Hyvä vaellusasu?

varsijousi
Viestit: 1211
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Minun näkemäni Fjellun "omat rasvamestarit" käyttävät kuumailmapuhallinta. Vaha ensin housujen pintaaan ja lahkeesta ilmaa puhaltimella sisään, vaha sulaa siististi housujen pintaan. Voi puhaltaa päältäkin päin muihin kohtiin. Sanopivat, että ensimmäisen pesun jälkeen laikkuisuus (jos/kunsitä on) ainakin tasaantuu, jollei poistu kokonaan


elreino
Viestit: 247
Liittynyt: 01 Touko 2006 17:49
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja elreino »

Onko kellään kokemusta tositoimissa Lekan Särmä anorakista? varusteleka särma windproof anorak. Köykäisiin kamppeisiin tottuneena aika painavalta tuntui, vaikka vain aivan liian pientä pääsi liikkeessä kokeilemaan. Fleecepintainen käsienlämmittelytasku kengurutaskun takana on kesäkäytössä aivan turha, mutta melkein kyynärpäihin asti aukeavat sivuvetoketjut vaikuttivat hyvältä.

Vaikka en ole militarykamppeisiin juurikaan kallellaan, niin on mainittava itäpuolenosastolta tactic-9 Gorka ja Bars Gorka 3K -kenttätakit. Näistä ensinmainittu aavistuksen kevyempi. Jos koko olisi osunut ja takki suljettaisiin nappien sijaan vetoketjulla, olisi päällysvaateongelma ratkennut.
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Vahasin G-1000 fj-housuni. Vahan sulatus onnistui hyvin hiustenkuivaajalla. Lämpöä löytyy liiaksikin. Eihän vahauksesta tasaista tullut. Tummia laikkuja siellätäällä, mutta väliäkö hällä noissa oloissa missä niitä käytetään. Saattaa olla (en tiedä), että silitysraudalla tulisi tasaisempi vahaus, jos rauta levittää silittäessä sulaa vahaa. Siihen en usko, että kukaan tasaisesti pystyy vahaa saumalliseen ja taskulliseen housuun hankaamaan. Paksun vahan kohta väkisin lopputulokseltaan tummempi. Housut painavamman oloiset vahauksen jälkeen, vaikka ei varmasti kovin montakymmentä grammaa vahaa kulunut.
Ohje kertoo, että mieluummin moneen kertaan ohuelti. Varmasti niin tasaisempi lopputulos, paksummat "paakit" kun eivät osune aina samaan kohtaan, mutta työlästä.
cobbo
Viestit: 705
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Kuinkahan paljon vahaa pitäisi valaa ennenkuin G1000-materiaalista saataisiin edes suunnilleen synteettistä vedenhylkivyydeltään ja kuivumisnopeudeltaan oleva materiaali?

Pari vuotta sinnittelin fjellun housujen kanssa, vahasin ohjeiden mukaan lahkeet melko paksustikin, ja ne vettyivät läpi siitä huolimatta. Vettyivät vähemmän kuin täysin vahaamaton housu, mutta kasa märkää puuvillasekoitetta ne silti olivat päivän päätteeksi eivätkä kuivuneet päälle kovinkaan nopeasti. Päivävaelluksille ja muihin ulkohommiin ihan ok, mutta vaellukselle en niitä enää ota.

Siirryin ohuehkoihin nylonpohjaisiin housuihin jotka voi kyllästää vaikka kengänkyllästespraylla, tai jos ei jaksa, kuivuvat ne kuitenkin nopeasti. Tuntuvat sadehousujenkin alla paljon mukavammalta kuin fjellun materiaali.
Al Bundy
Viestit: 371
Liittynyt: 21 Loka 2010 08:37
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Al Bundy »

Olen kyllästynyt G1000 vahalla harmaita ja vihreitä housuja sekä vaaleaa takkia (Iceland Jacket muistaakseni).
Aina ohut kerros ensin ja tukankuivaajalla sulattanut, usein vielä vaate lopuksi saunaan henkariin roikkumaan hetkeksi. Ikinä ei ole tullut epätasaista jälkeä, ei edes ekalla kerralla. Taskujen läpät takissa ym on kaikki menneet hyvin siististi, jopa omatekoiset koiran vaatteet myös.
Alusta on ollut tasainen, usein silityslauta. Sastan Sasta Wax on kovempaa kuin Fjellun vaha ja sillä on tullut tummempia kohtia. G-1000 vahalla takin huppu on ainoa missä on näkynyt hieman epätasaista värimuutosta, mutta huppuun olen laittanut vahaa reilusti.
Jos tulee laikukkaita jälkiä niin veikkaan että varsinkin eka kerros on liian vahva. Sen olen laittanut todella kevyesti.

Takin vahasin kauttaaltaan kertaalleen, hartiat ja hiat kolmeen kertaan. Hengittävyydessä oli selkeä ero, ei hengitä enää kunnolla.
Vajaa 100m kävelin kapeaa polkua jonka vieressä kuusentaimia ja niiden päällä märkää lunta. 100m jälkeen takki märkä pelkästään märästä lumesta joka on osunut vaatteisiin, siihen loppu vahaukset.
Varustelekan Merinohuppari (78% villaa) pitää käsiteltynä tihkusateen paremmin kuin pariin kertaan vahattu G-1000. Hupparin olen käsitellyt villanhoitoaineella pesukoneessa ja laittanut ainetta kolme kertaa enemmän kuin ohjeessa neuvotaan.

En tiedä mitä se saippuapalan kokoinen G-1000 Greenland vaha painaa mutta ei sillä vahaaminen painoa lisää vaatteeseen. Sastan vahapala painaa 50g, Fjälrävenin on isompi. Mulla on vahasta vielä ehkä puolet jäljellä ja sillä on vahattu vähintään 20 kertaa.

Lundhagsin puuvilla/polyesteri anorakki on uutena käsitelty Tokon kyllästeellä. Pitää tihkusateen ja hylkii vettä paremmin kuin vahattu G-1000 ja hengittää paremmin. Ei ole kokemusta kauanko kylläste kestää.
Greenland vaha on mulla nykyisin käytössä vain kaverin greyhoundien talvitakkien kyllästymiseen ja rinkkojen, takkien ym vetoketjujen voiteluun.
Vastaa Viestiin