Kohtuuhintainen retkikaasu
-
- Viestit: 2678
- Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kohtuuhintainen retkikaasu
Mulla ainakin letkullinen Retki syö Biltemaa vaivatta ja ei ole kertaakaan tullut ongelmia. Olen kokeillut myös MSR:n ja Primuksen pöttejä, mutta sanoisin Bilteman olevan vähintään niiden veroinen ja hinta on aivan toinen.Nevis kirjoitti:Bilteman kaasupurkkien kierteet eivät ole ihan samanlaisia kuin esim. Primuksen tölkeissä.
...
Tämä ongelma koskee joitain päälle kierrettäviä mm. Retki -merkkisiä polttimia.
Re: Kohtuuhintainen retkikaasu
Minun Optimus Crux ja Primuksen Omnifuel toimivat Bilhellin purkilla ilman ongelmia. Bilhellin 220 gr:n kaasuseos on muuttunut. Seosta en nyt muista, mutta muistaakseni oli aika lähellä MSR:n isobutaaniversiota. Eli tuo kaasu toimii paremmin kylmässä kuin vanhempi seos.Juuba kirjoitti:Mulla ainakin letkullinen Retki syö Biltemaa vaivatta ja ei ole kertaakaan tullut ongelmia. Olen kokeillut myös MSR:n ja Primuksen pöttejä, mutta sanoisin Bilteman olevan vähintään niiden veroinen ja hinta on aivan toinen.Nevis kirjoitti:Bilteman kaasupurkkien kierteet eivät ole ihan samanlaisia kuin esim. Primuksen tölkeissä.
...
Tämä ongelma koskee joitain päälle kierrettäviä mm. Retki -merkkisiä polttimia.
Edit1: Hinta on tainnut vähän nousta eli hinta nyt 3,99 €
Edit2: nyt sitä saa myös 450 gr purkissa, 5,99€
Primuksella taitaa olla kahta seosta myynnissa. Se normi propaani/butaani-seos ja toinen on se "power gas" kylmemmille keleille. Bilhellin vanha kaasu oli tuotta propaani/butaaniseosta ja uusi kaasu on lähempänä tuota "power gas":n seosta.kiilo kirjoitti:Mulla on vielä viime syksynä Biltemasta ostettua kaasua ja siinä on ihan sama seos kuin Primuksenkin puteleissa.
-
- Viestit: 719
- Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
- Paikkakunta: Keskisessä Suomessa
Oon poltellut ainakin toistakymmentä 450g sinistä purkkia biltemaanien kaasuja trangiassa ja priimuksen kaasuvalossa, toimii vähintään yhtä hyvin kuin priimuksen kaasut. Mää oon säästellyt vuosia yhtä priimuksen "power gas" pulloa, mutta nyt polttelin senkin pois pyörimästä, en huomannut eroa sinipurkkiseen biltemaanien versioon, vaikka olit suht korkeella ja kylmässäkin...
Maastossa on mukavaa!
Laitetaas tähän nyt vähän hintaverrokkia...
Jätin sitten kaasun hankinnan viimetippaan ja ajattelin että saahan noita.
Rovaniemellä olin sen verran aikasin ettei siellä ollut paikat vielä auki, joten ostetaan sitten Kittilästä.
Noh, ei sitten millään meinannut löytyä, kunnes urheiluliikkeestä sanottiin jotta tebikseltä.
Juu sieltä löyty hintaan 16.50! Kyllä opetti.
Jätin sitten kaasun hankinnan viimetippaan ja ajattelin että saahan noita.
Rovaniemellä olin sen verran aikasin ettei siellä ollut paikat vielä auki, joten ostetaan sitten Kittilästä.
Noh, ei sitten millään meinannut löytyä, kunnes urheiluliikkeestä sanottiin jotta tebikseltä.
Juu sieltä löyty hintaan 16.50! Kyllä opetti.
Menin ostamaan pinguin-merkkistä kaasua, kun Primuksen tuotetta ei kaupassa ollutkaan.
Tämä pinguin on myös seoskaasu, kuten Primus. Seossuhde on vähän eri pingviinikaasussa.
Hieman epäilyttää ottaa tuntemattomia kaasumerkkejä reissuun, mutta pingiivi kyllä paloi omnifuel-keittimessä.
Onko tietoa mitä pullon kyljessä oleva pii-merkki tarkoitaa? Sen alla on numero 0029. Primuksen power gasin vastaava numero on 0036. Netistä en löytänyt mitään tietoa asiasta.
Tämä pinguin on myös seoskaasu, kuten Primus. Seossuhde on vähän eri pingviinikaasussa.
Hieman epäilyttää ottaa tuntemattomia kaasumerkkejä reissuun, mutta pingiivi kyllä paloi omnifuel-keittimessä.
Onko tietoa mitä pullon kyljessä oleva pii-merkki tarkoitaa? Sen alla on numero 0029. Primuksen power gasin vastaava numero on 0036. Netistä en löytänyt mitään tietoa asiasta.
