Lumiliepeet telttaan - apua kaivataan

Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Lumiliepeet telttaan - apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Tarkoitus olisi ommella 65g/m^2 silnylonista lumiliepeet Hillebergin Keron -telttaan. Liepeiden koko ja rakenne on selvillä, mutta ompelemiseen kaipaisin vinkkejä ja apua...

Millä neulalla ja langalla tuollaisen ohuen silnylonin ompelu onnistuu parhaiten? Enkä tikin pituus ja langan kireys?


K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

Rohkea mies!

Kokeilu on kait ainoa tie onnistumiseen. Mitä paksumpaa (ja lujempaa) lankaa käytät, sitä enemmän hankit vaikeuksia.

Toinen tärkeä (tärkein) seikka on kankaiden ankkurointi toisiinsa tavalla tai toisella ennen ompelua. Käsivaralta kankaita ohjaamalla ompelun saa suoraan unohtaa. Nuppineulat toimivat huonosti. Teippi ei tahdo pysyä. Liima (silikoni) suttaa helposti ja saumasta tulee kankeampi.

Nimim. "Piti tehdä silnylonista suoja, ja teinkin, mutta monen mutkan jälkeen totesin 1.3oz-kankaan liian venyväksi"
pussukka
Viestit: 334
Liittynyt: 30 Loka 2006 20:41

Viesti Kirjoittaja pussukka »

Shelbyn sivuilta löytyy ompeluohjeita.
http://www.shelby.fi/tips/material/index_fi.php
ultramara
Viestit: 1048
Liittynyt: 09 Marras 2009 09:33

Viesti Kirjoittaja ultramara »

Takuukorjaukset saattavat hieman mutkistua jos teltassa on DIY-liepeet?
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

K:n majoitteen rakentelua seurasin aikanaan ja epäilenkin, että silnylonin ompelu ei ole niitä helpoimpia urakoita... Tuon paksun langan aiheuttamat ongelmat huomasin takin huppua uusiessani. Mietin, että jos ompelisi vähän ohuemmalla langalla ja kaksoineulalla (kiinnitys tulee joka tapauksessa kahdella ompeleella, jotta kestää varmasti).

Nimim. Trekking kertoi sivuillaan, että polyesterilanka toimii paremmin kuin nylonlanka. Onko tästä tietoa? Ompeleenhan ei tarvitse olla veden pitävä.

Hillen omat lumiliepeet ovat kuitenkin sen verran kalliit, että ompelukonetta esiin. Lumiliepeet saisi teetettyä myös kotimaisessa firmassa, mutta itse tekemällä saa edelleenkin halvempaa, eikä takuu tietääkseni kata tuon firmankaan asentamia lumiliepeitä. Takuuasiat voivat tosiaan tulle ongelmaksi. Olettaisin kuitenkin, että ihan koko takuuta se ei kaada? Ja toivoisin, ettei takuuseen tule asiaakaan. :lol:

Edit: korjailuja
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

Korpijaakko kirjoitti:...
Nimim. Trekking kertoi sivuillaan, että polyesterilanka toimii paremmin kuin nylonlanka. Onko tästä tietoa? Ompeleenhan ei tarvitse olla veden pitävä.
...
Olen kokeillut nylonlankaa. Lanka on ohutta, erittäin lujaa, mutta todella liukasta ja joustavaa. Ommel ei "lukitse" kankaita kunnolla yhteen, vaan lanka liukuu helposti.

Ilmeisesti ompelet lieppeet Hillen reunojen käänteiden päälle/alle. Helpointahan on leikata ne lieppeet siten, että leikkaussuunta on ripstop-lankojen suuntainen; kangashan ei veny näiden lankojen suunnassa, joten ompelukin on helpompa.

Miten Hillen kankaat on suunnattu (mihin suuntaan ripstop-langat ovat) ja joustavatko reunan käänteet pitussuuntaan hieman? Lieppeiden ompelu muuttaa tilannetta.
Kare_Eskola
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Tammi 2006 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kare_Eskola »

Lähetä Laatuteltta Ky Vilkmanille, pyydä pikaista toimitusta, maksa noin 70 euroa ja hae viikon päästä.

Mukava, luotettava ja erittäin kokenut telttaosaaja. Tehnyt lumiliepeet lähestulkoon kaikkiin suomalaisten telttoihin, jotka ovat käyneet arktisella alueella.

Jos haluat kuitenkin yrittää itse, voi olla että rouva Vilkman mieluusti jakaa tietoaan ja kokemustaan. Kannattaa rohkeasti soittaa ja kysyä, suostuisiko kertomaan.
ultramara
Viestit: 1048
Liittynyt: 09 Marras 2009 09:33

Viesti Kirjoittaja ultramara »

Korpijaakko kirjoitti:Takuuasiat voivat tosiaan tulle ongelmaksi. Olettaisin kuitenkin, että ihan koko takuuta se ei kaada? Ja toivoisin, ettei takuuseen tule asiaakaan. :lol:
Kaariin muutostyöt ei ainakaan vaikuta, koko telttaa kun ei tarvitse murtuneen kaaren takia maahantuojalle lähettää. Takuut on maksettu teltan oston yhteydessä, varmastikkin suurempi summa kuin säästö liepeiden laitossa. Takuuseen voi tulla asiaa ainakin silloin jos teltta ei pidä vettä, minulle kun on näin käynyt niin siksi varoittelen.

