Pieni vaelluskota valmis!

Avatar
hullutjutut
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Loka 2008 19:23

Pieni vaelluskota valmis!

Viesti Kirjoittaja hullutjutut »

Sain vihdoin kirjoitettua jutunkin 1...2 hlö kaminallisesta pikkukodasta joka tuossa tuli väsättyä ja testattuakin jo.

Osoitteesta http://www.rivakka.net/hullutjutut/vaellus/ löytyy juttu ja mitat jos jotakuta kiinnostaa.

Mitähän sitä suunnittelisi seuraavaksi? :D


On vain kaksi tapaa: oikea, väärä ja oma tapa.
Kiertäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 11 Syys 2008 20:53
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kiertäjä »

Olipa mielenkiintoinen juttu kaikenkaikkiaan. Kiitos postauksesta. Tuollaista olen itsekin suunnitellut, mutta tuossahan se on nyt valmiina tehtynä ja testattuna. Jos reissussa on kaksi henkilöä, niin vuorotellen voivat toimia kipinämikkona yön yli, ettei tule kylmä. Kello vaan soimaan tietyin väliajoin, ettei pääse tuli sammumaan.
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Paino?
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
kasperi
Viestit: 585
Liittynyt: 10 Maalis 2008 10:25

Viesti Kirjoittaja kasperi »

Komia peli on. Ja arvokas on myös tuo dokumentaatio. Tukeudutaankos tuolla kenen puihin? :)
hannes
Viestit: 10809
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Hieno juttu. Vähintään tuntihan se menee kylmää autiotupaakin käyttökuntoon valmistellessa.
Painon kun jakaa kahdella, 4-5kg/pers., niin eipä tuo kaikkiin etuihin nähden paha ole.
Onnittelut!
hannes
Viestit: 10809
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

kasperi kirjoitti:Komia peli on. Ja arvokas on myös tuo dokumentaatio. Tukeudutaankos tuolla kenen puihin? :)
Taitaa tuvilla ja metsässä puut olla metsähallituksen, että mitä eroa?
Orbus

Re: Pieni vaelluskota valmis!

Viesti Kirjoittaja Orbus »

[quote="hullutjutut"]Sain vihdoin kirjoitettua jutunkin 1...2 hlö kaminallisesta pikkukodasta joka tuossa tuli väsättyä ja testattuakin jo.

Osoitteesta http://www.rivakka.net/hullutjutut/vaellus/ löytyy juttu ja mitat jos jotakuta kiinnostaa.

Mitähän sitä suunnittelisi seuraavaksi? :D[/quote

Jos tarkoitus on tehdä nimenomaan talvikäyttöön sopiva vaelluskota, olisin itse valinnut laadukkaan puuvilla-polyesterikankaan, joka hengittää ja poistaa kosteusongelmat. Nailonkangas talviolosuhteissa tietää kondensio-ongelmia heti kun kamina sammuu. Tuulisella ilmalla kangas lepattaa ja kankaasta sen myötä irtoileva kondensio kastelee kaiken sisällä olevan. Pohjavaatetta käytettäessä kosteus lisäksi kertyy sen päälle. Toimii vain tyynellä kelillä. Sisäteltta auttaa nylonteltan kondensio-ongelmiin aivan samalla tavalla kuin perinteisissä teltoissakin. Helsport Finnmarkista saatujen kokemusten perusteella pelkkä pohjakankaasta irrallinen sisäteltta ei kuitenkaan ei auta täydellisesti, koska kosteutta valuu sisäteltan ulkopintaa pitkin alaspäin ja päätyy lopulta pohjavaatteen päälle. Tämä sillä edellytyksellä, että sisäteltta on vettähylkivä, muutoin vesi voi tulla siitä suoraan läpi. Siksi pohjavaate ja mahdollinen sisäteltta olisi parasta integroida samalla tavalla kuin perinteisissä teltoissakin on iät ajat tehty. Edullisin ratkaisu ehkä kuitenkin olisi kuusenhavut ja perinteinen puuvillarankinen nukkumista varten. Myrskynkestävyyden kannalta kaikkein paras kodan malli on täysin pyöreä. Vahvikekangasta satsaisin mieluummin tukeviin ja vahvasti ommeltuihin lumiliepeisiin, joita olisi syytä olla kaikkialla eikä vain paikoitellen. Keskisalon läpimitan tulisi olla vähintään 35 mm ja se tulisi mieluiten tehdä 1, 5 mm paksusta laadukkaasta alumiinista. Keskisalko ja lumiliepeet ovat tällaisen majoitteen myrskynkestävyyden keskeiset osatekijät. Lumiliepeiden päälle pitäisi tarvittaessa pystyä laittamaan satoja kiloja tavaraa. Maakiilat alakulmissa ja lumiliepeet eivät kuitenkaan riitä, vaan ylempänäkin pitäisi olla barduuneja vähintäään 8 kpl. Noilla spekseillä arvelisin kodan kestävän maksimissaan 10-15 metriä sekunnissa puhaltavan tuulen. Toisaalta, retkikodan pystyttäminen on muutenkin lähes mahdotonta yli 15 m/s tuulella, eikä pelkkä tieto kodan tuulenkestävyydestä auta, jos sitä ei saa pystyyn... Miksi keskisalko pitäisi muuten painaa hangen läpi maahan saakka? Mitä pitempää salkoa joutuu käyttämään, sen kovemmalle rasitukselle se tuulella joutuu. Eikö riittäisi, että keskisalon alle laitetaan tukeva pala lautaa, jonka voi vielä muotoilla sopivasti ja joka estää sitä painumasta hankeen? Kamiinan paikka on kaikilla kaupallisilla valmistajilla kodan keskellä, mutta toimii se noinkin. Kodan malli on perinteisiin kaupallisiin kotiin verrattuna outo. Korkeutta 286 cm mutta pohjan mitta vain 160 cm? Yleensä tuon verran korkeiden kotien pohjan mitta on siinä nelisen metriä. Madaltaisin kotaa 230 senttiin ja lisäisin leveyttä. Lähes kolmimetrisessä majoitteessa on paljon pintaa tuulelle tarttua.
Harhailija
Viestit: 719
Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
Paikkakunta: Keskisessä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

