Muotkatunturit

sorina
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Heinä 2006 12:30

Muotkatunturit

Viesti Kirjoittaja sorina »

Hei!

Suunnittelen parhaillaan noin viikon kestävää vaellusta Muotkalle. Aloituspaikaksi olen ajatellut Muotkan Ruoktua. Olisiko hyviä vinkkejä siitä, mitä seudulla pitää ehdottomasti nähdä? Mielelläni myös tietäisin alueista, joilla liikkuminen on syystä tai toisesta (suo, vaikea ylitys) hankalaa.


PahaAhma
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Tammi 2006 09:29
Paikkakunta: Praha
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PahaAhma »

Moi,
viime lokakuussa olin tehnyt viikon kestävän vaelluksen siellä. Suunnittelisin reitin Muotkan Ruoktu - Peltotunturit - Koarvikozza ja sitten seurata vanhan postipolun Kielajoelle, tästä jokea pitkin Kielaroavvin tuvalle, sitten Stuorraavzin kanjoonilla josta menee polku Nirvajoen kautta luoteen. Voit sitten joko seurata polkua Karigasniemen asti (mikä on ehkä liian pitkä matka¨, tai omilla poluilla Karigasjoen kautta Sulaojalle, mistä kulkee bussi Norjasta Inariin.

Muotka oh tosi mukava seutu, sen pohjoisosa on mielestäni helppokulkkuista ja kuiva. Ongelmava paikka on varmasti Peltojärvi, sen ranta on kovin jyrkkä, kannattaa käntyä tunturiin pari kilometria Lahtisen kämpän takana ja mennä tunturialueen läpi.

Silloin lokakuussa ei olut paljon vettä, niin jänkiä ylitin helposti, vain paikoilla jossa ei polut ollut piti olla varovainen. Jokien ylitykset oli helpot, vain Kielajoen ylitys Stuorraäytsin luona oli vähän hankalaa.

Mukava reissu!

PahaAhma, Praha, CZ
Avatar
Timi
Viestit: 74
Liittynyt: 12 Tammi 2006 18:22
Paikkakunta: Rusko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timi »

Muotkatuntureista oli keväällä juttua. Hakusanalla Muotka se löytyy tuolla haku toiminnolla. Kyllähän nuo Peltojärvi/Peltotunturi, Kuarvikozza jaStuoravzi ovat ne näyttävimmät kohteet. Myös Stuoravzin pohjoispuolen tunturi ylänkö on mielestäni näkemisen arvoinen. Ja noin 1,5 km Lahtisen kämpästä peltojoen vartta ylöspäin lähtee puron vartta polku ylös Peltotunturille.
Avatar
seppo
Viestit: 2787
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppo »

Puaimasavzi ja Kalgu-uaivi eli Piekanaäytsi ja Galgoaivi ovat parasta Muotkaa.

Muotkan ruoktulta jokivartta Lahtisen kämpälle, riittävän ajoissa ylös Pialdu-uaiville ja sieltä Kalgu-uaivin itäpuolen mukaville nummille, Puaimasavzin lähi kohti Giellajohkaa, ja postipolkua pitkin Stuorravzin autiotupaa. Kurua pitkin tai sen pohjoispuolella Giellajohkan suuntaan ja edelleen Gakcavarrin suuntaan ja maantielle. Bussilla takaisin Muotkan ruoktuun.

Hyvä kohde on myös Gaisavarri, josta käsin on verrattain mainiot maisemat etelään. Kuin myös Kuarvikozza, jolta käsin ne jääkauden jälkeiset sulamisvesien tekemät kiemurat näkyvät hienosti.
Tatu
Viestit: 17
Liittynyt: 09 Touko 2006 16:52
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Tatu »

Viime syksynä siellä taivalsin mutta nimet on jo onnellisesti pyyhkiytyneet mielestä, eli seuraava saataa sisältyä jo mainittuihin kohteisiin (parempimuistiset voivat auttaa).
Elikkäs hieno paikka on se rajavartioston? tupa jossa on ne 3 erämaalampea hiekkarantoineen!

