Kohtuuhintainen retkikaasu
-
- Viestit: 6935
- Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Todistaako käytäntö teorian oikeaksi?invader kirjoitti: - -
Primuksen videossa esitetään, että kaasupänikkä pitäisi kääntää 15 s kuluttua ylösalaisin. Ehkä tämä toimii sellaisilla kaasukeittimillä, joissa on kunnollinen lämmityssilmukka, eli kaasu kulkee metalliputkessa liekin läpi. Omnifuelissa ei ole tällaista putkea. Jos kaasuputelin kääntää ylösalaisin, valuu kylmä kaasu nestemäisenä liekille ja tukahduttaa sen ja jäähdyttää polttimen. Silloin peli on menetetty. Keitin ei toimi niin kauan kuin nestemäistä polttoainetta on polttimessa.
Oma teoria on siis että Omnifuel toimii noin +5C tästä syystä.
- -
En muista kuinka kylmässä keittelin kaasulla Omnifuelilla kun bensaa sillä pääosin poltin, mutta kyllähän pelkän lämmönvaihdinmassan pitäisi nestemäisen polttoaineen höyrystämiseen kun keitin on ensin lämminnyt kunnolla. Toimiihan se bensallakin (ja muilla nestepolttoaineilla) ihan yhtälailla joten miksei nestemäisellä butaanilla? Helpomminhan se kaasuuntuu kuin bensa tai diesel.
Tosin mielestäni kovassa pakkasessa lunta sulatettaessa Omnifuelin lämmönvaihdin massa ei tomi yhtä hyvin kuin joidenkin muiden mallien liekin kautta kiertävä höyrytys-/kaasutusputki, mutta kyllä se silti jollain tasolla toimii.
Minä saikkasin ja ihmettelin tuon kanssa. Yksi arvaus oli, että jos polttimen saisi riittävän kuumaksi, niin keitin voisi toimia. Mutta kun kaasu oli kylmää, se paloi huonosti ja lopulta sammui. Pitäisi varmaan keittää termariin vettä ja sillä lämmittää kaasupullo ensin. Videossa se lämmitettin takin alla, mutta kuinkahan kauan tämä kestää? Tuo voi toimia, jos vain malttaa ensin kunnolla lämmittää polttimen sillä heikolla liekillä, eikä tukahduta liekkiä kääntämällä pulloa liian aikaisin ylösalaisin. Vaikea sanoa mitä pitäisi tehdä mutta ei tämä minulla läheskään ongelmatonta ollut. Ehkä toiminta meni huonommaksi kun kaasu rupesi vähenemään. Alle puolet ollut mennyt ongelmien alkaessa.Korpijaakko kirjoitti: Todistaako käytäntö teorian oikeaksi?
En muista kuinka kylmässä keittelin kaasulla Omnifuelilla kun bensaa sillä pääosin poltin, mutta kyllähän pelkän lämmönvaihdinmassan pitäisi nestemäisen polttoaineen höyrystämiseen kun keitin on ensin lämminnyt kunnolla. Toimiihan se bensallakin (ja muilla nestepolttoaineilla) ihan yhtälailla joten miksei nestemäisellä butaanilla? Helpomminhan se kaasuuntuu kuin bensa tai diesel.