Paasilinja

Avatar
Pirunportti
Viestit: 1474
Liittynyt: 15 Touko 2012 11:06

Viesti Kirjoittaja Pirunportti »

Eräkulkuri kirjoitti: Aarnetin paasilinja erottuu vielä jotenkuten maastosta. Nykyinen poroaita on rakennettu paasilinjalle Kortumaojalta Peskiselän yli ja sen vieressä on kulkemista helpottava mönkijäura. Myös muualla linjalle on muodostunut heiveröinen poropolku. Parhaiten linja erottuu Jaurun varresta Pienen Pittivaaran kohdalta katsottuna Auhtiselkään. Uusiin karttoihin linjaa ei ole enää merkitty.
Olen muutaman kerran kulkenut Paasilinjaa pitkin Auhtiselän yli kulkiessani Härkävaarasta Tahvontuvalle tai päinvastoin. Linjan polkua voi olla vaikea erottaa maastossa. Mutta kyllä sitä pitkin kulkeminen on helpompaa kuin rymistely Auhkiselän kosteilla kuusikkorinteillä. Kerran menin "kokeeksi" Peskihaaran alkulähteillä sijaitsevan poroaitojen risteyksessä olevalta portilta kompassisuunnalla Tahvontuvan lähellä olevalle Jaurujoen sillalle. Kosteata ryteikköä riitti. Vakuutuin silloin, että minulle saappaat ovat ainoat oikeat jalkineet Koilliskairassa ja Itäkairassa kulkiessani.


Suklaajuna
Viestit: 375
Liittynyt: 04 Joulu 2010 16:20

Viesti Kirjoittaja Suklaajuna »

Paasilinjat ovat UFO:jen tekemiä.
Viimeksi muokannut Suklaajuna, 01 Maalis 2013 05:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
varg62
Viestit: 5828
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Viesti poistettu koska asia jota viestini koski poistui eli 8)
Viimeksi muokannut varg62, 01 Maalis 2013 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suklaajuna
Viestit: 375
Liittynyt: 04 Joulu 2010 16:20

Viesti Kirjoittaja Suklaajuna »

Kirjoitus koski kylläkin täysin eri henkilöä, mutta poistan sen silti luvattoman huonoa makua osoittaneena.
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3118
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Moskussa syntyi ”emäntäpiikana olleelle” Aliinalle kaksi lasta Lauri ja Bertta, joista Lauri kuoli sodassa. Sen jälkeen Moskuun muutti Mari, jolle Moskun elinaikana syntyi viisi lasta, joista kolme kuoli aivan pieninä. Jäljelle jääneet Ainon ja Laurin Mosku otti omalle nimelleen vähän ennen kuolemaansa. Lauri Hihnavaara on tullut tunnetuksi viime vuosina kirjoittamistaan kirjoista.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Avatar
varg62
Viestit: 5828
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Luin juuri tuon Laurin kirjoittaman Luiron laulun ja avartava kirja oli. 8)
Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Viesti Kirjoittaja Luiro »

varg62 kirjoitti:Luin juuri tuon Laurin kirjoittaman Luiron laulun ja avartava kirja oli. 8)
Luepas myös Laurin kirja "Vesittäjät".
Siinä avautuu silmät oikein hyvin sille asialle, kuinka Lapin ihmistä kustiin silmään, vedätettiin, huijattiin ja miten ihmisille valehdeltiin kun Lokan tekoallasta alettiin rakentamaan.
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3118
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Luettu on nuo Lauri Hihnavaaran eli Hihna-Lassin kirjat ja paljon muutakin vanhan Sompion ajoista kertovaa kirjallisuutta. Ei muuten kannata yhden kirjan perusteella muodostaa mielipidettä varsinkaan, jos se on kirjoitettu itseään koskevan osapuolen kannalta.

Vähän ennen kuolemaansa Mosku alkoi miettiä omaisuutensa perintöä. Sairauden heikentämä Mosku jätti tiluksensa Marin hoteisiin ja muutti huonemieheksi Korvaseen. Sampan Maijalle Mosku purki tuntojaan: Multa on menny kaikki, lapset on kuolhet, oma tervheys on menny. Talostani oon lähteny, porot menheet… Onhan sulla net pienet lapset (Aino ja Lauri), Maija oli sanonu. Niin Aittokallio (Sodankylän pappi) pani net nuorimukset Marin lapset minun nimhin. Viime talvena vängällä pani. Minä aattelin, että sama se, pankhon, vaikka jokhainen perkele Sompiossa kyllä tietää, että net ei ole minun.