Muotkatuntureiden alueella on myös virkistyskarttoihin merkitsemättömiä kammeja / tupia joita voi täältä netistä etsiä. Minulla on kahteen koordinaatit mutta kartta on kotona. Voin kaivella jos kiinnostaa.
sorina
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Heinä 2006 12:30

Viesti Kirjoittaja sorina »

Kiitos vinkeistä!

Olen ensimmäisen reittisuunnitelman tehnyt, mutta vaihtoehdon kehittelen vielä, kun on aikaa. Olisi mukava nähdä kaikki hienoimmat paikat reissulla, mutta pitkät päivämatkat eivät sovi minun luonteelleni. On hieman hankala ennustaa etukäteen, kuinka pitkästi jaksaa hyvillä mielin edetä (ei kannata itseään väsyttää, kun ei ole tällä reissulla mukana ketään kenelle voisi kiukutella :D ). Voihan se olla, että jos kelit suosivat, niin päivämatkatkin venyvät ja ehtii nähdä enemmän.
Koordinaatit kiinnostavat kyllä, Tatu. Olisi mukavaa, jos viitsit ne kertoa!
Avatar
Kaarnikka
Viestit: 131
Liittynyt: 23 Tammi 2006 20:38
Paikkakunta: Vaasanseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaarnikka »

Samoille tanhuville olemme suuntaamassa elokuun alkupäivinä, joten ihan mielellään lueskelen näitä reittiehdotuksia/kokemuksia.
Tatu
Viestit: 17
Liittynyt: 09 Touko 2006 16:52
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Tatu »

No niin, muistinpas ottaa kartan mukaan töihin :)

Koordinaatit ei ole huippu tarkkoja mutta pitäisi auttaa perille.
Mittajärjestelmä = KKJ
Paikat mitattu viivottimella -> Ulkoilukartat -> Muotkatunturit kartasta (viimevuotinen Genimap 1:50 000).

1. Riekonpyytäjän kammi.
Kahden hengen kammi joka on lähinnä jonkun roskaavan moottorikelkkatyöläisen varasto. Pihalla lojuu akuista öljykannuihin kaikkea roskaa ja sisällä kammissa ei viitsi kun käydä. Nukuttiin teltassa. En todellakaan tekisi isoa reittimuutosta nähdäkseni tämän. Löytyy soisen kohdan yläpuoliselta aukiolta.
26°15'14" I
69°16'49" E

2. Autiotupa
Ihan kiva useamman hengen tupa sekä niin täysi puucee että en ollut ikinä nähnyt! Laakereita piti kannatella ylhäällä toimituksen ajan ettei olisi saaneet ylimääräistä "voitelua" :)
Lammet hiekkarantoineen niin upeat että tätä en aio jättää väliin jos ja kun vielä muotkalle eksyn. Telttapaikkoja vaikka kuinka paljon.
26°21'13" I
69°13'41" E

3. Laavu
Tämän sijainnin omalta kartaltani näytti satunnainen kohtaamani vaeltaja, itse en paikalla käynyt.
26°35'14" I
69°13'00"E

4. Laavu
Tämän sijainnin omalta kartaltani näytti satunnainen kohtaamani vaeltaja, itse en paikalla käynyt.
26°42'07" I
69°13'55" E

PS. En ota vastuuta jos nämä tiedot pilaavat vaelluksesi :roll:
Jos jollakulla tarkemmat koordinaatit / ohjeet niin korjatkaa ihmeessä.
Avatar
Turhankävelijä
Viestit: 1037
Liittynyt: 11 Tammi 2006 19:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turhankävelijä »

Mielenkiintoisia laavuja Tatulla.
Toinen löytyikin Muotkan Ruoktun sivuilta (reittikartalta) kun aikansa niitä selasi.
Entä tietääkö tuosta toisesta (Tatun 3. Laavu) kukaan muu:
26°35'14" I 69°13'00"E (noin 3483650, 7681850)
Avatar
seppo
Viestit: 2787
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppo »

Olen käynyt melko monella Cuanjauaivin eli Hanhipään huipulla ja muistaakseni olen kulkenut paluumatkalla Kiellaroaivin tuvalta Muotkan ruoktuun juuri sen laakson läpi, johon koodinaatit viittaavat, eikä minulla ole mitään käsitystä ko. laavusta. Se ei tietysti todista mitään.
Antero
Viestit: 176
Liittynyt: 05 Helmi 2006 14:28
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Antero »

Jos em. laavuilla tarkoitetaan Muotkan Ruoktulta lähtevien latujen varrella olevia laavuja, niin ensimmäinen on Jeageloaivin lounaispuolella purolaaksossa ja toinen muistaakseni Alemmasta Honkavuomasta Hanhipään huipun kaakkoispuolelle pistävässä purolaaksossa. En ole kesäkelillä ko. laavujen kautta kulkenut, mutta oletan, että Muotkan Ruoktulta lähtevä luontopolku kulkenee Jeageloaivin laavun kautta.
Avatar
Kuhmis
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Tammi 2006 16:38
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja Kuhmis »

Tatu kirjoitti: 2. Autiotupa
Ihan kiva useamman hengen tupa sekä niin täysi puucee että en ollut ikinä nähnyt! Laakereita piti kannatella ylhäällä toimituksen ajan ettei olisi saaneet ylimääräistä "voitelua" :)
Lammet hiekkarantoineen niin upeat että tätä en aio jättää väliin jos ja kun vielä muotkalle eksyn. Telttapaikkoja vaikka kuinka paljon.
26°21'13" I
69°13'41" E
Tajusinko oikein, että kyseessä on Kiellaroaivi? Olen kirjoittanut blogiini Muotkan matkakertomukseen: "Kiva tupa, sotkuinen piha. Lueskelin tupakirjaa ja kirjoitin nimeni. Onneksi en tullut sinne asti yöksi. Ei näkynyt hyvää telttapaikkaa."

Jäi mieleen melko paskainen pihapiiri ja se täysi huussi, ei houkutellut istunnolle. Muistelisin, että lammetkaan eivät olleet kovin kauniita, päinvastoin. Olisikohan ollut roskainen vesi vai miksi minulle jäi tuollainen mielikuva? Ja ne telttapaikat. Tarkoitatko Tatu telttapaikoilla hiekkamaata, vai onko jossain piilossa hyviä telttapaikkoja? Olen kai niin herkkäselkäinen, että etsiskelin pehmeämpää alustaa.

Vai olisikohan minulla ollut vain huono päivä??
Avatar
seppo
Viestit: 2787
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppo »

Taisinpas sotkea, kun ajattelin laavulla sellaista puusta rakennettua suojaa, esimerkiksi tälläistä, joka on Saariselällä liki Suomua Salonlammella.

Nuo Muotkan alueen suojat: Jeageloaivin purolaaksossa ja Cuanjauaivin purolaaksossa. Heijastin tuon viimeksi mainitun kuvan diaprojektorilla seinälle ja nappasin digikameralla siitä kuvan. Diaskannerini on eräällä työkaverillani lainassa.
Viimeksi muokannut seppo, 31 Touko 2008 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Turhankävelijä
Viestit: 1037
Liittynyt: 11 Tammi 2006 19:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turhankävelijä »

Toisenlainen kuva minullakin on laavuista :D . Koskas Seppo nuo sinun kuvat on otettu. Ihmettelinkin jotta noin lähellä Muotkan Ruoktua ja muutenkin Muotkan vilkkaimmalla seudulla olisi säilynyt piilossa pari hirsilaavua. Sen verran paljon on viime vuosina Muotkan alueestakin keskusteltu että olisi luullut noiden tulleen jotain kautta esille. Voihan tietenkin olla että siellä on jotain ihan uutta.
http://personal.inet.fi/yritys/muotkanr ... ittkar.htm
Antero
Viestit: 176
Liittynyt: 05 Helmi 2006 14:28
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Antero »

Laavuja on tosiaan monenlaisia. Nämä Jeageloaivin ja Hanhipään laavut ovat tyypiltään saamelaisen laavuja, joita me lantalaiset usein virheellisesti kutsumme kodaksi.
Vastaa Viestiin