Telttakeskustelu

kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

Esuli kirjoitti:Lanshan on yllättävän hyvä teltta. Hiukan käyttöä rajoittaa kiilojen paljous. Kaikista helpoin teltta on itseseisova kupoli. Ei vain löydy painoluokassa 800g.
Mukava se on 10h kotakin soolokäytössä.
Kadahfi tykkäsi telttailla, ei ollut köyhä sekään. Vissiin.
Ihan kaikkea ei saa yhtaikaa, mutta mikäli tarvitaan seisomakorkeus ja mukavasti tilaa sekä lämmitys, kertyy esim. 8 hengen teltalle ison kamiinan ja savupiipun kanssa painoa alle 5,6 kg (196 unssia).

https://seekoutside.com/hot-tent-combos/


hapan korppu
Viestit: 92
Liittynyt: 23 Touko 2007 09:37
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja hapan korppu »

kuu-ukkeli kirjoitti:Ihan kaikkea ei saa yhtaikaa...
Juuri näin.. Keveyttä ja mukavuutta (tilaa, "seisomakorkeus" jne..) arvostavalle kevyt pyramidi-teltta lienee järkevin vaihtoehto, jos haluaa selvitä yhdellä teltalla. Allekirjoittaneella pääasiallisessa käytössä Mountain Laurel Designsin Supermid, jota voi kyllä suositella. Ei tietenkään täydellinen, kuten ei mikään teltta, mutta erittäin hyvä ja laadukas ja toimiva kokonaisuus.

Kokonaan toinen kysymys on, kannattaako edes tavoitella sitä, että pärjäisi yhdellä majoitteella? Käytän MLD:n lisäksi säännöllisesti myös riipparia (vaikkei siitä painosäästöä tai pakkaustilavuus-säästöä saakaan)ja lisäksi hakusessa on korvaavana entisen tilalle mahdollisimman kevyt (käyttötarkoitus huomioonottaen) itsestäänseisova (ei tarvetta - välttämättä - kiiloille) "kupolimallinen" yhden hengen teltta ylävuoristoon ja melonnassa kallioisille luodoille. Vuorilla liikkujien lisäksi suosittelisin siis myös melojille näitä freestanding-telttoja...

Jos taas metsästäisin/vaeltaisin ja tulistelisin pääasiassa puurajan alapuolella, niin joku loue-tyyppinen (kipinäsuojattuna) majoite kevyellä hyttysrankisella olisi kenties kaikkein mielekkäin majoite-ratkaisu?

Loppuun muutama "itsestäänselvyys"... Ei kannata tuijottaa pelkkää teltan painoa, vaan siinä kannattaa ottaa huomioon myös käytetyt materiaalit ja niiden kestävyys, joka on usein suoraan verrannollinen siihen, kuinka kestävä teltta on ja osin myös monikäyttöinen. Lisaksi painoa tuijottaessa kannattaa kiinnittää huomiota myös teltan tilavuuteen... Sillä on aika suuri merkitys viihtyvyyden kannalta, onko teltta mallia "ryömittävä", vai pystyykö teltassa oikeasti myös oleilemaan (vähintäänkin kelvollinen istumiskorkeus, riittävän tilava absidi) esim. sadepäivien varalle. Monissa varsinkin jenkkivalmistajien teltoissa teltan liepeet nousevat todella korkealle. Tällä on tietenkin haettu parempaa ventilaatiota, mutta se voi myös asettaa omat rajoitteet itse käytöllekin tietyissä olosuhteissa, talviolosuhteiden lisäksi jopa kovemmissa myrkyissä ja vesisateissa.

Lisäksi monet hankkivat mahdollisimman kevyen majoitteen, mutta kantavat sitten teltan lisäksi erillistä footprinttiä suojaamassa teltan pohjaa ja kenties tarppi-kangastakin katoksena, leiripuuhasteluihin. Lisäksi osa valmistajista härkisti ilmoittaa tuotteen painoja miten sattuu, tai vähintäänkin harhaanjohtavasti, kuten että mukaan ei lasketa kaaria/kävelysauvoja tai telttakiiloja ja kiiloja varten tarvittavia naruja, jotka kuitenkin käytännössä ovat pakollisia majoitteen pystyttämiseksi.

