Kebne!

Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Kebne!

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

http://www.pohjolansanomat.fi/cs/Satell ... pulta.html

Suomalaisiakin käy huipulla joka vuosi kymmenittäin, varovaisuutta ja jääraudat mukaan loppukesästä.


Kyllä Siperia opettaa!
Sarekretkeilijä
Viestit: 1665
Liittynyt: 26 Tammi 2006 13:12

Viesti Kirjoittaja Sarekretkeilijä »

Huippu on tosi ahdas ja jyrkkä. Jos kompastuu, voi pudota joko etu- tai takapuolen jäätikölle, joka näkyy kaukana alapuolella. Varovainen saa olla, vaikka huippu olisilumen peitossa. Valitettavasti puolet maisemasta jää näkemättä, jos ei nouse niitä pariakymmentä metriä lunta huipulle.

Vaarallisinta kai tuollaisilla huippukeikoilla on juuri varomattomuus ja huolettomuus. Maisemat voivat humalluttaa ja saada unohtamaan sen, missä on. Jos on varovainen, niin ei vaaraa ole. Ei se vaikea paikka ole. Minulla on ollut pahimmat paikat juuri silloin, kun en ole ollut tarkkaavainen. En muistanut, kuinka lähellä reunaa olin Reaiddatshokalla, ennenkuin satuin vilkaisemaan alas (onneksi enkä lähtenyt eteenpäin). Vastaavasti Sulitelman ruotsalaiselta huipulta alas kannasta pitkin ja sitten huolettomasti kohti ylöspäin sivuhuippua. Mutta huomasinpa sitten, että olisi kannattanut lähteä nouseman hieman toisin. Nyt jos olisi ote irronnut käsillä, olisin liukunut alas rotkoon, koska oli irtosoraa ja nousin huonoon suuntaan. Sumussa samalla keikalla yloöspäin noustessa olin jo lumikielekkeen reunalla eli en ollut huomannut sitä, että olin jo suuren pudotuksen reunalla ja ihmettelinkin reikää lumessa hieman edempänä.
late3333
Viestit: 218
Liittynyt: 25 Tammi 2009 17:30
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja late3333 »

Olen kehitellyt mielessäni vaellusta Kebnekaisen ympäristöön ja löysinkin melko sopivan reitin.
Kuitenkin geodataonlinen merkintöjen kanssa en ole ihan varma. Onko siis tuo musta pätkä ihan hyvin käytävää aluetta ja mitä merkitsee, kun kartalla olevien pisteiden väli pitenee? Onko reitti silloin merkitsemätöntä?


http://s255.photobucket.com/albums/hh14 ... kaise2.jpg

Ja tässä kuva koko reitistä hiukan muutettuna, on näin alustavasti hutaistu ja katsottu vain sopivaa matkaa ja mahdollisia maisemia:
http://s255.photobucket.com/albums/hh14 ... kaise3.jpg
Jos ee tällä parralla naista kaadeta, niin kaadetaahan miäs.

http://s255.photobucket.com/albums/hh14 ... /Retkeily/
www.noormarkunnopsa.fi
Sarekretkeilijä
Viestit: 1665
Liittynyt: 26 Tammi 2006 13:12

Viesti Kirjoittaja Sarekretkeilijä »

Kyllä Kaskasvagge on ihan hyvää kävellä. Sitäpaitsi nuissa Kebnen laaksojen harvempipalloisissa reiteissä on kivikasoja merkkeinä. Reitit ovat niin käveltyjä, että pahemmissakin kivikoissa on kuin polku ja kivet pieniä tai kuin tieksi tasattuja. Etenkin tuossa pienen järven reunalla oli hyvä kiviura. Muut kohdat ovatkin aivan selviä ja vain korkeimmalla kohdalla on kivikkoa ja lunta.

Reittisi osuus Vistasvaggessa on aika tylsää koivikkopolkua.

