paras talvimakuupussi

hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: paras talvimakuupussi

Viesti Kirjoittaja hannes »

Jollain videolla oli muovipussi sisimpänä. Makuupusiin ei mene kosteutta ja yövaatteet voi vaihtaa.

Oma kokemus on se että kunnolla yöllä lämpimän makuupussisysteemin (sisin untuvaa ja uloin kuitua) untuvapussin läpi kosteus siirtyy kuitupussiin.
Jos on yöllä pakkasyönä pussissa kylmä , kosteus jää lähemmäksi nukkujaa - vaikka untuvapussiin.

Itse en juuri nuku kokonaan uppeluksissa kuin pakosta, joten kosteutta ja jäätäkin löytyy joskus aukon ympäriltä aamulla.

Itse tykkään nukkua lämpimässä. en tiedä johtuuko tottumuksesta/verenkierrosta vai siitä että syke on yöllä 40-50 välillä, vai vähän kaikista.


Aaro
Viestit: 2377
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Re: paras talvimakuupussi

Viesti Kirjoittaja Aaro »

hannes kirjoitti: 19 Tammi 2022 11:19 Jollain videolla oli muovipussi sisimpänä. Makuupusiin ei mene kosteutta ja yövaatteet voi vaihtaa
Jäin aikaisemmassa kysymyksessäni miettimään onko keksitty "kaupallinen" ratkaisu, jossa makuupussiin siirtyvää kosteutta olisi pystytty rajaamaan niin ettei pussi kostuisi. Ilmeisesti Hanneksen ratkaisu on ainoa
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Re: paras talvimakuupussi

Viesti Kirjoittaja Pepi »

^Kyllähän makuupussin höyrysulkuja valmistetaan, mutta pienten markkinoiden takia tekijät taitavat olla kotiompelimon luokkaa.

Perustelluimman lukemani teorian mukaan höyrysulun ei tarvitse eikä pidä olla täysin höyrynpitävä, kunhan se alentaa makuupussin läpi haihtumista riittävästi kondensoitumisen estämiseksi. Silloin sen sisälläkään ideaalitapauksessa ei iholta haihtuva kosteus kondensoidu niin paljoa, että alusvaatteet kastuisivat litimäriksi.

Asiasta on keskustelua tuolla: viewtopic.php?t=6508

Onkohan kuulolla ketään naparetkeilijää, jolla olisi käytännön tietoa asiasta?
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: paras talvimakuupussi

Viesti Kirjoittaja diver »

Silnylon kankaasta itse ommeltuna?
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
f7391
Viestit: 314
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: paras talvimakuupussi

Viesti Kirjoittaja f7391 »

diver kirjoitti: 22 Tammi 2022 13:53 Silnylon kankaasta itse ommeltuna?
Mahtaako kannattaa ruveta itse ompelemaan, kun noita saa valmiinakin kohtuuhintaan Suomestakin? Googleen ”vapor barrier liner”
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3083
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: paras talvimakuupussi

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Nyt kun kylmät kelit alkavat olla tulossa, niin makuupussista kannattaa ottaa kaikki hyöty irti.

Kuinka moni tekee näin. Ennen makuulle käymistä roikota pussia vaakatasossa alassuin pitämällä kiinni pussin pohjan päällyskankaasta ja ravistamalla untuvatäyte kokonaan pois selkäpuolelta alapuolen onteloihin. Makuulle käydessä selkäpuolen alle jäävällä litistyneestä untuvatäytteestä ei ole juuri mitään hyötyä, pikemminkin päinvastoin. Koko yön selän alla puristuksessa oleva untuvatäyte vain kärsii tästä. Tarvitaan hyvä makuualusta maakylmyyttä vastaan.

