Reppusi paino?

Reppusi paino?

alle 12,5 kg
19
8%
12,5-15 kg
27
12%
15-17,5 kg
30
13%
17,5-20 kg
38
17%
20-22,5 kg
43
19%
22,5-25 kg
34
15%
25-27,5 kg
13
6%
yli 27,5 kg
21
9%
 
Ääniä yhteensä: 225
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

form kirjoitti:
wirsuwaari kirjoitti:mukavalle retkelle sinne mennään eikä kärsimään 8)
Tämän takia mun viikon mittaisen kesäretken paino onkin viidentoista kilon tuntumassa - mukavalle retkelle sinne mennään, eikä olemaan kantojuhta.

Varmaan suurin osa kuitenkin lähtee "mukavalle retkelle", vaikka kaikille se ei sitä sitten loppujen lopuksi olekaan (osa jopa kuolee matkalle).

Joku menee syömään ja juomaan, joku metsälle tai kalalle, joku valokuvaamaan, joku tiiraamaan lintuja ja sopuleita, joku tutkimaan kasveja, joku menee juoksemaan pituus- tai nopeusennätystä, joku etsimään hiljaisuutta tai itseään, joku ihan muuten vaan tai katselemaan maisemia.....lista on loputon, eikä mikään niistä liene "väärin vaellettu". :D

Edit: Näkyy muuten äänestyksessä olevan 20-22,5 kg kaikkein suosituin painoluokka, joten tilastot kertovat totuuden, siinä luokassa on ilmeisesti paras kanto- ja vaellusmukavuus! :wink:
Niin ja luokka 22,5-25 kiloa on sitten toisena!
Viimeksi muokannut TREKKING, 20 Maalis 2016 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.


Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
Turhankävelijä
Viestit: 1037
Liittynyt: 11 Tammi 2006 19:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turhankävelijä »

TREKKING kirjoitti:Joku menee syömään ja juomaan, joku metsälle tai kalalle, joku valokuvaamaan, joku tiiraamaan lintuja ja sopuleita, joku tutkimaan kasveja, joku menee juoksemaan pituus- tai nopeusennätystä, joku etsimään hiljaisuutta tai itseään, joku ihan muuten vaan tai katselemaan maisemia.....lista on loputon, eikä mikään niistä liene "väärin vaellettu". :D
Juurikin näin.

Lisäksi pitää muistaa, että meitä retkeilijöitä on fyysisesti erilaisia.
Minulle n.100kg ja 190cm heppuna ei 25-30kg painava rinkka ole välttämättä samanlainen rasite kuin päätä lyhyemmälle ja 40kg köykäsemmälle.
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Turhankävelijä kirjoitti:Lisäksi pitää muistaa, että meitä retkeilijöitä on fyysisesti erilaisia.
Minulle n.100kg ja 190cm heppuna ei 25-30kg painava rinkka ole välttämättä samanlainen rasite kuin päätä lyhyemmälle ja 40kg köykäsemmälle.
Muuten juuri kuin meikäläisestä kirjoitettu, mutta lähtöpaino rinkassani on viime vuosina ylittänyt 30 kg.
Hanu
Viestit: 3996
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Yksilöllistähän tuo kantaminen on. Mikä on oma koko ja tottumus. Raivaussaha painaa n. 9kg ja se on vielä toispuoleisesti. Siihen on kuitenkin tottunut niin, ettei sitä edes oikein edes painona miellä. Toki päivän jälkeen väsyksissä, mutta enemmän kintuista kuin selästä ja harteista.

En ole rinkkaani punninnut vuosiin kuin poikkeustapauksissa. Painoa kertyy, kun on eväänä ekalle illalle makkarapakettia ja yksi tai kaksi ruokapurkkia. Muutenkin syön paljon, kun vaellan. Mukana on reilusti juustoa ja metvurstia. Ekoille päiville on myös pehmeää leipää. Paljon toki kuivattuakin ruokaa. Sitten on perinteinen trangia kaasulla, kun se on mukavan helppo. Kirves pitää olla. Ilman ei osaa retkelle lähteä. Painoa kertyy, muttei niin, että se olisi ikävää. 15kg repulla en malttaisi pysähdellä ja taukoja pitää. Kun rinkka on kiva välillä laskea pois, tulee nautittua tauoistakin. Ja päivämatkat ei karkaa turhan pitkiksi. Molemmat ovat minusta etuja.
tst
Viestit: 6550
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Hanu kirjoitti:Painoa kertyy, muttei niin, että se olisi ikävää. 15kg repulla en malttaisi pysähdellä ja taukoja pitää. Kun rinkka on kiva välillä laskea pois, tulee nautittua tauoistakin. Ja päivämatkat ei karkaa turhan pitkiksi. Molemmat ovat minusta etuja.
Mielenkiintoinen ja positiivinen näkökulma. Minulla on haastava tavoite tiputtaa rinkan painoa 2-3 kg:lla ja jos se ei muuten onnistu niin otetaan vippaskonstit käyttöön vaikka ne ei suoranaisesti tiputakaan rinkan painoa joten jos tuommoisen bongaatte luonnossa niin se on ehken allekirjoittaneen. :D
Avatar
Tura
Viestit: 1525
Liittynyt: 20 Elo 2006 09:55

