lähiretkeilyä parhaimmillaan.

Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

lähiretkeilyä parhaimmillaan.

Viesti Kirjoittaja Timoa »

lähiretkeily on hauskaa! Varsinkin jos se on oikeasti lähellä. En tarkoita luontopolkuja yms vaan telttailua kalastusta eli perus retkeilyä. Kajakilla pääsee aika hyvin toteuttamaan tälläistä retkeilymuotoa pääkaupunkiseudulla. Nyt makaan riippumatossa saaressa noin 3 km päästä kotoa ja katselen 5-10 miljoonaa maksavaa taloa rannassa. Talon asukas katsoo mun 30€ riippumattoa...

Luonto on oikeasti lähellä tai jopa takapihalla jos sinne vaan viitsii lähteä.

Kerro lähiretkeilyalueesi?

Tässä muutama melojalle tai veneilijälle pääkaupungin alueelta.

Käärmeluodot/saari lauttasaaren edustalla. Matkaa rannasta aika vähän. Luodolla huusi ja nuotiokatos.

Linholm westendin edustalla. Otsolahden sillasta kolmas saari länteen. Monet kartat kertovat siellä olevan taloja... Joo on ollu joskus sotien aikaan. Nyt on jäljellä vaan kasa tiiliä ja pari rautaputkea.

Pari muuta saarta on myös tiedossa, mutta niistä laitan tiedon myöhemmin.


MaKo
Viestit: 143
Liittynyt: 19 Helmi 2009 12:10
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

...

Viesti Kirjoittaja MaKo »

hahaa juuri näin hyvä meininki :D :D :D
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Löysin tällä viikolla lähiretkeilystä ulottuvuuden, jonka olen jostain syystä sivuuttanut aiemmin kokonaan. Aikaisemmin itseäni tyydyttävä lähiretkeily on edellyttänyt autoon hyppäämistä ja 10-30km ajoa jollekin luontopolulle tai vastaavalle. On se hölmöä kun vertaa siihen, mitä äskettäin tein:

Torstaina laskin lainakanootin Saimaalle, vain sadan metrin päässä kotoa. Tavarat kyytiin, keula kohti laavua, jolle on aikaisemmin pitänyt osin ajaa autolla ja melomaan. Välillä rantauduttiin kalliorannelle uimaan, maihin jäätelölle, jne. Tutulla laavulla sitten nautittiin telttasaunasta ja kylmälaukkukylmästä oluesta sekä katseltiin Asta-myrsyn raivoamista selän toisella puolella. Paluumatka oli jopa jännittävä kovemman tuulen ja aaltojen vuoksi. Kokonaan uusi perspektiivi lähiympäristöön!

Suomen kaltaisessa maassa melonta (tai soutu?) avaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia lähiretkeilyyn! Talvella vastaavan, tai jopa suuremman, liikkumisen vapaudun kokee hiihtäessä järvillä.

Josta tulikin mieleeni, kuinka kovassa tuulessa avokanootilla uskaltaa meloa isommalla järven selällä? Nyt tuulta oli noin 8m/s ja muutama aalto pärskähti ajoittain kanootin reunan yli. Jos tavarat olisivat olleet kelluttavissa tynnyreissä, ei olisi paljon huolettanut, mutta nyt hieman huoletti kun kellukkeita ei ollut...
hannes
Viestit: 10798
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Minulla tällä hetkellä lähiretkeily on hyvin käytännönläheistä. Talven mustikat pitää saada kerättyä ennen Lappi-reissua, koska se muuten jäisi tekemättä. Vielä pari , kolme sankollista ja sitten on hetkeksi vapaa.
Koiran kanssa menemme metsään. Ensin kiertelemme etsien parhaat paikat, samalla tulee lenkitettyä, sitten kaveri vartioi vesikupin äärellä makkarareppua ja minä keräilen marjoja.
Parin tunnin päästä, kun makkarat ym. on syöty kaveri alkaa olla sitä mieltä että riittää - niin minäkin.
Harhailija
Viestit: 719
Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
Paikkakunta: Keskisessä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

Kanootilla ja kajakilla, yms. pääsee usein sellaisiin paikkoihin, mihin ei edes veneellä pääse, tai se on ainakin hankalaa, elikkä tutuistakin vesistöistä löytyy aivan uutta näkemistä ja omaa rauhaa halutessaan. Itse havahduin melontaan tutustuessani, että monasti vesiltä näkee ja hahmottaa maisemia paljon paremmin, kuin ranta "pusikoista", ainakin keski-suomen "pusikkovyöhykkeellä".
Maastossa on mukavaa!
Harhailija
Viestit: 719
Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
Paikkakunta: Keskisessä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

Korpijaakko kirjoitti: Josta tulikin mieleeni, kuinka kovassa tuulessa avokanootilla uskaltaa meloa isommalla järven selällä? Nyt tuulta oli noin 8m/s ja muutama aalto pärskähti ajoittain kanootin reunan yli. Jos tavarat olisivat olleet kelluttavissa tynnyreissä, ei olisi paljon huolettanut, mutta nyt hieman huoletti kun kellukkeita ei ollut...
Mielestäni riippuu niin monesta tekijästä, että ne kannattaa miettiä itselleen selväksi jo etukäteen...
-Mitä siltä melomiselta hakee, turvallista siirtymää, vai pärskettä ja jännitystä, omien melontataitojen rajojen hakua ja kasvattamista...

