Guolasjärven tien kunto
Porukkaa tuolla tuntuu nykyisin lappavan ihan kiitettävästi, onhan kyseessä helpoin reitti "Suomen katolle".
Mutta ensi kesää ajatellen, mihinkähän aikaan yleensä ne lumet sieltä sulaa ja tietä pitkin pääsee kesärenkailla ajamaan (kunnolla ei muuten ole niin väliä).
Kirjoituksista päätellen useimmat ovat menneet vasta heinäkuun puolella, mutta onko kesäkuussa kukaan käynyt tutkimassa tilannetta?
Netistä löytyikin teksti: "Viimeiselle pysäköintialueelle johtava tie on usein lumen peitossa kesäkuun puoliväliin saakka. Tästä syystä Haltille ei yleensä ole mahdollista vaeltaa ennen kesäkuun loppua."
Mutta ensi kesää ajatellen, mihinkähän aikaan yleensä ne lumet sieltä sulaa ja tietä pitkin pääsee kesärenkailla ajamaan (kunnolla ei muuten ole niin väliä).
Kirjoituksista päätellen useimmat ovat menneet vasta heinäkuun puolella, mutta onko kesäkuussa kukaan käynyt tutkimassa tilannetta?
Netistä löytyikin teksti: "Viimeiselle pysäköintialueelle johtava tie on usein lumen peitossa kesäkuun puoliväliin saakka. Tästä syystä Haltille ei yleensä ole mahdollista vaeltaa ennen kesäkuun loppua."
Kyllä Siperia opettaa!
Yhtenä vuotena oli juhannusviikolla yli kahden metrin kinokset tien kahta puolen ja muutamaa kilometriä ennen Guolasjärveä alkoi olla tielläkin niin paljon lunta ettei ollut mitään asiaa autolla perille saakka. Toisena vuotena taas pääsi samaan aikaan hyvin, lunta ei ollut edes Haltilla. Silloin kylläkin tie oli karmeassa kunnossa, vesi oli syönyt syvät ajourat, joissa teräviä kiviä renkaankylkiä himoitsemassa. Parissa kohtaa piti rakennella tietä että pääsi eteenpäin.
Kälppijä
Jos lumi epäilyttää kesärenkaiden kanssa liikuttaessa (ja miksei talvirenkaillakin) niin kannattaa hommata lumiketjut autoon. Halvimpia saa parilla kympillä pari ja vähän parempia alta satasella pari. Ne kun heittää renkaisiin niin etenemiskyky lumessa on huomattavasti parempi kuin millään talvirenkailla. Ensimmäisellä kerralla asennus voi tuntua hankalalta, mutta parin kerran jälkeen ne heittää alle viidessä minuutissa maastossakin.
Itse olen tuolla liikkunut viimeksi 2015 elokuun alussa jolloin tie oli ihan hyvässä kunnossa ja lunta oli vasta Haltin pohjoisrinteillä. Silloin liikkeellä nelivetoisella henkilöautolla, mutta vajaavetoisellakin olisi päässyt ongelmitta.
Itse olen tuolla liikkunut viimeksi 2015 elokuun alussa jolloin tie oli ihan hyvässä kunnossa ja lunta oli vasta Haltin pohjoisrinteillä. Silloin liikkeellä nelivetoisella henkilöautolla, mutta vajaavetoisellakin olisi päässyt ongelmitta.
^^^Ympäristöminiseriön sivuilla on satelliittikuvia
https://wwwi4.ymparisto.fi/i4/fin/tarkk ... n=20.93791
Sieltä voi selailla historiatietoja ja Guolasjärven tienookin näkyy
https://wwwi4.ymparisto.fi/i4/fin/tarkk ... n=20.93791
Sieltä voi selailla historiatietoja ja Guolasjärven tienookin näkyy
Ei auta lumiketjut henkilöautossa tuollaisella tiellä, jota ei aurata. Lunta voi vielä kesäkuussa olla paikoin metri ja toisessa kohtaa on maa paljaana.Normanton kirjoitti:Jos lumi epäilyttää kesärenkaiden kanssa liikuttaessa (ja miksei talvirenkaillakin) niin kannattaa hommata lumiketjut autoon. Halvimpia saa parilla kympillä pari ja vähän parempia alta satasella pari. Ne kun heittää renkaisiin niin etenemiskyky lumessa on huomattavasti parempi kuin millään talvirenkailla. Ensimmäisellä kerralla asennus voi tuntua hankalalta, mutta parin kerran jälkeen ne heittää alle viidessä minuutissa maastossakin.
Itse olen tuolla liikkunut viimeksi 2015 elokuun alussa jolloin tie oli ihan hyvässä kunnossa ja lunta oli vasta Haltin pohjoisrinteillä. Silloin liikkeellä nelivetoisella henkilöautolla, mutta vajaavetoisellakin olisi päässyt ongelmitta.
Kyllä sinne kesällä nykyisin pääsee, kun se kuuluisa rummunkohtakin on korjattu.
Sitäpaitsi olikos siellä se puomi (ehkä siinä, missä yleinen tie loppuu ja hiekkatie alkaa?) jota kukaan ei muista koskaan näneensä?
Turhan paljon pilvisiä päiviä Norjassa, muutenhan tuosta sepon linkkaamasta kartasta kyllä jotain selviää, pitää syventyä.
Kyllä Siperia opettaa!
Ei tietenkään auta jos tiellä on metrin verran lunta, mutta ketjut ovat hyvä talvirenkaiden korvike alkukesästä pohjoisessa ajellessa. Ei tarvi olla kummoinen lumilämpäre, kun meno katkeaa kesärenkailla. Rauhassa ajellessa ketjujen kanssa pääsee vähintään sinne mihin talvirenkailla ja saa ajella muuten kesäkumeilla.TREKKING kirjoitti:Ei auta lumiketjut henkilöautossa tuollaisella tiellä, jota ei aurata. Lunta voi vielä kesäkuussa olla paikoin metri ja toisessa kohtaa on maa paljaana.
Tuolla tiellä voi toki olla isojakin kinoksia vielä kesäkuussa, mutta kyllä sinne on aika paljon menijöitä joten joku aina puskee itsensä läpi. Ymmärtääkseni poromiehet käyttävät kyseistä tietä ja paikallinen yrittäjä mainostaa benjihyppy mahdollisuuksia reitin varrella (noin puolimatkassa Bitvarresta Guolasjärvelle) kesäkuusta alkaen. Heinäkuussa huolehtisin enemmän juurikin matalasta lumesta kuin metrin kinoksista, ja kinoksen kohdalla voi toki kääntyä takaisin tai jatkaa jalan.
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 13 Marras 2011 10:39
Karitsa: oletko siis ehtinyt ajaa Goulasjärven tien jo tänä kesänä? Itse tiehän tosiaan peruskorjattiin jokin vuosi sitten eli sen suhteen suurempia ongelmia ei pitäisi olla. Kyselen kantasi perusteita siksi, että Goulasjärven suunta on itselläni yksi vaihtoehto ensi viikon reissun kohteeksi.
Oululainen
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 13 Marras 2011 10:39
Re: Guolasjärven tien kunto
Onkohan täällä kenelläkään tietoa tai omia kokemuksia Guolasjärven tien kunnosta tänä kesänä? Olisi tarkoitus mennä Somasjärven suuntaan tuota kautta vajaan viikon kuluttua.