Viesti Kirjoittaja Tura »

Hanu kirjoitti: Painoa kertyy, muttei niin, että se olisi ikävää. 15kg repulla en malttaisi pysähdellä ja taukoja pitää. Kun rinkka on kiva välillä laskea pois, tulee nautittua tauoistakin. Ja päivämatkat ei karkaa turhan pitkiksi. Molemmat ovat minusta etuja.
Reppuni on kevyt ja pidän paljon taukoja, (en siksi, että painava kantamus täytyy laskea selästä) koska tauot ovat kivoja. En juokse kevyen kuorman kanssa, vaan kuljen hitaasti maisemista nauttien. 8)

Tura, (retkeilijä)turisti
Hanu
Viestit: 3996
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

En minäkään juokse. Vihaan juoksemista. Mutta kävelen nopeasti. Sopivasti painava rinkka ottaa vauhtia pois. Ja on mukavampaa, kun on muutakin kuin minimi mukana. Ehkä joskus vanhempana ei paikat kestä enää niin kuormaa ja täytyy alkaa keventää. Eikä minua yhtään häiritse, jos joku kevyellä varustuksella pärjää, mutta itse en näe omalla kohdallani juuri etuja.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Kyllä rinkan painolle on olemassa tietty leikkauspiste tai mukavuuspaino, jonka alittaminen ei enää olennaisesti lisää vaeltamisen mukavuutta. Leikkauspisteen alittaminen alkaa alentaa vaeltamisen muuta mukavuutta enemmän kuin taakan keveneminen sitä lisää.

Oma rinkan mukavuuspainoni on reissun pituudesta riippuen jossain 22 - 25 kilon tietämissä. Reissun pituus vaikuttaa siten, että rinkan kantamiseen tottuu ja vahvistuu eli päivien kuluessa mukavuuspiste siirtynee ylemmäksi.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
sepaonu
Viestit: 248
Liittynyt: 16 Tammi 2015 20:32
Paikkakunta: Ingliste, viro

Viesti Kirjoittaja sepaonu »

Viikko tunturissa vaimon kanssa, hän painaa jotain 60+kg, itse 100+kg, tavarat jaettu loogisesti verratuna ihmisen painon ja suorituskykyn. Oma reppu on 25+kg, johon kuuluu 7510gr kalastuskamaa.
aamu alkaa kahvilla
tst
Viestit: 6550
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

tst kirjoitti:
AnttiSn kirjoitti:...eli pointtina nyt ei ollut kertoa millainen serba minusta löytyy vaan puhtaasti vertailla eri ihmisten mieltymyksiä. Itse asiassa myös ns urheilijoiden kesken erot voivat olla erittäinkin suuria - etenkin, jos toinen ei ole tottunut liikkumaan kuorma selässä.
Tyhmä tietokilpailukysymys tähän väliin eli missä asuvatkaan serbat?
Helpotetaan vaikka kyllä alan tietäjiä on pilvin pimein. Heimosta on käsittääkseni kirjoitettu myös kirja nimeltään Elämää serba *******. Siis missä?
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

dailymail kirjoitti:Kyllä rinkan painolle on olemassa tietty leikkauspiste tai mukavuuspaino, jonka alittaminen ei enää olennaisesti lisää vaeltamisen mukavuutta. Leikkauspisteen alittaminen alkaa alentaa vaeltamisen muuta mukavuutta enemmän kuin taakan keveneminen sitä lisää.
Jäi tiedonpuute vaivaamaan. :o
Mitäs "muuta mukavuutta" sinulla on rinkassa noiden perustarpeiden lisäksi, jotka kaikilla on (ainakin minulla on) mukana, eli: riittävästi ruokaa ja juomaa, riittävästi lämmintä yöllä ja päivälläkin, mahdollisimman kuivana pitävä teltta ja sadevaatteet ja sitten ne jokaisen omat "pakolliset" harrastusvälineet?
Kyllä Siperia opettaa!
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

