Ihmisen peräkärry

Isovarvas
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Heinä 2007 09:16
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Ihmisen peräkärry

Viesti Kirjoittaja Isovarvas »

Pyörään laukkuja katsellessa osui silmiin seuraavanlainen hökötys: Radical designin Wheelie walking trailer.

http://www.radicaldesign.nl/en/products ... heelie.php

Löytyisiköhän tuollaiselle käyttöä Lapin selkosilta? Käytännössähän tuo on kesäversio ahkiosta, ja jos kerran ahkion kanssa pärjää talvella, niin miksipä ei kesällä vetäisi perässään kärryä? Ainakin jossain Pöyrisjärven maastoissa voisi kuvitella tuon olevan aivan toimivan pelin. Miten vaan lie sauvojen käytön laita, mahtuukohan niitä käyttämään kun tuossa on nuo kahvat.

Muistuu mieleen menneiden aikojen Haltin valloitukset, eikös ne ensimmäiset retkeilyporukat kantaneet kamansa sinne kottikärryllä?


Avatar
George
Viestit: 3343
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja George »

Tästä on ollut ennenkin puhetta. Ei pelaa kivikossa. Pyörien pitää olla peräkkäin telinä. Idea ikäänkuin kottikärryssä.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Isovarvas kirjoitti:Muistuu mieleenmenneiden aikojen Haltin valloitukset, eikös ne ensimmäiset retkeilyporukat kantaneet kamansa sinne kottikärryllä?
Kaarina Kari ja kumppanit työntelivät ainakin seurueen painavaa telttaa kottikärryissä.
Laitteen itsensä paino 7,5kg (ilman pussi osaa 6,5kg + hieman lisäpainoa kevyistä kuivasäkeistä) ja maksimikuorma 40kg. Mielestäni painojen suhden ei ole kovin hyvä. En ole vielä nähnyt pätevää sarjatuotantokärryä vaelluksille, mutta...

Kaksi nuorta aussia ylitti Victoria Islandin vetämällä perässään itserakennettuja kärryjä. Ensimmäisellä osalla reissua kärryinä oli erikoisvalmisteiset kajakit ja "kärryt", toisella reissulla puhdasveriset "tutkimusmatkailijan perävaunut". Kuvia jälkimmäisestä.

EI siis mahdoton ajatus, jos pitää raahata kymmeniä kiloja varusteita aukeassa maastossa. Muutoin rinkka lienee kätevämpi ainakin reiluun 30kg lastiin saakka.

Olen kyllä pyöritellyt ajatusta PAC 2:n "kevytversiosta", mutta pitäisi olla aika pitkä reissu tulossa, että hommassa olisi järkeä.
Arinakääpä

Re: Ihmisen peräkärry

Viesti Kirjoittaja Arinakääpä »

Isovarvas kirjoitti:Pyörään laukkuja katsellessa osui silmiin seuraavanlainen hökötys: Radical designin Wheelie walking trailer.

http://www.radicaldesign.nl/en/products ... heelie.php

Löytyisiköhän tuollaiselle käyttöä Lapin selkosilta? Käytännössähän tuo on kesäversio ahkiosta, ja jos kerran ahkion kanssa pärjää talvella, niin miksipä ei kesällä vetäisi perässään kärryä? Ainakin jossain Pöyrisjärven maastoissa voisi kuvitella tuon olevan aivan toimivan pelin. Miten vaan lie sauvojen käytön laita, mahtuukohan niitä käyttämään kun tuossa on nuo kahvat.

