Peitto makuupussin sijaan

Heikki
Viestit: 1820
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Pieni askartelu pitää mielen virkeänä, vaikka paikkoja kolottaisikin. Hienoa!


akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Heikki kirjoitti:Pieni askartelu pitää mielen virkeänä, vaikka paikkoja kolottaisikin. Hienoa!
Näin on :-) Pienestä oli kiinni, ettei minun tekemiseni täällä loppuneet kokonaan, mutta onneksi ensimmäisenä apuuni tullut mieshenkilö onnistui minut siinä auton penkissä vielä elvyttämään, vaikka hengitykseni oli törmäyksessä pysähtynyt ja pääni tiukasti jumissa hirven edellään painaman katon ja penkkini välissä. Milleistä oli kaikki kiinni ja olihan tuo tilanne kaikenkaikkiaan sattumalle tai tuurille täysin tekemätön paikka. Uskomaton juttu, että selvisin käytännössä täysin vammoitta, pientä niskan ja yläselän jumitusta lukuunottamatta, jotka nyt vielä ovat jäljellä. :-)

Mutta pysyäkseni aiheessa, nyt on peitto valmis! :-) Tuli aika kiva. Täältä löytyy kuvia: Quilt-projekti 2: Valmis retkipeitto!
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Käytin siis tuossa tekemässäni peitossa vettähylkivää untuvaa, jota tilasin suoraan Cumuluksen tehtaalta. Tuo eriste on heillä mahdollista valita pusseihin ja viltteihin, kun tilaa tuotteensa erikoistilauksena. Cumuluksen sivuilta löytyi varsin havainnollistava video tavallisen ja vettähylkivän untuvan erosta :-) Kilohinta aika kohdallaan (4€/10g), mutta eipä taida tuosta enää paljon eristemateriaali paremmaksi tulla...
Buli
Viestit: 278
Liittynyt: 09 Huhti 2013 00:16

Viesti Kirjoittaja Buli »

Hyvän näköistä työtä. Eihän tässä tartte enää kohta ulkomaan serkkuja vaivata retkivälineiden suhteen kun osaamista löytyy koti Suomestakin!

Ps. Eikös olekin peitolla mukava nukkua!

Muutama asia minkä olen itse huomannut peitoissa ja niiden käytössä. Kannattaa ottaa tarpeeksi leveä malli, niin ei tarvitse pelätä lämpövuotoja reunoilta ja toinen, että alustakin kannattaa valita niin, että se ei kaikista kapein ole, niin jopa nukkuu kun tukki, eikä mistään suunnasta ahdista.
Mies voi lähteä lapista, mutta lappi ei koskaan lähde miehestä.
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

^ Kiitti. :-) Olen kyllä itsekin varsin tyytyväinen tuohon viimeisimpään peitontekeleeseeni. Ei ainakaan hävetä antaa sitä eteenpäin. Ensimmäinenkin on tosi hyvä (se mikä minulla on käytössä), mutta jostain syystä toinen on aina paljon parempi ja aikaa kuluu max 2/3 ensimmäiseen verrattuna, kun ei tarvitse tuhrata aikaa pähkäilyyn ja/tai pään seinään hakkaamiseen :-D

Hyviä pointteja peiton käytössä, Buli. Leveys on tärkeää ja nämä tekemäni olen mitoittanut käyttäjän rinnanympäryksen, pituuden ja halutun mukavuuslämpötilan mukaan. Siinä on tarvittavat lähtötiedot. Onhan niissä mitoissa vähän toleranssia ja pitääkin olla, mutta hyvinkin pitkälti mittatilaustyyppistä toimintaa tulee sitä kautta väkisinkin. :-) Untuvamäärän painotan kertoimilla siten, että yläosan lokeroihin tulee enemmän untuvaa kuin sivuille. Sillä säästää painossa, kun eristeet ovat oikeissa kohdissa.

Jostain syystä oma unenlaatu parani todella runsaasti retkiolosuhteissa, kun siirryin makuupussista peiton käyttäjäksi. Kaipa tuo ei sitten tunnu niin umpinaiselta tai mikä siinä sitten lieneekään. Helppo on lämpötilaakin säätää ja peitto on jo paikallaan päällä, kun köllähtää alustalle, niin näppärää sen sisään/alle meneminen on. Ja pukeutuminenkin onnistuu aina tulematta alta pois, jos niin haluaa tehdä. Pelkkiä hyviä puolia ;-)
Buli
Viestit: 278
Liittynyt: 09 Huhti 2013 00:16

Viesti Kirjoittaja Buli »

Minulla oli sama homma, että unenlaatu parani huomattavasti. Ennen sitä tuli nukuttua monesti niin, että makuupussi toimitti peiton virkaa, mutta sitten hommasin loppuviimein peiton. Tuleehan sitä pussia vieläkin käytettyä, jos kelit on niin karut, että tarvitsee ulkopussia. Toinen peitto varmasti hoitaisi senkin viran, mutta olen toistaseksi pitäytynyt pussissa, kahdestakin syystä. Ensimmäinen on se, että se on varmasti turvallinen vaihtoehto ja toinen on se, että semmoinen jo omasta takaa löytyy.

