Andrean kenttä Käsivarressa

Avatar
seppo
Viestit: 2782
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Andrean kenttä Käsivarressa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Annjaloanjin eteläpuolella on Andreankenttä. Mistä se on saanut nimensä? Kuka tämä Andrea on ollut? Liittyykö Aslak Juuson sukuun?

Turhankävelijän kortistossa on maininta Aslak Juuson mahdollisesta "kesähuvilasta" tai kammista, joka olisi ilmeisesti ollut niillä mailla.

Niillä nurkilla on tehty hyönteislaskentaa vuosina 2007 ja 2008: julkaisu.


Avatar
Turhankävelijä
Viestit: 1037
Liittynyt: 11 Tammi 2006 19:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turhankävelijä »

Tuo tietoni Aslak Juuson kammista perustuu artikkeliin
http://www.helsinki.fi/lehdet/yolehti/1 ... ylart5.htm
Siellä tekstin lopussa.

Myös tälläisen olen pistänyt muistiin.
Heikki Roivainen "Länsi-Lapin matkaopas", Otava 1957, s. 119
"Annelonjin (Anjaloodi) lakialueelta Skatjajärveen laskevan puron alapuolella koivuvyöhykkeessä, on useita vanhoja lappalaisten asuinkenttiä, ja onpa niitä myös Jokashjärven ja Tshaivaarrin (Saivaara) välillä sekä Meekonjärven etelärannalla ("Nuukan kenttä")."
(en muista kuka on tiedon minulle välittänyt) :?

Andreankenttä nimen alkuperä ei ole tullut vastaan.
Viimeksi muokannut Turhankävelijä, 10 Tammi 2010 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

"Juuson kesähuvilana oli vähäinen kammi, turpeista koottu kämppä Skadjajärven rannalla Anjalenjin alla. Siellä hän eleli vaimonsa eli Ahkun kanssa."

Olisiko metsähallitus laittanut nurin, vai onko 70-luvun kulkijoilla muistikuvia?
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Avatar
sepeteus
Viestit: 1184
Liittynyt: 18 Tammi 2006 13:28
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Yksi kotasija on käsitäkseni Reikämaan luoteiskulmalla, pienessä niemessä, järvi on siinä minun kartassa nimellä Venejärvi. Lähellä tätä on Reikämaan pohjoispuoleinen kahlaamo. Mutta liekö tuo paikka sitten kuitenkaan aivan niin vanha kuin tässä ketjussa haettu.

Harmi, kun en älynnyt kuvata paikkaa siinä käydessäni. Kotapuut olivat olemassa ja venekin vielä vuosituhannen vaihteessa.
Lappi on vapautta kalenterin ja kellon orjuudesta.
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Kaarina Karin kirjassahan puhutaan kodasta, joka Juusoilla oli tuolla Meekon suunnalla. Vaan silloinhan sitä siirreltiin milloin minnekkin. Jonkinlainen pysyvämpi paikka on tietysti ollut. Kun marssisi Raittijärvelle kysymään niin tietäisivät.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

sepeteus kirjoitti:Yksi kotasija on käsitäkseni Reikämaan luoteiskulmalla, pienessä niemessä,
Kesällä tuli siinä poikettua ohikulkiessa.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Napakettu
Viestit: 885
Liittynyt: 05 Helmi 2007 20:16

Viesti Kirjoittaja Napakettu »

Vanha äitini pääsi tuhkapilvestä huolimatta lentämään tänne etelään ja kysäisin häneltä tuosta kentästä. Hän tiesi kyllä heti mistä puhuttiin mutta ei muistanut sen kummemmin kentän historiaa. Sen hän muisti että Annjalonjin pahdasta on aikoinaan Antti- niminen poika pudonnut alas ja kuollut. Hän arveli pojan olleen Nikodemuksia, mutta ei muistanut varmasti.

Aslak Juuson kammi taas on sijainnut Skadjan rannalla siinä pahdan alapuolella. Siinä on vieläkin yksi kammi olemassa mutta epäilen onkohan tuo sama. Hallussani sattuu olemaan muutama kampa Metsälän Yrjön dioja, yhdessä niistä Kaijukka rantautuu veneestä Skadjan rannalla, täytyypä tutkia tarkemmin millä kohtaa.
Vastaa Viestiin