Muistuu mieleen menneiden aikojen Haltin valloitukset, eikös ne ensimmäiset retkeilyporukat kantaneet kamansa sinne kottikärryllä?
Voi harmi! Olen miettinyt tuollaista laitetta ja se onkin jo keksitty! Minun ajatuksissani siinä pitäisi olla vain yksi tosi iso ( halkaisija yli metrin) pyörä ja kuorma tulisi pääasiassa pyörän päälle. Ongelmana olisi tehdä sellaiset aisat ja valjaat, ettei pyörä kallistele. Pyörän iso koko mahdollistaisi etenemisen hieman huonommassakin maastossa.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Idea tuollaisesta kärrystä on myöskin muhinut täällä. Ajan puute on toistaiseksi estänyt käytännön perusteellisemman työn. Mutta sen verran on ollut kokeilun tynkää että iso pyörä nostaa painopisteen korkealle ja tekee menosta kiikkerää. Mutta pieni pyörä tekee menosta vakaamman. Kaksi pyörää rinnakkain on liian leveä meidän poluille. Tai jos laittaa kaksi pyörää rinnkkain niin ne on parempi kallistaa jolloin saadaan hyvä vakavuus ja silloin vetovyön ei tarvitse olla niin jäykkä. Kallistus samalla lailla kun on pyörätuoleissa joilla kilpaillaan. Tarkkoja astekulmia en osaa sanoa.
Kun mittailin polkujen leveyksiä niin ne ovat yllättävän kapeita kahdelle pyörälle.
Ja kyllä tälläisen perässä vedettävän kärryn tekijällä on melkoinen työ markkinoida tuotettaan.
Semmonen firma kun dixonrolleback.com jenkkilässä tekee tehokkaan näköistä peliä. Vois säästyä melkoisesti aikaa ja hermoja kun tilaisi heiltä valmiin tuotteen.
Meinaan ei toi rinkan raahaminen kesähelteellä ole mitään herkkua.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Hamalainen kirjoitti:Mutta sen verran on ollut kokeilun tynkää että iso pyörä nostaa painopisteen korkealle ja tekee menosta kiikkerää.
Jos kuormatila olisi kahtapuolen siinä pyörän keskiön korkeudella tai vähän alle, niin painopiste jäisi alhaalle? Noin ajatuksen tasolla voisi kuvitella, että pyörä saisi olla hyvin jousitettu, ettei jokainen tärähdys välity suoraan vetäjään.

Avotunturissa ja hyvällä polulla tuo voisi toimia. Mutta esim. poluttomassa tunturikoivikossa voi tulla ongelmia? Muutaman kerran kun tarttuu kiinni puuhun tai jää kiven päälle keikkumaan kiskaisten vetäjän vauhdin kerralla nollaan?? Mene ja tiedä. :?
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Pikku kokeilussani ei ole ollut maastosta johtuvia ongelmia. Kaikki sellaiset paikat mihin kävellen yleensä viitsii mennä ovat toimineet.
Mutta todella pahaan paikkaan pitää olla aina kantomahdollisuus.
Kyllä ahkiokin aina joskus tökkää johnkin kantoon tai ohueen puuhun ja tulee äkkipysäyksiä. Näitä laitteita meidän leveysasteilla voisi lähinnä verrata ahkioon.
Muuten katsoin jenkkisivuilta hintoja ja eivät vaikuttaneet ollenkaan pahoilta. Tosin en laskeskellut veroja ja tulleja
Nilakka
Viestit: 427
Liittynyt: 10 Touko 2006 20:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Nilakka »

Myös Norjalainen Yritys valmistaa perässä(kin) vedettävää kärryä.

www,nordiccab.com
Luonto pitää minut järjissäni.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Mites olisi hevonen? Suokki tai issikka. Kulkevat melkein siitä mistä ihminenkin. Monin paikoin jopa paremmin.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Arinakääpä

Viesti Kirjoittaja Arinakääpä »

Pekka kirjoitti:Mites olisi hevonen? Suokki tai issikka. Kulkevat melkein siitä mistä ihminenkin. Monin paikoin jopa paremmin.
Hieno eläin, mutta siinä on kaksi ongelmaa:

1. Hevonen on minulle allerginen

2. Hevonen ei sovi kuukausiansioillani hankitun autoni ( heh!) takakonttiin!
rance
Viestit: 1172
Liittynyt: 11 Tammi 2006 15:17
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja rance »