Mulla on suurinpiirtein saman korkuinen itse ommeltu kota laavukankaasta, pohjan halkaisia on 4-5m, sielä ei tullu koskaan pidettyä tulia, koska hommasin puolijoukkueteltan, otin sen sitten kesäkäyttöön ja ompelin kiinteen pohjakankaan. Ei oo mikään tuulisen paikan majote, itse en ainakaan oo saanu sitä niin timmiin viritettyä, että se edes jonkinlaista tuulta kestäs, kesällä puuston suojassa on ollut meidän retkillä paljon käytössä, mahtuu hyvin 4-5 henkee, enemmänkin jos tiiviisti pakkautuu...
Maastossa on mukavaa!
Orbus

Viesti Kirjoittaja Orbus »

Harhailija kirjoitti:Mulla on suurinpiirtein saman korkuinen itse ommeltu kota laavukankaasta, pohjan halkaisia on 4-5m, sielä ei tullu koskaan pidettyä tulia, koska hommasin puolijoukkueteltan, otin sen sitten kesäkäyttöön ja ompelin kiinteen pohjakankaan. Ei oo mikään tuulisen paikan majote, itse en ainakaan oo saanu sitä niin timmiin viritettyä, että se edes jonkinlaista tuulta kestäs, kesällä puuston suojassa on ollut meidän retkillä paljon käytössä, mahtuu hyvin 4-5 henkee, enemmänkin jos tiiviisti pakkautuu...
Silloin virityksessä on jotain vikaa. Hyvä retkikota pysyy myrskyliepeiden ja narujen avulla joten kuten pystyssä, mutta viime kädessä keskisalko taipuu/katkeaa kun paine käy tarpeeksi kovaksi.
Viimeksi muokannut Orbus, 04 Tammi 2010 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ultramara
Viestit: 1048
Liittynyt: 09 Marras 2009 09:33

Viesti Kirjoittaja ultramara »

Kohtalaisen paloarka materiaali valittu kankaaksi ... Pienikin kipinä polttaa nailoniin pienen reijän, isompi sitten jo vähän isomman. :shock:

Lämmitettävä kota on muuten loistava, ei tartte välittää paidan kastumisesta kun sen saa illalla kuivattua, kuten muutkin tekstiilit. Tähän ei pieni lämmitettävä teltta pysty, teltassa pystyy kyllä kuivaamaan hanskat ja pipon, mutta kyllä se vähän pelleilyä on.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Mittailin vähän tuota kuvaa ja pohjan säde taitaa olla tuo 160 cm. Siis pohjan halkaisija 3,2m.

Näppärä värkki. Paljonkohan tuli maksamaan? Ilman kamiinaa, nimittäin oma kaminani on valmistettu näköjään juuri tuon mallin mukaan, mutta ammattikoulussa.

