Ihmisen peräkärry
Ihmisen peräkärry
Pyörään laukkuja katsellessa osui silmiin seuraavanlainen hökötys: Radical designin Wheelie walking trailer.
http://www.radicaldesign.nl/en/products ... heelie.php
Löytyisiköhän tuollaiselle käyttöä Lapin selkosilta? Käytännössähän tuo on kesäversio ahkiosta, ja jos kerran ahkion kanssa pärjää talvella, niin miksipä ei kesällä vetäisi perässään kärryä? Ainakin jossain Pöyrisjärven maastoissa voisi kuvitella tuon olevan aivan toimivan pelin. Miten vaan lie sauvojen käytön laita, mahtuukohan niitä käyttämään kun tuossa on nuo kahvat.
Muistuu mieleen menneiden aikojen Haltin valloitukset, eikös ne ensimmäiset retkeilyporukat kantaneet kamansa sinne kottikärryllä?
http://www.radicaldesign.nl/en/products ... heelie.php
Löytyisiköhän tuollaiselle käyttöä Lapin selkosilta? Käytännössähän tuo on kesäversio ahkiosta, ja jos kerran ahkion kanssa pärjää talvella, niin miksipä ei kesällä vetäisi perässään kärryä? Ainakin jossain Pöyrisjärven maastoissa voisi kuvitella tuon olevan aivan toimivan pelin. Miten vaan lie sauvojen käytön laita, mahtuukohan niitä käyttämään kun tuossa on nuo kahvat.
Muistuu mieleen menneiden aikojen Haltin valloitukset, eikös ne ensimmäiset retkeilyporukat kantaneet kamansa sinne kottikärryllä?
-
- Viestit: 6935
- Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Kaarina Kari ja kumppanit työntelivät ainakin seurueen painavaa telttaa kottikärryissä.Isovarvas kirjoitti:Muistuu mieleenmenneiden aikojen Haltin valloitukset, eikös ne ensimmäiset retkeilyporukat kantaneet kamansa sinne kottikärryllä?
Laitteen itsensä paino 7,5kg (ilman pussi osaa 6,5kg + hieman lisäpainoa kevyistä kuivasäkeistä) ja maksimikuorma 40kg. Mielestäni painojen suhden ei ole kovin hyvä. En ole vielä nähnyt pätevää sarjatuotantokärryä vaelluksille, mutta...
Kaksi nuorta aussia ylitti Victoria Islandin vetämällä perässään itserakennettuja kärryjä. Ensimmäisellä osalla reissua kärryinä oli erikoisvalmisteiset kajakit ja "kärryt", toisella reissulla puhdasveriset "tutkimusmatkailijan perävaunut". Kuvia jälkimmäisestä.
EI siis mahdoton ajatus, jos pitää raahata kymmeniä kiloja varusteita aukeassa maastossa. Muutoin rinkka lienee kätevämpi ainakin reiluun 30kg lastiin saakka.
Olen kyllä pyöritellyt ajatusta PAC 2:n "kevytversiosta", mutta pitäisi olla aika pitkä reissu tulossa, että hommassa olisi järkeä.
Re: Ihmisen peräkärry
Voi harmi! Olen miettinyt tuollaista laitetta ja se onkin jo keksitty! Minun ajatuksissani siinä pitäisi olla vain yksi tosi iso ( halkaisija yli metrin) pyörä ja kuorma tulisi pääasiassa pyörän päälle. Ongelmana olisi tehdä sellaiset aisat ja valjaat, ettei pyörä kallistele. Pyörän iso koko mahdollistaisi etenemisen hieman huonommassakin maastossa.Isovarvas kirjoitti:Pyörään laukkuja katsellessa osui silmiin seuraavanlainen hökötys: Radical designin Wheelie walking trailer.
http://www.radicaldesign.nl/en/products ... heelie.php
Löytyisiköhän tuollaiselle käyttöä Lapin selkosilta? Käytännössähän tuo on kesäversio ahkiosta, ja jos kerran ahkion kanssa pärjää talvella, niin miksipä ei kesällä vetäisi perässään kärryä? Ainakin jossain Pöyrisjärven maastoissa voisi kuvitella tuon olevan aivan toimivan pelin. Miten vaan lie sauvojen käytön laita, mahtuukohan niitä käyttämään kun tuossa on nuo kahvat.
Muistuu mieleen menneiden aikojen Haltin valloitukset, eikös ne ensimmäiset retkeilyporukat kantaneet kamansa sinne kottikärryllä?
