Joutsijärvelle
Veikkaisin, että jääolosuhteet ovat erinomaiset. Ainakin samoilla leveysasteilla olevalla Näsijärvlelä oli tänään huippukelit: olisi voinut liikkua niin suksilla, fillarilla, kävellen kuin potkurillakin. Luistelu ei onnistu.
Itse Joutsijärvestä ei just nyt ole kokemusta, mutta en usko että olosuhteet siellä kauheasti eroavat Tampereen seudusta.
Salmia ja muita virtapaikkoja kannattaa toki alkaa jo vältellä.
Itse Joutsijärvestä ei just nyt ole kokemusta, mutta en usko että olosuhteet siellä kauheasti eroavat Tampereen seudusta.
Salmia ja muita virtapaikkoja kannattaa toki alkaa jo vältellä.
Metsät, järvet, tunturit, joet ja meret.
Järvessä on vielä jäät paikoillaan, joki on ollut sula jo pitkään. Nokipannukahveilla Siltainsuon laavulla. Puuvaja melkein tyhjä, mutta vanhat kattolaudat saa varmaan polttaa. Sinivuokkoja ei näkynyt. Lunta ei ole maastossa juurikaan. Polulla jäisiä paikkoja. Lämpöä n. + 10 C. Palokärki pärryytteli.
Mielenkiintoinen paikka tuo Joutsijärvi. Yhden yön reissulla kävin. Jäätä tosiaan oli ihan reilusti, menee varmasti vielä pitkään ennen kuin sulaa. Ylityskohdat veneineen sulia, muttei niin sulia että niistä pääsisi yli. Puuta kyllä todella heikosti. Niin totaalisen umpimärkää ja jäistä, että vaikka nuotion sytytys on normaalisti helppoa, ei meinannut millään homma tuottaa tulosta. Tuurunkankaan tuvan takka savuttaa aivan mielettömästi sisään. Tosi harmi, sillä tupa on hyvä ja tilava suojapaikka yöpyjille. Tuvan sahalla ei myöskään tuntunut tekevän mitään. Polut ovat luistinratoja vaikka muuten ei lunta ole missään. Puitteet on kyllä reitillä hienot, toivottavasti huolto jatkuu. Pitänee lähteä kesäisempään aikaan tutustumaan reittiin kokonaisuudessan.
Polttopuut oli jäisiä ja lumisia kun ne kuukausi sitten mottorikelkalla Tuurunkankaalle tuotiin. Rankat piti käydä sahaamassa klapimittaan mottorisahalla, mutta tuli muita akuutteja töitä, joten se jäi. Rankat tullaan sahaamaan muutaman viikon sisään ja halkomaan kertaalleen, jotta kuivuisivat pikkasen nopeammin.
Takka onkin sitten oma juttunsa, etupuolen tiiliä tullaan jotenkin tukemaan ettei koko takka romahtaisi. Takka ei savuta niin paljoa jos tulen tekeen ihan takan takanurkkaan.
Takka onkin sitten oma juttunsa, etupuolen tiiliä tullaan jotenkin tukemaan ettei koko takka romahtaisi. Takka ei savuta niin paljoa jos tulen tekeen ihan takan takanurkkaan.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 27 Huhti 2007 21:25
- Paikkakunta: Turku
-
- Viestit: 175
- Liittynyt: 19 Joulu 2015 12:54
- Paikkakunta: Espoo
Hep.
Ilmeisesti kesäkuun puolivälin paikkeilla saattaa tulla keikkaa Poriin, ja samalla kertaa olisi mahdollista käydä Joutsijärvellä. Onko jollakulla jo tietoa, miten kalastussäännöt siellä nykyjään menevät? Porin kaupungin sivuilla oli vain tieto, että kalastuksenhoitomaksun systeemi on ristiriidassa vanhan kanssa, ja asiaa pohditaan tms.
Aika monessa paikassa on vielä tietoa, että kalastonhoitomaksun kaveriksi tarvii hankkia myös paikallisen kalastuskunnan lupaa, vaikka näin ei olisikaan kun asia ihan oikeasti mietitään?
Ilmeisesti Joutsijärvellä on ollut kieltoa moottorin voimin liikkumiseen, mutta koskaako tämä myös sähköperämoottoria? (ai että meinasinko laiskotella ja vetää kanootilla uistinta evääkään heilauttamatta...?)
Omat vaihtoehdot siis on joko ottaa kanootti matkaan ja kalastella vähän, taikka sitten rosna selkään ja tehdä pieni kierros, ja mahdollisesti vähän heittää uistinta ja onkia iltapalaa (tapana on kalastaa vain sen verran kun tulee syödyksi).
-Niilo
Ilmeisesti kesäkuun puolivälin paikkeilla saattaa tulla keikkaa Poriin, ja samalla kertaa olisi mahdollista käydä Joutsijärvellä. Onko jollakulla jo tietoa, miten kalastussäännöt siellä nykyjään menevät? Porin kaupungin sivuilla oli vain tieto, että kalastuksenhoitomaksun systeemi on ristiriidassa vanhan kanssa, ja asiaa pohditaan tms.