Kaikista tärkeintä on miettiä tarkkaan ja rehellisesti se oma pääasiallinen käyttötarkoitus ja lähteä sitä kautta miettimään juuri itselle sopivin majoite, varsinkin jos toivoo yhdellä majoitteella selviävänsä.

"Normaalille" perusvaeltajalle, joka käy kerta vuoteen sulanmaan aikaan viikon vaelluksen ja kulkee pääosin merkattuja reittejä pitkin sekä turvautuu mahdollisuuksien mukaan autiotupiin, suosittelen jotain kevyttä majoitetta ns varalle tilanteisiin, jolloin autiotupiin ei pääse tai haluaa yön tai pari yöpyä reissun aikana myös teltassa. Aiemmin ehdotetun Lanshanin lisäksi Gossamer Gearin The Two OutdoorGearLabs on hinnaltaan ja laadultaan toinen erittäin suositeltava teltta tällaiseen käyttöön. Ei tuolla(kaan) teltalla mihinkään ääriolosuhteisiin kannata hakeutua, mutta ajaa varmasti asiansa normaalilla "ruskavaelluksella".
diver
Viestit: 2346
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Juuri vaihdoin hillen teltta/tarppi yhdistelmän noin 3.8kg
Helsportin teltta/tarppi yhdistelmään noin 2.5 kg
Ei mitään grammausta mutta painon pudotusta kumminkin.
NorP
Viestit: 210
Liittynyt: 21 Kesä 2011 01:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NorP »

Pitäisi päättää, millaisen teltan hommaa.. Haaveissa uusi teltta ennen syksyn reissua..
Teltan valinta vain on hyvin hankalaa, koska sisätilat ovat monessa niin kapeat, kun olen tottunut Hannaani, jossa sisätila 150cm (ilmoitettu, ei mitattu) leveä. Yhdellä absidilla mahdumme telttaan hyvin minä, lapinkoira ja rinkka.
Useimmissa telttamalleissa sisätila on 120cm, mutta absidi tilava tai niitä on kaksi, eli saisi rinkan sinne. Pitäisi päästä testaamaan, miten tuollaiseen sopeutuisimme..

Pääasiassa nykyistä telttaa pitäisi keventää (2530g)

Nyt vaihtoehtoina on siis,
Jack Wolfskin Exolight II tai III. Kolmen hengen versio olisi leveämpi (160cm) mutta paino nykyiseen verrrattuna tippuisi vain 200g.
Tämä teltta sopisi hyvin budjettiin (juuri Verkkokaupassa tarjouksessa 350e/400e) ja isompi olisi kooltaan hyvä. Vastaavasti vesipilariarvot mietityttää, nykyisessä kun on 4000/10 000 ja tuossa olisi vain 1500/5000. Tiedän kyllä, että pelkästään pilareita ei kannata tuijotella. Telttaa on kehuttu monessa paikassa, ja vaikuttaisi kaikinpuolin hyvältä, kapeampi malli vain arveluttaa ja isommassa ei paino paljon tippuisi.
MSR HubbaHubba NX.
Paino olisi aika hyvä, tiputusta 700g. Vaan tässäkin kapea sisätila arveluttaa. Samoin tämä on sisäteltta ensin, ulkoteltta sitten -mallia. Toki niin on nykyinenkin, eikä ole ongelmia tuottanut mutten ole koskaan kaatosateeseenkaan joutunut..
Fjällräven Absiko Lite 2.
Jälleen, kapea sisätila, mutta suhteellisen suuri absidi. Painonpudotus vain n. 300g. Menee kyllä myös hieman yli budjetin. Mutta tätä mallia olisi mahdollista ehkä päästä koemakaamaan..
Tai sitten jos oikein repäisisi (muistin, että huomenna, siis tänään, tulee veronpalautukset. Kyllähän niillä vähän telttabudjettia venyttää.. :lol: )
Hillebergin Anjan 2, GT tai tavallinen, varmaan GT. Menee paaljon yli budjetin, mutta.
GT:ssä painon pudotus jää vähäisemmäksi kuin normissa, mutta pitkä eteinen houkuttelisi. Malli tosin ei ole tällähetkellä edes saatavilla.
Toisaalta, Hillebergillä on laatutelttoja ja Nallosta onkin kokemusta. Nallo 2 GT:n eteisessä kokkailtiin neljän hengen ja kahden koiran kanssa oikein sulavasti Kalottireitin tuulisissa illoissa. Pelkkiä hyviä kokemuksia ja kuulopuheita Hillebergin teltoista. Ehkä tämän jälkeen telttaa ei tarvitsisi uusia hetkeen.. Mutta kuinka paljon suuremman tilan tuo tarvitsee kuin itsestään seisova kupoli tai kuinka näppärästi pystyttää yksinään.

