Bob yak (peräkärry) vuokralle

Rin-tin-tin
Viestit: 1162
Liittynyt: 20 Tammi 2006 10:18

Bob yak (peräkärry) vuokralle

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Kuka tietää, mistä saa vuokrattua Bob yakin?

http://www.mit.jyu.fi/tjlahton/2005/bobyak/


Kaikkea aikansa.
Rin-tin-tin
Viestit: 1162
Liittynyt: 20 Tammi 2006 10:18

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

En saanut kärryä vuokralle, joten ostin oman. Hintaa vehkeelle kertyi Suomesta Kareisen pyöräkorjaamosta (Imatralla) ostettuna 300 euroa, mikä on kilpailukykyinen hinta Euroopan nettikauppoihinkin verrattuna.

Kävin ajamassa ensimmäisen vähän pitemmän lenkin painavaksi lastatulla kärryllä. Sata kilometriä yhtenä päivänä ja sata kilometriä toisena. Aurinko porotti ja käsivarret paloivat, vaikka rasvasin niitä ahkerasti. Oli kuuma!

Tässä kokemuksia:

-Suurin yllätys oli se, että keskinopeus tippui kärry kiinnitettynä vain 2, 2,5 tai 3 kilometriä tunnissa, tarkempaa arviota en osaa antaa. Odotin paljon suurempaa pudotusta. Sadan kilometrin keskinopeus oli viimeisen päälle tarkistetulla mittarilla n. 22 km/h ja siihen kuului myös kaupunkiajoa, joskaan ei kovin pitkää aikaa.

-Kärry tulee painavanakin tasaisella melkein huomaamatta. Väsyneenä sivuttaisliikeen lisääntyessä kärryn kuitenkin huomaa.

- Ylämäissä kärry pistää vastaan, mutta ei mitenkään kohtuuttomasti. Toisen ajopäivän päätteeksi olin tosin niin loppu, että jouduin taluttamaan pitkän ja jyrkän mäen. Taluttaminen on helppoa. Sen sijaan pystyssä ajaminen on väkinäistä, koska sivuttaisliikettä pitää välttää. Se kyllä onnistuu, mutta ei ole mukavaa.

-Alamäissä kärry käyttäytyy uskomattoman hyvin. Tuntui siltä, että pyörän tukevuus pikemminkin lisääntyi kuin kärsi. En tosin polkenut extremenopeuksia, vaan jarrutin mittarin lähestyessä viittä kymppiä. Liikkeen jatkuvuus painavan kärryn kanssa on aivan erilainen kuin tyhjän pyörän kanssa. Se oli aluksi jännän tuntuista - kuin olisi tankkeria ohjastanut.

-Kärryn kiinnittäminen kestää noin kymmenen sekuntia, joten sitä on helppo käyttää kauppakassina myös arjessa. Todennäköisesti en olisi ostanut kärryä, jos minulla ei olisi sille muutakin kuin retkeilykäyttöä. Nyt voin kuskata sillä tavaroita, mm. suksia.

-Vesitiivis laukku toimii periaatteella melontasäkki, siis rullaa ja kiinnitä. Systeemin toimivuudesta en ole vielä varma. Tilavuutta laukulla on 90 litraa. Kevyet tavarat kuten retkipatjan voi hyvin kiinnittää laukun päälle.

-Suurin virhe oli se, etten ostanut kärryä lyhyemmällä aisalla, vaikka se olisi sopinut pyörääni. Ajattelin, että jos pyörä vaihtuu, niin kärryn on sovittava siihenkin. Nyt kuitenkin tuntuu siltä, että lyhyempi aisa olisi lisännyt kärryn vakautta entisestään, vaikka ei siinä nytkään ole valittamista.



Ensikokemus oli siis kaiken kaikkiaan positiivinen. Tunnen saaneeni rahalle vastinetta.
Kaikkea aikansa.
Nuuskamuikkunen
Viestit: 10
Liittynyt: 18 Kesä 2006 10:43

Viesti Kirjoittaja Nuuskamuikkunen »

Olisinpa tiennyt mistä näitä saa, kun viime kesän reissulle kärryä metsästin. Hankin itselleni kaksirenkaisen mallin ja jouduin vielä tekemään pyörään omatekoisen aisankin.
Daimos
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Joulu 2009 23:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Daimos »

Rin-tin-tin kirjoitti: ...
-Vesitiivis laukku toimii periaatteella melontasäkki, siis rullaa ja kiinnitä. Systeemin toimivuudesta en ole vielä varma. Tilavuutta laukulla on 90 litraa. Kevyet tavarat kuten retkipatjan voi hyvin kiinnittää laukun päälle.
...
onko laukun tilavuus tosissaan 90litraa? Näinhän valmistajan tiedot sanovat, mutta kuvissa (en ole koskaan livenä nähnyt) vaikuttaa säkki kovin pieneltä vrt. iso rinkka..

