Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?

Micke
Viestit: 2277
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?

Viesti Kirjoittaja Micke »

Tai jos syö suklaapatukan, pähkinöitä, rusinoita tms, kylmä juoma ei liene se vaelluksen aikainen energialähde, vaan lämmintä juomaa ja sen kylkeen kiinteää maun mukaan. Omalla kohdallani se kiinteä on suklaata, karkkia, pähkinöitä ja kuivalihaa. Juomassa on yleensä mukana mustikkakeittoa tai mustaviinimarjamehua, juomasta saa vähän energiaa, mutta enemmän mielihyvää. Kiinteästä saan energiaakin...


"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
LauriA
Viestit: 815
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Eräkulkuri kirjoitti: 16 Maalis 2023 21:47 Minä viihdyn mieluiten näissä vanhoissa kämpissä. Niissä on sitä jotakin. Tammikämppäkin on tuttu ja tunnelmallinen monilta reissuilta. Uudessa mökkikämpässä en ole käynyt.

Näihin moderneihin laatikkomallisiin koppirakelmiin en jalallani astu.
Tämä oli hieman huonossa hapessa ja ei enää huollon piirissä, joten siirryin sinne uus/vanhaan tupaan. Kirjoitin vain nimen vihkoon ja kuulumiset. Matka jatkui samantein Pihtijoen At suuntaan. Tälläkin välillä yksi teltta yö Marivaaran metsätien varrella.
akallio
Viestit: 2061
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?

Viesti Kirjoittaja akallio »

StefanG kirjoitti: 16 Maalis 2023 23:18 Mutta jos keittää kahvia/teetä ja lisää runsaasti sokeria tai hunajaa? Saa sekä että.
Toki molempi parempi, eli energia lämpönä ja juoman kaloreina. Siitä huolimatta en omalle kriittisten varusteiden listalle ottaisi kevyttä hätäkeitintä. Sitä käytettäisiin hätätilanteessa, jossa perusasiat eli suojautuminen ja itsensä ravitseminen jo tekevät tiukkaa. En tiedä viitsisikö siinä tilanteessa enää ruveta keittelemään ja toisaalta olisiko se edes hyvä idea, jos keitintä ei ole muuten niin tottunut käyttämään. Varsinaista arkikäytön keitintä toki kannattaa kuljettaa mukana, jos se kyytiin järkevästi mahtuu.
LauriA
Viestit: 815
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Otsikon mukaan jos mennään, niin muutama vuosi sitten kun vähän hurahdin talvivaellukseen ja silloin oli niitä Kemihaaran ja käsivarren onnettomuus juttuja paljon lehdissä. Oma tulkinta oli jos olis ollut teltta ja lämmittimet, + muuta pientä, niin olis pärjätty. Kuvissa toinen talvi vaellukseni, jossa oli vain yksi etappi joka ainakin vaatii teltta majoituksen. Matkalle lähtiessäni aattelin että reenataan. Jos yhdessäkin tuvassa on joku, niin teltta pystyyn.
Ja nyt en ole perillä kun jutut on lämmin sokeroitu vai mitä :)
Kuva
Kuva
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?

Viesti Kirjoittaja luuppi »

akallio kirjoitti: 17 Maalis 2023 17:07
StefanG kirjoitti: 16 Maalis 2023 23:18 Mutta jos keittää kahvia/teetä ja lisää runsaasti sokeria tai hunajaa? Saa sekä että.
Toki molempi parempi, eli energia lämpönä ja juoman kaloreina. Siitä huolimatta en omalle kriittisten varusteiden listalle ottaisi kevyttä hätäkeitintä. Sitä käytettäisiin hätätilanteessa, jossa perusasiat eli suojautuminen ja itsensä ravitseminen jo tekevät tiukkaa. En tiedä viitsisikö siinä tilanteessa enää ruveta keittelemään ja toisaalta olisiko se edes hyvä idea, jos keitintä ei ole muuten niin tottunut käyttämään. Varsinaista arkikäytön keitintä toki kannattaa kuljettaa mukana, jos se kyytiin järkevästi mahtuu.
Juu. Ei ollut myoskaan listallani vaikka 450 ml titaanimuki ja sen sisaan pieni kaasusailyke ja myrskytikut ja erllisessa kovassa suojassa poltín eivat volyymia lisaa kuin Lotus nessu-paketin verran
- Schoeffl lamposhortsit unohdin. Ne kun olivat taukoja varten jo valmiiksi repussa kun aloitin koepakkauksen ja listaamisen
- tuollaiset vievat tilaa mutta juuri lammon ja energiatason yllapitamiselle 'sen' yhden yon yli kriittisia
KaukoAntero
Viestit: 475
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Re: Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

Hieman aihetta sivuten:
Onko kukaan tutustunut lähemmin Blizzardin tuotteisiin: https://www.blizzardsurvival.com ?

