Käymättömistä korpimaista viimeisin

tyy

Käymättömistä korpimaista viimeisin

Viesti Kirjoittaja tyy »

Suomen Lapissa suosikkipaikkoja ovat Käsivarsi, Pallas-Ounas, Saariselkä, Muotka jne. Mutta sitten on paikkoja, joista ei juuri puhuta eikä niitä paljoa suositella. Kertokaapa sellaisista Lapin ja muistakin vaelluskohteista ja reiteistä, joista ei yleensä paljoa puhuta, mutta jotka silti kannattaisi käydä.

Tarvantovaarassa kävin itse joku vuosi sitten. Ei ole ainakaan tungosta ja sen tietysti ymmärtääkin, koska maisemat eivät ole sellaisia joita yleensä Lapista lähdetään hakemaan. Silti siellä kannattaa käydä edes kerran.

Vai onko kaikki kohteet jo koluttu ja käsitelty moneen kertaan?


Vänkä
Viestit: 773
Liittynyt: 15 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Vänkä »

Eipä paljon puhuta mm. Pomo-, Repo-, Lito- eikä Rovakairasta. Vai pitäisikö niistä puhuakaan?

Retkeily näyttää keskittyvän vahvasti Pohjois-Lapissa Saariselän, Pallaksen ja Käsivarren tanhuille. Kai syystäkin?

Hirveätä älämölöä ei pidetä Kaldoaivin seudusta. Jospa Kullervo Kemppinen olisi 1960-luvun lumikuruissaan hehkuttanut Utsjoen ylänköalueita, niin kenpä tietäisi, miten suosittua retkeilyaluetta päälaki olisikaan. Ja ennenkaikkea se piristäisi Utsjoen elämää, ja toisi veromarkkoja, eikun euroja, köyhän kunnan kukkaroon.
Alhaalta ylös
sivulta eteen
kaarran kaaressa komeassa
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Kaldoaivissa saa tosiaan ola rauhassa. Kumma, koska se on minulle parasta, mitä Lappi voi tarjota.

Nyt olen silmitellyt kartasta näitä Kietsimäjärvien seutuja. Niistäkään ei paljoa juttua ole näkynyt.
Avatar
Resupekka
Viestit: 1245
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:51

Viesti Kirjoittaja Resupekka »

tyy kirjoitti:Nyt olen silmitellyt kartasta näitä Kietsimäjärvien seutuja. Niistäkään ei paljoa juttua ole näkynyt.
Kietsimäjärvillä tosiaan tuntee olevansa kaukana kaikesta. Tuolta on mukavia maastoja Vaskolompoloon tai Vaskojoen latvahaaroille.

Sen sijaan kulku rajan pintaa Pystykurkkiolta Kietsimäjärville on omasta mielestäni aika tympeää mönkijäuraa.
hltmuuu
Viestit: 276
Liittynyt: 14 Loka 2006 16:35
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja hltmuuu »

Ensi viikolla olen Koitelaisen maisemissa Lokan eteläpuolella. Odotan jängille hyvää suksikeliä ja pari yötä tunturin seudulla yöpymistä.Odotetusti saanen olla omillani muiden ulottumattomissa.
Sissi
Viestit: 172
Liittynyt: 16 Tammi 2006 13:32

Viesti Kirjoittaja Sissi »

Joku toinenkin on näköjään kiinnostunut Koitelaisesta, tuosta ihmeellisestä jyrkästä vaarasta keskellä aapoja. Joskus tuonne vielä hiihdän...

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... &map.y=297
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

tyy kirjoitti:Kaldoaivissa saa tosiaan ola rauhassa. Kumma, koska se on minulle parasta, mitä Lappi voi tarjota.

Nyt olen silmitellyt kartasta näitä Kietsimäjärvien seutuja. Niistäkään ei paljoa juttua ole näkynyt.
Kannattaa kulkea tuntureitten lakia pitkin, niin on ainakin hienot maisemat sekä Suomeen että Norjaan. Eipä silloin tarvitse välittää rajan pinnassa kulkevasta mönkijäurastakaan.
Avatar
George
Viestit: 3343
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja George »

tyy kirjoitti:Kaldoaivissa saa tosiaan ola rauhassa. Kumma, koska se on minulle parasta, mitä Lappi voi tarjota.