Kävelin itse Kaskasvaggea ja juuri tuolta mistä aiotkin eli Unnareaiddavaggen suulta reittiä laavulle Kaskasvaggeen ja sieltä palloreittiä Guopervaggeen ja Tarfalaan.
late3333
Viestit: 218
Liittynyt: 25 Tammi 2009 17:30
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja late3333 »

Selvä

Tuota Kebnekaisen huipulla käyntiä odotan innolla, mitä erityistä minun tarvitsee tietää siellä käymisestä? Reitiksi olen jo valinnut esittelyiden mukaan helpoimman: Västra ledenin, jäätikköä en lähde ylittämään. Ja reissu tapahtuu ensivuoden heinäkuun alkupuolella.
Jos ee tällä parralla naista kaadeta, niin kaadetaahan miäs.

http://s255.photobucket.com/albums/hh14 ... /Retkeily/
www.noormarkunnopsa.fi
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

Meillä oli vuonna 2004 suurin piirtein samanlainen suunnitelma heinäkuun vaellukselle. Suunnitelma piti kuitenkin laittaa uusiksi, koska joissa oli liikaa vettä ja ilman jäätikkövarustuksia ei olisi päässyt Kaskasvággesta ylös. Kannattaisikohan lykätä lähtöä elokuulle? Lisäksi kannattaa ottaa huomioon alueen nopeasti muuttuvat sääolosuhteet. Joka kerta kun olen tuolla alueella ollut, niin Kebnellä on satanut niin rankasti, että huipulle ei ole ollut mitään asiaa, mutta ehkä minulla on vain ollut huono tuuri. http://jouninkuvat.videopaja.fi/v/2004-07-kebnekaise/
late3333
Viestit: 218
Liittynyt: 25 Tammi 2009 17:30
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja late3333 »

Komeita kuvia! Houkuttaa itseäkin vaan enemmän lähteä noihin maisemiin.

Vaan olen jo pohtinut kaverin kanssa, joka ei ole ikinä vielä lapissa käynyt, että kiertäisimme Suomen puolella muutamien päivien ajan retkireittejä.
Kebnekaisella kävisimme kolmen päivän reissuna Láddjuvággin kautta ja huonon sään sattuessa voisi huiputussäätä odotella tunturiasemalla. Näyttää ainakin kuvien perusteella olevan tuo 19km polku hyvää kulkea heinäkuun alussakin.

Toki vaihtoehtoja löytyy paljon ja aikaakin on vielä vuosi.
Kaikenlaiset ohjeet ja suositukset ovat tervetulleita!
Jos ee tällä parralla naista kaadeta, niin kaadetaahan miäs.

http://s255.photobucket.com/albums/hh14 ... /Retkeily/
www.noormarkunnopsa.fi
Sarekretkeilijä
Viestit: 1665
Liittynyt: 26 Tammi 2006 13:12

Viesti Kirjoittaja Sarekretkeilijä »

"kaskasvaggesta ylös"??? Onko länsipäässä sitten muka jotain vaikeuksia? Alueellahan mennää pääasiassa puroista siltoja pitkin ylitse. Kaskasvaggen keskellä pääsee sitten yli kun on vettä vähän tai vedenjakajalla. Huom. Minä kävin v. 2004 heinäkuun puolivälistä eteenpäin 10 päivän retken. Silloin vesi vaihteli hyvin paljon. Esim. kolmen päivän sateen jälkeen oli siirrettävä telttaa Stuorreaiddavaggessa Reaiddajärven rannalla. Puron ylitys oli ilman sauvaa sateen jälkeen järven pohjoispäässä paljon vaikeampaa kuin ennen sadetta. Toinen hieman vaikeampi ylitys oli Unna Reaiddavaggen suulla, mutta sinne ei tämä mies ole edes menossa. Oletteko varmoja, että ette osuneet juurituohon vedenpaisumukseen? Silloinhan joku turisti oli jäänyt johonkin veden keskelle saarroksiin.

Minusta alueelle voi huoletta rynnätä heinäkuun alusta lähtien. Elokuussa huippujäätikön lumi sulaa Kebnellä ja silloin ei pääse aivan huipulle ilman jäärautoja. Suosittelen ilman muuta retkeä Kebnelle, sillä siellähän on tuvat ja tupavahdit, jos jotakin sattuu, ja merkityt reitit. Suomeen ei kannata jäädä, vaikka ei kokemusta olisi. Hyttyset ja latteat maisemat kannattaa sivuuttaa ja mennä Kebnelle.

