Pieni vaelluskota valmis!

Avatar
hullutjutut
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Loka 2008 19:23

Viesti Kirjoittaja hullutjutut »

Jahah, siitähän irtosi paljon kommenttia :) Kiitokset onnitteluista. Tässä vastauksia ja mielipiteitä pohdintoihin...

Painoa kyseltiin, valitettavasti en tiedä. Anti-grammanviilaajana en omista kuin henkilövaa'an jonka toleranssit ovat sitä luokkaa ettei tulosta ole järkevä kirjoittaa... teoriassa pelkkä kotakangas ilman liepeitä, vetoketjuja, pohjaa, kiinnikkeitä tekee 1 kg painon. Koko kotapaketti on näppituntumalta alle kolmikiloinen, vertasin tunnelitelttaan... riittääkö vastaus ettei paino ole paha :D

Kasperille, kuvissa olleet polttopuut ovat MH:n (poltto)puita. Eivät kuitenkaan minkään kämpän, vaan pelkän tulipaikan puita. Puistojen harvakseltaan sijoitetut tulipaikat ovat minusta hyvä keksintö, kesälläkin. Toivottovasti säilyvät jatkossakin... joitainhan oli kai saariselältä karsittu viime vuosina.

Kangas on kieltämättä monenkin asian kompromissi. Palo-ominaisuudet ovat tiedossa, ei tulisi mieleenkään nukkua kamiinan palaessa. Polttotestien perusteella reikiä kyllä sulaa, mutta ei kangas leimahtamalla syttynyt minkä katson riittäväksi - paljon enemmän pelkäisin sitä bensakeitintä pikkuteltassa.

Lumiliepeistä: ne ympäröivät tätäkin kotaa kokonaan vaikka jämäpaloja käytin, ehkä kirjoitettu pikkusen epätarkasti. Oon siitä samaa mieltä Orbuksen kanssa siitä että reilusti painoa pitää liepeiden päälle tarvittaessa saada. Äärimmäinen myrskynkestävys ei ollut tavoite, mutta tuulenkestävyyttä lisääminen narujen lisääminen saattaa olla vielä tarpeen.
Ja perusleirissähän voi helposti käyttää järeitä, painavia ja kestäviä tukimateriaaleja, virittää ulkopuolelle rangoista tuet, sitoa kodan huipun puunoksaan jne... kuitenkin käyttö tulee rajoittumaan lähinnä reilun metsävyöhykkeen Lappiin ja etelään.

Mitoituksesta: niin kodan korkeus on siis 250 cm, ei 286 (seinäkolmion koko!) kuten Orbus mainitsi. Se on melko lähellä ehdotettua 230 cm:ää - tuolla erolla ei ole merkittävää vaikutusta pinta-alaan. Halusin riittävän seisomakorkeuden, täytyy muistaa että seinäkangas laskeutuu aika jyrkässä kulmassa. Pieni pohjan halkaisija pyrki vain vähentämään kangasta - enkä katsonut tarvitsevani enempää tilaa.

Kamiinan paikan määräsi tässä optimoidussa mallissa se että hieman sivussa oleva kamiina ei ole haukkaamassa heti varusteisiin yms kiinni.

Raudun kaminaongelmiin veikkaisin minäkin liian vähäistä korvausilmaa. Tuossa Sawu-kamiinassa on muuten jännä ratkaisu, arinan kautta tulevan (säädettävän) ilman lisäksi paloilmaa tulee kaminaan ylhäältä luukun vierestä lähtevää putkea pitkin. Polttoilman esilämmitys! Hyvin toimii eikä tuhkaa tunnu juurikaan kertyvän.

Jos joku innostuu kodan rakentamisesta, kannattaa modata ohjeitta aivan huoletta oman maun mukaan :-) Oma JR27-ahkiokaan ei ole lähelläkään alkuperäistä :-)


On vain kaksi tapaa: oikea, väärä ja oma tapa.
Avatar
hullutjutut
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Loka 2008 19:23

Viesti Kirjoittaja hullutjutut »

Ai niin, joku kyseli hintaa... ei tullut tarkkaan laskettua mutta kotakangas oli ehkä jotain 50 eur, siihen päälle pikkutavaraa (vetoketjut, narut jne) kympillä tai parilla tai jotain sinne päin.

