Retkiluistelu ja matkaluistelu

riverboogie
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Marras 2009 20:04

Retkiluistelu ja matkaluistelu

Viesti Kirjoittaja riverboogie »

Olen harrastanut luonnonjäillä luistelua noin 15 vuotta. Aloitin homman hokkareilla ja joskus vuosituhannen vaihteessa vaihdoin pitkäteräisiin (retki?)luistimiin. Olen sahannut sekä hoitamattomia luonnonjäitä että hoidettuja ratoja, ja vastannut kysyjille meneväni retkiluistelemaan.

Nyt olen hirmuisen dilemman edessä. Monelta taholta, etenkin Suomen Luisteluliitosta, toitotetaan kuinka matka- ja retkiluistelu ovat aivan eri asioita ja lajeja eikä niitä saa sotkea keskenään. Retkiluistelu on kuulemma elämyksellistä luistelua luonnonjäillä, yleensä isoissa ryhmissä turvallisuusseikkojen takia, ja turvallisuuskoulutusasiat kuuluvat oleellisesti lajiin. Matkaluistelu on luistelua hoidetuilla radoilla.

Pieni pää on ymmällään. Mikä rangaistus minua kohtaa, jos käytänkin väärää nimeä? Jos menen Saarikylien tai Nässyn hoidetulle radalle ja sopivissa jääoloissa poikkean kaidalta tieltä lavealle lakeudelle, olenko retkiluistelemassa vai matkaluistelemassa? Voinko heittää turvallisuusasiat mielestäni ollessani luonnonjäälle auratulla radalla? Ja miten se ISO ryhmä tuo lisää turvallisuutta retkiluisteluun?

Auttakaa viisaammat pientä luistelijaa, joka on luullut olevansa retkiluistelija mutta huomasikin olevansa väärässä ja pelkää nyt lajin Virallisten Tahojen reaktiota.


omat polut
Viestit: 4205
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Puutut ajankohtaiseen asiaan, monella sirklaajalla on mennyt askelmerkit uusiksi. Sinänsä määritelmät ovat selvät, auratulla/hoidetulla radalla/reitillä matkaluistellaan ja luontoäidin jäljiltä olevalla jääalueella retkiluistellaan. Radalla ei tarvita turvavälineitä, luonnontilaiselle jäälle vastuullinen harrastaja ne ottaa. Retkiryhmän koko ei ole ratkaiseva luokitusperuste.
Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Viesti Kirjoittaja Luiro »

En minäkään tiedä, vaellanko, retkeilenkö vai patikoinko mutta menen kuitenkin.
Murehtiessani ja miettiessäni joskus kyseistä asiaa, eräs henkilö sanoi minulle: "Älä murehdi moista asiaa, tiedemiehet ovat laskeneet, että mehiläisen ei pitäisi pystyä lentämään mutta silti se lentää".
Minun mielestäni harrastat retkiluistelua.
Onnea hyvälle harrastukselle.
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Walker
Viestit: 1795
Liittynyt: 31 Joulu 2007 17:55

Viesti Kirjoittaja Walker »

Pieni on ongelmasi. Metsissä liikkujista osa on vaeltajia ja osa retkeilijöitä. Tilaa on ollut kaikille.
Polku on siinä, missä mies kulkee.
Metsän Omena
Viestit: 3037
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Walker kirjoitti: Metsissä liikkujista osa on vaeltajia ja osa retkeilijöitä. Tilaa on ollut kaikille.
Koska haluaisin olla ennemmin vaeltaja kuin retkeilijä, olen joutunut käymään näillä alueilla hieman salaa. Luistimillakin.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Metsän Omena kirjoitti:
Walker kirjoitti: Metsissä liikkujista osa on vaeltajia ja osa retkeilijöitä. Tilaa on ollut kaikille.
Koska haluaisin olla ennemmin vaeltaja kuin retkeilijä, olen joutunut käymään näillä alueilla hieman salaa. Luistimillakin.
Jep. Salaa pitää metsään mennä, kun haluaa omissa oloissaan kuljeskella. Kun sellaisen perukan löytää, missä ei juuri kulkijoita tapaa, niin siitä ei parane julkisesti huudella. Suoraviivaisesti ei pidä sinne mennä, eikä tulla, vaan kierrellen ja harhautellen seuraajat eksyttää. 8)
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
omat polut
Viestit: 4205
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Olen kehittänyt omaa harrastustani kuvaavan yläkäsitteen joka kattaa sekä retki-että matkaluistelun, luonnonjääluistelu, voi olla paha dissattava jopa liitossa. Espoon edustalla vielä pari päivää kohtalaista luistinjäätä ennenkuin taivas repeää.
Polar
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Elo 2009 02:46

Viesti Kirjoittaja Polar »

Minäkin"salaa"retkiluistelen,lumikenkäilen ja vaeltelen.Pieni käry
kävi kun Kiilopäällä satuin olemaan lumikenkäilemässä,mukava
lupsakka nainen pyysi mukaan kuvauksiin,en voinut vastustaa kiusausta
vaan sutena mukaan.Tuli vähän aikaa sitten huomenta suomi ohjelmassa
pätkä.Muutama kyselly olitko sinä....?
Vastaa Viestiin