Kuten aiemmista viesteistä on ehkä pääteltävissä, olin jo melkein päätynyt Exolight III. Mutta nyt alkoi vesipilarit arveluttamaan ja lisäksi painon pudotus on suht pientä, kun kevyemmänkin voisi saada..
Sanokaas viisaammat mielipiteenne, ja minkä itse valitsisitte, vai onko parempia ehdotuksia?
Avatar
Normanton
Viestit: 172
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Muutama vuosi sitten haeskelin tilavaa ja kevyttä telttaa ja silloin päädyin Fjellun Abisko Shape 3 telttaan. Kaksi henkeä majoittuu oikein nätisti tuossa teltassa ja kaupan päälle todella iso absidi. Vuosi sitten oli hakusessa yhden hengen teltta ja silloin valinta osui Fjellun Abisko lite 1 telttaa. Lite 2 oli myös harkinnassa, mutta eroa shape 3 oli painossa niin vähän että jos kaipaa tilaa niin ottaa sen mukaan sitten.

Fjelluihin päädyin koska Hillet oli liian kalliita ja omasta mielestä näissä hyvä hinta/laatu suhde vaikka moni on varmasti eri mieltä koska kyseessä on TOSI kalliit teltat.

Itse suosittelisin katsastamaan Lite tai Shape 2 mallit, etenkin jos on mahdollista koenukkua, toki paino säästö on aika pieni, mutta toisaalta 2,5kg neljänvuodenajan teltta on mielestäni jo suhteellisen kevyt. Varmasti muitakin hyviä valintoja on ja kannattaa miettiä se oman tarpeen mukaan.

Kannattaa myös huomioida että valmistajien ilmoittamat painot voivat olla ja usein ovat mitä sattuu, eli jos kyseessä muutaman sadan gramman ero niin voi hyvinkin olla että todellisuudessa sitä ei ole. Usein esim korjaustarpeet ja säilytyspussi eivät sisälly painoon. Toki voihan ne jättää pois jos haluaa mutta silti jää helposti 100-200g liikaa painoa valmistajan ilmoittamaan.

Esim tuo Abisko Shape 3 on valmistajan mukaan 2560g, kun itse olen punninnut sen 2755g sellaisena, kuin itse sen kannan mukana. Abisko Lite 1 on taas valmistajan mukaan 1650g ja itse olen punninnut 1740g.
diver
Viestit: 2346
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

https://varuste.net/p76152/helsport-lof ... ght-3-camp
Elikkä tuommonen.Keittiövaaka näyttää koko paketille tasan 2,1kg kuivana.
Kahdelle hengelle hyvät tilat ja tuo absidi on käytännöllinen.Tuuletus räppänöitäkin
kaksin kappalein mitä ei hillen anjanissa näytä olevan.Aika näyttää mikä on käyttöikä moisella.
Kevyempiä majoitteita toki löytyy vaikka kuin paljon mutta ei vissiin 3 hengen tunneleita kovin montaa.
Jahar
Viestit: 72
Liittynyt: 05 Touko 2006 13:39

Viesti Kirjoittaja Jahar »

diver kirjoitti:https://varuste.net/p76152/helsport-lof ... ght-3-camp
Elikkä tuommonen.Keittiövaaka näyttää koko paketille tasan 2,1kg kuivana.
Kahdelle hengelle hyvät tilat ja tuo absidi on käytännöllinen.Tuuletus räppänöitäkin
kaksin kappalein mitä ei hillen anjanissa näytä olevan.Aika näyttää mikä on käyttöikä moisella.
Kevyempiä majoitteita toki löytyy vaikka kuin paljon mutta ei vissiin 3 hengen tunneleita kovin montaa.
Itsekin tätä pohdiskelin, mutta netistä löytyi joitakin huonoja kokemuksia mm "Tämä teltta vaihtui toiseen. Koska vanhemmiten tästä sai tilkitä ompeleet ja pinnoittaa kerran vuodessa, satoi tai ei. Muuten teltta pysyi ehjänä."
Ostin sitten Nallo 3 gt ja sillä mennyt, painossa hävisin.
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