TREKKING kirjoitti:
dailymail kirjoitti:Kyllä rinkan painolle on olemassa tietty leikkauspiste tai mukavuuspaino, jonka alittaminen ei enää olennaisesti lisää vaeltamisen mukavuutta. Leikkauspisteen alittaminen alkaa alentaa vaeltamisen muuta mukavuutta enemmän kuin taakan keveneminen sitä lisää.
Jäi tiedonpuute vaivaamaan. :o
Mitäs "muuta mukavuutta" sinulla on rinkassa noiden perustarpeiden lisäksi, jotka kaikilla on (ainakin minulla on) mukana, eli: riittävästi ruokaa ja juomaa, riittävästi lämmintä yöllä ja päivälläkin, mahdollisimman kuivana pitävä teltta ja sadevaatteet ja sitten ne jokaisen omat "pakolliset" harrastusvälineet?
Ei varmaan juuri mitään. Mutta jos varusteiden paino ja koko ovat sellaisia, että ne kulkevat mukavasti mukana, ei ole mitään varsinaista hyötyä vaihtaa niitä keveämpiin ja ehkä epämukavampiin (esim. heiveröisemmät sadevaatteet).
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

^Otetaan vielä käytännön esimerkki toisin päin. Olen jo kauan miettinyt rinkan päivittämistä keveämpään. Oma Haglöfsin Alaskani on ajalta jolloin kannoin kahden hengen eväät ja kolmen hengen teltan ja keitin oli tenutrangia. Alaska on siihen erinomaisen hyvä, mutta painaa 3,8 kiloa. Aikanaan jykevä kantolaite lisäsi kantamisen mukavuutta enemmän kuin sen oma paino sitä vähensi. Yhden miehen reilun parinkymmenen kilon varusteille tuollainen rinkan paino on kuitenkin naurettava. Eli 2 - 2,5 kiloinen kantolaite olisi syytä laittaa, jos löytyisi varmasti yhtä hyvin minulle sopiva. Tunneside tuohon Alaskaan on kuitenkin luja, ehkä hyvinkin parin lisäkilon arvoinen.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

dailymail kirjoitti:
TREKKING kirjoitti:
dailymail kirjoitti:Kyllä rinkan painolle on olemassa tietty leikkauspiste tai mukavuuspaino, jonka alittaminen ei enää olennaisesti lisää vaeltamisen mukavuutta. Leikkauspisteen alittaminen alkaa alentaa vaeltamisen muuta mukavuutta enemmän kuin taakan keveneminen sitä lisää.
Jäi tiedonpuute vaivaamaan. :o
Mitäs "muuta mukavuutta" sinulla on rinkassa noiden perustarpeiden lisäksi, jotka kaikilla on (ainakin minulla on) mukana, eli: riittävästi ruokaa ja juomaa, riittävästi lämmintä yöllä ja päivälläkin, mahdollisimman kuivana pitävä teltta ja sadevaatteet ja sitten ne jokaisen omat "pakolliset" harrastusvälineet?

Ei varmaan juuri mitään. Mutta jos varusteiden paino ja koko ovat sellaisia, että ne kulkevat mukavasti mukana, ei ole mitään varsinaista hyötyä vaihtaa niitä keveämpiin ja ehkä epämukavampiin (esim. heiveröisemmät sadevaatteet).
Ymmärrän, minulla tuo "mukavuuspaino" on nykyisin siellä kahdeksan kilon paikkeilla ja tuntuu edelleenkin olevan hiukan laskusuunnassa, jos meinaa tuntureita könytä entiseen malliin. Monesti kuitenkin joutuu ottamaan lähemmäs kymmenenkin kiloa mukaan.
Oikeastaan rahallakaan ei paljoa noista enää kevennellä (sitähän kun ei ole paljon tullut muutenkaan harrastettua), vaan on alettava jättämään tavaroita kotiin, jolloin vaeltamisen eri osa-alueet alkaa tosissaan kärsimään ja supistumaan. Eli hakku, jääraudat, lumikengät, kamera, puhelin, mitäs kaikkea "tarpeetonta" sitä tuleekaan kannettua turhaan mukana aina silloin-tällöin!
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
Setämies
Viestit: 187
Liittynyt: 24 Elo 2014 13:10

Viesti Kirjoittaja Setämies »

Riippuen kohteesta(joka käytännössä vaikuttaa vain teltan valintaan) ja säästä, rinkalle tulee painoa 12-15 kg eli pysytään maksimissaankin alle 20% kantajan painosta.
Vastaa Viestiin