Talviretkeilyssä voisi olla jonkinlainen lisäapu hätätilanteessa. Ajattelin hommata kokeeksi kesäkäyttöön, lähinnä venereissuille. Jos sattuu mulimaan, olisi kaiketi käyttökelpoinen.

Kauko
LauriA
Viestit: 815
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Sen verran varoteltu viimeaikoina käsivarteen meniöitä et uskaltaako edes lähtee enää olkkarin sohvalta pihalle:?:
Tollane lyötiin käteen ja sanottiin opettele käyttämään. Nyt vähän hallituissa olosuhteissa räpläillyt.
Kuva
Kuva
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?

Viesti Kirjoittaja Tidus »

LauriA kirjoitti: 19 Maalis 2023 10:45 Sen verran varoteltu viimeaikoina käsivarteen meniöitä et uskaltaako edes lähtee enää olkkarin sohvalta pihalle:?:
Tollane lyötiin käteen ja sanottiin opettele käyttämään. Nyt vähän hallituissa olosuhteissa räpläillyt.
Kuva
Kuva
Tuota olen paljon itse harkinnut. Joutuuko tuosta todellakin maksamaan jatkuvasti jonkun 20e kuukaudessa? Itse laitekaan ei ole varsinaisesti halpa.
LauriA
Viestit: 815
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Ite otin 40€ sopimuksen että saan rauhassa testailla. Yks kuukausi menee automaattisesti. Sitten pitää tilaus keskeyttää jottei mene seuraavaa. Tarvii palata tähän uudestaan sitten kuukauden päästä, niin olen viisaampi silloin miten kävi.
Kuva
f7391
Viestit: 314
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?

Viesti Kirjoittaja f7391 »

Minulla on ollut nyt pari vuotta käytössä kuvan mukainen inReach mini ja olen ollut tyytyväinen vekottimen toimintaan. Olen käyttänyt halvinta sopparia eli 19,90€/kk ja aktivoinut sopparin aina kuukaudeksi kerrallaan, kun on ollut tarvetta.

Oma käyttöni on ollut lähinnä esiasetettujen viestien lähettämistä kotiväelle (”Nyt täällä.”, ”Perillä yöpaikassa”) joita saa lähettää rajattomasti. Laite kannattaa parittaa puhelimen kanssa käyttäen Earthmate-appia, jolloin vapaamuotoiset sanomat ja SOS-viestinnän voi hoitaa puhelimella, jolla viestin kirjoitus on tietysti paljon kätevämpää.

Pari viikkoa sitten käytin SOS-toimintoa avun hälyttämiseen kun törmäsin pulassa olleeseen vaeltajaan, ja kyllä sitä apua tuli eli homma toimi niiltäkin osin.
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?

Viesti Kirjoittaja Tidus »

f7391 kirjoitti: 19 Maalis 2023 14:54 Minulla on ollut nyt pari vuotta käytössä kuvan mukainen inReach mini ja olen ollut tyytyväinen vekottimen toimintaan. Olen käyttänyt halvinta sopparia eli 19,90€/kk ja aktivoinut sopparin aina kuukaudeksi kerrallaan, kun on ollut tarvetta.

Oma käyttöni on ollut lähinnä esiasetettujen viestien lähettämistä kotiväelle (”Nyt täällä.”, ”Perillä yöpaikassa”) joita saa lähettää rajattomasti. Laite kannattaa parittaa puhelimen kanssa käyttäen Earthmate-appia, jolloin vapaamuotoiset sanomat ja SOS-viestinnän voi hoitaa puhelimella, jolla viestin kirjoitus on tietysti paljon kätevämpää.