Metallitarvikkeet löytyivät jemmasta.
On vain kaksi tapaa: oikea, väärä ja oma tapa.
hannes
Viestit: 10783
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

kasperi kirjoitti:
hannes kirjoitti:
kasperi kirjoitti:Komia peli on. Ja arvokas on myös tuo dokumentaatio. Tukeudutaankos tuolla kenen puihin? :)
Taitaa tuvilla ja metsässä puut olla metsähallituksen, että mitä eroa?
Se pieni ero että kun poltat valmiiksi hakattuja puita metsähallituksen kämpältä lämmität niillä vain omaa telttakuntaasi, kun taas tuvan kamiinassa ne lämmittäisivät kaikkia. Sattuu vaan minun mielestä olemaan "vähän härskiä" käyttää autiotupiin tarkoitettua puuta omaksi iloksi. Ja minun mielestäni ei ole sama polttaisitko saman määrän klapeja tuvan kamiinassa vaiko oman teltan kamiiinassa.
Ei sillä, ymmärrän kodan omistajan intressit, olen näes itsekin samantyylisen vaelluskodan omistaja ja haluaisin joskus sitä puilla lämmittää.
Itse asiassa kuvittelen että normikäytössä kodan omistaja ei ole riippuvainen valmiiksi tehdyistä puista, vaan kulkee omia polkujaan ja tekee polttopuut metsässä maapuuluvalla. Hangen alta maapuita on tietysti vaikea kaivaa mutta pystyynkuolleita rankoja ja muuten lonkottavia oksia tms.löytyy talvellakin metsälapissa.
Miksei niitä valmiita puita tulipaikoillakin voisi käyttää, tai tupien puita omaan kotaan jos tupa on jo täysi.
Aika usein tupien klapit meillä ovat lämmittäneet vain omaa porukkaa - muita ei ole ollut paikalla.
Avatar
weke
Viestit: 233
Liittynyt: 13 Maalis 2006 15:26

Viesti Kirjoittaja weke »

Teinpä itsekin kodan pari vuotta sitten. Minun versio on vaan reilusti isompi ja kamiina keveämpi. Hullutjutut kotaa madaltaisin reilusti. Kun kamiina on sijoitettu reunalle, niin korkeudeksi riittäisi hiukan yli kaksi metriä. Minun kodassa on kamiina keskellä ja korkeutta on 2,3 m ja sitäkin voisi madaltaa. Olen jo suunnitellut seuraavan version vaelluskodasta. Se tulee olemaan kaksikerros rakenteinen. Kondensiovettä kertyy jonkin verran kankaan pintaan, mutta siitä on ollut haittaa vain vähän. Ehkä kaksikerrosrakenne poistaa sen olemattomiin.

Kangas on minun kodassa samaa. En edes harkitse sen vaihtamista, koska käytän kotaa myös syksyllä metsästysreissuilla. Sen täytyy pitää vettä. Kangas sulaa tosin helposti puhki kipinästä, mutta ei syty tuleen.
Harhailija
Viestit: 719
Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
Paikkakunta: Keskisessä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

Itse en meinaa hitsailla seuraavasta kaminastani rakoarinallista, olen tullut siihen tulokseen, että käypäsin malli on pelkällä yläkorvausilmalla toimiva, samanlailla kuin tulikiviuunit nykyään, poltetaan puunkaasua, ei varsinaisesti puuta. Kunnon hiillos pohjalle ja isoja pöllejä päälle, tai kamina täyteen puita ja tuli päälle, korvausilma tosi pienelle, täytyy olla vaan varovainen, jos on päässyt pelkälle hiillokselle ja lisää puita päälle, että syttyy tuli, muuten jos puu kaasuuntuu, eikä syty, seuraapi lemahdus, räjähdys...

Tollanen pienempi kaksikerroksinen malli kuulostaa mielenkiintoiselta, on itsekkin haaveillu tehdä kevennetyn ja piennennetyn version puolijoukkueteltasta.

On totta, että mitä loivemmin reunat laskee, siis matala ja laaja pohja, sitä enemmän jää alanurkiin hukkatilaa, mitä ei oikein pääse hyödyntämään kondension takia tavaroille, eikä nukkumiseen.

Olemme isommalla porukalla yöpyessä pyrkineet vähentämään kondensioo retkikaasuvalolla, 450g pulloon tuleva versio pienelleen ja se kestää parin yön yli, varmasti vaan mastoon roikkumaan, antaa se vähän ehkä lämpöökin... :?
Maastossa on mukavaa!
Vastaa Viestiin