Aika monessa paikassa on vielä tietoa, että kalastonhoitomaksun kaveriksi tarvii hankkia myös paikallisen kalastuskunnan lupaa, vaikka näin ei olisikaan kun asia ihan oikeasti mietitään?
Ilmeisesti Joutsijärvellä on ollut kieltoa moottorin voimin liikkumiseen, mutta koskaako tämä myös sähköperämoottoria? (ai että meinasinko laiskotella ja vetää kanootilla uistinta evääkään heilauttamatta...?)
Omat vaihtoehdot siis on joko ottaa kanootti matkaan ja kalastella vähän, taikka sitten rosna selkään ja tehdä pieni kierros, ja mahdollisesti vähän heittää uistinta ja onkia iltapalaa (tapana on kalastaa vain sen verran kun tulee syödyksi).
-Niilo
*Suunistaminen kokeellisella mentelmällä vaatii hyvät eväät matkaan...*
Korpiluodon päässä olevasta mökistä ajelelee knäppi säännöllisesti viemään verkkoja pitkin järveä. Kuulemma jatkanut vuosia. Itsekin välillä häiriintynyt suviehtoossa pärinään ja kuikat saa kyytiä.
Voisi lopettaa kesäkuukausiksi kokonaan pärisevät perämoottorit. Luulisi mökkiläisten jaksavan soutaa parisataa metriä saareen. Outo sääntö, ei tasapuolinen.
Voisi lopettaa kesäkuukausiksi kokonaan pärisevät perämoottorit. Luulisi mökkiläisten jaksavan soutaa parisataa metriä saareen. Outo sääntö, ei tasapuolinen.
Vietin viime yön Sisälmystenlahden tuvalla. Tuvalla oli polttopuut täysin loppu. Puucee kaipaisi myös kuiviketta. Onkohan suunnitelmissa ollut uusia pitkospuita? Tuurunkankaalta Sisälmystenlahdelle päin kuljettaessa, ainakin noin 1-2km ennen Sisälmystenlahtea, pitkokset olivat varsin huonossa kunnossa ja täysin katkenneet yhdessä puron ylityskohdassa. Toin myös mukanani jonkin verran roskia pois tuvalta, mutta aika paljon sinne edelleen jäi. Kumpa retkeilijät ymmärtäisi tuoda pois omansa niin kaikilla olisi viihtyisämpää.
Siis oliko alavajastakin puut loppu??? Jos noin on niin viedään/tehdään lisää. Käymme maanantaina tyhjäämässä roskikset ja katsomassa tuvan.
Pitkospuut ovat tiedossa. Helmikuussa 2015 vietiin lankkuja kyseiseen väliin, kunnes moottorikelkkamme meni läpi ojan jään ja kuljetukset jäivät siltä osin siihen. Saimme uusittua noin 40 lankkua (lisätarve on vielä noin 70-90 lankkua). Viime talvena oli työntekijä pula, joten keskityimme lähinnä polttopuuranka kuljetuksiin.
Kohteena on sen verran vaikea paikka, että ei pääse mönkijällä ja veneelläkin vain 400-500m päähän suon laitaan. Lankku kuitenkin painaa n.50-70kg joten sitä matkaa ei siinä maastossa mielellään kanna.
Pitkospuut ovat tiedossa. Helmikuussa 2015 vietiin lankkuja kyseiseen väliin, kunnes moottorikelkkamme meni läpi ojan jään ja kuljetukset jäivät siltä osin siihen. Saimme uusittua noin 40 lankkua (lisätarve on vielä noin 70-90 lankkua). Viime talvena oli työntekijä pula, joten keskityimme lähinnä polttopuuranka kuljetuksiin.
Kohteena on sen verran vaikea paikka, että ei pääse mönkijällä ja veneelläkin vain 400-500m päähän suon laitaan. Lankku kuitenkin painaa n.50-70kg joten sitä matkaa ei siinä maastossa mielellään kanna.
Juu alavajasta oli myös loppuneet. Hienoa kyllä, että löytyy ihmisiä jotka ylläpitävät tällaisia Joutsijärven kaltaisia paikkoja. Mukava oli reitillä tallustella ja yöpyä tuvassa, joka näin etelässä ollessa on perin harvinaista.Xacco kirjoitti:Siis oliko alavajastakin puut loppu??? Jos noin on niin viedään/tehdään lisää. Käymme maanantaina tyhjäämässä roskikset ja katsomassa tuvan.
Pitkospuut ovat tiedossa. Helmikuussa 2015 vietiin lankkuja kyseiseen väliin, kunnes moottorikelkkamme meni läpi ojan jään ja kuljetukset jäivät siltä osin siihen. Saimme uusittua noin 40 lankkua (lisätarve on vielä noin 70-90 lankkua). Viime talvena oli työntekijä pula, joten keskityimme lähinnä polttopuuranka kuljetuksiin.
Kohteena on sen verran vaikea paikka, että ei pääse mönkijällä ja veneelläkin vain 400-500m päähän suon laitaan. Lankku kuitenkin painaa n.50-70kg joten sitä matkaa ei siinä maastossa mielellään kanna.