Lisäys: Voi tietenkin olla myös niin että liepeet eivät vaikuta takuuseen millään lailla. Jätetään tämä nyt tähän. Kiitos ja anteeksi.
Viimeksi muokannut ultramara, 11 Maalis 2010 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Minä aikoinaan liimasin lumiliepeet telttaani - teltta oli kyllä Kiinassa valmistettu, joten ei ajatustakaan teltan säälistä.
Keronin kanssa kannattaa jo olla huolellisempi.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Kare_Eskola kirjoitti:Lähetä Laatuteltta Ky Vilkmanille, pyydä pikaista toimitusta, maksa noin 70 euroa ja hae viikon päästä.

Mukava, luotettava ja erittäin kokenut telttaosaaja. Tehnyt lumiliepeet lähestulkoon kaikkiin suomalaisten telttoihin, jotka ovat käyneet arktisella alueella.

Jos haluat kuitenkin yrittää itse, voi olla että rouva Vilkman mieluusti jakaa tietoaan ja kokemustaan. Kannattaa rohkeasti soittaa ja kysyä, suostuisiko kertomaan.
Laatutelttaan viittasin itse edellä. Ei vaan tullut mieleen kysyä sieltä neuvoa. Taidanpa sen tehdä kun vaan saan lieve-kankaat käsiini (saksalaisten käsitys nopeasta toimituksesta onv ähän erikoinen...)

Kankaat maksoi itselle n. 20eur, joten säästö on kohtuullista. Toisaalta kun verrataan teltan hintaan, en tiedä kannattaako tässä asiassa säästellä? No, se selviää viimeistään pienten kokeilujen myötä.
Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timoa »

Jos sulla on tunnukset backpackinglight.com nettisivuille niin sinne tuli hyvä artikkeli silnylonin liimaamisesta.

Itse liimaisin liepeet kiinni ja ompelisin päälle. Tein tarpin jossa liimasin ensin osat kiinni ja ompelin sitten. Liimauksen kun olisi keksinyt aikaa sitten olisi elämä helpottunut ja kirosanoja säästynyt!
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Timoa kirjoitti:Jos sulla on tunnukset backpackinglight.com nettisivuille niin sinne tuli hyvä artikkeli silnylonin liimaamisesta.

Itse liimaisin liepeet kiinni ja ompelisin päälle. Tein tarpin jossa liimasin ensin osat kiinni ja ompelin sitten. Liimauksen kun olisi keksinyt aikaa sitten olisi elämä helpottunut ja kirosanoja säästynyt!
Valitettavasti ei ole tunnuksia... Pitäisi varmaan maksaa sellaiset jossain vaiheessa kun siellä näyttäisi olevan aika paljon kiinnostavaa luettavaa. No, toistaiseksi pitää pärjätä ilman.

En tajunnut tilata Saksasta samalla silnyloniin toimivaa liimaa. Saako Suomesta jotain vastaavaa, silnylonissa pitävää tavaraa? Tarkoitus olisi myös rakentaa ohjeidesi mukainen yhden hengen yksinkertainen tarppi, joten siihenkin voisi liimaa käyttää...
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

Siis silikonia, vaikka Silnet (shelby.fi). Itse kokeilin useaa eri kirkasta silikonia. Silnet piti kohtuullisesti, mutta parhaiten muistaakseni piti Plastic Padding kirkas (akvaario) silikoni -tosin tuo haisee vahvasti hapolle kuivuessaan.

Liimattavat alueet puhdistin isopropanolilla.

Itse ostin apteekista sopivan kokoisia lääkeruiskuja ja neuloja, jotka katkaisin. Ruiskulla annostelu on huomattavasti helpompaa, kuin suoraan tuubista tai jollakin tikulla.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

K-:lle kiitokset liimavinkistä.

Koska ahtaajien lakko jatkuu, seisovat kankaani jossain satamassa, joten lumiliepeiden askartelu jää ensi talveen. Kesäksi en viitsi niitä ommella jos vaikka tekee mieli käyttää telttaa tulevana kesänä kun on enemmän kulkijoita reissussa. Sitä ennen ehdinkin opettelemaan silnylonin ompelua tarp-projektissa.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

K-nen kirjoitti:Siis silikonia, vaikka Silnet (shelby.fi). Itse kokeilin useaa eri kirkasta silikonia. Silnet piti kohtuullisesti, mutta parhaiten muistaakseni piti Plastic Padding kirkas (akvaario) silikoni -tosin tuo haisee vahvasti hapolle kuivuessaan.

Liimattavat alueet puhdistin isopropanolilla.

Itse ostin apteekista sopivan kokoisia lääkeruiskuja ja neuloja, jotka katkaisin. Ruiskulla annostelu on huomattavasti helpompaa, kuin suoraan tuubista tai jollakin tikulla.
Tämäkin asia on yhä työn alla. Jos tulossa on iso projekti, jolloin pitää läträtä paljon puhdistusaineen kanssa, voisi Nesteen Jäänesto olla edullinen vaihtoehto, yli 99% isopropyylialkoholia. Liimaksi ostin Plastic Paddingin silikonia, mutta se on vielä kokeilematta.
Vastaa Viestiin