Hammastunturin alue, vinkkejä kävijöiltä kaivataan

Hammastunturi vai Kemihaaran suunta?

Kyllä Hampaalle
15
75%
Kyllä Kemihaara/Vongoiva
5
25%
 
Ääniä yhteensä: 20
Avatar
seppo
Viestit: 2778
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hammastunturin alue, vinkkejä kävijöiltä kaivataan

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kerran olen kulkenut Appisjärven ja Ylimmäisen Appislompolon välistä puron yli aivan luusuan nurkilla, hankala oli: kumisaappaan varsi riitti mutta hilkulla oli. Puron reunukset ovat kosteat mutta eivät mitenkään ylipääsemättömät.

Saattaisin mieluummin kiertää Appisjärven pohjoispuolelta. Riekkojoesta ei minulla ole muistikuvaa, ilmeisen helppo.


hannes
Viestit: 10737
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Hammastunturin alue, vinkkejä kävijöiltä kaivataan

Viesti Kirjoittaja hannes »

Näyttää olevan eri kokemuksia ylityksistä.
Itse olen mennyt kerran Appisjärven pohjoispuolen puron yli. Useamman kerran aivan Appisjärven eteläkärjen kohdalta yli. Ylimmäsen Appislompolon eteläpäänkin eli Appisjoen alkupään menin kerran koiran kanssa yli.
Alempana en ole yrittänyt, kartan mukaan soista, paitsi sitten lähempänä Ivalojokea. Silloin siellä sai vielä kalastaa ja tuli loikittua yli ja ali...
Ehkä on aina ollut kohdallani vesi matala.
Appisjärven eteläpään "kärjen" ylityskohdalla on melkein polku - eli en ole ollut ainoa ylittäjä.
Osmo
Viestit: 107
Liittynyt: 02 Syys 2010 18:48

Re: Hammastunturin alue, vinkkejä kävijöiltä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Osmo »

Kuivana kesänä muutama vuosi sitten tultiin Hentun Matin järven hiekkarannalta mukavia kävelymaita pitkin ylemmälle Appislompololle ja LaVu-kömmänälle. Puroa ylitettäessä kengän varsi ei riittänyt, mutta kartan vinkkaamassa kohdassa oli ihan hyvä kahluupaikka. Muilta kohdin uoma olikin aika syvä. Nyt olosuhde on varmasti kahluupaikallakin vuolaampi, kun Inarin seutu on saanut sateita runsaasti.

https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?zo ... ntro=false

LaVu67 on käymisen arvoinen kämppä. Nyt kun se vielä on pystyssä.
Muurahaisten rouskutus kaikui hirsissä, kun siellä hissukseen istuskeltiin kuuntelemassa..
Mar-ley
Viestit: 57
Liittynyt: 18 Joulu 2008 21:13
Paikkakunta: etelä-häme

Re: Hammastunturin alue, vinkkejä kävijöiltä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Mar-ley »

Kyllä Appisjärven eteläpäästä,aivan joen alusta on aina päässyt hyvin yli.
"menee miten menee turha jarrua kuluttaa,kun kaksin käsin lapata saa kaikkee mahtavaa"
Jouni
Viestit: 1230
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Re: Hammastunturin alue, vinkkejä kävijöiltä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Osmo kirjoitti: 27 Heinä 2022 14:26 Puroa ylitettäessä kengän varsi ei riittänyt, mutta kartan vinkkaamassa kohdassa oli ihan hyvä kahluupaikka. Muilta kohdin uoma olikin aika syvä. Nyt olosuhde on varmasti kahluupaikallakin vuolaampi, kun Inarin seutu on saanut sateita runsaasti.

https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?zo ... ntro=false

LaVu67 on käymisen arvoinen kämppä. Nyt kun se vielä on pystyssä.
Muurahaisten rouskutus kaikui hirsissä, kun siellä hissukseen istuskeltiin kuuntelemassa..
Minä olen aina kahlannut Ylimmäisellä Appislompololla puron suusta hiekkasärkkää pitkin. Yleensä on saapasvarsi riittänyt, tai viimeksi olin liikkeellä lenkkareilla ja nopea oli niillä yli hilpaista.
https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/k ... :100%7D%5D

LaVu on tosiaan symppis kämppä. Samoin Riekkokämppä. Riekkojoki ei ole ongelma.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Heikki
Viestit: 1820
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Re: Hammastunturin alue, vinkkejä kävijöiltä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Ali Leiniöltä on tuore video Hammastunturin alueelta. Lämmintä piisasi! :D
hannes
Viestit: 10737
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Hammastunturin alue, vinkkejä kävijöiltä kaivataan

Viesti Kirjoittaja hannes »

