UKK kansallispuisto

Korpijaakko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

IkiHonka kirjoitti:
metsämarja kirjoitti:
Marjo kirjoitti: Rajatiellä tarkoittanet sitä vanhaa tukkitietä tmv? Eli ettei menisikään tuntureiden yli? Olen ymmärtänyt että se rajatie olisi tylsää kulkea; miten mahtaa olla? Tarkoitus oli siis suunnistaa Keskon kämpälle Kiertämäjärveltä...
Se rajatie ON maailamn tylsin kulkea, menin tytön kanssa pari vuotta sitten enkä mene enää koskaan uudestaan.
Ehdottomasti kannattaa nousta tunturiin Kiertämäjärveltä. Silloin olet perillä, kun taas tietä pitkin kulkiessa olet siirtymätaipaleella ja ohitat hyvät maisemat.
- -
Lokakuun viimeisellä viikolla oli lunta jonkin verran (välillä mukana kannetuista lumikengistä sai merkittävää etua), päivät lyhyet ja nimenomainen päivä Kiertämäjärveltä Anteriin (kuten moni muukin päivä) sumuinen ja pilvet roikkuvat alhaalla. Niinpä teimme päätöksen, että emme nousseet tunturiin vaan kävelimme helppoa raja- ja poromiesten ajamaa uraa illaksi saunomaan.

Hyvissä olosuhteissa suosittelisin kyllä jotain muuta kuin sitä tietä, ellei tarkoitus ole tehdä tehokasta siirtymää. Se tie on tylsä. Mutta helppo. Tietyssä tilanteessa voisin kuitenkin kulkea tiepohjaa pitkin uudestaankin.

Gimmel

Viesti Kirjoittaja Gimmel »

Mistä ehdottaisitte reitin kulkevaksi, jos tarkoituksena olisi lähteä asettelemaan jalkaa toisen eteen UKK-puiston itäosaan (Sokostin kautta kulkevan etelä-pohjois-linjan itäpuolelle)? Länsipuolta olen muutamaan otteeseen kierrellyt, mutta nyt houkuttaisi katsastaa, mitä idempää löytyy.

Onko joitakin mieleen jääneitä paikkoja, mitä voisitte suositella muillekin nähtäviksi?
Ursus

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Suunnittele ihmeessä itse reittisi, sillä onhan se ensimmäinen osa vaelluksen suomaa nautintoa. Onhan siellä Kuikkapää, Maalpurinojan putous, Anterimukka, Silisäselkä, Vesilintupoikainpää, Akanhärkäkuru, Vongoiva, Tyyroja ym - ja koko Itäkaira kaiken tuon päälle.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
seppo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppo »

Sokosti-Luirojärvi-Maantiekuru -linjan itäpuolella on jylhempiä maisemia tuntureilta kuin länsipuolella. Siihen kannattaa panostaa eli käy tuntureilla.

Telttailu on vapaampaa, joten siellä ei ole niin sidottu autiotupiin. Anterinmukan sauna on tietysti oma juttunsa.
IkiHonka

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Vaikuttaa siltä, että palstaa ollaan vaivihkaa vetämässä mukaan Lomaräätäleiksi. Vaellusräätälien tarvetta tuntuisi kysynnästä päätellen olevan...
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Gimmel

Viesti Kirjoittaja Gimmel »

Ursus kirjoitti:Suunnittele ihmeessä itse reittisi, sillä onhan se ensimmäinen osa vaelluksen suomaa nautintoa. Onhan siellä Kuikkapää, Maalpurinojan putous, Anterimukka, Silisäselkä, Vesilintupoikainpää, Akanhärkäkuru, Vongoiva, Tyyroja ym - ja koko Itäkaira kaiken tuon päälle.
seppo kirjoitti:Sokosti-Luirojärvi-Maantiekuru -linjan itäpuolella on jylhempiä maisemia tuntureilta kuin länsipuolella. Siihen kannattaa panostaa eli käy tuntureilla.

Telttailu on vapaampaa, joten siellä ei ole niin sidottu autiotupiin. Anterinmukan sauna on tietysti oma juttunsa.
Joo, täytyypi katsella kartasta noita paikkoja - ja suunnitella reitti siten, että kulkee välillä korkeammallakin. Ajattelin vain vähän kokeilla kepillä jäätä, josko joku olisi sattunut löytämään jonkinlaisen "Liisan ihmemaan", ja vielä olisi halunnut laverrella siitä muillekin. :) Vaan samapa se yleensä on, missä kulkee, kunhan vain kulkee riittävän kauan.
Tura

Viesti Kirjoittaja Tura »

Minä en noista autiotuvista niin kauheasti innostu, mutta Sepon suosittelema Anterinmukka on vierailun arvoinen mökki joenrantasaunoineen ja luonnon porealtaineen.