Itse olen sen verran rauhallinen nukkuja, että makuupussi pysyy yön yli paikallaan. Pussinhan pitää olla sen verran väljä, että sen sisällä mahtuu pyörimään. Kannattaa kokeilla, jos ei ole ennen tullut mieleen, vaikutus on huomattava.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
f7391
Viestit: 314
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: paras talvimakuupussi

Viesti Kirjoittaja f7391 »

Eräkulkuri kirjoitti: 02 Elo 2022 15:38 Nyt kun kylmät kelit alkavat olla tulossa, niin makuupussista kannattaa ottaa kaikki hyöty irti.

Kuinka moni tekee näin. Ennen makuulle käymistä roikota pussia vaakatasossa alassuin pitämällä kiinni pussin pohjan päällyskankaasta ja ravistamalla untuvatäyte kokonaan pois selkäpuolelta alapuolen onteloihin. Makuulle käydessä selkäpuolen alle jäävällä litistyneestä untuvatäytteestä ei ole juuri mitään hyötyä, pikemminkin päinvastoin. Koko yön selän alla puristuksessa oleva untuvatäyte vain kärsii tästä. Tarvitaan hyvä makuualusta maakylmyyttä vastaan.

Itse olen sen verran rauhallinen nukkuja, että makuupussi pysyy yön yli paikallaan. Pussinhan pitää olla sen verran väljä, että sen sisällä mahtuu pyörimään. Kannattaa kokeilla, jos ei ole ennen tullut mieleen, vaikutus on huomattava.
Tämä on oikein hyvä ja relevantti neuvo, toki riippuu makuupussin lokerorakenteesta, että onnistuuko. Untuvatäkeissä (quilt) on ihan sama idea, turha sitä untuvaa on olla selän alla kun ei se siellä mitään lämmitä. Omissa peitoissani on irrotettavat kuminauhat, jotka voidaan laittaa kulkemaan makuualustan alta, ideana siis pitää peiton reunat tiiviisti makuualustaa varten. Ihan toimiva systeemi, mutta vaatii tietysti hieman totuttelua makuupussiin verrattuna.
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: paras talvimakuupussi

Viesti Kirjoittaja diver »

https://www.hs.fi/tiede/art-2000008932827.html
Pannaan vaikka tähän säikeeseen.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
cobbo
Viestit: 700
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Re: paras talvimakuupussi

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Onko jollain kertoa kokemuksia Helsportin Rago Winter (ei Ultralight) -pussista? Tarttui pikaharkinnan jälkeen ostoskoriin XXL yötarjouksista äsken, mutta en ole vielä päättänyt pidänkö vai palautanko.

Hintansa puolesta Rago oli edullisemmasta päästä -10C comfort untuvapusseja (199EUR), ja vastaavasta pussista parempilaatuisella untuvalla ja pienemmällä painolla olisi saanut maksaa ainakin tuplat enemmän.
Micke
Viestit: 2277
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: paras talvimakuupussi

Viesti Kirjoittaja Micke »

Luulisin ettei eristävyys riitä paljoakaan alle -10 asteeseen. Tuossa lienee täytettä noin 760g, jonka fp on 650. Mulla on hieman vastaava MHW:n pussi, jossa on 840g fp850 untuvaa ja jonka comf ja lim on vain asteen päässä tuon Helsportin lukemista. Joku tuossa yhtälössä ei täsmää. Tietysti Helsport on hinnaltaan noin puolet tuosta omastani, mutta säästö ei lohduta tippaakaan, jos värisee kylmästä, optimistisella markkinoinnilla myydyssä pussissa.

Mutta jos yllämainitun tiedostaa, niin hintaansa nähden Rago winter on varmaan ihan hyvä hankinta.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
cobbo
Viestit: 700
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Re: paras talvimakuupussi

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Micke kirjoitti: 17 Maalis 2023 23:40 Luulisin ettei eristävyys riitä paljoakaan alle -10 asteeseen. Tuossa lienee täytettä noin 760g, jonka fp on 650. Mulla on hieman vastaava MHW:n pussi, jossa on 840g fp850 untuvaa ja jonka comf ja lim on vain asteen päässä tuon Helsportin lukemista. Joku tuossa yhtälössä ei täsmää. Tietysti Helsport on hinnaltaan noin puolet tuosta omastani, mutta säästö ei lohduta tippaakaan, jos värisee kylmästä, optimistisella markkinoinnilla myydyssä pussissa.