Toisin sanoen Moskulta ei jäänyt omia lapsia jatkamaan sukua. Aliinan (Maria Aliina Köngäs) tytär Bertta lienee Moskun alulle panema, mutta Aliinan pesueineen Mosku ajoi tiehensä eikä ottanut lapsia nimelleen.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Avatar
varg62
Viestit: 5828
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Ei minunkaan isä tunnustanut minua edes kuolinvuoteella ja oli Dna testit siitä vasta juuri otettu ja elatusmaksut maksoi lapsena 8) Perin silti siltä jonkin verran.
soas
Viestit: 88
Liittynyt: 22 Helmi 2012 11:03

Viesti Kirjoittaja soas »

pölpötin kirjoitti:Paasilinjat Lapissa liittyvät saamelaisalueiden 1900- luvun alussa tehtyyn isojakoon. Muualla Suomessa isojako alkoi jo 1762. Pisin paasilinja Lapissa alkaa Kemistä ja jatkuu Petsamoon Jäämeren rannalle. Paasilinjoja tehtiin aluksi kartoituksen vuoksi mutta niistä tuli lopulta tilojen rajalinjoja. Suosittelen kaikille historiasta kiinnostuneille Teuvo Lehtolan kirjaa Lapinmaan vuosituhannet.

Jos vähän tutkii Lapin historiaa voi todeta että saamelaiset eivät ole koskaan olleet sotajalalla. He ovat aina pyrkineet toimimaan rauhanomaisesti. Kun uudisasutus Lapinmaahan sallittiin, tunkeutuivat suomalaiset saamelaisten ikiaikaisille nautintamaille riistämään ja ryöstämään luonnonvaroja. Saamelaisten säännöstelevään riistan ja kalan pyytämiseen suomalaiset viittasivat kintaalla. Konflikteja aiheutti myös se, että saamelaiset eivät tunteneet käsitettä "maanomistus". Oli vain nautintamaita, mutta niitä ei kukaan pyrkinyt rajaamaan tai omistamaan. Tämä sama ajatusmaailma koski myös metsänriistaa, peuroja(poroja). Suomalaiselle tärkeää oli omistaa maa ja estää muita käyttämästä sitä. Porosaamelaiset jättimäisine porotokkineen tulivat myöhemmin Norjasta ja se toi tietenkin omat ongelmansa jotka ovat osin samoja nykypäivänä kun poroja on suomessa 200 000.

Surkuhupaisaa että Mosku- elokuvassa Aleksi Hihnavaara kuvataan sankarina ja saamelaiset porovarkaina. Mosku oli todellisuudessa se ryöstäjä ja riistäjä. Hän oli uudisasukas etelästä, ei saamelainen. Hän oli talonpoika ja suurporonomistaja. Elämäntavalla ei ole mitään tekemistä saamelaisen paimentolaiskulttuurin kanssa. Mosku ja kumppanit pyysivät säästelemättä Sompion riistaa. Kartoista löytyy vanhoja asuinkenttiä, esim. Orposen kenttä, Ala- ponku. Nämä ovat uudisasukkaiden eli suomalaisten entisiä asuinpaikkoja. Myös vanhat Sompion kylät, Korvanen, Riesto, Mutenia, Lokka ovat muistona kiinteästä asutuksesta ja talonpoikaisajasta.

Suomen valtio, uudisasutus, talonpoikaiskulttuuri, maanomistus, isojako ja kuntien muodostuminen sekä Norjan ja Venäjän rajojen sulkeutuminen tuhosi lopulta perinteisen 10 000 vuotta vanhan paimentolaiskulttuurin.

Surullista mutta me suomalaiset emme ole yhtään sen parempia kuin englantilaiset jotka asuttivat amerikan ja tappoivat intiaanikulttuurin.

No niin päästiinpä asiasta kukkaruukkuun.
Koko teksti on vääryyttä suomalaisia alkuperäisasukkaita kohtaan.
Patikoitsija
Viestit: 2588
Liittynyt: 18 Elo 2010 19:17

Viesti Kirjoittaja Patikoitsija »

Paasilinjaa selostetaan myös Teeriahon uusimmassa kirjassa Itäkairan prinsessa - Koilliskairan kuuluja kulkijoita.
Vastaa Viestiin