^Tuo pitää katsoa. Leiniöltä on hyviä videoita.
Osmo
Viestit: 107
Liittynyt: 02 Syys 2010 18:48

Re: Hammastunturin alue, vinkkejä kävijöiltä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Osmo »

Näytti Ali menevän tuosta minun vinkkaamasta kahluupaikasta yli. :D
hannes
Viestit: 10737
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Hammastunturin alue, vinkkejä kävijöiltä kaivataan

Viesti Kirjoittaja hannes »

Hieno video Alilta. Katsoin juuri.
NorP
Viestit: 210
Liittynyt: 21 Kesä 2011 01:54
Viesti:

Re: Hammastunturin alue, vinkkejä kävijöiltä kaivataan

Viesti Kirjoittaja NorP »

Hammastunturilla tuli käytyä. Tai siis, tarkkaanottaen erämaassa, ei itse tunturilla.
Reissu jäi suunniteltua lyhyemmäksi, koska Appisjärven pohjoispuolen purosta emme yli päässeet. Puro oli todella syvä ja vuolas. Sopivaa paikkaa etsittiin pitkältä matkalta. Järveen yhtyvässä kohdassa matalinta, mutta ei siitäkään yli päästy. Oli toki satanut neljäpäivää putkeen, että varmaan oli vesi normaalia korkeammalla. Ainakin näin paikallinen tiesi kertoa.

Reissu olikin sitten Jouluselkä (siinä lähimmällä lammella eka yö) - Appisjärven länsipuoli - LaVu67 - Riekkokämppä - Appisnulkin kautta autolle.
Hieman jäi lyhyeksi, mutta sitä kompensoitiin sitten seuraavan päivän reissulla Pielpajärvelle ja yökävelyllä Aakenustunturilla.

Reissukertomus ilmaantuu myöhemmin.
hannes
Viestit: 10737
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Hammastunturin alue, vinkkejä kävijöiltä kaivataan

Viesti Kirjoittaja hannes »

Onpa tuolla vesi noussut kun Appisjärven pohjoispuolen laskujoen yli ei päässyt, minulla ei ollut sen joen ylityksessä mitään ongelmaa aikoinaan.
Appisjärven yläpuolella on monta pikku järveä ja soistumaa , jotka laskevat vetensä jokea pitkin Appisjärveen. On kuitenkin täytynyt sataa paljon joen noin täyttyessä.

Appisjärven eteläpään yliyspaikka on ollut helppo - aika leveäkin, ehkä sitä olsii kannattanut vilkaista kun kerran kuitenkin LaVu 67:lle menitte.

Appisenpaloa kulkiessani olen aina miettinyt siellä riehunutta paloa. Siitä on mukava mennä - vaikka alkaahan se kasvaa umpeen.
tuovinen
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Tammi 2021 11:08

Re: Hammastunturin alue, vinkkejä kävijöiltä kaivataan

Viesti Kirjoittaja tuovinen »

Pääseeköhän Kirakkajoesta yli sieltä Rahajärven päästä? Kesäkuussa olisi tarkoitus kulkea Inarista Ivaloon ja tuossa jokisuussa olisi sopivasti vuokrakämppä.
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hammastunturin alue, vinkkejä kävijöiltä kaivataan

Viesti Kirjoittaja OS »

^ Syksyllä 1995 paikalla näytti tältä, ylitysmahdollisuuksista en osaa sanoa.
tapsa123
Viestit: 201
Liittynyt: 30 Heinä 2007 09:32

Re: Hammastunturin alue, vinkkejä kävijöiltä kaivataan

Viesti Kirjoittaja tapsa123 »

Pari kuvaa kämpän kohdalta, vuosi 2008, kesäkuun puoliväli. Ylempänä voi löytyä helpompia kahlauspaikkoja.
Liitteet
kirakka.jpg
kirakka.jpg (110.41 KiB) Katsottu 886 kertaa
kirakka_1.jpg
kirakka_1.jpg (108.74 KiB) Katsottu 886 kertaa
tuovinen
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Tammi 2021 11:08

Re: Hammastunturin alue, vinkkejä kävijöiltä kaivataan

Viesti Kirjoittaja tuovinen »

Kiitos Tapsalle kuvista (parempi kiittää näin myöhään kuin ei milloinkaan!).

Reissusuunnitelma muuttui kulkuvälineen osalta bussista vuokra-autoksi. Minneköhän tuolla alueen koilliskulmalla (= mahdollisimman lähelle tuota Kirakkajoen vuokratupaa) uskaltaisi auton reiluksi viikoksi jättää? Ja onko esim. Syvä Paltojärven länsirannalla kulkeva tie ajettavissa?
Vastaa Viestiin