoo ja tuulee, silloin taukoasuna hyvä.
Ja miksei hissukseen vaeltaessakin. Viime reissullakin Kemihaarassa oli ko. vetimet mukana, mutta intin verkkopaidalla jonka päällä oli peltipaita, mentiin vaikka oli viileääkin. Kovalla pakkasella on kuitenkin hengittävä anorakki edelleen parempi. :wink:
Ja niin kuin olen todennut, todellisissa extreme olosuhteissa tulee varustekysymys eteen eri tavalla.
Toisaalta Özi oli pärjännyt aika askeettisilla vetimillä alpeilla takavuosina. Oli kylläkin kuollut nuoleen lapaluiden välissä.
Tästähän sukeutui oikein museomuistelo!
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

Jos muistelen menneitä -peltipaitoja, villapaitaa, 906:sta ja sekoitekankaisia vaatteita- niin vaeltaminen sujui oikein mainiosti, myös avotunturissa.

Nykyiset ohuet keinokuituvaatteet kuivuvat hyvin nopeasti verrattuna aikaisempiin materiaaleihin, kuten puuvillaan. Nopea kuivuminen mahdollistaa muutoksia vaellustyyliin.
Mangrove
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Tammi 2008 21:42

Viesti Kirjoittaja Mangrove »

Tämä reppu tunnetaan Suomessa nimillä pussi, selkäpussi, lammas ja pässi. Venäläisillä on ollut käytössä hieman samantapainen veshmeshok ja uusi-seelantilaiset tuntevat sen niemellä pikau. Kuvista päätellen pussi on usein valmistettu hampusta tai puuvillasta ja perinteisesti viilekkeet ovat Suomessa villanauhoja. Piirroksen olen lainannut Hanna Snellmanin kirjasta Tukkilaisen tulo ja lähtö. Loppuun laitoin vielä muutaman linkin valmistusohjeisiin.

Homespun "Veschmeshok" rucksack..
The Simple Sack Pack

Kuva
Mangrove
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Tammi 2008 21:42

Viesti Kirjoittaja Mangrove »

Suomen terveydenhoito-lehti 2/1935
Terveysohjeita hiihtäjille.
kirj. maisteri Lauri Pihkala
[...]
Tämän [s.o. kankaan hengittävyyden] vuoksi on jostakin villakankaasta, sheviotista, villaflanellista tai sarastakin tehty pusero metsähiihtoon sopivampi kuin tuulipusero. Viimaisten aukeiden tai myötämäkien varalle riittää puseron lisänä tiiviistä pumpulikankaasta tehty, vyötäröön ulottuva »ruokalappu», joka suojaa rinnan samaan tapaan kuin kilpahiihtäjien numerolappu. Selkäpuolta ei myötätuuli tavoita niin läpäisevästi. Vieläkin huolellisemmin on vatsanpohja suojattava viimalta, esim. sanomalehtipaperilla housujen sisäpuolella.

Housujen pitäisi olla mielummin jotain tiivistä ja sileää villakangasta. Tuulikangas käy päinsä muuten, mutta jos mäkiä laskiessa kaatuu ja saa tuulikankaiset housut lumisiksi, niin nämä tahtovat kastua ja sitten jäätyä. Silloin on kaikki hukassa.

Alusvaatekankaasta parhaimmiksi olen havainnut tenniskankaan paidoiksi ja nukattoman »pyjamasflanellin» alushousuiksi, mutta ei tämä välttämätöntä ole. [...] Jos pusero ja päällysvaatteet ovat villaa ja kuivana säilyneet ja alusvaatteet sillä tavoin huokoiset kuin tenniskankaasta ja pyjamasflanellista, voivat nämä kuivua ylläkin pidettyinä, kun hiihtäjä helpottaa vauhtiaan hyvin vähitellen. [...]
akallio
Viestit: 2074
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Martti Kujansuu kirjoitti: Venäläisillä on ollut käytössä hieman samantapainen veshmeshok
Varustelekassahan noita on armeijamallisina myynnissä monenlaisia. Kuvaukset on aika hauskaa luettevaa...

http://www.varusteleka.fi/product/ilman-rankaa-pienemmat-kaytetyt/bulgarialainen-veshmeshok-karsimysreppu-ikava-kaytetty/_36Y17UJYZ
Mangrove
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Tammi 2008 21:42