NorP kirjoitti:Pitäisi päättää, millaisen teltan hommaa.. Haaveissa uusi teltta ennen syksyn reissua..
Teltan valinta vain on hyvin hankalaa, koska sisätilat ovat monessa niin kapeat, kun olen tottunut Hannaani, jossa sisätila 150cm (ilmoitettu, ei mitattu) leveä. Yhdellä absidilla mahdumme telttaan hyvin minä, lapinkoira ja rinkka.
Useimmissa telttamalleissa sisätila on 120cm, mutta absidi tilava tai niitä on kaksi, eli saisi rinkan sinne. Pitäisi päästä testaamaan, miten tuollaiseen sopeutuisimme..

Pääasiassa nykyistä telttaa pitäisi keventää (2530g)

Nyt vaihtoehtoina on siis,
Jack Wolfskin Exolight II tai III. Kolmen hengen versio olisi leveämpi (160cm) mutta paino nykyiseen verrrattuna tippuisi vain 200g.
Tämä teltta sopisi hyvin budjettiin (juuri Verkkokaupassa tarjouksessa 350e/400e) ja isompi olisi kooltaan hyvä. Vastaavasti vesipilariarvot mietityttää, nykyisessä kun on 4000/10 000 ja tuossa olisi vain 1500/5000. Tiedän kyllä, että pelkästään pilareita ei kannata tuijotella. Telttaa on kehuttu monessa paikassa, ja vaikuttaisi kaikinpuolin hyvältä, kapeampi malli vain arveluttaa ja isommassa ei paino paljon tippuisi.
MSR HubbaHubba NX.
Paino olisi aika hyvä, tiputusta 700g. Vaan tässäkin kapea sisätila arveluttaa. Samoin tämä on sisäteltta ensin, ulkoteltta sitten -mallia. Toki niin on nykyinenkin, eikä ole ongelmia tuottanut mutten ole koskaan kaatosateeseenkaan joutunut..
Fjällräven Absiko Lite 2.
Jälleen, kapea sisätila, mutta suhteellisen suuri absidi. Painonpudotus vain n. 300g. Menee kyllä myös hieman yli budjetin. Mutta tätä mallia olisi mahdollista ehkä päästä koemakaamaan..
Tai sitten jos oikein repäisisi (muistin, että huomenna, siis tänään, tulee veronpalautukset. Kyllähän niillä vähän telttabudjettia venyttää.. :lol: )
Hillebergin Anjan 2, GT tai tavallinen, varmaan GT. Menee paaljon yli budjetin, mutta.
GT:ssä painon pudotus jää vähäisemmäksi kuin normissa, mutta pitkä eteinen houkuttelisi. Malli tosin ei ole tällähetkellä edes saatavilla.
Toisaalta, Hillebergillä on laatutelttoja ja Nallosta onkin kokemusta. Nallo 2 GT:n eteisessä kokkailtiin neljän hengen ja kahden koiran kanssa oikein sulavasti Kalottireitin tuulisissa illoissa. Pelkkiä hyviä kokemuksia ja kuulopuheita Hillebergin teltoista. Ehkä tämän jälkeen telttaa ei tarvitsisi uusia hetkeen.. Mutta kuinka paljon suuremman tilan tuo tarvitsee kuin itsestään seisova kupoli tai kuinka näppärästi pystyttää yksinään.

Kuten aiemmista viesteistä on ehkä pääteltävissä, olin jo melkein päätynyt Exolight III. Mutta nyt alkoi vesipilarit arveluttamaan ja lisäksi painon pudotus on suht pientä, kun kevyemmänkin voisi saada..
Sanokaas viisaammat mielipiteenne, ja minkä itse valitsisitte, vai onko parempia ehdotuksia?
Hei. Kokemuksen rintaäänellä, rakastan omaa Abisko Lite kakkosta, mutta ei siihen absidiin hyvin mahdu, varsinkaan koiran kanssa. Eteistila on todella matala ja lyhytkin. Itse saan yksin kulkiessa toki rinkan siihen ja sovin konttaamaan ohitse. Muuten aivan loistava peli.

