Peitto makuupussin sijaan

akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Jii.Pee kirjoitti:^ Hyvän näköinen peitto. On siinä ainakin untuvaa tarpeeksi kesäkäyttöön jos painoa on 600g. Mulla iso joutsenen untuvapussi painaa vähän yli 600g ja olen sillä pakkasilla nukkunut. Kesäpeitoksi mulla riittäis joku 300-400g kun ei siihen mene kangastakaan kuin noin puolet. Mitä jos siihen peittoon tekisi jostain mukavasta keveästä kankaasta alaosan jonka päällä nukutaan? Silloin mikään alusta ei tuntuis tympeältä ja peitto sais ehkä olla hieman kapeammaksi mitoitettu. Menis kyllä peiton idea vähän pilalle..
Kiitos. :-) Testatessa näkee kuinka hyvin pitää tuo minun -5 asteen mukavuuslämpötilan mitoitus paikkaansa. Täytyy muokata kaavaa siihen tekemääni laskuriin sitten omien kokemusten mukaiseksi, niin pikkuhiljaa tarkentuu sekin.. Aika yksillöllisiä juttuja tuntuu olevan nämä tarkenemiset.

Yksi vaihtoehto olisi tehdä kangas kiinnitettäväksi makuualustan päälle, jos alustan pinta tuntuu kurjalta. Sitten pysyisi peitto peittona. Saatan ottaa sekä ilma- että solumuovialustan Vätsäriin, niin voin siellä testata kumpaakin ja pohdiskella olisiko jollekin päällyskankaalle mahdollisesti tarvetta. :-) Ja onpahan vielä solumuovia matkassa, jos ilmatäytteinen puhkeaisi. Eihän tuo 600-700 gramman painolisä rinkassakaan tunnu edes missään.


Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

akpoika kirjoitti:
Tuskin maltan odottaa, että pääsen Vätsäriin perjantaina viikoksi testailemaan tätä ja muita uusia itse tehtyjä varusteitani :lol:
Tuo omien varusteiden testailu on just parasta. Mistä ostit nuo kankaat? Mulla pitäis alkaa metsästysrinkka rakenteleen mutta taidan ostaa uuden ompelukoneen ennen sitä niin saa siistimpää jälkeä. On se vaan helppoa kun ei tarvi kaikkea ostaa kaupasta vaan voi itse tehdä. Joissain tarpeissa ei edes tarvita mitään osaamista ja kaupassa osa maksaa vaikka kuinka paljon.
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Jii.Pee kirjoitti:Tuo omien varusteiden testailu on just parasta. Mistä ostit nuo kankaat? Mulla pitäis alkaa metsästysrinkka rakenteleen mutta taidan ostaa uuden ompelukoneen ennen sitä niin saa siistimpää jälkeä. On se vaan helppoa kun ei tarvi kaikkea ostaa kaupasta vaan voi itse tehdä. Joissain tarpeissa ei edes tarvita mitään osaamista ja kaupassa osa maksaa vaikka kuinka paljon.
Jep :-D Jotkut sanovat, ettei Lapin vaelluksella voisi olla testaamattomia varusteita mukana, mutta en allekirjoita sitä. Ei se niin hurja paikka kuitenkaan ole, edes se usein mainittu avotunturi varsinkin näin kesäaikaan. Siellähän niitä vasta on hyvä testata, kun pitemmät reissut sinne yleensä suuntautuvat.

Nämä peiton kankaat ja muut materiaalit ostin extremtextilistä osittain yleisten periaatteideni vastaisesti. Untuvaosastojen välikankaat on shelbystä aiemmin hankittua hyttysverkkoa. Valitettavasti Suomesta ei saa aivan kaikkea edes rahalla. Rinkan teko on minullakin ollut suunnitteilla, mutta epäilen, että sen suunnittelu on aika pitkä prosessi. Metsästyskäyttö täytyy huomioida tarkasti, eli tarvitaanko pyssylle/ampumatarvikkeille jotain yms. Varmaan jotain irrotettavia osastoja pitäisi olla, että saa revittyä tarpeettomia irti silloin, kun ei siirretä leiriä vaan pärjätään päivärepputyyppisellä ratkaisulla. Kuitenkin varmaan vaatepuolta teen itselleni seuraavaksi, koska kaupasta ei saa kunnollisia istuvia metsäkamppeita tai niihin on tungettu joku muka-hengittävä kalvo... Ajaudun ulos otsikon aiheesta, joten lopetan tähän.
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Miksi pelkästään peitto sillä kaikki makuupussit on jo valmiiksi myös peittoja kun vetoketjun avaa. Itse jo vuosia käyttänyt makuupussia vain peittona sillä paljon lämpimämpi on kuin pussina. Tuskin edes painoeroa saa aikaan valmistamalla untuvapeiton makuupussin tilalle.
Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