Pari viikkoa sitten käytin SOS-toimintoa avun hälyttämiseen kun törmäsin pulassa olleeseen vaeltajaan, ja kyllä sitä apua tuli eli homma toimi niiltäkin osin.
Katos vaan. Kiitos tiedoista.

Haluatko kertoa lisätietoja tuosta pulaan joutuneesta vaeltajasta? Ja myöskin miten tilanne hoitui noin teknisestä näkökulmasta? Pitikö kauan odottaa ja miten laitteella pystyi antamaan tarpeeksi tietoa häkeen?
f7391
Viestit: 314
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?

Viesti Kirjoittaja f7391 »

Tidus kirjoitti: 19 Maalis 2023 15:38
f7391 kirjoitti: 19 Maalis 2023 14:54 Minulla on ollut nyt pari vuotta käytössä kuvan mukainen inReach mini ja olen ollut tyytyväinen vekottimen toimintaan. Olen käyttänyt halvinta sopparia eli 19,90€/kk ja aktivoinut sopparin aina kuukaudeksi kerrallaan, kun on ollut tarvetta.

Oma käyttöni on ollut lähinnä esiasetettujen viestien lähettämistä kotiväelle (”Nyt täällä.”, ”Perillä yöpaikassa”) joita saa lähettää rajattomasti. Laite kannattaa parittaa puhelimen kanssa käyttäen Earthmate-appia, jolloin vapaamuotoiset sanomat ja SOS-viestinnän voi hoitaa puhelimella, jolla viestin kirjoitus on tietysti paljon kätevämpää.

Pari viikkoa sitten käytin SOS-toimintoa avun hälyttämiseen kun törmäsin pulassa olleeseen vaeltajaan, ja kyllä sitä apua tuli eli homma toimi niiltäkin osin.
Katos vaan. Kiitos tiedoista.

Haluatko kertoa lisätietoja tuosta pulaan joutuneesta vaeltajasta? Ja myöskin miten tilanne hoitui noin teknisestä näkökulmasta? Pitikö kauan odottaa ja miten laitteella pystyi antamaan tarpeeksi tietoa häkeen?
Mies oli täysin voimattomana vatsataudin takia; kuumetta ja ankaraa ripulointia. Oli yksin liikenteessä eikä hänellä olisi ollut mitään mahdollisuutta päästä pois omin voimin. Pyysi minua hälyttämään apua, jonka tein inReachilla.

Käytännössä homma toimi niin, että painoin laitteen SOS-nappulaa ja hetken päästä Garminin hätäkeskus lähetti viestin, jossa kysyttiin että mikä hätänä. Keskustelua hädän luonteesta käytiin englanniksi tekstiviestein, tämän takia on tärkeää, että Earthmate-sovellus on asennettu puhelimeen, pelkästään inReachin kahdella näppäimellä olisi mennyt kyllä hermot.

Garminin hätäkeskus välitti tiedot Suomeen eli suoraa yhteyttä Suomen 112:en ei ollut missään vaiheessa. Olisikohan 1,5 h mennyt hälytyksestä siihen, että helikopteri tuli noutamaan.
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Vau. Okei. Hädän kutsuminen onnistuu kuitenkin jos kännykkä olisi jostain syystä ollut toimintakelvoton?

Tuo on muuten ollut minun yksi painajainen olla erämaassa talvella kovassa kuumeessa ja ripulissa. Vatsatauti on kotioloissakin aivan kammottava tauti.
f7391
Viestit: 314
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?

Viesti Kirjoittaja f7391 »

Tidus kirjoitti: 19 Maalis 2023 15:53 Vau. Okei. Hädän kutsuminen onnistuu kuitenkin jos kännykkä olisi jostain syystä ollut toimintakelvoton?
Joo, onnistuu, laitteessa on dedikoitu SOS-nappi ja viestejä voi kirjoittaa myös laitteella ilman puhelinta. Se on vaan jumalattoman hankalaa ja hidasta, mutta mahdollista.
Jouni
Viestit: 1230
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Re: Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Ikävä tilanne vatsatautiselle, mutta hyvä kun kerroit täällä tuon miten homma käytännössä toimi. Ylempänä (Laurilla kuvassa) vilahti sana varhennus, mitä se tarkoittaa?
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Vastaa Viestiin