Semmoisille reissuille, joille haluan tilaa, minulla on Abisko Endurance. Korkeampi se ei ole, mutta siinä on eteinen. Painoa on Litellä 2260g ja Endurancella 2670g.

Kun ihan mielipidettä kysyit, niin sinuna miettisin joko Abisko Shapea tai Anjan GT tä, joista Anjan varmaankin veis voiton. Itse en ole hankkinut Hillebergiä sen vuoksi, että tykkään enemmän Fjällrävenin ikkunoista ja ovista.

Jk. Tilasin Exolight kakkosen osin kuriositeetin vuoksi. perheessä aina on menekkiä erilaisille teltoille niin kokeillaan nyt tuotakin. Harmi että myrsky meni juuri ohi, eikä pääse heti testaamaan mutta eiköhän niitä vielä syksyn mittaan...
Micke
Viestit: 2294
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Onko kokemuksia Zpacksin Hexamid Solo tent:stä tai Plexamidista? Vaikka tämän kesän vaellus on vasta tulossa, niin silti jo haikailen ensi kesän reissua ja hieman tekisi mieli keventää vielä kantamusta. Noilla lähtisi kantamuksesta noin puoli kiloa.

Altaplex olisi varmaan muuten hyvä, mutta se vaatii niin pitkän sauvan, että nykyiset vaellussauvani ovat liian lyhyet...
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

NorP kirjoitti:Pitäisi päättää, millaisen teltan hommaa.. Haaveissa uusi teltta ennen syksyn reissua..
Teltan valinta vain on hyvin hankalaa, koska sisätilat ovat monessa niin kapeat, kun olen tottunut Hannaani, jossa sisätila 150cm (ilmoitettu, ei mitattu) leveä. Yhdellä absidilla mahdumme telttaan hyvin minä, lapinkoira ja rinkka.
Useimmissa telttamalleissa sisätila on 120cm, mutta absidi tilava tai niitä on kaksi, eli saisi rinkan sinne. Pitäisi päästä testaamaan, miten tuollaiseen sopeutuisimme..

Pääasiassa nykyistä telttaa pitäisi keventää (2530g)

Hillebergin Anjan 2, GT tai tavallinen, varmaan GT. Menee paaljon yli budjetin, mutta.
GT:ssä painon pudotus jää vähäisemmäksi kuin normissa, mutta pitkä eteinen houkuttelisi. Malli tosin ei ole tällähetkellä edes saatavilla.
Toisaalta, Hillebergillä on laatutelttoja ja Nallosta onkin kokemusta. Nallo 2 GT:n eteisessä kokkailtiin neljän hengen ja kahden koiran kanssa oikein sulavasti Kalottireitin tuulisissa illoissa. Pelkkiä hyviä kokemuksia ja kuulopuheita Hillebergin teltoista. Ehkä tämän jälkeen telttaa ei tarvitsisi uusia hetkeen.. Mutta kuinka paljon suuremman tilan tuo tarvitsee kuin itsestään seisova kupoli tai kuinka näppärästi pystyttää yksinään.

Sanokaas viisaammat mielipiteenne, ja minkä itse valitsisitte, vai onko parempia ehdotuksia?
Jos hinta ei hirvitä ja Hilleberg kiinnostaa, niin noilla spekseillä Hilleberg Rogen voisi olla hyvä valinta. Sen sisäleveys on toisesta päästä 130 cm, mutta toisesta päästä tosin vain tuon mainitsemasi 120 cm. Teltassa on kaksi ovea ja kaksi kohtuullisen kokoista absidia.

Paino kevenisi puolisen kiloa. Paino 1,8 / 2,1 kg.

Kahden oven ja absidin teltat ovat käteviä. Toinen absidi voi toimia varastona rinkalle yms. ja sinne pääsee helposti käsiksi sekä teltan sisä- että ulkopuolelta. Toisen absidin voi jättää tyhjäksi, joten siitä pääsee helposti ulos ja sisään ja varovasti toimien siinä voi jotain keitelläkin. Lämpimällä ilmalla telttaan saa myös aina kunnollisen läpituuletuksen.