Suosittelen siis vaellussauvaa tai sauvoja purojen ylityksiin ja kivikkoon tueksi. Itse suosin yhtä pitkää sauvaa (jääpiikkiä). Jäätiköillehän ei ole menemistä, jos ei ole jäätikkökokemusta ja varusteita. Jos menee Kebnen huipulle länsireittiä ja muutenkin lähtee huiputtelemaan, aikaa menee koko päivä, vaikka ei pahemmin maisemia jäisi katselemaan. Rankkaa on eli ei kannata liian kovaa tahtia ainakaan aloittaa. Liian jyrkille lumipenkoille ei kannatamennä, ettei lähde liukumaan.
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

Oltiin juuri tuon vedenpaisumuksen aikaan liikkeellä. Kaskasvaggen keskeltä oli tarkoitus nousta ylös Tarfalan puolelle, mutta joessa oli tuolloin liikaa vettä ja olisi lisäksi pitänyt päästä yli kaksimetrisen pystysuoran jääreunan yli. Nousu olisi ollut suoraan joesta. Oli pakko korjata suunnitelmia. Kebnellä kannattaa tietenkin käväistä, jos vain sää sallii.
Sarekretkeilijä
Viestit: 1665
Liittynyt: 26 Tammi 2006 13:12

Viesti Kirjoittaja Sarekretkeilijä »

johtamaa kirjoitti:Oltiin juuri tuon vedenpaisumuksen aikaan liikkeellä. Kaskasvaggen keskeltä oli tarkoitus nousta ylös Tarfalan puolelle, mutta joessa oli tuolloin liikaa vettä ja olisi lisäksi pitänyt päästä yli kaksimetrisen pystysuoran jääreunan yli. Nousu olisi ollut suoraan joesta. Oli pakko korjata suunnitelmia. Kebnellä kannattaa tietenkin käväistä, jos vain sää sallii.
En vieläkään tajua viestiä. Jokea ei mielestäni ole olemassa laakson keskivaiheilla. Ilmeisesti tarkoitat aika lailla itäpään asioita. Itse menin juuri tuolloin viimeistä edellisenä päivänä palloreittiä Guobervaggeen ja sieltä Tarfalaan.

Mutta jos aikoo joen yli, niin silta on kummassakin päässä Kaskasvaggea. Tämä mies ei aio mennä Tarfalan ylänköä Nikkaluoktaan, vaan pöpelikköpolkua.

Sitä minäkin, että Kaskasvaggeen on joka tapauksessa helppo mennä ja siellä kävellä.
late3333
Viestit: 218
Liittynyt: 25 Tammi 2009 17:30
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja late3333 »

Kebnekaisen seudulle on valittavissa kaksi isomman luokan(1:100000) karttaa BD6 ja BD8 , kumpi kannattaa?

Todennäköisesti ostan vielä tarkemman kartan jommankumman lisäksi esim. Kebnekaise Högfjällskartan.
Jos ee tällä parralla naista kaadeta, niin kaadetaahan miäs.

http://s255.photobucket.com/albums/hh14 ... /Retkeily/
www.noormarkunnopsa.fi
Sarekretkeilijä
Viestit: 1665
Liittynyt: 26 Tammi 2006 13:12

Viesti Kirjoittaja Sarekretkeilijä »

BD 6 on tietysti parempi, jos ei lähde hortoilemaan Signivaggesta etelään. Liddubakti taitaa jäää jo pois. Itse ostin molemmat, kun tykkään katsella karttaa. BD8 loppuu käsittääkseni jo kaskasvaggeen eli Nalloakaan ei enää näe ja käsittääkseni ei kokonaan suunnittelemaasi reittiä. BD 6 on siten ehdoton valinta.

Itse oston myös Högfjällkartanin, mutta eipä sitä paljoa tullut katsottua. Jos haluaa nähdä pienetkin jäätiköt tarkasti, jotta tietää välttää niiden yli kävelemistä, niin vihan aina ottaa varoiksi sen. Mutta toisaalta jos reittejä pitkin menee, niin ei sitä taida tarvita.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

http://trekking.nettisivu.org/

Lisää vuodesta 2004: http://trekking.omablogi.fi/vaellukset/2004-kebnekaise/
Myös v. 2002 löytyy tarinaa sieltäpäin.
Viimeksi muokannut TREKKING, 13 Elo 2015 13:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kyllä Siperia opettaa!
Vee Vee
Viestit: 699
Liittynyt: 23 Tammi 2009 20:23
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vee Vee »

"Ihmisellä on tässä avaruuvessa kusiaisen valtuudet." -Veikko Huovinen
Vee Vee
Viestit: 699
Liittynyt: 23 Tammi 2009 20:23
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vee Vee »

Triplat
Viimeksi muokannut Vee Vee, 27 Heinä 2010 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ihmisellä on tässä avaruuvessa kusiaisen valtuudet." -Veikko Huovinen
Vastaa Viestiin