Nyt olen silmitellyt kartasta näitä Kietsimäjärvien seutuja. Niistäkään ei paljoa juttua ole näkynyt.
Repojoen latvaseutu on upeaa retkeilymaastoa. Pitäisit varmaan siitä, siellä silmä kantaa avaralle. Muistelen että siitä on kyllä kuvakertomuksia täälläkin ollut. Johtamaa muistaakseni? EK myös?
Inarinjärvi kansallispuistoksi
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

Joo, kuvakertomus löytyy. Norjan puolella on myös todella hienot maastot. Siellä ei ole porojakaan kuin talviaikaan, joten jäkälä on korkeaa. Norjan viisikymmentätonnisten karttojen avulla on hankalampi suunnistaa, koska esim. korkeuskäyriä on harvassa. Vaikka pysyttelisi Suomen puolella, niin vastaantulijoita ei saata olla, ainakaan jos pysyttelee poissa autiotuvilta.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Motivaationi ei niinkään ollut etsiä uutta kohdetta itselleni, vaan rohkaista ihmisiä kertomaan vähemmän käydyistä kohteista noin yleisesti.

Minä yleensä en koskaan mene sinne, mitä on suositeltu. 8)
Avatar
Resupekka
Viestit: 1245
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:51

Viesti Kirjoittaja Resupekka »

Useimmat Lapin kohteet, olivatpa ne sitten kansallispuistoissa/muualla ovat lie aika hyvin tunnettuja. Sen sijaan eteläisessä Suomessa on lukuisia "helmiä", joita ei ole mihinkään listattu.

Itseäni kiinnostaisi pikemminkin nämä, mutta en ala niitä tinkaamaan koska en aio omia löytöjänikään paljastaa :wink: .
Avatar
tmustak
Viestit: 1827
Liittynyt: 30 Tammi 2006 16:30
Paikkakunta: rääkkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmustak »

Lemmenjoen länsipuolella ja Repojoen rajaamalla alueella ei ole mitään katsottavaa.
Ei kannata tulla.
Ihan paskaa maastoa vaeltaa.

Uskokaa nyt,
ei kannata tulla,
ei missään nimessä,

onko selvä.


menkää pois!

Jos tulette, niin vituttaa.
ihan totta.

hus hus

ei siellä ole kuin karhuja.

ja peikkoja
ja maahisia



:evil:

ihan totta!
kaikki matkat alkavat ensimmäisestä askeleesta.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Enemmän kuin käymättömät korpimaat kiinnostaisi sellaiset viritykset, kuten kulkea vanhojen kultamiesten reitti Rovaniemeltä Ivalojoelle. Elikkä ensin vastavirtaan Ounasjokea, sieltä sitten Tepastojokea ylös ja Ivalojoen latvoille.

Ennen vanhaan äijät tekivät reissun soutuveneellä ja sitä vetäen vedenjakajan yli.

On tuon reissun varmaan joku tehnytkin, en tiedä. Mutta itseäni on tuo reissu kiinnostanut toistakymmentä vuotta. Eipä ole tullut lähdettyä.

Sielläpäinhän tuo tmustak on näköjään kuljeksinut.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
tmustak
Viestit: 1827
Liittynyt: 30 Tammi 2006 16:30
Paikkakunta: rääkkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmustak »

Haaveena on kulkea (kanootilla) vanha postireittin osa Repojokea Kietsimälle ja siitä alas aina Jäämerelle.

Jospa siihen liitäisi koko kultareitin?

8)
kaikki matkat alkavat ensimmäisestä askeleesta.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

tmustak kirjoitti:Lemmenjoen länsipuolella ja Repojoen rajaamalla alueella ei ole mitään katsottavaa.
Sinne sitten ei :roll:
Vastaa Viestiin