Käymättömistä korpimaista viimeisin

Avatar
Tervasuo
Viestit: 735
Liittynyt: 12 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tervasuo »

Ei kannata käydä myöskään Vätsärissä ja Hammastunturissa. Ihan ovat surkeita paikkoja, ihmisiä aivan liikaa ja ruuhkaa joka rastilla. Ja olen samaa mieltä kuin tmustak, että Lemmenjoen länsipuolella ei ole mitään, se on kuin kävisi - Saarikosken runon mukaan - Toijalan takana. Tsarmitunturikin on ihan surkea, sillä se on niin pieni, että kävellessä joutuu tönimään muita edestä. Ja Puljun ja Lemmenjoen tienoilla ei ole polttopuita ja maastot ovat ihan hirveitä, tullee hiki ja minä vihaan hikeä, kuten Hector sanoi Banaaninlastaajien laulussa.

PS. Olen kuullut myös, että maastot Kemihaaran ja UK-puiston välissä ovat isästä perkeleestä, mutta ajattelin silti lähteä katsomaan niitä ensi syksynä ja itkemään hukkaan heitettyä aikaa, rahaa ja vaivaa.


Harhailija
Viestit: 719
Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
Paikkakunta: Keskisessä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

tyy kirjoitti:Motivaationi ei niinkään ollut etsiä uutta kohdetta itselleni, vaan rohkaista ihmisiä kertomaan vähemmän käydyistä kohteista noin yleisesti.
Hienosti ajateltu, näitä pystyy hyödyntämään jokainen tarpeittensa ja halujen mukaan... :D Tässä on tullut jo muutama itselleni mielenkiintoinen kohde esille... :wink:
Maastossa on mukavaa!
Avatar
Tura
Viestit: 1525
Liittynyt: 20 Elo 2006 09:55

Viesti Kirjoittaja Tura »

Olen joidenkin Käsivarren konkarikulkijain kanssa jutellut (90-luvulla).
Yllättävää oli se, että heistä äärimmäisen harva oli käynyt Kilpisjärven toisella puolella Norjassa retkillään. Huomattavasti jylhempää seutua kuin Yliperä.

Tura, retkeilijäturisti
orpo poro
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Joulu 2008 13:34
Paikkakunta: Sapmi

Viesti Kirjoittaja orpo poro »

Ihan samanlaista on sen lumeen piirretyn viivan toisella puolella. Mikä siitä tekee parempaa, ellei katkeruus ja kauna?
Eräneuvos
Viestit: 56
Liittynyt: 23 Syys 2009 14:32
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Eräneuvos »

Kovasti kiinnostaisi luonnehdinta Tarvantovaarasta. Täällä, kun keskusteluita seuraa, ei kovinkaan usein huomaa Tarvantovaarasta keskusteltavan. On ilmeisen vähän käyty seutu. Itseäni tämä aluen ensi kevättä ajatellen kiinnostaa kovasti. Kannattaako mennä? Mitkä ovat hyvä paikkoja käydä. Ajateltiin lähteä Kaaressuvannosta.

Tarvantovaaralle kilpailija kohteena on Pöyrisjärvi. Kumpaa mieluummin suosittelette?

//Eräneuvos
Ylpeä vaeltaja ei saavuta mitään, ja voi samalla menettää kaiken. Nöyrä vaeltaja voi saavuttaa kaiken, muttei menetä mitään.
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

Tura kirjoitti:Olen joidenkin Käsivarren konkarikulkijain kanssa jutellut (90-luvulla).
Yllättävää oli se, että heistä äärimmäisen harva oli käynyt Kilpisjärven toisella puolella Norjassa retkillään. Huomattavasti jylhempää seutua kuin Yliperä.

Tura, retkeilijäturisti
Eipä sieltäkään Norjan puolelta käymättömiä kolkkia helpolla löydä. Hieman etäämmältä löytyy hiljaisia paikkoja, joissa ei ihmisen touhuista jälkiä helposti löydä. Vasta Dividalin kansallispuiston reitiltä syrjäiset osat alkavat tuntua syrjäisiltä ja käymättömiltä, vaikka eiväthän nekään kaukana asutuksesta ole. Illuusio yksin olosta riittää.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Eräneuvos kirjoitti:Kovasti kiinnostaisi luonnehdinta Tarvantovaarasta. Täällä, kun keskusteluita seuraa, ei kovinkaan usein huomaa Tarvantovaarasta keskusteltavan. On ilmeisen vähän käyty seutu. Itseäni tämä aluen ensi kevättä ajatellen kiinnostaa kovasti. Kannattaako mennä? Mitkä ovat hyvä paikkoja käydä. Ajateltiin lähteä Kaaressuvannosta.

Tarvantovaaralle kilpailija kohteena on Pöyrisjärvi. Kumpaa mieluummin suosittelette?

