Lumikammeja

Joronjälki
Viestit: 187
Liittynyt: 11 Helmi 2006 12:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Joronjälki »

Enpä ole viime aikoina korjaillut, viimeisin korjaus oli varmaan tammikuun 22. päivä. Sen jälkeen kävin joskus lumisateen jälkeen ja tamppasin vain suksella kammin päälle sataneen lumen.
Kävin itsekin siellä viime sunnuntaina eli 10. huhtikuuta ja sain nyt laitettua valokuvat kuvat.fihin, ne näkyvät tästä.
Lumikammi voi tosiaankin olla pitkäaikainen majoite kunhan sen huolella tekee.

(Tuo kuvalinkkini oli ensin väärin, mutta muokkasin ja korjasin sen.)


Joronjälki
Viestit: 187
Liittynyt: 11 Helmi 2006 12:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Joronjälki »

Ai niin, piti kysymäni akuusistilta että olitkos sinä liikkeellä kumipaatilla siinä Kauhalan purossa?
akuusist
Viestit: 602
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Parempi vastaus myöhään kuin ei milloinkaan: Olin. Turuntieltä lähtö ja lopetus siihen Kauhalan vanhalle padolle kun osuin johonkin pohjassa olleeseen terävään rakenteeseen ja tuli ilmat pihalle sekä uintireissu. Packraft paikattiin ja on edelleen käytössä. Tosin ei enää minulla.

Nyt kun taa pitkästä aikaa tuli lunta niin lapioitsin Nuuksion seudun hiihtolenkeillä:
- 1-2hlö kammi Sarvilammella - koverrettu tyhjäksi mutta lattiaa voisi tasoittaa ja kattoa korottaa
- 1 hlö kovertamaton kammin aihio siinä missä Oittaalta tuleva latu yhtyy Karhusuolta tulevaan, risteyksen koillispuolella
akallio
Viestit: 2065
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

akuusist kirjoitti: - 1 hlö kovertamaton kammin aihio siinä missä Oittaalta tuleva latu yhtyy Karhusuolta tulevaan, risteyksen koillispuolella
Tämä on meidän kotilatu ja kammin teko ollut suunnitelmissa johonkin nurkille, voisi vaikka jatkotyöstää. Varmistan, että tarkoitat risteystä joka on Kellonummen hautuumaalta luoteeseen?
akuusist
Viestit: 602
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Siellä juuri, kumpareen päällä ettei ihan näy ladulta.
akallio
Viestit: 2065
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Kiitos tiedosta, katsotaan jos jatkettaisiin viikonloppuna valmiiksi. Luntakin taas tulee. :)
Joronjälki
Viestit: 187
Liittynyt: 11 Helmi 2006 12:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Joronjälki »

Jep, myöhäinen kana jyvän nappaa vai miten se oli?
Toteutin Nurmijärvi-ilmiötä ja muutin tänne Rajamäelle eli en ole enää Espoon seudulla lumikammeja tekemässä.
Mutta igluja teen nyt kun on omaa pihaa jossa harrastaa lumileikkejä. Kerronkin nyt kuinka etelänkin lumista saa tehtyä aidon lumiharkoista valmistetun iglun:

Kolataan pakkaslunta johonkin tasaiseen paikkaan ja tallataan se huolellisesti pohjalta alkaen ja lunta lisäten niin että muodostuu reilun puolen metrin korkuinen poljettu lumikenttä, pinnan voi vielä tasoittaa vaikka lapiolla taputtelemalla. Tämä imitoi tunturituulen juoksuttamaa ja kinostamaa lunta. Annetaan pakkasilman kovettaa lumikenttää jokusen päivän, jonka jälkeen lumiharkkojen sahaaminen onnistuu tavallisella timpurin sahalla. Harkot kannattaa sahata pystysuunnassa eli harkon korkeus on sahan terän mitta n. 50 cm, pituus vähän enemmän ja paksuus n. 25 cm. Iglun rakentamista en jaksa tässä selittää, hyviä ohjeita löytyy toisaalta netistä, yksi hyvä rakennusvideo on elokuvassa Nanook pakkasen poika. Muistaakseni hän laittaa jopa ikkunan igluun.
Työvälineinä tarvitaan vain se timpurin saha ja eristevillan leikkaamiseen tarkoitettu villaveitsi, sellainen leveä ja jäykkä terä on hyvä.

Tein tuolla systeemillä iglun edellisenä lumitalvena ja nyt olen tekemässä grillin päälle puolikasta eli pystysuunnassa halkaistua iglua.

Muistaakseni kokonaiseen kahdelle hengelle sopivaan igluun meni lumiharkkoja 70 kpl. Tuosta voi laskea lumikentän koon etteivät harkot lopu kesken innokkaan rakentamisen.
akuusist
Viestit: 602
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Kiitos vinkeistä. Olen kokeillut myös leikellä lumiharkkoja tehdystä kasasta ja melko heikkoja ovat olleet. Kirjoituksesi vahvistaa sen että olen kasannut ja leikannut liian hätäisesti. Aiotko saada puolikkaan iglun reunan kaaren pysymään rakennusvaiheessa kasassa lumen voimalla vai onko sinulla jokin tuki?

edit: Ai niin, Sarvilammen kammi oli romahtanut suojasäiden aikaan. Varmaan liian matala katto edesauttoi hajoamista.
Viimeksi muokannut akuusist, 04 Helmi 2021 16:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
akallio
Viestit: 2065
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Mainitsenpa, että Karhusuon risteyksen kammiaihion löytäminen oli yllättävän vaikeaa kun pari viikkoa sitten pimeässä yritettiin. Lopulta oli lähempänä kuin arvasikaan. :)

Päädyimme rakentamaan uuden kahden hengen kammin ihan lähistölle ratsastuspolun toiselle puolelle. Siellä on yksi yö nukuttu ja toimivaksi havaittu. Tuli arvokasta oppia lumessa majoittumisesta, josta aiemmin ei ollut kokemusta. Senkin tajusi, että nämä lumirakentelut ovat myös hyvin hyödyllinen harrastus meille joilla on tarve ylläpitää valmiutta lumivyörystä pelastamiseen.
PeteBee
Viestit: 1084
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Mä olen rakentanut hyvää kasaa pihalumista. Ajattelin että tehdään luola ja ollaan lapsenlapsen kanssa siellä yötä. Nyt tuo kuitenkin siirtyi kun hän poikkas pulkkamäessä pohje- ja sääriluun. Toivottavasti kasa kestää tuon jalan paranemisajan.
Joronjälki
Viestit: 187
Liittynyt: 11 Helmi 2006 12:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Joronjälki »

Sain tuon puolikkaan iglun tehtyä, käytin paria rimaa tukena ylimpiin harkkoihin. Laitan kuvia kunhan saan aikaiseksi.
Avatar
Normanton
Viestit: 172
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Itse kaivoin viikonloppuna kammin pihalle lumikasaan ja nukuin siellä yhden yön. En ollut kammia aiemmin tehnyt niin mielenkiinnosta aloin tuohon projektiin ja samalla tuli testattua uusi retkilumilapio sekä uusi talvimakuupussi. Illalla oli -16c pakkasta mutta hyvin tarkeni nukkua kammissa. Aammulla nouseminen ei sitten ollutkaan ihan niin mukavaa xD
Vastaa Viestiin