Hillebergiin saa varaosia vielä monien vuosien jälkeenkin, mikäli niitä tarvitaan. Teltan saa myös korjautettua uutta vastaavaksi sen omilla "merkkikorjaamoilla". Näin ollen se voisi tulla pitkällä aikavälillä jopa monia puolta halvempia malleja edullisemmaksi.
diver
Viestit: 2346
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Jahar kirjoitti:
diver kirjoitti:https://varuste.net/p76152/helsport-lof ... ght-3-camp
Elikkä tuommonen.Keittiövaaka näyttää koko paketille tasan 2,1kg kuivana.
Kahdelle hengelle hyvät tilat ja tuo absidi on käytännöllinen.Tuuletus räppänöitäkin
kaksin kappalein mitä ei hillen anjanissa näytä olevan.Aika näyttää mikä on käyttöikä moisella.
Kevyempiä majoitteita toki löytyy vaikka kuin paljon mutta ei vissiin 3 hengen tunneleita kovin montaa.
Itsekin tätä pohdiskelin, mutta netistä löytyi joitakin huonoja kokemuksia mm "Tämä teltta vaihtui toiseen. Koska vanhemmiten tästä sai tilkitä ompeleet ja pinnoittaa kerran vuodessa, satoi tai ei. Muuten teltta pysyi ehjänä."
Ostin sitten Nallo 3 gt ja sillä mennyt, painossa hävisin.
Tuommonen moite näyttää tosiaan joltain bloggaajalta löytyvän,mutta aika näyttää ja laitan kokemuksia jahka niitä kertyy.Hillen kaitum 2 on edelleen omistuksessa ja varmaan pysyy.Olen tainnut aikalailla kaikista teltoistani
saumoja silnetillä käsitellä,liekkö kohdalleni vielä yhtään absoluuttisen vesitiivistä telttaa sattunut en muista.
Avatar
Mr_C
Viestit: 3123
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

kuu-ukkeli kirjoitti:
NorP kirjoitti:Pitäisi päättää, millaisen teltan hommaa.. Haaveissa uusi teltta ennen syksyn reissua..
Teltan valinta vain on hyvin hankalaa, koska sisätilat ovat monessa niin kapeat, kun olen tottunut Hannaani, jossa sisätila 150cm (ilmoitettu, ei mitattu) leveä. Yhdellä absidilla mahdumme telttaan hyvin minä, lapinkoira ja rinkka.
Useimmissa telttamalleissa sisätila on 120cm, mutta absidi tilava tai niitä on kaksi, eli saisi rinkan sinne. Pitäisi päästä testaamaan, miten tuollaiseen sopeutuisimme..

Pääasiassa nykyistä telttaa pitäisi keventää (2530g)

Hillebergin Anjan 2, GT tai tavallinen, varmaan GT. Menee paaljon yli budjetin, mutta.
GT:ssä painon pudotus jää vähäisemmäksi kuin normissa, mutta pitkä eteinen houkuttelisi. Malli tosin ei ole tällähetkellä edes saatavilla.
Toisaalta, Hillebergillä on laatutelttoja ja Nallosta onkin kokemusta. Nallo 2 GT:n eteisessä kokkailtiin neljän hengen ja kahden koiran kanssa oikein sulavasti Kalottireitin tuulisissa illoissa. Pelkkiä hyviä kokemuksia ja kuulopuheita Hillebergin teltoista. Ehkä tämän jälkeen telttaa ei tarvitsisi uusia hetkeen.. Mutta kuinka paljon suuremman tilan tuo tarvitsee kuin itsestään seisova kupoli tai kuinka näppärästi pystyttää yksinään.

Sanokaas viisaammat mielipiteenne, ja minkä itse valitsisitte, vai onko parempia ehdotuksia?
Jos hinta ei hirvitä ja Hilleberg kiinnostaa, niin noilla spekseillä Hilleberg Rogen voisi olla hyvä valinta. Sen sisäleveys on toisesta päästä 130 cm, mutta toisesta päästä tosin vain tuon mainitsemasi 120 cm. Teltassa on kaksi ovea ja kaksi kohtuullisen kokoista absidia.

Paino kevenisi puolisen kiloa. Paino 1,8 / 2,1 kg.