-
- Viestit: 3511
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
Idea tuollaisesta kärrystä on myöskin muhinut täällä. Ajan puute on toistaiseksi estänyt käytännön perusteellisemman työn. Mutta sen verran on ollut kokeilun tynkää että iso pyörä nostaa painopisteen korkealle ja tekee menosta kiikkerää. Mutta pieni pyörä tekee menosta vakaamman. Kaksi pyörää rinnakkain on liian leveä meidän poluille. Tai jos laittaa kaksi pyörää rinnkkain niin ne on parempi kallistaa jolloin saadaan hyvä vakavuus ja silloin vetovyön ei tarvitse olla niin jäykkä. Kallistus samalla lailla kun on pyörätuoleissa joilla kilpaillaan. Tarkkoja astekulmia en osaa sanoa.
Kun mittailin polkujen leveyksiä niin ne ovat yllättävän kapeita kahdelle pyörälle.
Ja kyllä tälläisen perässä vedettävän kärryn tekijällä on melkoinen työ markkinoida tuotettaan.
Semmonen firma kun dixonrolleback.com jenkkilässä tekee tehokkaan näköistä peliä. Vois säästyä melkoisesti aikaa ja hermoja kun tilaisi heiltä valmiin tuotteen.
Meinaan ei toi rinkan raahaminen kesähelteellä ole mitään herkkua.
Kun mittailin polkujen leveyksiä niin ne ovat yllättävän kapeita kahdelle pyörälle.
Ja kyllä tälläisen perässä vedettävän kärryn tekijällä on melkoinen työ markkinoida tuotettaan.
Semmonen firma kun dixonrolleback.com jenkkilässä tekee tehokkaan näköistä peliä. Vois säästyä melkoisesti aikaa ja hermoja kun tilaisi heiltä valmiin tuotteen.
Meinaan ei toi rinkan raahaminen kesähelteellä ole mitään herkkua.
Jos kuormatila olisi kahtapuolen siinä pyörän keskiön korkeudella tai vähän alle, niin painopiste jäisi alhaalle? Noin ajatuksen tasolla voisi kuvitella, että pyörä saisi olla hyvin jousitettu, ettei jokainen tärähdys välity suoraan vetäjään.Hamalainen kirjoitti:Mutta sen verran on ollut kokeilun tynkää että iso pyörä nostaa painopisteen korkealle ja tekee menosta kiikkerää.
Avotunturissa ja hyvällä polulla tuo voisi toimia. Mutta esim. poluttomassa tunturikoivikossa voi tulla ongelmia? Muutaman kerran kun tarttuu kiinni puuhun tai jää kiven päälle keikkumaan kiskaisten vetäjän vauhdin kerralla nollaan?? Mene ja tiedä.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
-
- Viestit: 3511
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
Pikku kokeilussani ei ole ollut maastosta johtuvia ongelmia. Kaikki sellaiset paikat mihin kävellen yleensä viitsii mennä ovat toimineet.
Mutta todella pahaan paikkaan pitää olla aina kantomahdollisuus.
Kyllä ahkiokin aina joskus tökkää johnkin kantoon tai ohueen puuhun ja tulee äkkipysäyksiä. Näitä laitteita meidän leveysasteilla voisi lähinnä verrata ahkioon.
Muuten katsoin jenkkisivuilta hintoja ja eivät vaikuttaneet ollenkaan pahoilta. Tosin en laskeskellut veroja ja tulleja
Mutta todella pahaan paikkaan pitää olla aina kantomahdollisuus.
Kyllä ahkiokin aina joskus tökkää johnkin kantoon tai ohueen puuhun ja tulee äkkipysäyksiä. Näitä laitteita meidän leveysasteilla voisi lähinnä verrata ahkioon.
Muuten katsoin jenkkisivuilta hintoja ja eivät vaikuttaneet ollenkaan pahoilta. Tosin en laskeskellut veroja ja tulleja
Vallusnet se vaan aina yllättää positiivisesti. Juuri kun sain pari päivää sitten laitettua toisen otsikon alle kysymyksen että onko jollain kokemusta koiran perään tehdyistä purilaista, joissa on rattaat alla, niin täällä pukkaa heti vastausta ja kokemuksia siihen sovellettavasta ratkaisusta Annan vielä ajatuksen hautua, mutta jotain kyllä vielä tästä kehitän
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
-
- Viestit: 245
- Liittynyt: 20 Huhti 2009 12:14
Yhdelle voi kärry olla hankala, mutta kaksin sellainen saattaisi selvitä yllättävänkin vaikeista paikoista. Yksi suuri pyörä, lasti(a) keskelle ja aisat eteen ja taakse. Hankalimmassa hetkessä kumpikin voisi nostaa. Tällä tavoin saisi kuljetettua erämaan laitamille ylimääräistä tarvetta kuten rättikanootin.
