Retkuiluvaatteiden pesu

68FuryIII
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Maalis 2006 09:44
Paikkakunta: HML

Retkuiluvaatteiden pesu

Viesti Kirjoittaja 68FuryIII »

Mites olette pesseet merinovillaiset vaatteet? Normi pesuaineilla? Uusissa Devoldin merinovilla alusvaatteissani on mainittu kemiallinen pesu? pitääkö ne pestä ainoastaan kemiallisesti vai onko se vaihtoehto? Sanoin on tuossa intin villapaita (boreus) jonka vois pikkuhiljaa pesasta, mut kuinka ettei ole entinen?


Erä- ja luonto-opas,
Siilinkari
Viestit: 714
Liittynyt: 21 Elo 2007 19:30

Viesti Kirjoittaja Siilinkari »

Tuota listan ylimmäistä olen käyttänyt. Pelkkä näytepullo on riittänyt jo jonkin aikaa.

Edit: käsinpesuna luonnollisesti.
pussukka
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Loka 2006 20:41

Viesti Kirjoittaja pussukka »

Olen käyttänyt mm. villavaatteille Marseilles-saippuaa. Liotan saippua pesuveteen ennen pesua. Käytössäni on ollut pari islantilaista villapaitaa, jotka olen pessyt aina käsin tällä saippualla. Ei vie villasta sen luontaisia ominaisuuksia; käsittääkseni esim. rasvaa, jota villassa on. Samaisella saippualla olen pessyt myös nahkaa: käsineitä ja kenkiä pehmeällä harjalla. Kenkiä ei tietenkään saa liottaa, niin kuin ei varmaan villakaan, mutta pikainen pesu ei ole näköjään haitannut. Tämä ei ole faktaa vaan kokemusperäistä tietoa. :lol:
ultramara
Viestit: 1048
Liittynyt: 09 Marras 2009 09:33

Viesti Kirjoittaja ultramara »

Pesukoneen villapesuohjelmalla, pesuaineena käytän samaa pesuainetta kuin muihinkin vaatteisiin. Olen joskus pessyt puolivahingossa merinohousuja neljässäkympissä, kutistuvat aika reippaasti. Märkänä pystyy kuitenkin hyvin venyttämään mittaansa.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Merinovillavaatteet olen pessyt ihan pesuohjeiden mukaan. Ppesukoneen villapesuohjelmalla, 30C ja pesuaineena Y3 jauhetta, jota sattui olemaan kotona, ei linkousta. Vaatteet kutistuivat hieman, mutta venyivät käytössä nopeasti takaisin tavallisiin mittoihin.

Olen pessyt kerrastoni kerran. Sitä ennen sille kertyi noin 60 täyttä käyttöpäivää. Välissä tietysti tuuletusta. Kun lumet ovat sulaneet sen voisi pestä jälleen kesävarastointia varten.
Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timoa »

Kaikki pyykki pois lukien kuoret 40 astetta ja linkous 1200. Normi nestemäinen pesuaine ja loraus etikkaa huuhteluaineeksi. Toistaiseksi kaikki vaatteet ja lakanat tulleet puhtaiksi ja pysyneet ehjänä. Aika harva vaate vaatii muuta. Taitaa kaapissa oleva puku olla ainoa poikkeus jota en pese näin.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Woolite ja 30 astetta , on mm. Icebreaker (240 vahvuutta) joka palvelee jo toista vuosikymmentaan. 150 vahvuutta olevat kalsarit ovat venyneet, oisko linkouksella osansa asiassa? Jatkossa pesen tuollaiset hentoiset kasin.

Poikkeus on keinokuidut, esim. talta reissulta tullessa olin varovainen FinSvalan tuulishortsien kanssa kun en oikein tiennyt, mita olivat ja laitoin villapyykkiin. Polypropyleenia (nakojaan) ja uudestaan pesuun, 60:n asteen pesun jalkeen taas ruusuiselta tuoksuivat, toisin kuin villapesun jalkeen.

Polartech (vasta kolmantena kerroksena) tuotti myos yllatyksen. Vaimo kysyi, etta pestaanko ennen reissua ja mina etta "eika mita, jalkikateen vasta". Haisi loppua kohti aivan ruokottomasti, mika varmaankin on todiste siita, miten hyvin alemmat kerrokset ovat hikoilun siirtaneet.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Pestä? Vaatteita?

Miksi?
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

tyy kirjoitti:Pestä? Vaatteita?

Miksi?
Ihan vaan hygienian ja yleisen siisteyden takia. Ei ole kiva haista ketunraadolle ennen reissua eikä reissun jälkeen
Ddh
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Elo 2013 23:29

Viesti Kirjoittaja Ddh »

Nikwaxia olen enimmäkseen käyttänyt kuorille ja alemmille kerroksille. Kuorille ensin tech wash ja sen jälkeen kylläste joko pestävällä tx directillä tai suihkutettavalla tx sprayllä. Merinot sitten wool washilla. Tietty perusrytkyt menee ihan perus nestemäisellä pesuainella. Jauheitahan pitäisi noiden kanssa välttää. Mutta noihin kalliimpiin olen käyttänyt parempia pesuaineita. Pysyy omasta mielestä parempana ja perus lenkkivaatteiden paljon käyttöä nähnyt drymaxkin pitää vielä kolmen-neljän vuoden ikäisenä sadekuurot kastumatta. Juuri käsitelty kangas helmeilee nätisti veden pois.

Mulla menee tech washia noin 2plo ja kyllästettä 1plo vuodessa, niin eipä se niin hirvittävästi edes maksa.
Mertzi
Viestit: 178
Liittynyt: 14 Touko 2009 14:35

Viesti Kirjoittaja Mertzi »

Merinosukat ja alusvaatteet hienopesuna ja hellävaraisella kuivausohjelmalla. Pesuaineena viime aikoina Serton nestemäinen Sport-pesuaine, mutta myös tavallisia jauhemaisia.

Muita merinovillatuotteita (joita minulle on kertynyt aika paljon) pyrin kohtelemaan hellemmin. Jos ei tuuletus riitä, pesen kainalot Marseille-saippualla tai muulla oliiviöljysaippualla (ostettu ulkomailta). Jos ei kainalopesu riitä, koko vaate sillä. Jos ei se riitä, koneeseen villapesuohjelmalla Ruskovillan oliiviöljypohjaisella pesuaineella ja ilmakuivatus. Jonkun Icebreakerin t-paidan olen pari kertaa pyöräyttänyt kuivausrummussakin hellävaraisella ohjelmalla.

Kaikki e.m. vaatteet edelleen ihan tikissä, myös ne ensimmäisessä kappaleessa mainitut vuosien luontaista kulumista lukuunottamatta (ja joku halpiskerrasto hajosi muuten). Ehkä varon turhaan noita muitakin? Jotakin Woolpowerin kampetta ostaessani myyjä muistaakseni sanoikin, että ne ovat työvaatteita ja kestävät enemmän kuin yleensä luullaan...
Vastaa Viestiin