paras talvimakuupussi

hannes

Re: paras talvimakuupussi

Viesti Kirjoittaja hannes »

Jollain videolla oli muovipussi sisimpänä. Makuupusiin ei mene kosteutta ja yövaatteet voi vaihtaa.

Oma kokemus on se että kunnolla yöllä lämpimän makuupussisysteemin (sisin untuvaa ja uloin kuitua) untuvapussin läpi kosteus siirtyy kuitupussiin.
Jos on yöllä pakkasyönä pussissa kylmä , kosteus jää lähemmäksi nukkujaa - vaikka untuvapussiin.

Itse en juuri nuku kokonaan uppeluksissa kuin pakosta, joten kosteutta ja jäätäkin löytyy joskus aukon ympäriltä aamulla.

Itse tykkään nukkua lämpimässä. en tiedä johtuuko tottumuksesta/verenkierrosta vai siitä että syke on yöllä 40-50 välillä, vai vähän kaikista.

Aaro

Viesti Kirjoittaja Aaro »

hannes kirjoitti: 19 Tammi 2022 11:19 Jollain videolla oli muovipussi sisimpänä. Makuupusiin ei mene kosteutta ja yövaatteet voi vaihtaa
Jäin aikaisemmassa kysymyksessäni miettimään onko keksitty "kaupallinen" ratkaisu, jossa makuupussiin siirtyvää kosteutta olisi pystytty rajaamaan niin ettei pussi kostuisi. Ilmeisesti Hanneksen ratkaisu on ainoa
Pepi

Viesti Kirjoittaja Pepi »

^Kyllähän makuupussin höyrysulkuja valmistetaan, mutta pienten markkinoiden takia tekijät taitavat olla kotiompelimon luokkaa.

Perustelluimman lukemani teorian mukaan höyrysulun ei tarvitse eikä pidä olla täysin höyrynpitävä, kunhan se alentaa makuupussin läpi haihtumista riittävästi kondensoitumisen estämiseksi. Silloin sen sisälläkään ideaalitapauksessa ei iholta haihtuva kosteus kondensoidu niin paljoa, että alusvaatteet kastuisivat litimäriksi.

Asiasta on keskustelua tuolla: viewtopic.php?t=6508

Onkohan kuulolla ketään naparetkeilijää, jolla olisi käytännön tietoa asiasta?
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
diver

Viesti Kirjoittaja diver »

Silnylon kankaasta itse ommeltuna?
f7391

Viesti Kirjoittaja f7391 »

diver kirjoitti: 22 Tammi 2022 13:53 Silnylon kankaasta itse ommeltuna?
Mahtaako kannattaa ruveta itse ompelemaan, kun noita saa valmiinakin kohtuuhintaan Suomestakin? Googleen ”vapor barrier liner”
Vastaa Viestiin