//Eräneuvos
Pöyrisjärvi on seutuna miellyttävämpää.

http://www.asentopaikka.fi/tarvantovaara2005.html
http://www.asentopaikka.fi/cuvgesjohka2006.html
Viimeksi muokannut tyy, 26 Marras 2009 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

orpo poro kirjoitti:Ihan samanlaista on sen lumeen piirretyn viivan toisella puolella. Mikä siitä tekee parempaa, ellei katkeruus ja kauna?
En tiedä paremmasta, mutta ovatpahan tunturit ainakin teräpiirteisempiä ja korkeampia, suhteelliset korkeuserot paikoitellen suurempia ja vähän jäätikön tynkääkin alkaa löytymään, jos sellaisesta tykkää.
Avatar
OS
Viestit: 8150
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

rautu kirjoitti:Enemmän kuin käymättömät korpimaat kiinnostaisi sellaiset viritykset, kuten kulkea vanhojen kultamiesten reitti Rovaniemeltä Ivalojoelle. Elikkä ensin vastavirtaan Ounasjokea, sieltä sitten Tepastojokea ylös ja Ivalojoen latvoille.

Ennen vanhaan äijät tekivät reissun soutuveneellä ja sitä vetäen vedenjakajan yli.

On tuon reissun varmaan joku tehnytkin, en tiedä. Mutta itseäni on tuo reissu kiinnostanut toistakymmentä vuotta. Eipä ole tullut lähdettyä.
Raudun mainitsemalla reitillä (tosin toiseen suuntaan eli Kutturasta Rovaniemelle) kisattiin 1980-luvulla Kultasoutu-niminen soutu- ja melontakisa. Eli kyllä tuollakin reitillä on ollut kulkijoita ainakin noiden muutaman kisan aikana, tuskinpa kovin paljoa muulloin.
PPP
Viestit: 550
Liittynyt: 26 Tammi 2007 15:27
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PPP »

Ehkä syrjäisimpiä korpimaisemia missä olen käynyt on Pauoiva-Sauoivamurista seutu, siellä ei törmää koskaan vastaantulijaan. Toiveenani Suomen puoleisista tuntureista on päästä käymään tuon Sauoivatunturin päällä.
Mutta varsinainen toiveeni olisi päästä käymään noissa oikeissa erämaissa, eli esim. Lutto (Lotto)- jokea seuraten itäsaariselän maisemiin aina Lounatjärvelle saakka, jonne Valtteri Keltikangas aikoinaan vaelsi. Ehkä se vielä toteutuu!
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

Vielä olisi käymättä Tsarmitunturin, Tuntsan ja Tarvantovaaran erämaa-alueilla. Muilla alueilla on tullut pistäydyttyä viikon reissulla kussakin paitsi Käsivarressa, johon olen tehnyt kaksi reissua. Käsivarren reissuista onkin vierähtänyt jo yli 30 vuotta. Varmaan ensi kesänä pitäisi käydä katselemassa, onko siellä mikään muuttunut. Liekö nuita sen aikaisia autiotupiakaan enää käyttökunnossa. Tuntsa on suunnitelmissa ensi talvena...
PPP
Viestit: 550
Liittynyt: 26 Tammi 2007 15:27
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PPP »

Tuntsa on suunnitelmissa ensi talvena...
Eli tämä Papuoivan ja Sauoivan tunturit löytyvät juuri tuolta Tuntsalta, jonne olen tehnyt ensimäisen vaellukseni 20vuotta sitten.
Valitettavasti murhahaarankämppä ei ole enään se sama kuin silloin, muistan vieläkin kun kämppäkirjaan oli joku kulkija piirtänyt niin elävän näköisen näätän kuvan että sitä ihan säikähti.
tiltaltti
Viestit: 32
Liittynyt: 15 Heinä 2009 20:30
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja tiltaltti »

Ikävältähän tuo kuullostaa, kun oon suunitellu ensi vuoden juhannuksen alus reissua tuonne lemmenjoen länsipuolille... :wink:
Se mikä ei tapa vahvistaa ihmisen luonnetta! Ja rinkkasatiainen jatkaa elämäänsä!
pölpötin
Viestit: 114
Liittynyt: 18 Syys 2008 16:03

Viesti Kirjoittaja pölpötin »

Luonnonpuistot ovat rauhallisia, siellä kun ei kulje kuin tutkijat ja paikalliset, eli jos vaikka Värriöön mielii niin ei kun Savukoskelle asumaan ja sinne marjaan :D
Hanu
Viestit: 4027
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Etelän kohteita joku kyseli

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Etelä-Suomessa löytyy oikein kivoja pikkuretken kohteita. Olen tosin 16-v ollut ihan vaeltamassakin kotoa lähtien. 4 yötä eri paikoissa tuli sille reissulle mittaa. Päivämatkat olivat 5-10 km.

Päijät-Hämeessä asuessa tulee monelle varmaan ekana mieleen Evo ja Päijänteen kansallispuisto. Kansallispuistossa en ole edes käynyt, kun ei tule Päijänteellä veneiltyä. Jospa nyt keväästä pääsisi suksilla käymään. Evon metsissä ei ole minulle retkeilijänä juurikaan kiinnostavia kohteita. Pidän kallioista ja soista enemmän kuin kankaista.

Hienoja retkikohteita löytyy minusta sieltä, missä ei ole merkittyjä reittejä. Kartalta katsoen voi jo päätellä paljon. Usein hienoja kohteita löytyy yllättävän liki kaupunkeja.

No missä sitten retkeilen? Tässä koordinaatttini: 3440600 6764900 ja 3441100 6783200. Noista pisteistä n.5 km säteellä ympyrä. Kivoja talousmetsiä retkeilylle. Kallioita, pieniä lampia ja jopa ekassa paikassa avosoitakin.
Vastaa Viestiin