UKK kansallispuisto
UKK kansallispuisto
UKK kansallispuistossa käyneet, mitä on syytä tietää ennen sinne menoa ja mitä olisi syytä ottaa varusteiksi (mikäli jotain erityistä)? Onko siellä lohikalastuksen mahdollisuutta?
Koska UKK-puisto on minulle todella tuttua vaellusmaastoa, niin annan mielelläni kysyvälle neuvoja ja tietoa - mutta mieluummin yksilöityihin kysymyksiin. Voit kysyä niitä yksityisviestilläkin minulta parin viikon ajan. Sitten olen itsekin netillä tavoittamattomissa. Tarvittaessa voin antaa puhelinnumeronikin, johon soittaa.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Jeanette,
alueeseen tutustuminen kannattaa aloittaa lukemalla
a) Metsähallituksen sivuja (www.luontoon.fi) ja
b) vaellusnetin Saariselkä -osioita ja sinne linkitettyjä matkakertomuksia yms.
alueeseen tutustuminen kannattaa aloittaa lukemalla
a) Metsähallituksen sivuja (www.luontoon.fi) ja
b) vaellusnetin Saariselkä -osioita ja sinne linkitettyjä matkakertomuksia yms.
Reilun viikon päästä lompsitaan Reututuntureiden yli kohti Keskon kämppää. Päseekös kämpän kohdalla Anterijoen yli helposti vai onko syvääkin. Entäpä onko Ylemmän kiertämäjärven ja Ylilompolon välinen kahlaamo vähävetinen (alle metri). Ihan vaimon vuoksi kyselen. Itse menen yli kuin lintukoira; tavarat vaikka hampaissa.
Ei ole Anterijokea tullut ylitettyä, mutta kertovat olevan matala, kun menee sopivasta kohtaa. Matalalta näyttikin siinä saunan edessä oleva kohta, hieman kuin kivinen valli veden alla. Näytti että olisi voinut vaelluskengät jalassakin niitä pitkin mennä yli.Acht kirjoitti:Reilun viikon päästä lompsitaan Reututuntureiden yli kohti Keskon kämppää. Päseekös kämpän kohdalla Anterijoen yli helposti vai onko syvääkin. Entäpä onko Ylemmän kiertämäjärven ja Ylilompolon välinen kahlaamo vähävetinen (alle metri). Ihan vaimon vuoksi kyselen. Itse menen yli kuin lintukoira; tavarat vaikka hampaissa.
Eikä kannata mennä muutamaa metriä ylävirran puolelta, siinä on sellainen neljä metriä syvä kuoppa.
Siellä Kiertämälläkin ollee matalaa. Johonkin puoleen sääreen tai vähemmänkin, mutta riippuu tietysti veden korkeudesta. Ja säärien pituudesta.
Jos ajatuksesi on kulkea pääväyliä tuvalta toiselle, niin satatonninen on ihan käypäinen. Samoin, jos ei ole niin väliä mistä polkusi vie. Jos kuljet omia polkuja, olet kiinnostunut pinnan muodoista ja leiriytymään pikkulammille, niin viiskymppinen on ehdoton.rude kirjoitti:Pohdin millainen kartta olisi hyvä UKK-puiston vaellukselle. Millaisia kokemuksia on verrattaessa 1:100000 ja 1:50000 karttoja? Pienemmän mittakaavan karttoja pitäisi ostaa kaksi, joskin tarkempihan se on... Luulisin, että suunnistaminen sillä olisi mukavampaa.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
-
Joutenkulkija
Niin, kumpi se nyt onkaan pienempi ja suurempi... Satatonnisella olisi varmasti pärjännyt, mutta päädyin kuitenkin tarkempaan karttaan, mikä lienee mukavampi suunnistaa. Kiitokset joka tapauksessa kommenteista. Tavoitteena olisi lähteä reilun viikon päästä. Suunnitelmia tarvii vielä hioa, mistä tulikin mieleen kysyä paria muuta asiaa.
Oletteko jääneet bussista Vuomaselän pysäkillä ennen Kakslauttasen risteystä? Kulmilta lähtee polku / polkuja mm. Kopsusjärveä kohti. Bussi, jolla olen mitä todennäköisimmin liikkeellä, ei poikkea Kiilopäälle, joten Vuomaselkä voisi olla myös mahdollinen vaelluksen alkupiste. Tiedättekö, missä pysäkki tarkalleen ottaen on? Onko teurastamolle (karttapaikan mukaan tuolla on teurastamo) kääntyvän tie risteyksessä?
Vaatetuspuoli vielä hieman mietityttää. Myöhäissyksyn vaelluksista onkin ollut juttua toisessa ketjussa, mutta mikähän on kantanne lokakuun ensimmäisen viikon reissuun. Missä määrin tarvii jo talvivaatetta?
Oletteko jääneet bussista Vuomaselän pysäkillä ennen Kakslauttasen risteystä? Kulmilta lähtee polku / polkuja mm. Kopsusjärveä kohti. Bussi, jolla olen mitä todennäköisimmin liikkeellä, ei poikkea Kiilopäälle, joten Vuomaselkä voisi olla myös mahdollinen vaelluksen alkupiste. Tiedättekö, missä pysäkki tarkalleen ottaen on? Onko teurastamolle (karttapaikan mukaan tuolla on teurastamo) kääntyvän tie risteyksessä?
Vaatetuspuoli vielä hieman mietityttää. Myöhäissyksyn vaelluksista onkin ollut juttua toisessa ketjussa, mutta mikähän on kantanne lokakuun ensimmäisen viikon reissuun. Missä määrin tarvii jo talvivaatetta?