Kaldoaivi

LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Kaldoaivi

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Hienoa että reissu onnistui :D
Se loppupään kota kelkkareitin varressa tais olla sama missä itekkin viimesyksynä olin. Tai teltassa kylläkin.


Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Kaldoaivi

Viesti Kirjoittaja Tidus »

omat polut kirjoitti: 11 Maalis 2023 00:52 Bensa toimii kylmässä, miten keittimen tiivisteet? Hyvin vedit, varmaan hieno reissu.
Mulla oli sattuman kautta peräti kolme bensapumppua mukana keittimeen. Jokaisessa oli jotain vikaa. Yksi ei lopettanut bensan syöttämistä keittimeen vaikka se oli käännetty off-asentoon. Jouduin irrottamaan keittimen aina pumpusta jolloin bensaa lensi joka paikkaan.

Ilmeisesti pakkasen seurauksena kaikki pumput vuotivat sen jälkeen kun niihin oli laitettu hieman painetta. Mulla oli expedition kitissä mustia tiivisteitä jotka ratkaisivat ongelman. Tosin edelleen jos laittoi liikaa painetta säiliöön niin tiivisteet alkoivat jälleen vuotaa.

Bensan kulutus oli myös mielestäni liiallista. Mulla kului noin puoli litraa päivässä. En käyttänyt keitintä teltan lämmittämiseen. Tää ei taida olla ihan normaali määrä?

Keittimenä msr whisperlite.
Avatar
seppo
Viestit: 2787
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kaldoaivi

Viesti Kirjoittaja seppo »

^Hieno reissu. Kuinkas hanki kantoi? Kelkkauralla on helppo kulkea, mutta miten umpihangessa?
diver
Viestit: 2398
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Kaldoaivi

Viesti Kirjoittaja diver »

Noissa pumpuissa olen laittanut talvella aina ihan reilusti sitä silikonia tiivisteisiin ja männälle.Siten on toimineet ihan ok.Muuten pakkasen jäykistämät kumiosat ei tahdo toimia.
Ei ole kovin monesta mallista kokemusta mutta saman tyyppisiä ne taitaa olla.Hyvä reissu varmaan muuten.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Kaldoaivi

Viesti Kirjoittaja Tidus »

seppo kirjoitti: 11 Maalis 2023 10:00 ^Hieno reissu. Kuinkas hanki kantoi? Kelkkauralla on helppo kulkea, mutta miten umpihangessa?
Hyvin kantoi! Ei mitään ongelmia. Urien ulkopuolella pääsi yhtä helpolla eteenpäin kuin urillakin. Mutta niinhän se kai (?) aina on tuolla tunturissa.
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Kaldoaivi

Viesti Kirjoittaja Tidus »

diver kirjoitti: 11 Maalis 2023 10:56 Noissa pumpuissa olen laittanut talvella aina ihan reilusti sitä silikonia tiivisteisiin ja männälle.Siten on toimineet ihan ok.Muuten pakkasen jäykistämät kumiosat ei tahdo toimia.
Ei ole kovin monesta mallista kokemusta mutta saman tyyppisiä ne taitaa olla.Hyvä reissu varmaan muuten.
Aa, okei! Täytyy kokeilla. Kiitos vinkistä.
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Re: Kaldoaivi

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Tidus kirjoitti: 11 Maalis 2023 08:42 Mulla oli sattuman kautta peräti kolme bensapumppua mukana keittimeen. Jokaisessa oli jotain vikaa. Yksi ei lopettanut bensan syöttämistä keittimeen vaikka se oli käännetty off-asentoon. Jouduin irrottamaan keittimen aina pumpusta jolloin bensaa lensi joka paikkaan.

Ilmeisesti pakkasen seurauksena kaikki pumput vuotivat sen jälkeen kun niihin oli laitettu hieman painetta. Mulla oli expedition kitissä mustia tiivisteitä jotka ratkaisivat ongelman. Tosin edelleen jos laittoi liikaa painetta säiliöön niin tiivisteet alkoivat jälleen vuotaa.
Ja minä olen aina luullut, että pakkasessa nämä bensakeittimet nimenomaan toimivat :shock:

Kiinnostaisi millä makuupussilla olit liikeellä, kun noissa pakkasissa tarkenit?
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Kaldoaivi

Viesti Kirjoittaja Tidus »

lepposasti kirjoitti: 11 Maalis 2023 12:18
Tidus kirjoitti: 11 Maalis 2023 08:42 Mulla oli sattuman kautta peräti kolme bensapumppua mukana keittimeen. Jokaisessa oli jotain vikaa. Yksi ei lopettanut bensan syöttämistä keittimeen vaikka se oli käännetty off-asentoon. Jouduin irrottamaan keittimen aina pumpusta jolloin bensaa lensi joka paikkaan.