Omassa kaminassani liekki palaa fläpättäen. Ei oikein tasaisesti siis. Mistähän johtunee?
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Harhailija
Viestit: 719
Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
Paikkakunta: Keskisessä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

Orbus kirjoitti:
Harhailija kirjoitti:Mulla on suurinpiirtein saman korkuinen itse ommeltu kota laavukankaasta, pohjan halkaisia on 4-5m, sielä ei tullu koskaan pidettyä tulia, koska hommasin puolijoukkueteltan, otin sen sitten kesäkäyttöön ja ompelin kiinteen pohjakankaan. Ei oo mikään tuulisen paikan majote, itse en ainakaan oo saanu sitä niin timmiin viritettyä, että se edes jonkinlaista tuulta kestäs, kesällä puuston suojassa on ollut meidän retkillä paljon käytössä, mahtuu hyvin 4-5 henkee, enemmänkin jos tiiviisti pakkautuu...
Silloin virityksessä on jotain vikaa. Hyvä retkikota pysyy myrskyliepeiden ja narujen avulla joten kuten pystyssä, mutta viime kädessä keskisalko taipuu/katkeaa kun paine käy tarpeeksi kovaksi.
Tarkoitin tietty, että sitä ei uskalla tiukempaan vetää, muuten kangas, ompeleet, tai salko pettää... Puolijoukkueteltan malli ottaa tuulen paremmin, siinä ei tuu pystyä tuulipintaa niin paljon... Viime syksynä nordkapin lähellä merenrannalla jouduin kampeamalla kiristämään puolijoukkueteltan salon kolmimetrisellä kangella, ettei tuuli päässy painaa teltan kankaista purjeita...
Maastossa on mukavaa!
Harhailija
Viestit: 719
Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
Paikkakunta: Keskisessä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

rautu kirjoitti:
Omassa kaminassani liekki palaa fläpättäen. Ei oikein tasaisesti siis. Mistähän johtunee?
Hormissa on joko huono veto, mikä tuntuu mahottomalta pystyputkessa, enempi veikkaisin liian vähäistä korvausilman tuloa, tai niiden suhdetta, jos hormin vetoa ja korvausilman saantia pystyy säätämään, kyllä jo äänen perusteella saat ne kohalleen...
Maastossa on mukavaa!
kasperi
Viestit: 585
Liittynyt: 10 Maalis 2008 10:25

Viesti Kirjoittaja kasperi »

hannes kirjoitti:
kasperi kirjoitti:Komia peli on. Ja arvokas on myös tuo dokumentaatio. Tukeudutaankos tuolla kenen puihin? :)
Taitaa tuvilla ja metsässä puut olla metsähallituksen, että mitä eroa?
Se pieni ero että kun poltat valmiiksi hakattuja puita metsähallituksen kämpältä lämmität niillä vain omaa telttakuntaasi, kun taas tuvan kamiinassa ne lämmittäisivät kaikkia. Sattuu vaan minun mielestä olemaan "vähän härskiä" käyttää autiotupiin tarkoitettua puuta omaksi iloksi. Ja minun mielestäni ei ole sama polttaisitko saman määrän klapeja tuvan kamiinassa vaiko oman teltan kamiiinassa.
Ei sillä, ymmärrän kodan omistajan intressit, olen näes itsekin samantyylisen vaelluskodan omistaja ja haluaisin joskus sitä puilla lämmittää.
Orbus

Viesti Kirjoittaja Orbus »

Tämä Hawu-teltta on aika mielenkiintoinen tapaus:

http://www.tarinapuu.fi/hawu/

Elävä puu keskisalkona voisi olla erittäin tukeva, ja tuon korkuisia puita löytyy melkein mistä vain.. Puuvilla kangas on hengittävää ja sopii talvitelttaan erinomaisesti. Jos tuon laittaisi matalampana sotilasversiona (joka lienee hieman kevyempikin), niin mitenhän sen lämmitys onnistuisi painekeittimellä? Lämmitettävä tila on suhteellisen pieni ja sotilasversion korkein kohta vain 150 cm korkeudella, reunat paljon matalammalla. Mitenhän ilmanvaihto mahtaisi toimia keittimellä lämmitettäessä? Puuvilla tietysti hengittää, ja savupiipun reiästä pääsee kaasut poistumaan. Mahtaako sisäpuolella olla kiinnikkeitä kuivausnaruja varten?
Vastaa Viestiin