Tuosta peiton mitoituksesta. Muistaakseni nykyisessä peitossani (jonka myös saa selän alta vetoketjulla kiinni jos haluaa, sekä patjaa kiinni) on ns. yli määräistä mittaa leveyssuunnassa melkein 30cm. Eli olkapään ympärys + sen vajaa 30cm. Tämän olen huomannut helpottavan peiton käyttöä ja tuovan vielä lisää mukavuutta. Vetoketjua en ole vielä kertaakaan vetäissyt kiinni, muuta kuin silloin, kun peiton postista hain jo sitä kokeilin, joten ei ole ollut pahemmin sille tarvetta.

Tuo vettä hylkivän untuvan mainos veti vähän mielen haikeaksi. Olispa itekin tajunnut ottaa tuommoisella täytteellä peiton sillon kuin sitä tilailin...
Mies voi lähteä lapista, mutta lappi ei koskaan lähde miehestä.
Hanu
Viestit: 3953
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Tosi mielenkiitoista tämä teidän peiton värkkäily. Itselle ei ole tullut edes mieleen makuupussin sijaan peitto. Joutsenen pussit ovat olleet sen verran väljiä, että isonakin miehenä olen niissä hyvin nukkunut. Ja peittonakin hyvin palvelleet. Aika levottomana nukkujana epäilisin päätyväni peiton alta pois.
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Tuossa minun peitossani on kiristys- ja kiinnityssysteemit kaulan kohdalla eli alta on aika hankala joutua pois, kun sen löysästi kiinnittää. Kylmemmällä kelillä sitten tiukemmin. Lisävarmistukseksi on kuusi lenkkiä (3:ssa kohdassa vastakkain eri sivuilla), joista peiton reunat voisi lukita toisiinsa kiinni selän tai makuualustan ali. Itse en ole niitä lenkkejä tosin vielä käyttänyt muuhun kuin ainoastaan lenkistä vetänyt peiton reunan selän/kyljen alle. Lenkit tulevat ehkä todelliseen tarpeeseen lähellä peiton mukavuuslämpötilaa. Oman peittoni mitoitin -5 asteeseen ja -1 asteessa olen toistaiseksi siinä nukkunut ilman lisävaatetusta. Mielestäni se o jo ihan ok tulos noin 600 gramman peitolle. Eristeet oikeassa paikassa. Tuossa minun peitossani ei edes ole paras mahdollinen untuva. Noin 60 grammaa voisi keventää pitämällä mitoituslämpötila samana vaihtamalla FP850 untuvaan.

Näin itse tehtynä on helppo tehdä peitto aikaisempien kokemusten perusteella ja mitoittaa eristemäärät sen mukaan oikeisiin kohtiin. On helppo tehdä esimerkiksi jalkopäätyyn sellaiset lokeroinnit, että siellä on enemmän untuvaa, jos henkilö on jaloista palelevaa sorttia yms.
Buli
Viestit: 278
Liittynyt: 09 Huhti 2013 00:16

Viesti Kirjoittaja Buli »

akpoika kirjoitti:Tuossa minun peitossani on kiristys- ja kiinnityssysteemit kaulan kohdalla eli alta on aika hankala joutua pois, kun sen löysästi kiinnittää. Kylmemmällä kelillä sitten tiukemmin. Lisävarmistukseksi on kuusi lenkkiä (3:ssa kohdassa vastakkain eri sivuilla), joista peiton reunat voisi lukita toisiinsa kiinni selän tai makuualustan ali. Itse en ole niitä lenkkejä tosin vielä käyttänyt muuhun kuin ainoastaan lenkistä vetänyt peiton reunan selän/kyljen alle. Lenkit tulevat ehkä todelliseen tarpeeseen lähellä peiton mukavuuslämpötilaa. Oman peittoni mitoitin -5 asteeseen ja -1 asteessa olen toistaiseksi siinä nukkunut ilman lisävaatetusta. Mielestäni se o jo ihan ok tulos noin 600 gramman peitolle. Eristeet oikeassa paikassa. Tuossa minun peitossani ei edes ole paras mahdollinen untuva. Noin 60 grammaa voisi keventää pitämällä mitoituslämpötila samana vaihtamalla FP850 untuvaan.

Näin itse tehtynä on helppo tehdä peitto aikaisempien kokemusten perusteella ja mitoittaa eristemäärät sen mukaan oikeisiin kohtiin. On helppo tehdä esimerkiksi jalkopäätyyn sellaiset lokeroinnit, että siellä on enemmän untuvaa, jos henkilö on jaloista palelevaa sorttia yms.
Sitä peittoa ei kannata kiinnittää sieltä makuualustan ali, vaan tehdä siihen makuualustan ympärille nauha johon peitto kiinnitetään ns. kylkien alle säädettävillä vastakappaleilla. Silloin se on kaikista lämpimin vaihtoehto.
Ja joo ei sitä tarvitse pelätä, että sieltä peiton alta pois tulisi. Itselleni ei ole ainakaan koskaan käynyt niin, vaikka nukkuessa olen aika pyörivää sorttia ja monesti pusistakin heräsin, niin, että en tiennyt miten päin siellä olin (hieno tunne). Suosittelen muuten lämmöllä seuraavaksi kunnon untuvahupun tekoa, jonka saa edestä auki, ainakin osaksi!
Mies voi lähteä lapista, mutta lappi ei koskaan lähde miehestä.
Kullervo
Viestit: 997
Liittynyt: 10 Elo 2013 16:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kullervo »

Buli kirjoitti: Sitä peittoa ei kannata kiinnittää sieltä makuualustan ali, vaan tehdä siihen makuualustan ympärille nauha johon peitto kiinnitetään ns. kylkien alle säädettävillä vastakappaleilla. Silloin se on kaikista lämpimin vaihtoehto.
Ei pysty hahmottamaan :)
Pystytkö ottamaan kuvaa tms rautalankaa vääntämään? :D
Buli
Viestit: 278
Liittynyt: 09 Huhti 2013 00:16

Viesti Kirjoittaja Buli »

Kullervo kirjoitti:
Buli kirjoitti: Sitä peittoa ei kannata kiinnittää sieltä makuualustan ali, vaan tehdä siihen makuualustan ympärille nauha johon peitto kiinnitetään ns. kylkien alle säädettävillä vastakappaleilla. Silloin se on kaikista lämpimin vaihtoehto.
Ei pysty hahmottamaan :)
Pystytkö ottamaan kuvaa tms rautalankaa vääntämään? :D
En nyt tähän hätään, valitettavasti.
Mutta kun katsot esim. täältä tai täältä niin niiltä sivuilta pitäisi ainakin löytyä. Melkein joka peiton vamistajalla on nykyään jokin vastaava systeemi. Itselläni on tuo ensimäisessä linkissä mainitun valmistajan kaltainen.

Tuohon kiinnitys juttuun vielä lisäisin, että kun sen noin laittaa, niin siellä voi pyöriä ihan miten vaan haluaa ja varmasti pysyy paikallaan vähän tiukemminkin mitoitettu peitto jos grammat pelottaa.
Mies voi lähteä lapista, mutta lappi ei koskaan lähde miehestä.
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Vielä oli tarennut joulukuun alussa hieman päälle 500 grammaisen viltin alla nukkua. Ensimmäiset kommentit tuosta tekemästäni vettähylkivillä untuvilla varustetusta viltistä ovat tämän Kaukaloisten reissukertomuksen kommenttilaatikossa: http://akpojanblogi.blogspot.fi/2015/12 ... 5.html?m=1

Olipa omakin viltti taas käytössä, mutta ei vielä joulukuun alussakaan mukavuuslämpötila selvinnyt vaan kalsarisillaan tarkeni edelleen koisia. 17 yötä kertynyt heinäkuun lopusta tähän päivään. Napsittiin mehtässä vähän lämpökamerakuvia viltistä ja parista makuupussistakin. Julkaisen niitä tässä lähipäivinä...
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Viime viikonloppu meni yllättävän talvisissa olosuhteissa Teijon kansallispuistossa. Ennusteista poiketen yöt eleltiin odotettua kylmemmissä olosuhteissa ja viltin kanssa elely saikin oikein kunnon testin. Tässä siitä jo ensimmäinen ja kylmin yö kuvattuna: Talvinen syysretki Teijossa 4-6.11.2016: Jäätävä ensimmäinen yö. Lisää osia tulee kirjoitustyön edettyä siihen vaiheeseen, että lisää julkaistavaa on.

Pieni katkelma tästä ensimmäisestä osasta:

Hurjalta tuntui kuitenkin, että näinköhän saan -5 asteeseen omatekoisella laskurilla mitoitetun vilttini alla ollenkaan nukuttua.

Ei nimittäin ihan hirveästi excel-laskelmat enää siinä kohdassa lämmitä, kun on tosipaikka kyseessä ja pakko viettää varustus huomioiden aivan jäätävän kylmä yö. Brrrr!


Loput voi käydä lueskelemassa linkistä klikkaamalla :-)
Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

^kaikilla vilteillä pärjää jos on tarpeeksi vaatetta päällä.
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Kaarle Suurehko kirjoitti:^kaikilla vilteillä pärjää jos on tarpeeksi vaatetta päällä.
:-D Sinäpä sen sanoit. Mitäpä muuta näistä vilteistä ja makuupusseista sitten oikeastaan tarvitseekaan tietää.
Vastaa Viestiin