Ahkion pakkausjärjestelmä

invader
Viestit: 277
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Ahkion pakkausjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja invader »

Expedin alusta jossa integroitu pumppu. On hidas käsitellä.

Jos joku ei näe mitään etua ajansäästössä, niin on siinä se korvaava etu, että pussissa on taskuja ja myös makuupussiosatoon voi laittaa jotakin, esim. taukotakin.


LauriA
Viestit: 815
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Ahkion pakkausjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja LauriA »

^Vaikka Peltsi saikin omien puheittensa mukaan täytettyä patjan käsin pumppaamalla 10 minuutissa, niin itse lähdi 2 minuutin testi pumppaamisen jälkeen kauppaan hakemaan täyttö pussia. Itsellä ei tuo pumppaaminen kyllä onnistu



Nyt Expedin patja täyttyy suht rivakasti ko. pussilla
varsijousi
Viestit: 1209
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Re: Ahkion pakkausjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Täyttöpussi on erinomainen ratkaisu. Jos on tarpeeksi vanha Exped (kuten minulla) niin pitää hankkia "soviterengas", joka pannaan täyttöpussin suuttimeen. Noita renkaita myy Partioaitta, täyttöpusseja saa muualtakin. Kyllä nyt on helppo täyttää untuvapatja, pähkäilin monta vuotta ratkaisua tuohon venttiiliongelmaan ennen kuin osasin kysyä oikeasta paikasta......
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Ahkion pakkausjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja diver »

Termarin xthermin mukana tuli semmonen täyttöpussi.
Hyvinhän tuo on toiminut.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Ahkion pakkausjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja luuppi »

@Jounin kanssa taysin samoilla linjoilla:
"en minä uskalla talvivaelluksella, no en kyllä kesävaelluksellakaan, pakata makuupussia mitenkään muuten kuin vesitiiviisti. En käytä makuupussin suojapussia vaan täysin vedenpitävään kuivasäkkiin sullon aina. Vetoketjuihin en luota"

ja koska m-pussissa on niin paljon sullottavaa kuohkeutta, olen tahan kayttoon ostanut Ortliebin 'ylikalliin' kuivapussin, josta saa ilmat kaikki pihalle paadyn venttiilin avulla.
invader
Viestit: 277
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Ahkion pakkausjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja invader »

Muinoin ei ollut kuivapusseja. Untuvamakuupussi oli Savotan yläkaarta vasten pussin mukana tulleessa pussissa. Siinä päällä oli hyvä Fjellrävenin sadeviitta. Edes jätesäkkiin en laittanut. Koskaan se yhdistelmä ei kastunut, vaikka reissuja oli lukemattomia. Ei muuten ollut kalvovaatteistakaan mitään tietoa, ja siksi sadeviitta.

Sittemmin alkoi itselläkin varustelukierre. 90-luvun alussa hankin ”oikeat” vaelluskengät ja ilma-alustan. Pitsusjärven kämpälle ne haukuttiin, koska niillä ei ”tee mitään”. Jostain syytä nyt ne on kaikilla.
Metsän Omena
Viestit: 3040
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Ahkion pakkausjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

On myös muutama ahkiovaeltaja, joilla on yöpymismahdollisuus ahkiossaan. Pitkä ensihoitoahkio-tyyppinen ahkio, pohja eristetty solumuovilla ja/tai taljalla, vahva peite nousee aisojen varassa myrskynkestäväksi suojaksi, jossa on keskellä istumakorkeus ja harjalla hyvä ilmanvaihto. Varustelaukku ja -laatikko yön aikana suksilla ankkuroitavan liepeen alla. Ahkion malli ei tietenkään ole joutuisa vetää tietyissä olosuhteissa, mutta siihen tyytyvillä kuivalla pakkasilmalla kokeilunarvoinen. Ja ennen kaikkea, kokeneet keksijäluonteet ovat virkistäviä kohdata.
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Ahkion pakkausjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja hannes »

Melkein kaksimetrinen ahkio on mielestäni aika hankala tiheämpipeitteisessä maastossa. Ahkiossa nukkumisen/taukolepäämisen mahdollisuutta olen joskus itsekin miettinyt.
Kuinkahan saranoitu takaseinä ahkiossa toimisi? Jalkojen alle kevytpeitettä ja ekstrapala solumuovia. Ahkion pitäisi olla väh. 50cm leveä ainakin hartioitten kohdalla.
Joopa joo...kaikkea sitä tulee mieleen :lol:
Micke
Viestit: 2277
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Ahkion pakkausjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Micke »