Tura, retkeilijäturisti
mimo

Viesti Kirjoittaja mimo »

Ollaan menossa heinäkuussa jaurulle kalastamaan ja vaeltamaan. Tarkotuksena yöpyy ainakin tahvontuvalla ja vaellella jaurun ja anterin välissä. Kummasta on parempi lähtee liikkeelle Marivaarasta vai Kemihaarasta? Minkälaisia kalapaikkoja jaurun läheltä löytyy (jokia, lampia jne)? Onks harjus ja taimen otillaan?
Louestaja

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

mimo kirjoitti:Ollaan menossa heinäkuussa jaurulle kalastamaan ja vaeltamaan. Tarkotuksena yöpyy ainakin tahvontuvalla ja vaellella jaurun ja anterin välissä. Kummasta on parempi lähtee liikkeelle Marivaarasta vai Kemihaarasta? Minkälaisia kalapaikkoja jaurun läheltä löytyy (jokia, lampia jne)? Onks harjus ja taimen otillaan?
Marivaarasta on lyhyempi matka, mutta toisaalta Kemihaarasta on parempi maasto ja polut kulkea. Kemihaarasta saa myös palveluja, Marivaara on vain parkkipaikka. Mun näkemyksen mukaan näin.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Korvapuoli

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

IkiHonka kirjoitti:Vaikuttaa siltä, että palstaa ollaan vaivihkaa vetämässä mukaan Lomaräätäleiksi. Vaellusräätälien tarvetta tuntuisi kysynnästä päätellen olevan...
Kokeilin räätäliä, mutta aivan sopimattoman puvun se minulle räätälöi.
Palokoro

Viesti Kirjoittaja Palokoro »

Korvapuoli kirjoitti:
IkiHonka kirjoitti:Vaikuttaa siltä, että palstaa ollaan vaivihkaa vetämässä mukaan Lomaräätäleiksi. Vaellusräätälien tarvetta tuntuisi kysynnästä päätellen olevan...
Vanha työnopastuksen ohje oli, että kerran saa kysyä ja sitten tulee turpaan :wink:
Ehkä ikänsä Lapissa seikkailleelle "tyhmät" kysymykset ovat iso rasite. Mutta voihan olla joku, joka ei ole vielä niin syvällä suossa?
Korvapuoli

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Palokoro kirjoitti:
Korvapuoli kirjoitti:
Vanha työnopastuksen ohje oli, että kerran saa kysyä ja sitten tulee turpaan :wink:
Ehkä ikänsä Lapissa seikkailleelle "tyhmät" kysymykset ovat iso rasite. Mutta voihan olla joku, joka ei ole vielä niin syvällä suossa?
Anteeksi, mutta nyt olen ihan pihalla!
Korpijaakko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Korvapuoli kirjoitti:
Palokoro kirjoitti:
Korvapuoli kirjoitti: Kokeilin räätäliä, mutta aivan sopimattoman puvun se minulle räätälöi.
Veikkaisin, että kommentti oli enemmänkin suunnatta IkiHongan viestiin kuin sinun viestiisi.

Lomaräätäli ei kyllä itsellenikään löytänyt mitään kiinnostaa. Hyvä, että ihmiset osaavat kysellä täältä, saa paljon parempia lomavinkkejä.
Palokoro

Viesti Kirjoittaja Palokoro »

Korpijaakko kirjoitti:
Korvapuoli kirjoitti:
Palokoro kirjoitti: Vanha työnopastuksen ohje oli, että kerran saa kysyä ja sitten tulee turpaan :wink:
Veikkaisin, että kommentti oli enemmänkin suunnatta IkiHongan viestiin kuin sinun viestiisi.

Lomaräätäli ei kyllä itsellenikään löytänyt mitään kiinnostaa. Hyvä, että ihmiset osaavat kysellä täältä, saa paljon parempia lomavinkkejä.
Joo, ei tuo heitto ollut Korvapuolelle. :oops: Anteeksi vaan.
Hämäläinen

Viesti Kirjoittaja Hämäläinen »

Syyskuun toisen/kolmannen viikon paikkeilla olisi tarkoitus UKK:hon taasen suunnata. Tällä kertaa aloituspaikaksi kaavailtu Aittajärveä, josta suunta Maantiekurua pitkin Sudenpesän autiotuvalle. Paratiisikurulla olisi tarkoitus vierailla seuraavan päivän puitteissa. Rinkkojen kantaminen jatkunee sitten kolmannella päivällä, sikäli jos toinen päivä saadaan kulutettua reppuvarustuksellan lähiseutuja ihmetellen. Tarkoitus olisi jatkaa Sarvijoen vartta kohti Aittavaaraa, joka jompaa kumpaa puolta kiertäen tulisi kavuta Helander/Kuotmut järven maisemiin. Kompassin nuoli kohti pohjoista ja takaisin Suomujoen vesistöille.

Neljän päivän patikka, joista kolmelle päivälle kuljettavaa noin 30km. Yksi päivä varattakoon täten Paratiisikurulla vierailuun. Vaan vesistöt hieman askarruttavat, Aittajärven laavun tietämillä ylitys ilmeisesti sujuu vaivatta!? Tämä ilmeisesti ainut kohta ylitykseen Suomujoen järvialueen tietämillä!? Entäpä löytyykö Kuotmutjärvellä vierailleita. Millaista maastoa lukee ympärilleen ja entäpä sen jokien ylitys!? Kysyttäköön vielä mielipidettä Aittavaaran takamaastoon käsiksi pääsemiseen, kumpi parempi itä vai länsi puoli kuljettavaksi!? Mielipiteitä, ehdotuksia ja vinkkejä otettakoon vastaan.
Vastaa Viestiin