Kahden oven ja absidin teltat ovat käteviä. Toinen absidi voi toimia varastona rinkalle yms. ja sinne pääsee helposti käsiksi sekä teltan sisä- että ulkopuolelta. Toisen absidin voi jättää tyhjäksi, joten siitä pääsee helposti ulos ja sisään ja varovasti toimien siinä voi jotain keitelläkin. Lämpimällä ilmalla telttaan saa myös aina kunnollisen läpituuletuksen.

Hillebergiin saa varaosia vielä monien vuosien jälkeenkin, mikäli niitä tarvitaan. Teltan saa myös korjautettua uutta vastaavaksi sen omilla "merkkikorjaamoilla". Näin ollen se voisi tulla pitkällä aikavälillä jopa monia puolta halvempia malleja edullisemmaksi.
Hilleberg Rogen on hyvä teltta, itsellä on sellainen ja toimii hyvin omien ominaisuuksiensa mukaisesti. Jotka on erilaiset kuin esim Anjan 2, erityisesti GT versioon verratessa. Jollaisen käyttänyt Nammatj 2 GT telttaa.

Omia arvioita ja mielipiteita noiden kahden vertaamisesta toisiinsa, ei mihinkään muuhun malliin tai merkkiin.
Anjan on tyypillinen Hillen tunneliteltta, joss eri mittaiset kaaret. Eli pitää katsoa minkä kaaren laittaa keskelle, lyhyemmät laitetaan päätytunneleihin. Muuten pystytys on tyypillisen helppoa ja sujuu hyvin yksin.

Rogen on kupolimallinen jossa absidit ei ole tuettu kaarilla, vaan kiinnitys pelkästään maakiiloilla. Pystytys yksin helppoa, mutta hieman hitaampaa kuin tunneli, esim Anjan.

Pystytys on molemmissa helppoa yksin. Jos teltta tulee pystytettyä oikeaan kohtaan kerrasta, eikä tarvitse siirtää, niin Anjan on noin puolet nopeampi kuin Rogen, kuin ei kilpailumielessä ota aikaa.
Mutta jos aikaa menee 14 minuutin sijasta vain 7, niin ei sillä yleensä ole merkitystä.
Vaikka joskus on ollut kiinni minuutista tai parista ehtiikö teltan sisään ennen kuin tulee päälle kaatosade.
Jos teltan paikkaa pitää säätää, niin kupolimallina Rogen on helpompi siirtää sen kiven päältä pois / muutaman metrin.

Esitetyillä kysyjän tiedoilla suosittelisin Anjan GT versiota, josta painon ja hinnan takia ensisijaisesti 2-versiota. GT 3 painaa 2,3 kg, jolloin aika kallis hinta vähennetyistä grammoista.
Toisaalta GT 3 versiossa on sisäteltan leveys 160 cm sisäänmenon kohdalla, jalkopäässä 130 cm, kapenemisen haitta on itse arvioitava. Sisäteltan korkeus kaarien kohdalla 105 cm ja 85 cm.
Anjan 2 GT version leveys oviaukossa 130 cm ja jalkopäässä 110 cm, korkeus 100 ja 80 cm.
Molemmissa GT versioissa absidin pituus on 190 cm.

Gt abidissa mahtuu keitteleen (mitä ei valmistajat suosittele mm paloturvallisuuden takia) ja tavarat suojaan sateelta paremmin kuin Rogenin absideihin. Erityisesti mahtuu kaiveleen rinkkaa absidissa paremmin.
Ja koiran kanssa kulkiessa, GT absidissa koira mahtuu olemaan paremmin ja vaihtamaan asentoa ilman että absidissa olevat tavarat haittaa. Rogenin absidit on ahtaat ja vähemmän suojaavat.

Jos koira on sisäteltan sisäällä niin silloin Rogen on paremmin vertailukelpoinen Anjan 2 GT versioon, mutta teltan pohjan suojaamiseksi tarvitsee extrasuojan teltan pohjalle, mikä lisää painoa.

Yksi iso tekijä on aina hinta ja siihen vaikuttaa myös ostopaikka.
Varustenetistä ostaessa voi saada VIP-tunnuksen, jolloin saa isosta osasta normaalihintaisia tuotteita (myös Hillen teltat) 5 % alennuksen, 365 päivän ajan. Sinä aikana kaikki ostot (tunnuksilla tehtynä) päivittää tunnuksen jatkumisen.
Toinen tekijä alennuksen lisäksi on ns normaalihinta, joka esim Varustenetissä on Rogen teltalle 954,90 € ja Anjan 2 GT teltalle 868.45 €. Joista siis vähennetään VIP alennus kun se on voimassa.