Ilmeisesti pakkasen seurauksena kaikki pumput vuotivat sen jälkeen kun niihin oli laitettu hieman painetta. Mulla oli expedition kitissä mustia tiivisteitä jotka ratkaisivat ongelman. Tosin edelleen jos laittoi liikaa painetta säiliöön niin tiivisteet alkoivat jälleen vuotaa.
Ja minä olen aina luullut, että pakkasessa nämä bensakeittimet nimenomaan toimivat :shock:

Kiinnostaisi millä makuupussilla olit liikeellä, kun noissa pakkasissa tarkenit?
Kyllähän ne varmasti toimii mutta nyt tais olla miehessä vika kun en tajunnut tuota silikonia laittaa tiivisteisiin 🤦

Mulla oli kaksi untuvapeittoa. Toisen mukavuuslämpötilaraja -10 ja toisen +5. Sen lisäksi untuvahousut, untuvatakki ja vielä untuvasukat. Ja merinovillakerrasto, fleesekerrasto ja ties mitä muuta 😁
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Kaldoaivi

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Jaa. Koskaan en 5v. sisällä mittää oo tehny pumpuille. OLisko sit aika korkata tuo mukana tullut tuubi?
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Kaldoaivi

Viesti Kirjoittaja Tidus »

LauriA kirjoitti: 11 Maalis 2023 14:25 Jaa. Koskaan en 5v. sisällä mittää oo tehny pumpuille. OLisko sit aika korkata tuo mukana tullut tuubi?
Okei. Ja oot käyttänyt keitintä kovilla pakkasilla?
kaamos
Viestit: 199
Liittynyt: 09 Maalis 2011 20:14

Re: Kaldoaivi

Viesti Kirjoittaja kaamos »

Whisperliten pullojen pumput toimineet suurimman osan aikaa moitteetta täälläkin. Kerran joutunut silikonia laittamaan kun tyräsin lunta pumpun sisään. 🤦‍♂️ Hyvin pientä valopetrolin tiputtelua joskus ollut kolmenkympin pakkasilla, mutta ei mitään mikä olisi aiheuttanut ongelmia.

Polttoaineen kulutus kuulostaa ainakin omaan korvaan suurelta, onhan käytössä polttoaineelle oikea whisperliten suutin?
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Kaldoaivi

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Tidus kirjoitti: 11 Maalis 2023 14:27
LauriA kirjoitti: 11 Maalis 2023 14:25 Jaa. Koskaan en 5v. sisällä mittää oo tehny pumpuille. OLisko sit aika korkata tuo mukana tullut tuubi?
Okei. Ja oot käyttänyt keitintä kovilla pakkasilla?
En. Ehkä Max -15 -20
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Kaldoaivi

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Tidus kirjoitti: 11 Maalis 2023 08:42
omat polut kirjoitti: 11 Maalis 2023 00:52 Bensa toimii kylmässä, miten keittimen tiivisteet? Hyvin vedit, varmaan hieno reissu.
Mulla oli sattuman kautta peräti kolme bensapumppua mukana keittimeen. Jokaisessa oli jotain vikaa. Yksi ei lopettanut bensan syöttämistä keittimeen vaikka se oli käännetty off-asentoon. Jouduin irrottamaan keittimen aina pumpusta jolloin bensaa lensi joka paikkaan.

Ilmeisesti pakkasen seurauksena kaikki pumput vuotivat sen jälkeen kun niihin oli laitettu hieman painetta. Mulla oli expedition kitissä mustia tiivisteitä jotka ratkaisivat ongelman. Tosin edelleen jos laittoi liikaa painetta säiliöön niin tiivisteet alkoivat jälleen vuotaa.

Bensan kulutus oli myös mielestäni liiallista. Mulla kului noin puoli litraa päivässä. En käyttänyt keitintä teltan lämmittämiseen. Tää ei taida olla ihan normaali määrä?

Keittimenä msr whisperlite.
Juur testailin, niin tuollaikin kesti tovin ennen kun sammuu. Toisaalta en ole huomannut ongelmaa jos vaan vetää hanat kiinni
Kuva
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Kaldoaivi

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Alkaa kuulostaa siltä että pitää keitin lähettää valmistajalle tarkastettavaksi. Suutin pitäisi olla oikea mutta se täytyy vielä tarkistaa.

Voisiko nuo ongelmat johtua myös siitä että mun oli hyvin vaikea pitää pumppu lumettomana? Mulla kun ei ole keitinlaatikkoa (vielä) niin pumpun sai ottaa pois ja laittaa takaisin kolme kertaa päivässä. Väkisinkin se joutui lumen kanssa kosketuksiin.
f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Kaldoaivi

Viesti Kirjoittaja f7391 »

Tidus kirjoitti: 11 Maalis 2023 20:21 Alkaa kuulostaa siltä että pitää keitin lähettää valmistajalle tarkastettavaksi. Suutin pitäisi olla oikea mutta se täytyy vielä tarkistaa.

Voisiko nuo ongelmat johtua myös siitä että mun oli hyvin vaikea pitää pumppu lumettomana? Mulla kun ei ole keitinlaatikkoa (vielä) niin pumpun sai ottaa pois ja laittaa takaisin kolme kertaa päivässä. Väkisinkin se joutui lumen kanssa kosketuksiin.
Kaikki polttoaine, joka päätyy polttimeen saakka muuttuu kyllä lämmöksi. Äkkiä tulisi mieleen, että eihän sulla vuotanut pullon ja pumpun välinen tiiviste?
Vastaa Viestiin