Samaa olen ihmetellyt ja pohtinut, että eikö Nammalakurussa aamulla ollut sellainen keli, että olisi voinut pohtia jatkoa. Vaikka keli ylempänä on vielä kovempi, ei se mielestäni (ja kuten seppo edellisessä viestissä tulkitsee mittaushistoriaa) kuitenkaan niin radikaalisti muuttunut klo 14 mennessä, jolloin hätäpuhelu soitettiin. Julkisuudessa on nyt nähty viimeinen vieraskirjamerkintä, jonka mukaan jo 1.1. oli kova tuuli "ja on se päivä sitten vain todella kylmä!"lepposasti kirjoitti: ↑06 Tammi 2024 10:17 Minun ymmärrykseni yli menee tämä asia: lähtivät liikkeelle Nammalakurusta klo 10 eivätkä palanneet takaisin, vaikka Laukukerolla jo klo 10 oli -21,7 pakkasta ja 14,5 m/s tuuli. Taulukon mukaan se tarkoittaa yli -35 asteen pakkasen purevuutta.
No minun ymmärrykseni ylittää kyllä aika moni muukin asia tässä maailmassa. Olisiko tässä vaikuttanut taas se viimeisen päivän efekti, että tänään oli tarkoitus olla perillä ja sitten mennään kans?
Kirjoituksesta voi myös päätellä, että yöjuna odotti. Tähän aikaan vuodesta ei liene aivan yksinkertaista vaihtaa toiseen junaan, mutta jos oli pakko päästä pois tunturista kotia kohti, niin kävikö lainkaan mielessä, että Nammalakurusta pääsisi aika paljon helpommin ja nopeammin suojaisampaan maastoon Montellin kautta Vuontisjärvelle.
Painotan, että nämä omat mietteeni ovat ensisijassa pohdintoja itselleni, kun mietin "olisiko minulle voinut käydä näin". Jotta voisin tehdä viisaampia päätöksiä tiukoissa tilanteissa. Opettavaista on ollut täältä lukea, että ajatukseni "eikö olisi voinut kaivaa kuoppaa ja hakea vaikka ahkion avulla sieltä tuulisuojaa siksi aikaa, kun apua saapuu" ei olisi toiminut, mikäli lunta on ollut liian vähän kaivettavaksi tai tuuli olisi vienyt varusteet sillä aikaa karkuun. Tällaisten pointtien tajuamisen vuoksi asiasta käytävä keskustelu on mielestäni tarpeen, eikä sillä ole tarkoitus arvostella nyt menehtyneitä tai satuttaa omaisia. Nämä kirjoitukset eivät tuo heitä takaisin, mutta voivat lisätä muiden kulkijoiden turvallisuusajattelua.