-Aallonkorkeus ja yleensäkkin aallokko... (esim. ristiaallokko)
-Kanootin tuuli, aalto, yleensäkkin melontaominaisuudet.
-Oma melonta taito.
-Varautuminen kaatumiseen tai muihin ongelmiin... (On aika eri asia vältellä ja jopa pelätä kaatumista, kuin jos siihen on varautunut ja jopa harjoitellut siitä selviämistä...) Tätä itse kyllä suosittelen jokaiselle...
Maastossa on mukavaa!
Avatar
OS
Viestit: 8147
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Korpijaakko kirjoitti:Josta tulikin mieleeni, kuinka kovassa tuulessa avokanootilla uskaltaa meloa isommalla järven selällä? Nyt tuulta oli noin 8m/s ja muutama aalto pärskähti ajoittain kanootin reunan yli. Jos tavarat olisivat olleet kelluttavissa tynnyreissä, ei olisi paljon huolettanut, mutta nyt hieman huoletti kun kellukkeita ei ollut...
Kanootista en tiedä, mutta kyllä minulle kajakkimelojana 8m/s on sellainen tuuli, että pysyn mieluummin maissa. Ainakin Inarijärvellä tuo mainittu tuuli aiheuttaa sellaisen myllerryksen, että olen katsonut parhaaksi odotella tuulen rauhoittumista.
Avatar
George
Viestit: 3343
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja George »

Jos inkkarissa alkaa vettä pärskiä yli laidan ollaan liian kovassa aallokossa. Eikä ainakaan pitäisi olla selkää ylittämässä. Aukkopeite täytyisi ainakin olla. Olen pitänyt rajana että jos syntyy vaahtopäitä en lähde melomaan.
Inarinjärvi kansallispuistoksi
herike
Viestit: 86
Liittynyt: 02 Huhti 2009 11:18

Lähiretkeilyä kuivalla maalla

Viesti Kirjoittaja herike »

Kanootista välillä kuivalle maalle tässä viestiketjussa.
Kun Lappiin ei aina pääse, niin pitää katsella vesien lisäksi lähimetsiä, joista pääsee hyvin syvemmälle korpiin täällä Keski-Suomessa. Maastoa riittää siis kulkemiseen ja telttailuun - kuitenkin puhtaasta vedestä on pulaa. Niinpä tulikin mieleen, mikä aarrejullkaisu olisikaan luettelo Suomen lähteiden sijainnista. Niiden etsimiseen ja veden maisteluun voisi perustaa mukavasti lyhyempiä tai pidempiä paikallisvaelluksia. Kuinkahan monella eurolla maanmittauslaitos tekisi karttatietokannoistaan ajon, joka listaisi lähteet.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Omasta mielestäni aallokko oli rajatapaus, koska meitä oli kaksi kanoottia oli homma mielestäni hallinnassa. Yhdellä kanootilla olisi ehdottomasti pitänyt olla kamat vähintään tynnyreissä ja mielellään aukkopeitekin. Jos olisin edes selälle lähtenyt. Selällä oli jatkuvasti vaahtopäitä, mutta niitä oli vain pieni osa aalloista, jatkuvasti kuitenkin. Selkä oli verraten pieni ja 8m/s tuuli oli läheisen suuremman selän rannalta mitattu.

Tuo tuntui kuitenkin ihan mahdolliselta säältä ja sopivan haastavalta. :D
Avatar
Virsu
Viestit: 1511
Liittynyt: 25 Kesä 2007 14:21

Viesti Kirjoittaja Virsu »

Suppismetsällä jo kahtena viikonloppuna. Ei ehkä ollut ihan lähintä retkeilyä, kun piti autolla kohtuullinen matka ajaa. Mutta päivän verkkainen samoilu hiljaisessa kuusikossa lataa akkuja joskus miltei saman verran kuin samoilu tunturissa.

Lähi-lähi-retkeilyä on vaeltelevien syyslehtien kahistelu kodin vieressä olevassa leikkipuistossa ja ulkoilupolulla. Varsinkin jos saa mukaansa kaverin, joka jo luonnostaan tutkii maanpinnan muotoja puolta matalammalta kuin itse :D
Koistinen
Viestit: 147
Liittynyt: 25 Helmi 2009 22:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Koistinen »

Näsijärveltä löytyy mainioita saaria lähiretkille. Siellä tuli vietettyä viime juhannuskin.
Metsät, järvet, tunturit, joet ja meret.
MaKo
Viestit: 143
Liittynyt: 19 Helmi 2009 12:10
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MaKo »

Juupa, esim. iso lammisaari on jokakesäinen leiripaikka muksujen kanssa :)
Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Viesti Kirjoittaja Luiro »

Oulun lähistöllekin valmistuu piakkoin tällainen Tervareitti, josta kenties löytyy jotain juuri lähiretkeilyynkin.
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
otsonen
Viestit: 120
Liittynyt: 10 Marras 2009 23:16

Viesti Kirjoittaja otsonen »

Tein tuossa työn puolesta kolmen päivän seikkailun lähivesille/metsiin. Täytyy kyllä iloita että 30km melontareitin ja leppoisan patikoinnin voi yhdistää ihan kotikulmilla. Ja kun lähtee ilman karttaa liikenteeseen löytää paljon upeita paikkoja. T: kokemusta omaava
Tosissaan, vaan ei vakavana.
Vastaa Viestiin