varg62 kirjoitti:Miksi pelkästään peitto sillä kaikki makuupussit on jo valmiiksi myös peittoja kun vetoketjun avaa. Itse jo vuosia käyttänyt makuupussia vain peittona sillä paljon lämpimämpi on kuin pussina. Tuskin edes painoeroa saa aikaan valmistamalla untuvapeiton makuupussin tilalle.
No kyllähän sillä väkisellä saa painoeroa kun ei tule ketjuja ja muuta turhaa ja senkin takia pakkautuu pienempään. Ei ne erot välttämättä mitään kovin isoja ole mutta kuitenkin. Jos sitä peittona käyttää niin onhan se ketju silloinkin aivan turha eikä se peiton muoto ole niin hyvä kuin kunnon peitossa.

Mikä sinun pussissa on vikana jos se on peittona lämpimämpi?
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Kaikissa makuupusseissa sama vika., Kun pussi kiristyy jostakin kohdasta niin eristävyys nolla. Liian ahtaita ja mahdoton kääntyillä pussin sisällä tai sen kera ettei aina herää. Turhin keksintö on muuten makuupussi ellei matkailla etelänavantuntumassa.Periaatteessa yhtä kevyt peite ajaa saman asian ellei ihminen ole jäänyt vauvatasolle eli kapaloikään. Ne jotka nukkuu paremmin yönsä pussin sisällä, kuin peiton tai ilman peittoa on jäänyt sine kohtuikään mielestäni. Eikä ole provousta vaan rehellinen mielipiteeni jonka jakaa usea ystäväni.
Sama koskee ihmisiä joilla pakonomainen tarve mielyttää toisia ja "kuulua porukkaan" tai kulkea massan mukaan koska eivät pystyisi yksin olemaan tai elämään ollenkaan. Tähän perustuu myös vallankäyttäjien olettamus, että suurin osa ihmisistä on massasieluja kuten ovatkin.
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

varg62 kirjoitti:Ne jotka nukkuu paremmin yönsä pussin sisällä, kuin peiton tai ilman peittoa on jäänyt sine kohtuikään mielestäni.
Tämmöisen rankan väitteen soisin perusteltavan hiukan paremmin kuin haukkumalla muita kohtuikäisiksi.
Ja mitä makuupussilla on tekemistä massasieluisuudella? Tahdotko sanoa että kaikki jotka eivät tee kuten sinä ovat kohtuikäisiä massasieluja?
pesala
Viestit: 2577
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:46
Paikkakunta: länsisuomi

Viesti Kirjoittaja pesala »

varg62 kirjoitti:Kaikissa makuupusseissa sama vika., Kun pussi kiristyy jostakin kohdasta niin eristävyys nolla. Liian ahtaita ja mahdoton kääntyillä pussin sisällä tai sen kera ettei aina herää. Turhin keksintö on muuten makuupussi ellei matkailla etelänavantuntumassa.Periaatteessa yhtä kevyt peite ajaa saman asian ellei ihminen ole jäänyt vauvatasolle eli kapaloikään. Ne jotka nukkuu paremmin yönsä pussin sisällä, kuin peiton tai ilman peittoa on jäänyt sine kohtuikään mielestäni. Eikä ole provousta vaan rehellinen mielipiteeni jonka jakaa usea ystäväni.
Sama koskee ihmisiä joilla pakonomainen tarve mielyttää toisia ja "kuulua porukkaan" tai kulkea massan mukaan koska eivät pystyisi yksin olemaan tai elämään ollenkaan. Tähän perustuu myös vallankäyttäjien olettamus, että suurin osa ihmisistä on massasieluja kuten ovatkin.