Näyttäisi olevan jonkin direktiivin tai standardin tunnus, jonka mukaan tuo säiliö on tehty.invader kirjoitti:Onko tietoa mitä pullon kyljessä oleva pii-merkki tarkoitaa? Sen alla on numero 0029. Primuksen power gasin vastaava numero on 0036. Netistä en löytänyt mitään tietoa asiasta.
https://www.google.fi/#q=%CF%80+0036+%2 ... %2F36%2FEC
Edit: Tuo pii näyttäisi olevan jonkun paineastioita käsittelevän EU-direktiivin tunnus, kun koko direktiiviä ei sovelleta, Muuten siinä olisi CE-merkintä. tjsp.
http://www.eceglobal.com/services/certi ... i-marking/
Mystinen pii selvisi sekä sen jälkeinen numerosarja.
Direktiivi
"The Pi (π) Marking is essentially the same as the CE Marking, however, it applies only to certain types of Transportable Pressure Equipment (TPED) "
"The Pi marking shall be followed by the identification number of the notified body responsible for the periodic inspection."
Numerosarja
Kaikkia sitä joutuukin miettimään, mutta on tietysti hyvä että kaasupänikät on kontrolloitu.
Direktiivi
"The Pi (π) Marking is essentially the same as the CE Marking, however, it applies only to certain types of Transportable Pressure Equipment (TPED) "
"The Pi marking shall be followed by the identification number of the notified body responsible for the periodic inspection."
Numerosarja
Kaikkia sitä joutuukin miettimään, mutta on tietysti hyvä että kaasupänikät on kontrolloitu.
-
- Viestit: 6935
- Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Omaa Omnifueliani (silloin kun sellaisen omistin) vaivasi myös karan urien tukkeutuminen, mutta käytettäessä bensaa. Tai ainakin sen voisi päätellä ongelmaksi kun karan puhdistamienn auttoi. Bilteman kaasulla (sinsiet purkit) se toimi hyvin, vaikka kaasukäyttöä tulikin ajallisesti paljon vähemmän kuin käyttöä bensalla.invader kirjoitti:Pingviinikaasu ei sitten toiminut kunnolla Primus Omnifuelissa. Keitintä sai olla ainakin joka toinen päivä puhdistamassa. Säätöventtiilin karan urat menivät tukkoon. Onko Omnifuel normaalia herkempi tällaiselle ja voiko halpakaasuissa olla epäpuhtauksia?
Ei kovin hyödyllinen vastaus kun pingviinikaasusta ei kokemusta. Jotain kuitenkin.
Pänikkä saattaa olla pölyyntynyt valmistusvaiheessa ennen täyttöä. Itselläni ei ole ollut ongelmia, mutta aina välillä vastaavista ongelmista kuulee ja nimenomaan halpiskaasujen kanssa.invader kirjoitti:Pingviinikaasu ei sitten toiminut kunnolla Primus Omnifuelissa. Keitintä sai olla ainakin joka toinen päivä puhdistamassa. Säätöventtiilin karan urat menivät tukkoon. Onko Omnifuel normaalia herkempi tällaiselle ja voiko halpakaasuissa olla epäpuhtauksia?
Vakaana seisoo metsä paikoillaan.
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
Tiedä häntä oliko vika kaasussa. Onko Ominfuel ronkeli jos on viileää, nollan tienoilla, ja kaasun paine laskenut?
Primuksen videossa esitetään, että kaasupänikkä pitäisi kääntää 15 s kuluttua ylösalaisin. Ehkä tämä toimii sellaisilla kaasukeittimillä, joissa on kunnollinen lämmityssilmukka, eli kaasu kulkee metalliputkessa liekin läpi. Omnifuelissa ei ole tällaista putkea. Jos kaasuputelin kääntää ylösalaisin, valuu kylmä kaasu nestemäisenä liekille ja tukahduttaa sen ja jäähdyttää polttimen. Silloin peli on menetetty. Keitin ei toimi niin kauan kuin nestemäistä polttoainetta on polttimessa.
Oma teoria on siis että Omnifuel toimii noin +5C tästä syystä.
Uskaltaisiko propaania käyttää? Sievertillä on sellaista. Primuksen ojhe sanoo että saa käyttää vain Primuksen seoskaasua. Siirryn bensan polttoon kylmillä keleillä, siihenhän Ominfuel on omiaan.
Primuksen videossa esitetään, että kaasupänikkä pitäisi kääntää 15 s kuluttua ylösalaisin. Ehkä tämä toimii sellaisilla kaasukeittimillä, joissa on kunnollinen lämmityssilmukka, eli kaasu kulkee metalliputkessa liekin läpi. Omnifuelissa ei ole tällaista putkea. Jos kaasuputelin kääntää ylösalaisin, valuu kylmä kaasu nestemäisenä liekille ja tukahduttaa sen ja jäähdyttää polttimen. Silloin peli on menetetty. Keitin ei toimi niin kauan kuin nestemäistä polttoainetta on polttimessa.
Oma teoria on siis että Omnifuel toimii noin +5C tästä syystä.
Uskaltaisiko propaania käyttää? Sievertillä on sellaista. Primuksen ojhe sanoo että saa käyttää vain Primuksen seoskaasua. Siirryn bensan polttoon kylmillä keleillä, siihenhän Ominfuel on omiaan.