Pinnapyörän vaihtaisin mielummin umpikehäiseen pyörään.
Tunturikoivut ja pajupuskat suorastaan imeytyvät pinnojen väliin. Eikä nämä etelän risusavotatkaan ole pinnapyörälle parhaita maastoja.
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Vallusnet se vaan aina yllättää positiivisesti. Juuri kun sain pari päivää sitten laitettua toisen otsikon alle kysymyksen että onko jollain kokemusta koiran perään tehdyistä purilaista, joissa on rattaat alla, niin täällä pukkaa heti vastausta ja kokemuksia siihen sovellettavasta ratkaisusta :lol: Annan vielä ajatuksen hautua, mutta jotain kyllä vielä tästä kehitän
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Huokailija
Viestit: 245
Liittynyt: 20 Huhti 2009 12:14

Viesti Kirjoittaja Huokailija »

Yhdelle voi kärry olla hankala, mutta kaksin sellainen saattaisi selvitä yllättävänkin vaikeista paikoista. Yksi suuri pyörä, lasti(a) keskelle ja aisat eteen ja taakse. Hankalimmassa hetkessä kumpikin voisi nostaa. Tällä tavoin saisi kuljetettua erämaan laitamille ylimääräistä tarvetta kuten rättikanootin.

Eläinystävistä realistinen vaihtoehto kantoavuksi lienee poro. Lisäksi laama ja alpakka kelpaavat juhdiksi, mutta en tiedä, miten ne voivat syödä suomalaisen luonnon tarjoamaa ravintoa.

Ainakin Alpakka on siitä mukava, että se on säyseä, sosiaalinen ja kaikin puolin miellyttävä eläin, jota voi vieläpä kouluttaakin. Niillä mm. harrastetaan agilityä.

http://www.alpaca.fi/etusivu/
En ma iloitse, en sure, huokaa;
mutta metsän tummuus mulle tuokaa,
puunto pilven, johon päivä hukkuu,
siinto vaaran tuulisen, mi nukkuu,
tuoksut vanamon ja varjot veen;
niistä sydämeni laulun teen.
Toni
Viestit: 804
Liittynyt: 20 Syys 2007 19:43

Viesti Kirjoittaja Toni »

Olen törmännyt joissain perinnejousi metsästystä käsittelevissä lehtiartikkeleissa alpakoiden sekä vuohien käytöstä jousimetsästys reissuilla/vaelluksilla jenkeissä. Homma tuntu toimivan oikein hyvin,myös pienessä lumessa.

Oon hoitanu sekä alpakoita että vuohia ja pidän niitä hyvin samanlaisina;uteliaina ja oppivaisina. Tottakai yksilöeroja ja persoonallisuuksia löytyy laidasta laitaan.

Alpakoiden ongelma on melkoinen hinta sekä piakkoinkin? olemassaolonsa suomen kamaralle vakiinnuttava sinikielitauti, joka on niille helpohkosti kuolettava.

Vuohi on taas jalkojen pituuden suhteen samalla asteikolla koiran kanssa,erotuksena vaikkapa sitten porosta tai alpakasta taikka laamasta. Härkä voisi olla myös toimiva ja rauhallinen ratkaisu kuten jotkut ruotsalaiset,norjalaiset tai islantilaiset maatiais hevosrodut.

Maaston tarpeen ja ympäristön mukaan?
tst
Viestit: 6559
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Luin paikallislehdestä, että laamoja on käytetty tuhansia vuosia vaelluskavereina ja ne osaavat siksi lukea ihmisiä eli sopeuttavat menonsa ihmisvaelluskaverin mukaan. Tässä säikeessä on näemmä myös Hamalaisen mietteitä projektinsa ensi metreiltä. Täytyypä vihjata tytölle tästä laaman kanssa vaeltamisen mahdollisuudesta, hän taitaa olla myyty samantien:
Vastaa Viestiin