Hammastunturin alue, vinkkejä kävijöiltä kaivataan

Hammastunturi vai Kemihaaran suunta?

Kyllä Hampaalle
17
71%
Kyllä Kemihaara/Vongoiva
7
29%

Ääniä yhteensä: 24
mkoskinen

Re: Hammastunturin alue, vinkkejä kävijöiltä kaivataan

Viesti Kirjoittaja mkoskinen »

Nostetaanpa tällaista aihetta. Suunnitelmissani on lähteä kesäkuun alussa Hammastunturille. Liikkeellä olen omalla autolla (autojunalla Rovaniemelle). Kutturasta ei ole paljoa puhuttu jalkapatikkareissun aloituspisteenä, onkohan tähän jokin erityinen syy? Olen varannut kymmenisen päivää aikaa, josko ehtisi keskeisiä nähtävyyksiä alueelta katsomaan. Appistunturit, Suivakko, Hammasjärvi ja -tunturi, Ivalojoki, ...?

Onko Kutturan ja Appisjoen välinen alue jotenkin ankeaa tai muuten epäkiinnostavaa ja kannattaisiko tällainen reissu aloittaa mieluummin Pasaspäiden suunnasta? Tarkoitus on vaellella aika rauhassa ja pitää ainakin yksi välipäivä. Kalastusta en harrasta.

hannes

Viesti Kirjoittaja hannes »

Olen kerran mennyt Kutturaan, jättänyt auton parkkiin joelle ja jatkanut matkaa sillan yli suuntana noin suurinpiirtein oli Kutupään vierellä oleva kanjoni.

Ensin oli hakattua metsää mutta se loppui kuin seinään erämaa-alueen tultua.
Tavallista maastoa, mukavia näkymiä nyppylöiltä , välillä oikeaa metsääkin.
Kanjoni tuli nähtyä - siellä oli poro kauan sitten jäänyt sarvistaan kiinni puunhankaan, paljon ei ollut jäljellä.
Sieltä Kynsienleikkaamapäälle ja kohti Appistunturia , päädyimme (olin koiran kanssa) myrskyssä Pistoolivaaralle.
Appisjärven eteläpäästä, missä järvi loppuu on matalaa niin joen yli ja kohti Kultalaa . Pietarlauttanen, Kehäpää - välillä vanhaa hienoa metsää - Kultala. Sillan yli ja "vanhaa Rovasen maantietä " Kutturaan.
Rovasen tie hukkui välillä mönkijän jälkiin jotka poikkesivat Rovasen tiestä - varmaan paremmalle mönkijämaastolle.

Itse kyllä tykkäsin , taisi olla sillä kertaa heinä-elokuun taitteessa.
Pikkusoilla oli paljon hillaa.

Hammastunturin erämaa on mielipakkojani, joten voin olla hiukan puolueellinen.
ps.
Kesäkuun alussa sinirinnat pitävät siellä upeaa konserttia!
tapsa123

Viesti Kirjoittaja tapsa123 »

Omalla autolla kulkiessa mahdollisia lähtöpaikkoja on Ivalojoen pohjoispuolisella alueella useita. Pasaslompolon tien päässä ehkä tunnetuin, itse olen aloittanut reissut sieltä monta kertaa. Etelämpänä Koivuvaaran lounaispuolelle päättyvä tie jatkuu mönkijäurana yli nuovakkavaaran ja -pään kohti Hammastunturin kaakkoispuolella olevaa poronhoitajien leirikenttää. Lännen suunnasta Jouluselän tie taas jatkuu mönkijäurana Palopään erotusaidalle. Pohjoisesta Kaitamojärven tienoilta erämaan lähituntumaan pääsee useampaakin metsäautotietä... Alkukesästä tiet voivat kyllä olla paikoin huonossa kunnossa, tulvaveden syömiä.
naavahauki

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

Hammasvaaran ja Tomperin välille pääsi metsäautotietä pitkin, joitain vuosia sitten.
Sieltä oli kiva lähteä Ivalojoen kautta koukaten Hammasjokea seuraillen kohti tunturia.
Aaro

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Muutaman viime reissun olen kulkenut lännen suunnasta Jouluselän tieltä. Olen tullut autojunalla Kolariin, josta aika lyhyt matka, mutta parina kesänä uutisoitu, että tie Kittilän suunnalta olisi renkaita tuhoavassa kunnossa. Mikä lienee tilanne nyt.
hannes

Viesti Kirjoittaja hannes »

Pahaojalta olen kerran lähtenyt polkua pitkin. Siellä oli useita autoja parkissa.

Suivakontietä vastakkaiselta puolelta olen useimmiten ajanut sopivaan parkkiin.
Sielläkin liikutaan usein.
Taitaa olla poromiesten tie erotus/mökkipaikalle.
asentopaikan aave

Viesti Kirjoittaja asentopaikan aave »

Onkohan Kirakkajoen suun padon silta vielä olemassa tai ylitettävässä kunnossa? Sen verran aikaisissa pitäisi olla tuolla liikkeellä, että silta olisi kiva vaihtoehto kahluulle.
Vastaa Viestiin