Viesti Kirjoittaja Mangrove »

---
Viimeksi muokannut Mangrove, 19 Kesä 2016 12:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mangrove
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Tammi 2008 21:42

Viesti Kirjoittaja Mangrove »

Tässä pätkässä näkyy 03:23 kohdalla eräällä naisella juuri tuollainen sidottava reppu mistä kerroin aikaisemmin.
Eksoottinen Suomi esittäytyy
Mangrove
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Tammi 2008 21:42

Viesti Kirjoittaja Mangrove »

---
Viimeksi muokannut Mangrove, 19 Kesä 2016 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mangrove
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Tammi 2008 21:42

Viesti Kirjoittaja Mangrove »

Nilakka kirjoitti: Pipoja ei aiemmin tunnettu,miehillä lienee ollut lätsät tai villahuopaiset lierihatut ja karvahatut käytössä.
Neulepipoja eli varraslakkeja on käytetty Suomessa käsittääkseni jo 1600-luvulta alkaen eli se on täysin hyväksyttävä vaelluspäähine jos halutaan pukeutua ajan mukaisesti. Pipoja käytettiin kuitenkin tietääkseni vain Länsi-Suomessa. Oheen olen liittänyt kuvan W.von. Wrightin piirroksen vuodelta 1831.

Kuva
mehtäläinen
Viestit: 25
Liittynyt: 22 Heinä 2008 22:24

Re: Vaellusvarusteet vanhanajan tyyliin?

Viesti Kirjoittaja mehtäläinen »

Timoa kirjoitti: Itse olen niin nuori, että armeijassakin oli makuupussit käytössä. Kuinka kylmässä villahuovalla voi nukkua ilman tulia?
Entäs entisajan retkiruoka? Ruisleipää ja suolattua lihaa luultavasti.

Tarkoitus olisi testata ja hankkia oikeasti perinteiset välineet ja lähteä metsään. Vaatepuolella hankintoja tuskin tulee tehtyä hinnan ja käyttömäärän takia. Syyskuussa olisi aikaa tehdä retki.
Onnea ja menestystä hankkeelle.
Kävin armeijan läpi 70-luvun lopussa jolloin varusteina olivat sarkakamppeet ja villaviltti yhdistettynä nykyisin savotan valmistamaan makuualustaan. Pärjättiin 30-40 asteen pakkasessa kaminan kanssa hytisten( kolme putkea punaisena). Olen tämän jälkeen viettänyt varmaankin satoja öitä niin laavulla kuin teltassakin ulkona. Muutaman kerran myös "alkeellisilla" kamppeilla. Koiranuni on hyväksyttävä sarkavehkeillä laavulla loiottaessa. Aniharvoin on mahdolisuus tai kykyä yöpyä A E Järvisen romantisoimalla rakovalkealla. Mutta pärjäähän siellä jos on asenne kohdallaan. Sarkaa, villaa ja tarpeeksi hakoja selän alla. Sekä vähintään 2 mottia säärenvahvuista puuta yötä varten jos aioit talvella ypyä ja läpi yön valeeta pitää. Max. 3 tunnin uni ja puun lisäys ellet saa legendaarista rakovalkeaa väsättyä :wink: Mutta ilman muuta kannattaa kokeilla. Yö tulilla on aina elämys.
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Puolijoukkueteltassa ei tarvitse olla punaisena kuin kaminan alaosa, jos viitsii kasata lunta seinustoille vedon estämiseksi, siis jos lunta on, ja yleensä on jos on kylmä vuodenaika.
jokusen yön olen viettänyt niin intissä kuin sen jälkeenkin ja ennen inttiä.
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Re: Vaellusvarusteet vanhanajan tyyliin?

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

mehtäläinen kirjoitti: Kävin armeijan läpi 70-luvun lopussa jolloin varusteina olivat sarkakamppeet ja villaviltti yhdistettynä nykyisin savotan valmistamaan makuualustaan. Pärjättiin 30-40 asteen pakkasessa kaminan kanssa hytisten( kolme putkea punaisena).
Samat vermeet, samoja aikoja, oi niitä aikoja.
Onneksi nykyään on mukavamman väriset vermeet. :D
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Mangrove
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Tammi 2008 21:42

Viesti Kirjoittaja Mangrove »

---
Viimeksi muokannut Mangrove, 19 Kesä 2016 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin