Heitetty reissu
-
nuoriso-osasto
Re: Heitetty reissu
Mulla vanhat 280cm Lapponiat suomupohjalla, jotka ostin hiljattain Tapsa123:lta. Niissä suomu sen verran kulunut, että piti laittaa pitoa kuvion päälle, joka sitten teki tasurin vaikeaksi. Muuten oli 2x uudehkot 270cm Peltoset suomulla, 1x voideltavat 300cm Lapponiat ja 1x lyhyemmät suomupohjasukset meidän kevyemmällä naisjäsenellä. Lyhyissä vanhemmissa suomupohjasuksissa oli samaa ongelmaa kuin mulla.
Noilla voideltavilla pääsi tasasilla sen verran kovaa, että joutui kovasti himmailemaan ja odottamaan meitä muita.
Noilla voideltavilla pääsi tasasilla sen verran kovaa, että joutui kovasti himmailemaan ja odottamaan meitä muita.
Tähän tarkennuksena vielä, että nämä kevyen meikäläisen lyhyet sukset on jäntevät 210cm menopelit kuluneella suomupohjalla eli pitovoiteella pelattiin (suomun päälle ja molemmista päistä vähän yli koska hartiapito ei oo mun lemppari).nuoriso-osasto kirjoitti: ↑10 Helmi 2026 11:06 Mulla vanhat 280cm Lapponiat suomupohjalla, jotka ostin hiljattain Tapsa123:lta. Niissä suomu sen verran kulunut, että piti laittaa pitoa kuvion päälle, joka sitten teki tasurin vaikeaksi. Muuten oli 2x uudehkot 270cm Peltoset suomulla, 1x voideltavat 300cm Lapponiat ja 1x lyhyemmät suomupohjasukset meidän kevyemmällä naisjäsenellä. Lyhyissä vanhemmissa suomupohjasuksissa oli samaa ongelmaa kuin mulla.
Umpihangessa meidän välineet (toki ehkä tekniikallakin osansa) pelitti tosi hyvin. Lumi oli sen verran höttöä että suomupohja (voiteella tai ilman) oli tosi toimiva eikä kellään näyttänyt lipsuvan ja ojanylitykset ja pikkutöyssyt sujui ilman suurempia ongelmia joita muilla näytti olevan vähän enemmän. Luistovoidetta oli kaikkien suksissa pitoalueen ulkopuolella henkisenä tukena mutta en tiedä oliko oikeasti mitään apua
Muilla oli saapassiteet ja kolmimetrisissä kiitureissa bc siteet monoilla. En usko että siteillä on sen suurempaa merkitystä, mutta suppiloilla varustetut latusauvat voisi tehdä jo eroa.
Hieman harkitsen tiukkaa tasuritreeniä loppukevääks, mutta toisaalta tämän vuoden pikataipaleen rata poikkesi hyvin paljon edellisistä kahdesta vuodesta joten voisi ehkä toivoa että näitä kovia pätkiä ei jatkossakaan automaattisesti ole?
Kaikin puolin samaa mieltä nuoriso-osaston kanssa siitä että keli, meidän joukkue ja koko kisan tunnelma oli täydellinen ja saadaan olla tosi tyytyväisiä meidän suoritukseen!
Erityiskiitos pikataipaleella meidän vierellä hiihtäneelle joukkueelle hyvistä matkadiskomusiikeista vaikka karkasitteki sitte kun päästiin kovalle pohjalle. Oli hyvä kisatunnelma!
-
nuoriso-osasto
Siinäpäs Junnnulta vielä parempi analyysi!
Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkälaista muuta varustusta oli umpihankikisailijoilla mukana.Vaatetusta,yöpymisvälineistöä jne.
Itse olen vain kerran kyseiseen tapahtumaan osallistunut.
Itse olen vain kerran kyseiseen tapahtumaan osallistunut.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Täydentäkää muut listaa sitte!
Mulla oli hiihtäessä päällä keskivertoa paksumpi merinopaita + kaks kerroksinen tuulitakki, merinomamikset + fleecehousut + g-1000 housut, tuplavillasukka + lyhytvartinen syylinki naaleissa, paksu villapanta + buffi, hiihtotumput + villatumput. Viimeset pätkät hiihdin paksuilla rukkasilla joita viimeseen asti säästelin että olisivat yöleirissä kuivina.
Mie oon pieni ja paleleva niin tällä yhistelmällä oli suurimmaks osaks sopiva lämpötila, vähän ehkä viileä mutta repussa olis ollu fleece päälle jos olis tullu liian kylmä. Pysyy tahti kun liike lämmittää mukavasti
Muilla tais olla vähemmän vaatetta tai ainaki enemmän hiki.
Leiriin tullessa vaihdoin kuivat sukat, pipon, buffin, lisäsin fleecen ja kevyttoppatakin. Hiihdettiin sellasta tahtia että kaikki hiihtovaatteet kostui auttamatta, mutta iltanuotio oli mallia "tarpeeks iso" niin pysyi lämpimänä ja sai kaiken suunnilleen kuivaks ennen yötä.
Pakkasta yöllä oli huhujen mukaan aika paljon niin onneks ei viilattu grammoja makuupusseista/alustoista. Majotteina loue ja rättilaavu.
Muuta pikkusälää minimit mutta ainakin kaks isoa nuotiokattilaa, ea paketti ihmisille ja varusteille, tulentekovälinettä, kirves, saha, otsalamppu, kompassi.
Tehtiin lämmin iltaruoka isoon kattilaan nuotiolla, päivällä syötiin eväsleipiä, pähkinää, patukkaa, karkkia jne mahollisimman tasasesti.
Vettä kului 2l per nenä päivän aikana. Täytettiin tyhjennetyt pullot puolessa matkassa jostain rapakosta.
Mulla oli hiihtäessä päällä keskivertoa paksumpi merinopaita + kaks kerroksinen tuulitakki, merinomamikset + fleecehousut + g-1000 housut, tuplavillasukka + lyhytvartinen syylinki naaleissa, paksu villapanta + buffi, hiihtotumput + villatumput. Viimeset pätkät hiihdin paksuilla rukkasilla joita viimeseen asti säästelin että olisivat yöleirissä kuivina.
Mie oon pieni ja paleleva niin tällä yhistelmällä oli suurimmaks osaks sopiva lämpötila, vähän ehkä viileä mutta repussa olis ollu fleece päälle jos olis tullu liian kylmä. Pysyy tahti kun liike lämmittää mukavasti
Leiriin tullessa vaihdoin kuivat sukat, pipon, buffin, lisäsin fleecen ja kevyttoppatakin. Hiihdettiin sellasta tahtia että kaikki hiihtovaatteet kostui auttamatta, mutta iltanuotio oli mallia "tarpeeks iso" niin pysyi lämpimänä ja sai kaiken suunnilleen kuivaks ennen yötä.
Pakkasta yöllä oli huhujen mukaan aika paljon niin onneks ei viilattu grammoja makuupusseista/alustoista. Majotteina loue ja rättilaavu.
Muuta pikkusälää minimit mutta ainakin kaks isoa nuotiokattilaa, ea paketti ihmisille ja varusteille, tulentekovälinettä, kirves, saha, otsalamppu, kompassi.
Tehtiin lämmin iltaruoka isoon kattilaan nuotiolla, päivällä syötiin eväsleipiä, pähkinää, patukkaa, karkkia jne mahollisimman tasasesti.
Vettä kului 2l per nenä päivän aikana. Täytettiin tyhjennetyt pullot puolessa matkassa jostain rapakosta.
-
nuoriso-osasto
Muilla joukkueilla näkyi aika paljon uusia Ihme Ski suksia. Kaipa ne siis jotenkuten toimivat on. Toisten jälkeä lauantaina seuratessa tulkittiin, että olivat lipsuneet ylämäkipätkissä ja vaihtaneet haarakäyntiin. En tiedä onko voitelusta kiinni vai vaikuttaako suksen suurempi kantavuus negatiivisesti tiukoissa kinkamissa, joita vaihtelevassa maastossa usein tulee vastaan. Niistä suksista olisi mielenkiintoista kuulla analyysia, jos joku on päässyt jo pari talvea hiihtelemään!
Nopeimmilla joukkueilla sukset tuntuivat olevan pääsääntöisesti Ihme Ski tai 300cm Järvinen. Niissä oikeat monot ja bc-side.
Yleiskuvasta jäi mieleen, että enemmistöllä oli erilaisia laavuvirityksiä. Meillä oli alun perin tarkoitus mennä tuplalouteella, joka on oman kokemuksen mukaan ylivertainen nuotion ääressä oleskeluun. Päädyttiin sit kuitenkin ottamaan yksi laavu, koska sinne saa neljä hiihtäjää lähekkäin, mikä lisää lämpöä. Minä sitten palelin yksikseni louteessa.
Itse hiihdin perus vaellusvarusteissa eli Sastan anorakki päällä. Se jäätyi päivän mittaan aika korpuksi. Plussaa oli, että kenttäpullo pysyi hyvin sulana rintataskussa. Sitä sitten kierrätettiin tauoilla ryhmän kesken ja täydennettiin muiden rinkassa olevista pulloista.
Nopeimmilla joukkueilla sukset tuntuivat olevan pääsääntöisesti Ihme Ski tai 300cm Järvinen. Niissä oikeat monot ja bc-side.
Yleiskuvasta jäi mieleen, että enemmistöllä oli erilaisia laavuvirityksiä. Meillä oli alun perin tarkoitus mennä tuplalouteella, joka on oman kokemuksen mukaan ylivertainen nuotion ääressä oleskeluun. Päädyttiin sit kuitenkin ottamaan yksi laavu, koska sinne saa neljä hiihtäjää lähekkäin, mikä lisää lämpöä. Minä sitten palelin yksikseni louteessa.
Itse hiihdin perus vaellusvarusteissa eli Sastan anorakki päällä. Se jäätyi päivän mittaan aika korpuksi. Plussaa oli, että kenttäpullo pysyi hyvin sulana rintataskussa. Sitä sitten kierrätettiin tauoilla ryhmän kesken ja täydennettiin muiden rinkassa olevista pulloista.
Kiitos.Näitä on aina hauska lueskella.Näkyikö muuten liukulumikenkiä kilpailijoilla?
-
nuoriso-osasto
En bongannut yhtään liukulumikenkiä.
Ok en toisaalta ihmettele.Vieläkö siellä on se lumikenkäsarja ohjelmassa?
-
omat polut
Ihme ski näyttää tosi hyvältä umpisen kiiturilta ainakin kuvissa. Pitkä, lumelle nousevan näköinen kärki ja sileä voideltava pohja, kevyt rakenne, kaikki hyvää.
Meille kävi tänä vuonna ensi kertaa niin ikävästi, että emme saaneet joukkuetta kasaan, eli kisat jäivät väliin.
Mutta Ihme-suksesta (ja seitsemästä muusta metsäsuksimerkistä) on tietoa uusimmassa Erä-lehdessä. Tein Teemu Hartikaisen kanssa laajanvertailutestin viime talvena. Testin aikana Teemu mm. hiihti Metsä-Lapin halki itärajalta Naruskasta länsirajalle. Puolet tuosta vaelluksesta eli Peurasuvannosta länsirajalle hän hiihti Ihmeillä, eli käyttökokemuksia saatiin silläkin reissulla rutkasti.
Mutta Ihme-suksesta (ja seitsemästä muusta metsäsuksimerkistä) on tietoa uusimmassa Erä-lehdessä. Tein Teemu Hartikaisen kanssa laajanvertailutestin viime talvena. Testin aikana Teemu mm. hiihti Metsä-Lapin halki itärajalta Naruskasta länsirajalle. Puolet tuosta vaelluksesta eli Peurasuvannosta länsirajalle hän hiihti Ihmeillä, eli käyttökokemuksia saatiin silläkin reissulla rutkasti.
Jounin kirjamyymälä: Pitkät vaellukset, Kainuun ja Koillismaan retkeilyopas, Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Pitää kirjastossa käydessä koittaa tuo erä-lehti lukea.kiitti vinkistä.
Tammikuun puolivälin jälkeen hiihtelimme Käsivarressa 11 päivää ja nyt eilen kotiuduimme Litokairasta 6 päivän reissulta. Hieman liian lyhyt väli on 6 päivää reissujen välille, jos jokainen niistä on työpäivä, mutta ehdottomasti yksi mieleenpainuvimmista oli toi Litokairan reissu.
Yleisesti ottaen Käsivarressa oli kylmää, matalin lämpötila oli -34 ja Litokairassa oli kylmää, matalin lämpötila -26. Toivttavasti kuun lopussa on lämpimämpää, kun lähdemme Itäkairaan 10 päiväksi. Alkaa kovien pakkasien kiintiö olemaan täysi tälle talvelle.
Yleisesti ottaen Käsivarressa oli kylmää, matalin lämpötila oli -34 ja Litokairassa oli kylmää, matalin lämpötila -26. Toivttavasti kuun lopussa on lämpimämpää, kun lähdemme Itäkairaan 10 päiväksi. Alkaa kovien pakkasien kiintiö olemaan täysi tälle talvelle.
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
^ Sanoisin, että eipä juuri paremmin voisi tuota puoltatoista kuukautta käyttää. Tosimiesten(henkilöiden) touhua, ja uskon myös niin ettei näitä reissuja ole tehty näyttämisen takia. Korkeintaan itselle on todistettu mihin pystyy, ei pakon edessä vaan nautiskellen.
Karvalakki nousee korkealle!
Karvalakki nousee korkealle!