Nyt heitit pahan. :twisted:
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

varg62 kirjoitti:Kaikissa makuupusseissa sama vika., ... Periaatteessa yhtä kevyt peite ajaa saman asian ellei ihminen ole jäänyt vauvatasolle eli kapaloikään. Ne jotka nukkuu paremmin yönsä pussin sisällä, kuin peiton tai ilman peittoa on jäänyt sine kohtuikään mielestäni. Eikä ole provousta vaan rehellinen mielipiteeni jonka jakaa usea ystäväni.
Sama koskee ihmisiä joilla pakonomainen tarve mielyttää toisia ja "kuulua porukkaan" tai kulkea massan mukaan koska eivät pystyisi yksin olemaan tai elämään ollenkaan. Tähän perustuu myös vallankäyttäjien olettamus, että suurin osa ihmisistä on massasieluja kuten ovatkin.
Jossakin olen nähnyt makuupussin, jossa oli karvainen tuo kulkutie, päänreikä, vai mikä se on. Ja onhan sellaisia takkejakin. Aiemmin mietin, että miksi, nyt sekin selvisi.

Ihminen on tai ainakin yrittää olla sosiaalinen eläin. Näkeehän sen näitäkin lukiessa :)

Minulla on kinttaissa karvareunus :shock:
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

Ei kait tuo pidä paikkaansa että peitto olisi lämpimämpi. Tietysti jos on ostanut ahtaan pussin niin ei kait se toimi. Eihän peitto tule edes pään päälle ja lämpö pääsee hukkaan hartioilta ja päästä.
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Olen käyttänyt alas asti aukeavaa kuitupussia useimmiten peittona. Jos alusta on kunnollinen, se on lähes yhtä lämmin peittona kuin pussinakin. Vasta huppu kunnolla kiristeltynä se voittaa pussina peiton selvästi. Peittona käyttäminen on paljon mukavampaa ja lämmön säätely on helpompaa. Epämukavuuden takia raolleen jätetylle pussille se pärjää lämpimyydessäkin, koska se pussin tuuletusrako jää helposti yläpuolelle.

Kun käytän kahden makuupussin systeemiä, käytän leudommilla säillä sisäpussia "aluslakanana" ja ulkopussia "peittona". Viiletessä suljen ensin sisäpussin ja vasta kovin kylmässä ulkopussin.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Pepi kirjoitti:Olen käyttänyt alas asti aukeavaa kuitupussia useimmiten peittona. Peittona käyttäminen on paljon mukavampaa ja lämmön säätely on helpompaa.
Täysin samaa mieltä ja tosiaan vetskari auki ja peittona aina kun mahdollista, näin on paljon mukavampi nukkua.
Ursus
Viestit: 9596
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Samoilla linjoilla Pepin kanssa. Fleecemakuupussi on se jossa varsinaisesti nukun ja talvipussi tai kolmen vuodenajan untsikka sitten peittona. Sitten vasta pussin vetoketju kiini kun ei enää tarkene muuten. Kämpässä ei koskaan tarvitse sulkea pussia.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Nyt on kuuden yön verran ensimmäisiä kokemuksia saatu käytännössä tuosta itse tehdystä untuvatäkistä. Kirjoittelin aika pitkän sepustuksen ylös.. On siellä toki muutakin kuin jorinaa pelkästä peitosta.

Eihän siitä mihinkään pääse, että on se retkipeitto paljon parempi ainakin kesäkäytössä kuin makuupussi :-)

Varustekokemuksia Vätsärin vaellukselta

Kuva
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Alan toipua. Uusi vilttiprojekti on jo käynnissä. :-) Tällä kertaa vettähylkivillä untuvilla varustettuna ja ehkä aavistuksen lämpimämpiin olosuhteisiin. -3 on nyt mitoitus, kun ensimmäisessä oli -5. Häviää varmaan laskentatarkkuuksiin tuo ero...
Vastaa Viestiin