Jos ei jo ole, niin silloin kannattaisi katsoa voiko ostaa jotain mitä tarvitsee ja hinta on sopiva sen 100 € kerryttämiseksi, jolloin saisi VIP tunnuksen ja ostaisi teltan ja muuta edullisemmin.

Tietysti samalla prosentilla muunkin merkkisistä teltoista ja muista varusteista alennusta, ellei ole mainittu ettei saa VIP alennusta.

Tällä hetkellä valintaan vaikuttaa myös saatavuus, joka voi haitata ennen lokakuuta tehtävää retkeä, jos silloin tarvitsisi uutta telttaa.
NorP
Viestit: 210
Liittynyt: 21 Kesä 2011 01:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NorP »

Hillebergin Rogen on ainakin ei hintansa vuoksi. Telttabudetti on periaatteessa sen 500e, jota pystyy kyllä venyttämään, mutta tuo menee aivan liian tyyriiksi. Saan varmasti halvemmallakin ihan hyvän teltan.
Teltan pystytysajalla ei varsinaisesti ole merkitystä, se on ihan sama pystyttääkö sitä viisi vai viisitoista minuttia, metsässä minulla ei ole kiire.

Halu alkaisi kallistua eniten tuohon Anjan 2 GT versioon, se vain on myös kaikkein kallein versio näistä. Ja onko jollain tätä telttaa oikeasti, mikä sen todellinen paino on, jos ilmoitettu on 2100g pitääkö miten hyvin paikkansa?
Odottelen vielä, josko pääsisin kokeilemaan lite 2, viimeistään sitten päätän minkä ostan.. Varmaankin päädyn Shape 2 tai Anjan GT 2. Eipä Nallossakaan alkanut ahdistamaan, vaikka matkassa oli (pentu)koira ja kaksi ihmistä teltassa, ja se on kuitenkin samaa leveysluokkaa.

Koira on teltassa sisällä, ja teltassa on koiran oma makuualusta 'lattian suojana'.
Tärkeimmät kriteerit teltassa onkin kestävä lattia koiran kynsien vuoksi. Samoin omat kaaret teltassa pitää olla. Kolmenvuodenajan teltta riittää myös, talviretkeilyä en harrasta. Ainakaan vielä.

Uusi teltta olisi haaveissa ennen syksyn reissua (syyskuun viimeinen viikko), mutta ainakaan Anjan 2 GT ei ole tällähetkellä saatavissa, eikä lite 2. Teltan kerkiän kyllä ostamaan ensivuoden reissujakin ajatellen. Hanna on kuitenkin yhä edelleen aivan toiminta kuntoinen teltta. Ja löytyyhän varastosta myös NaturHike Mongar 2, en vain siihen ole uskaltanut vielä luottaa Lappi olosuhteissa..

Ja kyllä, olen tehnyt hintavertailua ja olen Varuste.netin VIP jäsen.
hannes
Viestit: 10778
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Kannattaa selata nettiä jatkuvasti. Itse olen hankkinut Akton ja Nammatj 3:sen edullisesti retkiliikkeen omistajan vaihtuessa. Reiluja alennuksia, muuten en olisi pystynyt hankintoihin.

Nammatj 3 oli telttana kun minulla oli karjalankarhukoira matkassa. Teltan pohja kesti hyvin. Alkuillasta oli kevytpeite suojana, aamulla se oli jo mytyssä , mutta teltan pohja ei ollut millänsäkään.

Tietysti ennen reissua leikkasin koiran kynnet. Maastossa kynnet kuluvat ainakin niiden kasvun verran.
Avatar
Normanton
Viestit: 172
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Ainakin Abisko Shape 3:n lattia on kestänyt hyvin kaksi 15-20kg koiraa. Koirien takia tosiaan ostetiin vaimon kanssa tuo 3 hengen teltta ja hyvin mahtuu. Koirilla on solumuovialusta keskellä ja meidän ilma-alustat on sivuilla.
Vastaa Viestiin