Mutta jos yllämainitun tiedostaa, niin hintaansa nähden Rago winter on varmaan ihan hyvä hankinta.
Tulin samaan päätelmään kun vertasin esim. Cumuluksen Alaska 900 -pussiin, jolle luvattiin sama -10C, mutta jossa on untuvaa enemmän.

No, tarkoitus ei ollutkaan hankkia yhtä pussia jolla pärjää napapakkasissa, vaan ennemminkin sellainen pikkupakkasten pussi tuplapussisysteemiin, tai untuvaviltin kanssa käytettäväksi.

Tähän asti olen käyttänyt 500g untuvan/nollakelin makuupussia + untuvavilttiä, mutta kylmimmillä säillä huomaa että tuokaan yhdistelmä ei riitä, ja sen sisälle mahtuu rajallisesti lisävaatetta. Lisäksi viltin ohi pääsevät viileät pölähdykset tulevat läpi nollakelin pussista, ja sen huppu+kaulakiristykset eivät lämmöltään riitä.

Voi kyllä olla että Ragolla ei voita asteita niin paljon verrattuna Rabin 500g untsaripussiin, että se kannattaisi pitää. Kiitos analyysistä!
cobbo
Viestit: 700
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Re: paras talvimakuupussi

Viesti Kirjoittaja cobbo »

cobbo kirjoitti: 17 Maalis 2023 09:17 Onko jollain kertoa kokemuksia Helsportin Rago Winter (ei Ultralight) -pussista? Tarttui pikaharkinnan jälkeen ostoskoriin XXL yötarjouksista äsken, mutta en ole vielä päättänyt pidänkö vai palautanko.

Hintansa puolesta Rago oli edullisemmasta päästä -10C comfort untuvapusseja (199EUR), ja vastaavasta pussista parempilaatuisella untuvalla ja pienemmällä painolla olisi saanut maksaa ainakin tuplat enemmän.
Micke kirjoitti: 17 Maalis 2023 23:40 Luulisin ettei eristävyys riitä paljoakaan alle -10 asteeseen. Tuossa lienee täytettä noin 760g, jonka fp on 650. Mulla on hieman vastaava MHW:n pussi, jossa on 840g fp850 untuvaa ja jonka comf ja lim on vain asteen päässä tuon Helsportin lukemista. Joku tuossa yhtälössä ei täsmää. Tietysti Helsport on hinnaltaan noin puolet tuosta omastani, mutta säästö ei lohduta tippaakaan, jos värisee kylmästä, optimistisella markkinoinnilla myydyssä pussissa.

Mutta jos yllämainitun tiedostaa, niin hintaansa nähden Rago winter on varmaan ihan hyvä hankinta.
Pikatestasin kun aamulla sattui olemaan just tuo -10C. Sen pohjalta lämpöarvot ei ihan poskellaan ole, mutta toki vasta pidempi nukkuminen kertoo koko totuuden. Lämpökaulus ja huppu olivat varsin toimivan oloisia ja mitoitus oli juuri riittävän, muttei liian tilava yläkropalle.

Viileän tunnetta oli oikeastaan vain varpaissa (eivät ehtineet lämmetä) ja (hyvin) hienoisesti kyynärpäissä käsien ollessa kehon sivuilla ja makuupussin kylkiä vasten. Tän pohjalta uskaltaisin -10C ennusteisiin (mutta en kylmempiin) lähteä Ragon kanssa, sillä varauksella että viileän tullessa taukotakkia yms voi laittaa lisäpeitoksi niinkuin toki kaikilla makuupusseilla. Ja sitä kylmemmällä säällä tuplapussiyhdistelmällä.
Vastaa Viestiin