Ahkion pohjan pitää olla myös aika tasainen, jos siinä haluaa nukkua. Jos pohjan reunat nousevat, silloin reunat nostavat myös hartioita lysyyn ja ainakin itselleni on mahdotonta nukkua sellaisessa asennossa. Kokeilin nukkua Acapulkan Arctic Challenge 230 ahkiossa ja ainakaan omat hartiani eivät voi olla siinä rentona. Tietysti jos ahkioon laittaa löysähkösti täytetyn ilma-alustan, voi olla niin, että se tasoittaa nukkumapinnan riittävän tasaiseksi. Pitääkin testata kun joutaa...

Tuon Acapulkan pituutta en ole kokenut haitaksi edes Jaurun maastoissa umpihangessa vetäessä.

Mutta en usko että haluaisin nukkua siltikään ahkiossa reissuilla, mielummin vaikka loueteen alla, kun silloin illanviettoon on tuhannen kertaa miellyttävämmät olosuhteet.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Ahkion pakkausjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja hannes »

Kun minulla on JR-tyyppinen itse tehty ahkio, lähdin siitä että seuraavan ahkion voi tehdä leveämmäksi ja takalaudan saranoida ja kiinnittää kuljetuksen ajaksi pystyyn vaikka hakasilla sivulautaan.
Koska ahkiossani on pohjalevyn yläpuolella poikkipienat , niiden välit voi täyttää vaikka sopivaksi leikatuilla solumuovin palasilla jotta tultee tasainen.

En minäkään sitä ainoaksi yöpymistilaksi ajattele - mieluummin teltta - mutta hätävaraksi ja pitemmille tauoille päivätirsan merkeissä.
akallio
Viestit: 2061
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Ahkion pakkausjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja akallio »

Hauska kuulla, että tämäkin ajatus on jo toteutettu! Minäkin olen vastaavaa myös joskus pohtinut. Myös sellaista telttaa, joka aukeaisi suoraan ulos ahkiosta, niin että ahkion keula jää tuuleen päin ja teltan kaaret ovat saranoituja järeitä putkia ja valmiiksi kaaritunneleissaan. Vastaavia on tehty autotelttailuun ainakin.

Äkkiseltään en löytänyt lisätietoa noista nukkuma-ahkioista, olisiko kellään linkkejä?
vaari
Viestit: 599
Liittynyt: 13 Tammi 2006 08:22

Re: Ahkion pakkausjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja vaari »

invader kirjoitti:[Arktinen peti säästää aikaa ilma-alustan ja makuupussin pakkauksessa. Jos vaikka kolme varttia säästää pakkausajassa per päivä, niin kymmenessä päivässä tulee 4,5 tuntia. Ja pakkaustyön tietynlainen vaivalloisuus jää pois.]

Onkohan mun kello vielä kesäajassa kun mä saan 10:ssä päivässä säästöä 7,5 tuntia. Vai joutaako koko vekkari kierrätykseen?
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Ahkion pakkausjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Niinpä - montako tuntia on 450 minuuttia? Jos tunnissa on sata minuuttia niin tulee 4,5, mutta jos tunnissa on vain 60 minuuttia, niin tulos on jotain muuta eli 7.5 tuntia.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
PPP
Viestit: 549
Liittynyt: 26 Tammi 2007 15:27
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Ahkion pakkausjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja PPP »

Onhan tämä teltta-ahkio ollut jo pitkään käytössä ja ainakin Oulussa on niitä tehty. Olen ollut kaverin kanssa useamman hiihtovaelluksen ja hän nukkuu silloin yönsä tässä ahkiossa vaikka kämpässä olisi tilaa. Hänellä on muut varusteet ahkiossa pakkauspusseissa ja ne voi nostaa ulkopuolelle kun menee nukkumaan tai kun istuu ahkioon taukoa viettämään.
Jouni
Viestit: 1230
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Re: Ahkion pakkausjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Tämä on kiinnostavaa. Olisipa mielenkiintoista nähdä kuvia tuollaisesta.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Vastaa Viestiin