Bob Yak taitaa edelleen olla pitkälle matkalle yksi parhaimmista yksirenkaisista peräkärryistä?
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Minulla on Bob Yakin kiinalainen versio eli kopio ja siinä oleva kassi on n 90 litraa. Kyllä kopiokin on mukava ajossa.
Daimos
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Joulu 2009 23:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Daimos »

Hamalainen kirjoitti:Minulla on Bob Yakin kiinalainen versio eli kopio ja siinä oleva kassi on n 90 litraa. Kyllä kopiokin on mukava ajossa.
Millanen? Onko netissä kuvaa/linkkiä? Mulla on kesäksi kärryn hankinta edessä.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Minulla on yksi ylimääräinen peräkärry, näistä eräkärryprojekteista jäänyt. Laitan sinulle kuvaa ja tietoja illalla kun pääsen kotiin.
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Löysin tällaisen kärryn.
Olisiko sama mikä Hämiksellä ? Ei tuo ainakaan länsimainen ole hinnan perusteella.
Vedenpitävä kassikin kaiketi kuuluu hintaan. :shock:
Näyttävät aloittavan toimitukset 22.07.14
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

Polkupyörän peräkärryä valittaessa (siis ainakin mikäli sellaisen aikoo ostaa omaksi) kannattaa ensin perehtyä huolella siihen, haluaako tai tarvitseeko yksi- vai kaksipyöräisen mallin. Molemmissa on on omat hyvät ja huonot puolensa. Itse olen kaksirenkaisten kärryjen kannattaja niiden suuremman kulejetuskapasiteetin sekä oleellisesti helpomman kuormauksen vuoksi.

Laadukas kärry on ainakin Burley Nomad, johon olen todella tyytyväinen n. kymmenen vuoden käyttökokemuksiin pohjautuen.

http://www.burley.com/page_454/nomadsuptmsup

Mielenkiintoisia ovat myös Radical Designin Cyclonet.

https://www.radicaldesign.nl/en/product ... e-trailers

Vaellusnettiläisiä saattaa hyvinkin kiinnostaa saman kärryn käyttömahdollisuus myös ns. eräkärrynä. Silloin voisi ehkä harkita tätä vaihtoehtoa, jossa samaa runkoa hyödynnetään eri tarkoituksiin:

http://www.monowalker.com/bicycel_trailer.html
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

^^En tunne tuota enkä muutenkaan ole kokeillut vielä peräkärryjä. Halpisten suhteen olisin kuitenkin varovainen enkä ainakaan ostaisi sikaa säkissä (siksi ei olekaan vielä kärryä, kun en ole raatsinut Yakkia ostaa :wink: ).

Tässä ketjussa esim. nimimerkin L-J kokemus yhdestä kopiosta:
http://www.vaellusnet.com/turinat/viewt ... c&start=15
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

rellusitikka kirjoitti:Löysin tällaisen kärryn.
Olisiko sama mikä Hämiksellä ? Ei tuo ainakaan länsimainen ole hinnan perusteella.
Vedenpitävä kassikin kaiketi kuuluu hintaan. :shock:
Näyttävät aloittavan toimitukset 22.07.14
Minulla on ylimääräisenä yksi vetämätön tuollainen kärry. Teetin siihen uudet mutterit kun alkuperäiset mutterit pyörähtivät heti ympäri. Luovun siitä 50€ hintaan. Minulla on ollut toinen kärry nyt peräkärrynä ja se on pelannut hyvin. Ainoa säätö mitä olen vähän joutunut tekemään on pyörän laakerin säätö.
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Hamalainen kirjoitti:
rellusitikka kirjoitti:Löysin tällaisen kärryn.
Olisiko sama mikä Hämiksellä ? Ei tuo ainakaan länsimainen ole hinnan perusteella.
Vedenpitävä kassikin kaiketi kuuluu hintaan. :shock:
Näyttävät aloittavan toimitukset 22.07.14
Minulla on ylimääräisenä yksi vetämätön tuollainen kärry. Teetin siihen uudet mutterit kun alkuperäiset mutterit pyörähtivät heti ympäri. Luovun siitä 50€ hintaan. Minulla on ollut toinen kärry nyt peräkärrynä ja se on pelannut hyvin. Ainoa säätö mitä olen vähän joutunut tekemään on pyörän laakerin säätö.
Kiinnostaa kyllä, soittelen kun kahvila kiireiltä ehdin. :D
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Vastaa Viestiin