Eläinystävistä realistinen vaihtoehto kantoavuksi lienee poro. Lisäksi laama ja alpakka kelpaavat juhdiksi, mutta en tiedä, miten ne voivat syödä suomalaisen luonnon tarjoamaa ravintoa.
Ainakin Alpakka on siitä mukava, että se on säyseä, sosiaalinen ja kaikin puolin miellyttävä eläin, jota voi vieläpä kouluttaakin. Niillä mm. harrastetaan agilityä.
http://www.alpaca.fi/etusivu/
Eläinystävistä realistinen vaihtoehto kantoavuksi lienee poro. Lisäksi laama ja alpakka kelpaavat juhdiksi, mutta en tiedä, miten ne voivat syödä suomalaisen luonnon tarjoamaa ravintoa.
Ainakin Alpakka on siitä mukava, että se on säyseä, sosiaalinen ja kaikin puolin miellyttävä eläin, jota voi vieläpä kouluttaakin. Niillä mm. harrastetaan agilityä.
http://www.alpaca.fi/etusivu/
En ma iloitse, en sure, huokaa;
mutta metsän tummuus mulle tuokaa,
puunto pilven, johon päivä hukkuu,
siinto vaaran tuulisen, mi nukkuu,
tuoksut vanamon ja varjot veen;
niistä sydämeni laulun teen.
mutta metsän tummuus mulle tuokaa,
puunto pilven, johon päivä hukkuu,
siinto vaaran tuulisen, mi nukkuu,
tuoksut vanamon ja varjot veen;
niistä sydämeni laulun teen.
Olen törmännyt joissain perinnejousi metsästystä käsittelevissä lehtiartikkeleissa alpakoiden sekä vuohien käytöstä jousimetsästys reissuilla/vaelluksilla jenkeissä. Homma tuntu toimivan oikein hyvin,myös pienessä lumessa.
Oon hoitanu sekä alpakoita että vuohia ja pidän niitä hyvin samanlaisina;uteliaina ja oppivaisina. Tottakai yksilöeroja ja persoonallisuuksia löytyy laidasta laitaan.
Alpakoiden ongelma on melkoinen hinta sekä piakkoinkin? olemassaolonsa suomen kamaralle vakiinnuttava sinikielitauti, joka on niille helpohkosti kuolettava.
Vuohi on taas jalkojen pituuden suhteen samalla asteikolla koiran kanssa,erotuksena vaikkapa sitten porosta tai alpakasta taikka laamasta. Härkä voisi olla myös toimiva ja rauhallinen ratkaisu kuten jotkut ruotsalaiset,norjalaiset tai islantilaiset maatiais hevosrodut.
Maaston tarpeen ja ympäristön mukaan?
Oon hoitanu sekä alpakoita että vuohia ja pidän niitä hyvin samanlaisina;uteliaina ja oppivaisina. Tottakai yksilöeroja ja persoonallisuuksia löytyy laidasta laitaan.
Alpakoiden ongelma on melkoinen hinta sekä piakkoinkin? olemassaolonsa suomen kamaralle vakiinnuttava sinikielitauti, joka on niille helpohkosti kuolettava.
Vuohi on taas jalkojen pituuden suhteen samalla asteikolla koiran kanssa,erotuksena vaikkapa sitten porosta tai alpakasta taikka laamasta. Härkä voisi olla myös toimiva ja rauhallinen ratkaisu kuten jotkut ruotsalaiset,norjalaiset tai islantilaiset maatiais hevosrodut.
Maaston tarpeen ja ympäristön mukaan?
Luin paikallislehdestä, että laamoja on käytetty tuhansia vuosia vaelluskavereina ja ne osaavat siksi lukea ihmisiä eli sopeuttavat menonsa ihmisvaelluskaverin mukaan. Tässä säikeessä on näemmä myös Hamalaisen mietteitä projektinsa ensi metreiltä. Täytyypä vihjata tytölle tästä laaman kanssa vaeltamisen mahdollisuudesta, hän taitaa olla myyty samantien: